Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perukirja - osaako joku neuvoa

Vierailija
26.06.2026 |

Saako perukirjassa vähentää pankin palvelumaksut? Kk-maksun ja palkkion, jonka perivät joka laskun maksamisesta? 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakimies tietää. Kuka hullu alkaa itse väsäämään? Ei ole edes kovin kallis. Me selvittiin noin tonnin maksulla. Kun ei ole koko ajan yhteydessä häneen ettei tule tunteja vaan kerää kaikki liitteet itse ja lakimiehen tehtäväksi jää itse perukirjan teko toimitettujen liitteiden pohjalta. 

Olen tehnyt pari kertaa itse perukirjan, ihan hyvin se sujui. Perukirja kuitenkin on vain asiakirja, missä todetaan kuolleen varat, ja tämä sitten toimitetaan verottajalle. Verottaja tekee sitten päätöksen perintöverosta.

Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin en ole näköjään merkinnyt erikseen pankin palvelumaksuja. Muuten on lueteltu kuluina esimerkiksi seurakunnan lasku, hautaustoimiston lasku eli arkku ja kuljetukset, sekä hautakiveen nimenkaivertajan lasku. Sitten on pankkitilin saldo ja käteisenä olleet rahat. Sellainenkin kävi, että vielä perukirjan tekemisen jälkeen joskus myöhemmin syksyllä tuli vielä yksi lasku terveydenhuollosta, mutta sillä ei ollut rnää merkitystä, koska perukirja oli jo tehty sen hetkisten tietojen mukaan, lähetetty ja hyväksytty.

Vierailija
22/26 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakimies tietää. Kuka hullu alkaa itse väsäämään? Ei ole edes kovin kallis. Me selvittiin noin tonnin maksulla. Kun ei ole koko ajan yhteydessä häneen ettei tule tunteja vaan kerää kaikki liitteet itse ja lakimiehen tehtäväksi jää itse perukirjan teko toimitettujen liitteiden pohjalta. 

Olen tehnyt pari kertaa itse perukirjan, ihan hyvin se sujui. Perukirja kuitenkin on vain asiakirja, missä todetaan kuolleen varat, ja tämä sitten toimitetaan verottajalle. Verottaja tekee sitten päätöksen perintöverosta.

Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin en ole näköjään merkinnyt erikseen pankin palvelumaksuja. Muuten on lueteltu kuluina esimerkiksi seurakunnan lasku, hautaustoimiston lasku eli arkku ja kuljetukset, sekä hautakiveen nimenkaivertajan lasku. Sitten on pankkitilin saldo ja käteisenä olleet rahat. Sellainenkin kävi, että vielä perukirjan tekemisen jälkeen joskus myöhemmin syksyllä tuli vielä yksi lasku terveydenhuollosta, mutta sillä ei ollut rnää merkitystä, koska perukirja oli jo tehty sen hetkisten tietojen mukaan, lähetetty ja hyväksytty.

Tämän jälkeenkin voi kyllä tehdä täydennysperukirjan. Mutta käytännössä sen tekeminen kannattaa vain silloin, jos lasku oli niin iso, että sillä on olennainen vaikutus perintöverotukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakimies tietää. Kuka hullu alkaa itse väsäämään? Ei ole edes kovin kallis. Me selvittiin noin tonnin maksulla. Kun ei ole koko ajan yhteydessä häneen ettei tule tunteja vaan kerää kaikki liitteet itse ja lakimiehen tehtäväksi jää itse perukirjan teko toimitettujen liitteiden pohjalta. 

Olen tehnyt pari kertaa itse perukirjan, ihan hyvin se sujui. Perukirja kuitenkin on vain asiakirja, missä todetaan kuolleen varat, ja tämä sitten toimitetaan verottajalle. Verottaja tekee sitten päätöksen perintöverosta.

Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin en ole näköjään merkinnyt erikseen pankin palvelumaksuja. Muuten on lueteltu kuluina esimerkiksi seurakunnan lasku, hautaustoimiston lasku eli arkku ja kuljetukset, sekä hautakiveen nimenkaivertajan lasku. Sitten on pankkitilin saldo ja käteisenä olleet rahat. Sellainenkin kävi, että vielä perukirjan tekemisen jälkeen joskus myöhemmin syksyllä tuli vielä yksi lasku terveydenhuollosta, mutta sillä ei ollut rnää merkitystä, koska perukirja oli jo tehty sen hetkisten tietojen mukaan, lähetetty ja hyväksytty.

Tämän jälkeenkin voi kyllä tehdä täydennysperukirjan. Mutta käytännössä sen tekeminen kannattaa vain silloin, jos lasku oli niin iso, että sillä on olennainen vaikutus perintöverotukseen.

Nykyiset perintöverorajat on niin korkeat ettei yhdellä terveyskeskusmaksulla on suoraan sanoen merkitystä.

Vierailija
24/26 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tuskin on merkitystä laitatko vai et. Perukirja nyt on muutenkin aika summittainen, esimerkiksi kiinteistöjen arvo perustuu yleensä vain suunnilleen tehtyyn arvioon. Aikoinaan arvioija kävi vaan pihassa ja kiinteistön tietojen perusteella arvioi kiinteistön arvoksi noin 200000 euroa. 

Vierailija
25/26 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankilta tulee tosite, jos ei tule niin sen saa pankista, sen mukaan määräytyy mitä laitetaan perukirjaan. Eli KP päivän arvo mitä rahaa on ollut tilillä siihen laitetaan, palvelumaksut yms menee kyllä ja pankit ottavat omansa.

Vierailija
26/26 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa.

Vainajan elinajalta saa. Kuoleman jälkeiseltä ajalta saa vähentää vain hautajaisiin ja muuten kuolemaan liittyvät menot.

Kyllä saa vähentää kaikki vainajan laskuihin liittyvät kulut ja itse laskutkin, kuten kuoleman jälkeen maksuun tulevat laskut hoitopaikasta (niitä tulee usein edellliseltä kuulta ja kuolinkuulta), apteekkilaskut jne. Ei niitä voi jättää maksamatta, kun vainajalla on omaisuutta, millä maksaa.

8€/lasku on lopulta aika summa, kun niitä laskuja on useita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä