Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä propagandaa suurten ikäluokkien rikkaus on?

Vierailija
26.06.2026 |

Itse en tunne ainakaan mitään miljönäärejä. Oma tuttavapiiri maaseutukaupungin kerrostaloasunto, hinnat nyt n 100 000  70-luvun taloissa, joku pieni toyta tai fiat sekin hankittu eläkkeelle jäämisen aikoihin. Eläkkeet mediaanitasoa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se aika erikoista, jos ihan jokainen yli 75-vuotias olisi miljönääri. Aika moni silti on. Yleensä asuvat pk-seudulla ja omistavat pelkästään asuntoja miljoonalla. Joku kai nekin joskus perii, joten turha valittaa.

Vierailija
22/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Eikö ole hyvä että äitisi pärjää? Ei sinun tarvitse huolehtia. Tokko oli kansakoulun käynyt eikä ainakaan perushommissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kolmen tonnin eläkehän on hyvä!

Hänen on täytynyt saada hyvää palkkaa, josta on jäänyt säästöjä ja sijoituksia.

Vierailija
24/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kolmen tonnin eläkehän on hyvä!

Hänen on täytynyt saada hyvää palkkaa, josta on jäänyt säästöjä ja sijoituksia.

Itse asiassa sai hyvää palkkaa kaksi viimeistä työvuottaan, koska hänen työpaikallaan oli tapana järjestellä niin, että superkertymävuosina palkka nousi huomattavasti. Ei säästänyt kyllä töissä ollessaan mitään, mutta eläkkeellä ilmeisesti on jotain jäänyt sukan varteen sentään. Itse asiassa vaikea kuvitella miten yksi autoton ihminen oikeasti edes saa 2500 euroa kuussa menemään. Meillä elää nelihenkinen perhe samalla rahalla, ja pitää vielä pitää autoakin.

Vierailija
25/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kolmen tonnin eläkehän on hyvä!

Hänen on täytynyt saada hyvää palkkaa, josta on jäänyt säästöjä ja sijoituksia.

Itse asiassa sai hyvää palkkaa kaksi viimeistä työvuottaan, koska hänen työpaikallaan oli tapana järjestellä niin, että superkertymävuosina palkka nousi huomattavasti. Ei säästänyt kyllä töissä ollessaan mitään, mutta eläkkeellä ilmeisesti on jotain jäänyt sukan varteen sentään. Itse asiassa vaikea kuvitella miten yksi autoton ihminen oikeasti edes saa 2500 euroa kuussa menemään. Meillä elää nelihenkinen perhe samalla rahalla, ja pitää vielä pitää autoakin.

Ja lisään, että asia ei minua haittaa, mutta onhan se isommassa mittakaavassa aika itsetuhoista yhteiskunnan kannalta, että rahat menevät vanhuksille samalla kun lisääntymisiässä oleva kansanosa ei pääse edes töihin.

Vierailija
26/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva olkinukke. Se, ettei joku ole "miljonääri", ei tarkoita, etteikö olisi silti huomattavasti vauraampi suhteessa nuorempiin polviin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kolmen tonnin eläke ei kuulosta suinkaan rupuiselta suhteessa siihen, että moni nykyisistä työikäisistä tuskin koskaan saa mitään eläkettä lainkaan, mutta silti joutuu kyllä maksamaan muiden sellaiset. Te boomerit olette ikuisesti ahneita ja kiittämättömiä. 

Vierailija
28/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä.. kaikki mun tuntemat suureen ikäluokkaan kuuluvat eivät kyllä eläketuloilla juhli. Parin tonnin eläke kattaa just ja just asumisen, safkat ja mahdolliset lääkkeet. Ehkä tämä koko keskustelu on pohjustusta sille, että tulevaisuudessa ei eläkejärjestelmää enää ole. Tavallaan istutetaan ihmisten päähän ajatus että kaikki eläkeläiset on tosi varakkaita. Itse kannatan vahvasti eläkekattoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva olkinukke. Se, ettei joku ole "miljonääri", ei tarkoita, etteikö olisi silti huomattavasti vauraampi suhteessa nuorempiin polviin. 

Esim mun jokainen lapsi on vauraampi kun me heidän vanhempansa.  Luulimme että asunnon edes perisivät mutta tämäkin menettänyt arvonsa kuolevassa lähiössä johon ei lapsiperheet enää muuta. Kerrostaloasunto.

Vierailija
30/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tämä on. Media ja palkatut somekirjoittelijat laittavat kaikki voimansa noin 350 000 eläkeläisen vihaamiseen. Mikä siinä on tarkoituksena?

Kun kuitenkin tiedetään myönnettyjen uusien työeläkkeiden olevan isompia suuruudeltaan, huolimatta kertymäprosentista, koska palkat ovat suurempia kuin 60-luvulla työelämän aloittaneilla kansakoulun käyneillä perusduunareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva olkinukke. Se, ettei joku ole "miljonääri", ei tarkoita, etteikö olisi silti huomattavasti vauraampi suhteessa nuorempiin polviin. 

Esim mun jokainen lapsi on vauraampi kun me heidän vanhempansa.  Luulimme että asunnon edes perisivät mutta tämäkin menettänyt arvonsa kuolevassa lähiössä johon ei lapsiperheet enää muuta. Kerrostaloasunto.

Urpo, mitä tekemistä teidän perheellä on KESKIMÄÄRÄISEN IHMISEN kanssa? Ketään ei kiinnosta sinun omakohtainen kokemuksesi. Se ei päde miljooniin muihin. 

Vierailija
32/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kolmen tonnin eläke ei kuulosta suinkaan rupuiselta suhteessa siihen, että moni nykyisistä työikäisistä tuskin koskaan saa mitään eläkettä lainkaan, mutta silti joutuu kyllä maksamaan muiden sellaiset. Te boomerit olette ikuisesti ahneita ja kiittämättömiä. 

Äläpä yleistä. Mun eläke on 1900 brutto, oon tehnyt töitä 40 vuotta, tukenut lasteni opiskelua ja taatusti maksanut veroja. 

Muista kuitenkin että te päätätte vaaleissa äänestämällä mikä on tulevaisuus myös eläkkeiden kannalta.

Tää asia ei ole mitenkään nykyisten eläkeläisten hyppysissä, vaan teidän. Jo parin vuoden ajan on kylvetty torajyviä että saataisiin oikeutus eläkejärjestelmän purkamiseen. Tämä on asian ydin, ei se että joku 80-vuotias saa nyt eläkettä, jonka määrän on päättänyt edelliset hallitukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kolmen tonnin eläke ei kuulosta suinkaan rupuiselta suhteessa siihen, että moni nykyisistä työikäisistä tuskin koskaan saa mitään eläkettä lainkaan, mutta silti joutuu kyllä maksamaan muiden sellaiset. Te boomerit olette ikuisesti ahneita ja kiittämättömiä. 

Sitähän te jatkuvasti vaaditte, ei eläkkeitä.  Ehkä päättäjät kuuntelevat.

Vain eläkkeistä tietämätön kuvittelee kolmen tonnin eläkkeen olevan tyypillinen boomerin eläke.

Vierailija
34/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960-90 lukujen elementti k- talot ovat menettäneet arvoaan roimasti ja tahti kiihtyy. Ei noista asunnoista enää saa mitään, koska asuntotarjonta kasvaa huimasti, kun boomerit heittää henkensä, koko ajan menee ja paljon. Huonosti pidetyt omakoti ja valesokkeli rivarit, sama juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tämä on. Media ja palkatut somekirjoittelijat laittavat kaikki voimansa noin 350 000 eläkeläisen vihaamiseen. Mikä siinä on tarkoituksena?

Kun kuitenkin tiedetään myönnettyjen uusien työeläkkeiden olevan isompia suuruudeltaan, huolimatta kertymäprosentista, koska palkat ovat suurempia kuin 60-luvulla työelämän aloittaneilla kansakoulun käyneillä perusduunareilla.

Jep. Mä pääsen ehkä muutaman vuoden kuluttua eläkkeelle ja tuun saamaan reilu pari tonnia kk eläkettä, mutta mua parikyt vuotta nuoremman ennuste on yli tonnin suurempi. Palkkatulot verrannollisesti aika lailla sama, mulla tietty vähän isompi koska kokemuslisät.

Vierailija
36/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva olkinukke. Se, ettei joku ole "miljonääri", ei tarkoita, etteikö olisi silti huomattavasti vauraampi suhteessa nuorempiin polviin. 

Esim mun jokainen lapsi on vauraampi kun me heidän vanhempansa.  Luulimme että asunnon edes perisivät mutta tämäkin menettänyt arvonsa kuolevassa lähiössä johon ei lapsiperheet enää muuta. Kerrostaloasunto.

Urpo, mitä tekemistä teidän perheellä on KESKIMÄÄRÄISEN IHMISEN kanssa? Ketään ei kiinnosta sinun omakohtainen kokemuksesi. Se ei päde miljooniin muihin. 

Se pätee melko tarkkaan ikäluokkani duunari-ihmisiin. Lapset on koulutettu , hankkivat paremmin. Tietysti osa viiskymppisistäkin on matalapalkkaisia tai syrjäytyneitä.

Vierailija
37/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

Törkeä vale. Esim. oma äitini jäi eläkkeelle vasta 60-vuotiaana 25 vuotta sitten, ja on sittemmin nauttinut rupuista kolmen tonnin eläkettä, joka ei riitä oikein mihinkään yksinasuvalle, jolla kuitenkin asumismenot (200 euron vastike, siis uskomattoman kallis!) ja kelan korvaamattomat terveysmenot (hampaisiin menee helposti 5000e vuodessa, ja täytyyhän silmälääkärillä, suuhygienistillä, kampaajalla, jalkahoidossa, jne. jne. käydä vähintään parin kuukauden välein, koska onhan se nyt normaaaalia, mikset sinä käy?)

Kolmen tonnin eläke ei kuulosta suinkaan rupuiselta suhteessa siihen, että moni nykyisistä työikäisistä tuskin koskaan saa mitään eläkettä lainkaan, mutta silti joutuu kyllä maksamaan muiden sellaiset. Te boomerit olette ikuisesti ahneita ja kiittämättömiä. 

Sitähän te jatkuvasti vaaditte, ei eläkkeitä.  Ehkä päättäjät kuuntelevat.

Vain eläkkeistä tietämätön kuvittelee kolmen tonnin eläkkeen olevan tyypillinen boomerin eläke.

Olispa. Sillähän tekisi vaikka mitä.. tällä rupusella työeläkkeellä pärjää juuri ja juuri. En kuulu boomereihin (olen alle 75v)

Vierailija
38/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassareitten propagandaa, ikärasismia.

Vierailija
39/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan asiantuntijoiden mukaan suuret ikäluokat kävivät kansakoulun, jonka jälkeen miehet menivät tehtaalle ja naiset konttoriin töihin, jäivät 58-vuotiaina 6000 euron eläkkeelle ja nyt heillä on velattomat omakotitalot, kesämökit ja pari sijoitusasuntoa ja valittavat nykynuorison laiskuutta ja eläkkeen pienuutta.

No ei nyt ihan noinkaan, mutta ainakin omat vanhemmat sai ison asuntolainan maksettua inflaation vauhdittamana tosi nopeasti. Mökit, veneet ja saadut perinnöt, hyvä palkka, 60-vuotiaana eläkkeelle, ja eläke on hyvä. Eli ei se ihan puppuakaan ole. 

Jos heillä on niin kaikilla muillakin on, just.

Vierailija
40/47 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole sanonut että olisivat miljonäärejä. Taloa ja mökkiä kumminkin löytyy.

Ihan tänä aamuna luin täältä. Suuret ikäluokat ovat valtavan rikkaita.

Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan Suomessa vuosina 1945 - 1950 syntyneiden suurta väestöryhmää.

 

Milloin suuret ikäluokat kuolevat?

Ne kaikki 561 408 henkilöä kuolevat, miehet keskimääräisesti vuosien 2024 - 2034 aikana. Naiset elävät viisi vuotta kauemmin ja kuolevat 2039 mennessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän