HS: Italiassa alle 14-vuotiaat eivät saa olla kotona yksin, eivätkä matkustaa bussilla yksin
https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art-2000012074822.html
"Italiassa holhotaan myös teini-ikäisiä, joista moni ei saa matkustaa yksin bussilla."
Minusta tuo ei ole holhoamista, vaan vastuullista vanhemmuutta. Samaa toivoisin Suomeenkin.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.
Höpö, höpö. Riippuu niin monesta seikasta. Ei Helsinkikään muutu mystisesti vaaralliseksi klo 19.
Ala-astelaisella ei ole mitään asiaa ulos noin myöhään. Harrastukset ovat 14-18 välissä.
Eikä ole, ihan oikeasti sen ikäisille on paljon harrastuksia, jotka alkavat klo 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.
Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.
On niin paljon sellaisia harrastuksia mitä voi harrastaa päivälläkin. Onko pakko juuri sinne tunkea mikä on myöhään illalla?
Kun niillä lapsilla itsellään on ihan omat kiinnostuksenkohteensa, uskotko sitä. Voi olla laji, jonka on aloittanut vaikka 5-vuotiaana ja jota haluaa ehdottomasti harrastaa. Niin pitäisikö sanoa muutaman vuoden kuluttua, että kuule, et voi jatkaa, kun treeniaika muuttui hieman myöhäisemmäksi. 🤣
Vastuullisella vanhemmalla lapsen turvallisuus menee harrastuksen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.
Höpö, höpö. Riippuu niin monesta seikasta. Ei Helsinkikään muutu mystisesti vaaralliseksi klo 19.
Ala-astelaisella ei ole mitään asiaa ulos noin myöhään. Harrastukset ovat 14-18 välissä.
Eikä ole, ihan oikeasti sen ikäisille on paljon harrastuksia, jotka alkavat klo 18.
Niihin harrastuksiin ei sitten tarvitse mennä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kakarat saa riekkua ulkona yömyöhään vailla mitään rajoja ja sitten ihmetellään ja itketään kun on raiskattu, käyttää huumeita yms.
Eivät tulleet lapset raiskatuiksi Suomessa taannoin. Olisiko syytä puuttua ongelman aiheuttajan poistamiseen, uhrin syyllistämisen sijaan.
On muitakin syitä toki, mutta ei ennen lapset myöskään hilluneet yömyöhään ulkona. Lähdetään siitä. Vähän pystyy itse vaikuttamaan jos ei suurempia tekijöitä saa poistettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Ei tarvitse sellaisia harrastuksia missä pitää olla yömyöhään.
Sitten joitakin harrastusryhmiä riittää vain muutamille. Samaa tilaa kun ei voi käyttää yhtä aikaa useampi ryhmä. Siksi osalla harrastus on järkevään aikaan, osalla myöhemmin, kun ryhmiä on useampi peräkkäin samassa tilassa.
On niin paljon sellaisia harrastuksia mitä voi harrastaa päivälläkin. Onko pakko juuri sinne tunkea mikä on myöhään illalla?
Kun niillä lapsilla itsellään on ihan omat kiinnostuksenkohteensa, uskotko sitä. Voi olla laji, jonka on aloittanut vaikka 5-vuotiaana ja jota haluaa ehdottomasti harrastaa. Niin pitäisikö sanoa muutaman vuoden kuluttua, että kuule, et voi jatkaa, kun treeniaika muuttui hieman myöhäisemmäksi. 🤣
Vastuullisella vanhemmalla lapsen turvallisuus menee harrastuksen edelle.
No täällä meillä päin on ihan turvallista kulkea kotiin vielä esimerkiksi klo 20 aikoihin. Ja oikeastaan mihin kellonaikaan vain, mutta se ei sinällään liity lasten kulkemisiin.
Yläaste ikäinen ei saa matkustaa yksin bussilla? Miten harrastuksiin meno?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoholahdessa leikkipuistossa pienet somalapset noin klo 22 ulkona ilman vanhempia. Pirkkolassa sama ilmiö, nämä somalilapset yksin ulkona hengaamassa. Miksi nämä vanhemmat eivät hoida lapsiaan?
Eihän omat lapsesi rieku ulkona yömyöhään?
Värillisiä lapsia ei mikään uhkaa, omat ei ahista. Valkoisille eri juttu.
Et vastannut kysymykseeni.
Ei rieku omat lapset kun pelkää niitä värilapsia. Onko se tavoitteesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi ainakin saada kotiintuloajat esim. 20:30 alle 15-vuotiaille ja alle 12-vuotiaille klo 19.
Monet kulkevat harrastuksistaan kotiin noiden kellonaikojen jälkeenkin. Ei olisi realistiset kotiintuloajat.
Vain vastuuton vanhempi antaa lapsen kulkea yksin ulkona noiden aikojen jälkeen.
Höpö, höpö. Riippuu niin monesta seikasta. Ei Helsinkikään muutu mystisesti vaaralliseksi klo 19.
Ala-astelaisella ei ole mitään asiaa ulos noin myöhään. Harrastukset ovat 14-18 välissä.
Eikä ole, ihan oikeasti sen ikäisille on paljon harrastuksia, jotka alkavat klo 18.
Niihin harrastuksiin ei sitten tarvitse mennä.
Eri
Ootko trolli vai eläkeikäinen maalainen, jos kuvittelet, että heti klo 19 jälkeen on vaarallista kulkea Helsingissä?
Eivät tulleet lapset raiskatuiksi Suomessa taannoin. Olisiko syytä puuttua ongelman aiheuttajan poistamiseen, uhrin syyllistämisen sijaan.