Aika uskomatonta että Alankomaissa perutaan festareita hirmuhelteiden vuoksi, mutta Suomessa eletään normaalia kesää.
Lyhyt matka sinne, mutta ilmasto muttuu sillä matkalla täysin erilaiseksi. Saa nähdä tuleeko nuo vielä Suomeen tänä kesänä. Onhan noi 40 asteen helteet kyllä varmasti jokaisella liikaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Eilen meinasin jäätyä järvelle kun olin kalassa enkä tajunnut tarkistaa miten lämpötila kehittyy. Lähtiessä klo 20 oli vielä loistavat 18 astetta lämpöä mutta puolen yön aikaan +3,5. Kylmää kyytiä viilettää moottoriveneellä järven selällä ilman pipoa. Tuon lämmön vois pumpata pohjolaan ja tasata kuormaa, ainakin keskieuroopan kaupungeista onnistuisi. Pumppaahan ne öljyäkin tuhansia kilometrejä lähi-idässä.
Ääliö. 😁
Normi kesäsää on Alankomaissa useimpina kesinä hyvin samanlaista kuin Suomessa, mutta joinain kesinä, kuten nyt, Saharan kuumuus yltää ajoittain etelästä Alankomaihin asti samalla, kun Suomessa vallitsee länsivirtaus ja normi kesäsää. Joinain toisina kesinä taas on Suomeen ulottuneen idän sulkukorkeapaineen vastapainona ollut koleaa säätä ja jopa tuhotulvia aiheuttaneita rankkasateita Keski-Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin uskomatonta? Sahara puhaltaa kesäisin Keski-Eurooppaan reippaasti lämpöä. Täällä +20 kesällä on ihan normaalia. Isä kertoili että hänen nuoruusaikanaan hyvä että oli 20 astetta heinäkuussa 50-70-luvuilla. Eikä kukaan valittanut kuumasta tai kylmästä. Nykyiset helleaallot alkoi täällä noin 10 vuotta sitten. Ihan kiva että tämä kesä vaikuttaa taas tutulta normaalilta.
Alpit toimii esteenä lämmön siirtymiselle tänne pohjoiseen, jenkeissä vuorijono menee etelä-pohjoinen linjassa eikä samaa estettä ole. Siellä lämpötilat vaihtelevat paljon enemmän kuin Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin uskomatonta? Sahara puhaltaa kesäisin Keski-Eurooppaan reippaasti lämpöä. Täällä +20 kesällä on ihan normaalia. Isä kertoili että hänen nuoruusaikanaan hyvä että oli 20 astetta heinäkuussa 50-70-luvuilla. Eikä kukaan valittanut kuumasta tai kylmästä. Nykyiset helleaallot alkoi täällä noin 10 vuotta sitten. Ihan kiva että tämä kesä vaikuttaa taas tutulta normaalilta.
Alpit toimii esteenä lämmön siirtymiselle tänne pohjoiseen, jenkeissä vuorijono menee etelä-pohjoinen linjassa eikä samaa estettä ole. Siellä lämpötilat vaihtelevat paljon enemmän kuin Euroopassa.
Viime aikoina on kyllä Keski-Euroopassa Alppien pohjoispuolella ollut kuumempaa kuin Välimerellä. Suurimmat esteet Saharan lämmön yltämiselle tänne Pohjolan perukoille asti ovat yksinkertaisesti pohjoinen sijainti ja etäisyys Saharasta sekä viileä Itämeri, joka saa etelän helteet usein tyssäämään Etelä-Ruotsiin tai Baltiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen meinasin jäätyä järvelle kun olin kalassa enkä tajunnut tarkistaa miten lämpötila kehittyy. Lähtiessä klo 20 oli vielä loistavat 18 astetta lämpöä mutta puolen yön aikaan +3,5. Kylmää kyytiä viilettää moottoriveneellä järven selällä ilman pipoa. Tuon lämmön vois pumpata pohjolaan ja tasata kuormaa, ainakin keskieuroopan kaupungeista onnistuisi. Pumppaahan ne öljyäkin tuhansia kilometrejä lähi-idässä.
Ääliö. 😁
Kypsää uskoa tommosia kirjoituksia 😄
Aika eri kelit on Utsjoella ja Helsingissäkin keskimäärin.
Suomessa rakentamisessa on aina varauduttu kylmään talveen eikä kuumaan kesään, koska aikaisempina vuosikymmeninä kuumia hellejaksoja ei Suomessa ole juuri ollut. Talot varaavat lämpöä ja muuttuvat liian kuumiksi, kun kesällä hellejakson aikana kuumenevat.