Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitan työt 3.8, mutta vielä heinäkuun lopussa joudun hakemaan neljää yli kahden viikon mittaista työpaikkaa

Vierailija
26.06.2026 |

Vaikka tiedän, että en voi ottaa niitä töitä vastaan. Viimeinen tarkastelujakso alkaa 24.7, eli joudun hakemaan vähintään kaksi viikkoa kestäviä kokopäivätöitä tilanteessa, jossa edes teoriassa pystyisin ottamaan vastaan vain viikon mittaisen työn. Ihan naurettavaa. No, laitan siihen sellaisia töitä, joita en oikeasti edes halua, mutta naurettavaa hakea töitä, joiden hakuaika on vaikkapa heinäkuun loppuun asti, rekryt tehdään elokuussa... Todella naurettava systeemi.

Ja eipä siinä, ei minulla mene kuin 4 min tuohon jos sitäkään. Ja koska työkkäriKIN on tiukentanut linjauksiaan, en myöskään uskalla kysyä sieltä, voisiko tämän tuthan työnhaun jättää väliin. Ikinä ei voi tietää, jos myöhemmin tulisi jälkikäteen joku linjaus, että kuitenkin olisi pitänyt hakea töitä ja peritään tukia takaisin tai langetetaan joku karenssi, joka käynnistyy sitten jos joskus myöhemmin joudun työttömäksi.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun on rankkaa. Hae saikkua. 

Vierailija
2/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,

olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."

https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…

Ei tarvitse hakea.

Vierailija
4/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin että hyvää kesää, palataan työllisyymuissuunnitelmaan syksyllä. On siis suullinen sopimus töiden jatkumisesta syyskuulla.

Vierailija
5/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hakea, mutta siltä varalta, että huijaat etkä menekään töihin, on siellä suunnitelmassa ne haettavat paikat valmiina. Muutenhan sitä voisi aina ilmoittaa, että joo, työt alkaa 2 kk kuluttua, ei kannata laittaa työnhakuvelvollisuutta ja sitten soitella, että sorry, työnantaja perui.

Olisi paljon parempi, että työttömyysetuuden maksu loppuisi siihen päivään, kun saa työpaikan, silloin ei olisi tuollaisia ongelmia.

Vierailija
6/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.

NEXT!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.

NEXT!

Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.

Vierailija
8/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,

olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."

https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…

Ei tarvitse hakea.

Näistäkin on silti kuullut, että on tullut karenssia, jos ei ole hakenut töitä, vaikka työpaikka on jo tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ratkaisu on hakea töitä joissa rekry menee vasta elokuussa kiinni kun sulla on työt alkaneet. Tällöin jos saat kutsun haastatteluun niin voit sanoa että sä sait jo töitä. 

Vierailija
10/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,

olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."

https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…

Ei tarvitse hakea.

Näistäkin on silti kuullut, että on tullut karenssia, jos ei ole hakenut töitä, vaikka työpaikka on jo tiedossa.

Mäkin olen kuullut, että maailma on litteä ja lastensuojelu vie rahan takia perheiden lapset.

Karenssi tulisi joka tapauksessa tarkastelujakson päätteeksi, joten sillä ei olisi yhtään mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä siis työllistyy viimeisen tarkastelujakson aikana jolloin sun ei tarvitse enää ilmoittaa haettuja työpaikkoja vaan että olet työllistynyt 3.8 alkaen. 

Vierailija
12/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ratkaisu on hakea töitä joissa rekry menee vasta elokuussa kiinni kun sulla on työt alkaneet. Tällöin jos saat kutsun haastatteluun niin voit sanoa että sä sait jo töitä. 

Niin no ihan hyvin voin hakea mitä tahansa, koska ainahan siinä rekryssä menee aikaa. Että ihan turhia ne kaikki hakemukset ovat. Vaikka alettaisiin jo seuraavana kutsua ihmisiä haastatteluihin, niin joka tapauksessahan se hakeminen on ihan turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinulla voi olla pätevä syy olla hakematta työtä suunnitelmassa edellytetyllä tavalla. Päteviä syitä ovat,

olet työnhakuvelvollisuuden tarkastelujakson aikana työllistynyt yhtäjaksoisesti ja kokoaikaisesti muussa kuin palkkatuetussa työssä vähintään kahden viikon ajan."

https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…

Ei tarvitse hakea.

Näistäkin on silti kuullut, että on tullut karenssia, jos ei ole hakenut töitä, vaikka työpaikka on jo tiedossa.

Miten tuosta voi tulla karenssi, kun sitä on jo töissä, kun tarkastelujakso päättyy, ei siis enää ole työtön eikä voi saada karenssia. 

Mutta vaikka sinulla olisi työpaikka tiedossa vuonna 2030, niin et voi siihen vedoten olla vuosia työttömyysetuuden saajana hakematta töitä.

Vierailija
14/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.

NEXT!

Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.

On järkeä. Minulta on peruttu luvattu työpaikka juuri ennen kuin työt piti alkaa. Samoin kävi nuorelle aikuiselle, joka on lapseni serkku. Samoin kävi minun nuorelle aikuiselle lapselleni.

Mikään ei ole varmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki edellyttää, että sinulle on määrätty työnhakuvelvollisuus, jos olet työtön. Laissa ei ole mitään porsaanreikää niille, jotka kertovat menevänsä töihin syksyllä. Jos ei halua hakea töitä, päättää työnhaun.

Vierailija
16/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin että hyvää kesää, palataan työllisyymuissuunnitelmaan syksyllä. On siis suullinen sopimus töiden jatkumisesta syyskuulla.

Sun virkailija saa tuosta huomautuksen. Jos työttömällä ei ole voimassaolevaa työllistymissuunnitelmaa, niin sillä on seurauksensa.

Vierailija
17/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.

NEXT!

Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.

On järkeä. Minulta on peruttu luvattu työpaikka juuri ennen kuin työt piti alkaa. Samoin kävi nuorelle aikuiselle, joka on lapseni serkku. Samoin kävi minun nuorelle aikuiselle lapselleni.

Mikään ei ole varmaa.

Mutta eihän tällaista voi mitenkään tietää siinä kohdin, kun hakee tätä ”varatyötä”.


Ei työnantaja halua käyttää aikaa hakijaan, joka on sitoutunut jo menemään toisaalle. Peruuntuminen on erittäin epätodennäköistä jos työsopimuskin tehty.

Vierailija
18/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin että hyvää kesää, palataan työllisyymuissuunnitelmaan syksyllä. On siis suullinen sopimus töiden jatkumisesta syyskuulla.

Sun virkailija saa tuosta huomautuksen. Jos työttömällä ei ole voimassaolevaa työllistymissuunnitelmaa, niin sillä on seurauksensa.

Kyllä se suunnitelma varmaan on, suunnitelma on se, että työllistyy syyskuussa eikä nyt ole työnhakuvelvollisuutta.

Vierailija
19/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.

NEXT!

Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.

Sama vinkuitku joka kerta. Tottahan se on että turhalta tuntuu. Nostat kuitenkin tukia töiden alkamiseen saakka ja työttömyydkorvauksen ehtona on että haet x määrää paikkoja. Näin sanoo laki ja laki on kaikille sama. Se ettei sua huvita ei kiinnosta ketään. E8 voi olla niin vaikeaa hoitaa omaa osuuttaan diilistä.

Kun poikkeuksia ei ole on vähemmän selvitettävää jälkikäteen eikä tule tulkintaeroja.

Vierailija
20/38 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko muka vaikeaa lähettää ne vaaditut hakemukset. Tee niin kuin velvoitetaan, ja sitten asiahan on okei kaikille.

NEXT!

Kyse olikin siitä, ettei tällaisessa ole mitään järkeä.

On järkeä. Minulta on peruttu luvattu työpaikka juuri ennen kuin työt piti alkaa. Samoin kävi nuorelle aikuiselle, joka on lapseni serkku. Samoin kävi minun nuorelle aikuiselle lapselleni.

Mikään ei ole varmaa.

Jos ap:n työ peruttaisiin, sittenhän se selviäisi tarkastelujason aikana ja ap ehtisi vielä hakea töitä. Mutta jos työt alkavat silloin kuin pitäisi, niin typerää sitä ENNEN joutua hakemaan. Mutta työvoimatoimistohan on ihan kafkamainen paikka muutenkin, että eipä tämäkään älyttömyys sinänsä ihmetytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi