Aloitan työt 3.8, mutta vielä heinäkuun lopussa joudun hakemaan neljää yli kahden viikon mittaista työpaikkaa
Vaikka tiedän, että en voi ottaa niitä töitä vastaan. Viimeinen tarkastelujakso alkaa 24.7, eli joudun hakemaan vähintään kaksi viikkoa kestäviä kokopäivätöitä tilanteessa, jossa edes teoriassa pystyisin ottamaan vastaan vain viikon mittaisen työn. Ihan naurettavaa. No, laitan siihen sellaisia töitä, joita en oikeasti edes halua, mutta naurettavaa hakea töitä, joiden hakuaika on vaikkapa heinäkuun loppuun asti, rekryt tehdään elokuussa... Todella naurettava systeemi.
Ja eipä siinä, ei minulla mene kuin 4 min tuohon jos sitäkään. Ja koska työkkäriKIN on tiukentanut linjauksiaan, en myöskään uskalla kysyä sieltä, voisiko tämän tuthan työnhaun jättää väliin. Ikinä ei voi tietää, jos myöhemmin tulisi jälkikäteen joku linjaus, että kuitenkin olisi pitänyt hakea töitä ja peritään tukia takaisin tai langetetaan joku karenssi, joka käynnistyy sitten jos joskus myöhemmin joudun työttömäksi.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse hakea, mutta siltä varalta, että huijaat etkä menekään töihin, on siellä suunnitelmassa ne haettavat paikat valmiina. Muutenhan sitä voisi aina ilmoittaa, että joo, työt alkaa 2 kk kuluttua, ei kannata laittaa työnhakuvelvollisuutta ja sitten soitella, että sorry, työnantaja perui.
Olisi paljon parempi, että työttömyysetuuden maksu loppuisi siihen päivään, kun saa työpaikan, silloin ei olisi tuollaisia ongelmia.
Mutta sehän loppuukin? Eli ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.
NEXT!
Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.
On järkeä. Minulta on peruttu luvattu työpaikka juuri ennen kuin työt piti alkaa. Samoin kävi nuorelle aikuiselle, joka on lapseni serkku. Samoin kävi minun nuorelle aikuiselle lapselleni.
Mikään ei ole varmaa.
Mutta eihän tällaista voi mitenkään tietää siinä kohdin, kun hakee tätä ”varatyötä”.
Ei työnantaja halua käyttää aikaa hakijaan, joka on sitoutunut jo menemään toisaalle. Peruuntuminen on erittäin epätodennäköistä jos työsopimuskin tehty.
No eihän se työnantaja, jolta haet työtä, käytäkään sinuun aikaa kun kerrot aloittavasi työt toisaalla. Eihän sinun sitä tarvitse miettiä, että haluaako se käyttää aikaa vai ei. Mutta tee ne hakemukset, joita sinulta velvoitetaan tehtäväksi. Oletko neuroepätyypillenen änkyttäjä-jankkaaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin että hyvää kesää, palataan työllisyymuissuunnitelmaan syksyllä. On siis suullinen sopimus töiden jatkumisesta syyskuulla.
Sun virkailija saa tuosta huomautuksen. Jos työttömällä ei ole voimassaolevaa työllistymissuunnitelmaa, niin sillä on seurauksensa.
Niinkö? Mulla oli yli vuoden sama tilanne eikä se tuntunut kiinnistavan ketään. Olin itse yhteydesdä työkkäriin päin jne. ei auttanut. Tosin olen jo kuuskymppinen. Onneksi löysin/sain määräaikaisen työn jossa olen nyt. Saa nähdä miten käy kun tämä loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.
NEXT!
Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.
On järkeä. Minulta on peruttu luvattu työpaikka juuri ennen kuin työt piti alkaa. Samoin kävi nuorelle aikuiselle, joka on lapseni serkku. Samoin kävi minun nuorelle aikuiselle lapselleni.
Mikään ei ole varmaa.
Mutta eihän tällaista voi mitenkään tietää siinä kohdin, kun hakee tätä ”varatyötä”.
Ei työnantaja halua käyttää aikaa hakijaan, joka on sitoutunut jo menemään toisaalle. Peruuntuminen on erittäin epätodennäköistä jos työsopimuskin tehty.No eihän se työnantaja, jolta haet työtä, käytäkään sinuun aikaa kun kerrot aloittavasi työt toisaalla. Eihän sinun sitä tarvitse miettiä, että haluaako se käyttää aikaa vai ei. Mutta tee ne hakemukset, joita sinulta velvoitetaan tehtäväksi. Oletko neuroepätyypillenen änkyttäjä-jankkaaja?
Juurihan tässä vedottiin siihen, että pitää olla varapaikka valmiina kun kumminkaimankin työt on peruttu juuri niiden alkamisen aattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.
NEXT!
Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.
On järkeä. Minulta on peruttu luvattu työpaikka juuri ennen kuin työt piti alkaa. Samoin kävi nuorelle aikuiselle, joka on lapseni serkku. Samoin kävi minun nuorelle aikuiselle lapselleni.
Mikään ei ole varmaa.
Mutta eihän tällaista voi mitenkään tietää siinä kohdin, kun hakee tätä ”varatyötä”.
Ei työnantaja halua käyttää aikaa hakijaan, joka on sitoutunut jo menemään toisaalle. Peruuntuminen on erittäin epätodennäköistä jos työsopimuskin tehty.No eihän se työnantaja, jolta haet työtä, käytäkään sinuun aikaa kun kerrot aloittavasi työt toisaalla. Eihän sinun sitä tarvitse miettiä, että haluaako se käyttää aikaa vai ei. Mutta tee ne hakemukset, joita sinulta velvoitetaan tehtäväksi. Oletko neuroepätyypillenen änkyttäjä-jankkaaja?
Juurihan tässä vedottiin siihen, että pitää olla varapaikka valmiina kun kumminkaimankin työt on peruttu juuri niiden alkamisen aattona.
En mä mitään vedonnut vaan kerroin, että näinkin voi käydä. Lisään tuohon peruttujen työpaikkojen listaan myös puolisoni, joka ei saanutkaan luvattua paikkaa kun sen aika tuli aloittaa palkkatyössä.
Tää on turhanvänkyttäjä tää aloittaja. Pankaa muutkin poistoon, eli ilmoittakaa asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,
olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ei tarvitse hakea.
Näistäkin on silti kuullut, että on tullut karenssia, jos ei ole hakenut töitä, vaikka työpaikka on jo tiedossa.
Miten tuosta voi tulla karenssi, kun sitä on jo töissä, kun tarkastelujakso päättyy, ei siis enää ole työtön eikä voi saada karenssia.
Mutta vaikka sinulla olisi työpaikka tiedossa vuonna 2030, niin et voi siihen vedoten olla vuosia työttömyysetuuden saajana hakematta töitä.
No esim. niin että ei saa siltä reilulta viikolta enää työttömyyskorvausta kun katsotaan, että "on lyönyt laimin työnhakuvelvollisuuden" eli ei hakenut töitä, joita ei voisi saadakaan, koska on jo menossa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin että hyvää kesää, palataan työllisyymuissuunnitelmaan syksyllä. On siis suullinen sopimus töiden jatkumisesta syyskuulla.
Sun virkailija saa tuosta huomautuksen. Jos työttömällä ei ole voimassaolevaa työllistymissuunnitelmaa, niin sillä on seurauksensa.
Kyllä se suunnitelma varmaan on, suunnitelma on se, että työllistyy syyskuussa eikä nyt ole työnhakuvelvollisuutta.
No tällaiset ohjeet mä sain, että ilmoitan heti kun tiedän koska syyskuussa alkaa, ja palataan asiaan sitten, jos ei ala. Lausunnon tekoon meni 16 pv, ja tämä kesä on tosiaan ensimmäinen kun ei ole mitään tyhjänhakuja määrätty. Mulla on joka kesä 3-4 kk tauko. Eka kerta kuntien vastuulla.
Haet ne neljä työpaikkaa ja teet hakemukset vasemmalla kädellä. Ei pitäisi olla iso vaiva.
Oletko kysynyt errä pitää? Mulle sanoi viime kesänä samaasa tilanteessa että ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.
NEXT!
Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.
On järkeä. Minulta on peruttu luvattu työpaikka juuri ennen kuin työt piti alkaa. Samoin kävi nuorelle aikuiselle, joka on lapseni serkku. Samoin kävi minun nuorelle aikuiselle lapselleni.
Mikään ei ole varmaa.
Jos et ole työllistynytkään hakujakson aikana kahden viikon ajaksi, niin totta kai silloin pitää hakea työpaikkoja. Aika selkeä homma. Paikkoja voi hakea vaikka suunnitelman päättymispäivänä ja silloin kyllä tietää onko ollut töissä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,
olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ei tarvitse hakea.
Jos se työ alkaa vasta sen tarkastelujakson jälkeen, niin on se haettava. Mut eihän siihen mene kuin pari minuuttia että laittaa jonkun hakemuksen menemään. Laatuun ei tarvi panostaa
Vierailija kirjoitti:
Ok.
No kyllä musta tässä on kyse enmmän kuin vaan "ookoosta". Ihan puhtaasti resurssien käyttöä aivan turhaan, sekä työllistyvän, työkkärin että yrittäjän näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,
olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ei tarvitse hakea.
Jos se työ alkaa vasta sen tarkastelujakson jälkeen, niin on se haettava. Mut eihän siihen mene kuin pari minuuttia että laittaa jonkun hakemuksen menemään. Laatuun ei tarvi panostaa
Ja voihan sitä laatuun panostaa ja heitellä sillä tapaa verkkoja vesille, mutta jos otetaan yhteys, sanoo että työt alkaa toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,
olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ei tarvitse hakea.
Jos se työ alkaa vasta sen tarkastelujakson jälkeen, niin on se haettava. Mut eihän siihen mene kuin pari minuuttia että laittaa jonkun hakemuksen menemään. Laatuun ei tarvi panostaa
Viimeinen tarkastelujakso alkaa 24.7. ja työt alkaa 3.8.
En tiedä millä matematiikalla tuo työ alkaisi tarkastelujakson jälkeen. Ja tuossa tekstissäkin lukee, että työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun on rankkaa. Hae saikkua.
Tai jos julkisesta hallinnosta pitää säästää, niin miksei sitten tämänkaltaisesta täysin turhasta sirkuksesta joka ei tällä hetkellä työllistä kuin työkkärin ja työministeriön porukat tuota byrokratiaa pyörittämään. Työtä ei ole eikä ketään koko eduskunnassa kiinnosta tehdä mitään sen eteen että työllistäviä firmoja olisi vaan koko homma kaadetaan työttömän niskaan kun aina ennenkin on kaadettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,
olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ei tarvitse hakea.
Jos se työ alkaa vasta sen tarkastelujakson jälkeen, niin on se haettava. Mut eihän siihen mene kuin pari minuuttia että laittaa jonkun hakemuksen menemään. Laatuun ei tarvi panostaa
Viimeinen tarkastelujakso alkaa 24.7. ja työt alkaa 3.8.
En tiedä millä matematiikalla tuo työ alkaisi tarkastelujakson jälkeen. Ja tuossa tekstissäkin lukee, että työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana.
Eikö siihen sitten voi laittaa jotain rastia että olen ollut töissä 2 viikkoa jakson aikana tai mitä tuosta tulee. Onhan ne työkkärissä jääräpäisiä muttei täysin aivottomia yleensä.
Jaa-ah, kannattaisikohan sitä lakia katsoa uudestaan.