Perukirja - osaako joku neuvoa
Saako perukirjassa vähentää pankin palvelumaksut? Kk-maksun ja palkkion, jonka perivät joka laskun maksamisesta?
Kommentit (26)
Kaikki kuolinpesän hoidosta aiheutuvat kulut saa vähentää. Pankin palvelumaksut ovat kuolinpesä kuluja.
heippa ja hyvää kesänalkua sinulle, sekä osanottoni.
niin vähennyskelpoisia vat mm.sen henkilön asiointikulut joka vaikka omaa autoaan tai julkisia liikennöintivälineitä käyttäen toimittaa vainajan liittyviä asiointeja. kirkkoherranvirasto, hautaustoimisto jne pankkeihin käynti-laskut, tilin lopetus jne. välttämättömät kustannukset saa ilmoittaa.
hautauskulut, kukkalaite arkulle, juhlan kulut, arkku ja arkkusisältö-kuten vaate, jos sinnekin haluaa kuten usein jokin pikku kukka rinnanpäälle.
kaikki laskut-kyllä pitää sisällään mainitsemasi. tiliotteet,laskut jne. muistanet irtisanoa heti sopimukset, liittymät, jotta uutta laskunmuodostusta ei tule. heippa
Kaikki mikä kuuluu kuolinpesään saa vähentää tai kuolinpesä maksaa suoraankin
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Vainajan elinajalta saa. Kuoleman jälkeiseltä ajalta saa vähentää vain hautajaisiin ja muuten kuolemaan liittyvät menot.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuolinpesän hoidosta aiheutuvat kulut saa vähentää. Pankin palvelumaksut ovat kuolinpesä kuluja.
Aikoinaan yritin vähentää puhelinkuluja, kun niitä tuli massiivisesti hautajaisia järjestellessä. Oli iso suku ja ystäväpiiri ja kaikille piti soittaa ja ilmoittaa sekä kuolemasta että hautajaisista. Ihmiset tietysti halusivat jutella pitkän kaavan kautta, ja senaikaisilla kännykkätaksoilla hintaa tuli (ja aikaa kului).
Vaikka pystyin osoittamaan, että kulut johtuivat hautajaisista, uskottu mies ei hyväksynyt kulua. Ilmeisesti sen tyyppistä ei ole ollut tapana vähentää.
Perukirjaan merkitään vainajan varat ja velat. Ts. sellaiset pankin palvelumaksut, jotka ovat kertyneet ajalta, jolloin vainaja oli vielä elossa, voi merkitä perukirjaan velaksi, vaikka pankki veloittaisi ne tililtä kuolinpäivän jälkeen. Perukirja on ikään kuin luettelo siitä, mitä varoja ja velkoja vainajalla oli kuolinhetkellä. Se toimii perintöverotuksen pohjana.
Eri asia sitten on se, että kuolinpesän pankkitililtä voidaan myöhemminkin maksaa vielä kuolinpesälle osoitettuja laskuja (esim. vainajan omistaman asunnon hoitovastikkeita). Ne eivät kuitenkaan ole perukirjaan merkittäviä velkoja enää kuolinpäivän jälkeiseltä ajalta.
9 jatkaa lisäyksenä vielä, että elinajalta kertyneiden velkojen lisäksi toki hautaus-, perunkirjoitus- ym. kulut.
Vierailija kirjoitti:
Perukirjaan merkitään vainajan varat ja velat. Ts. sellaiset pankin palvelumaksut, jotka ovat kertyneet ajalta, jolloin vainaja oli vielä elossa, voi merkitä perukirjaan velaksi, vaikka pankki veloittaisi ne tililtä kuolinpäivän jälkeen. Perukirja on ikään kuin luettelo siitä, mitä varoja ja velkoja vainajalla oli kuolinhetkellä. Se toimii perintöverotuksen pohjana.
Eri asia sitten on se, että kuolinpesän pankkitililtä voidaan myöhemminkin maksaa vielä kuolinpesälle osoitettuja laskuja (esim. vainajan omistaman asunnon hoitovastikkeita). Ne eivät kuitenkaan ole perukirjaan merkittäviä velkoja enää kuolinpäivän jälkeiseltä ajalta.
Ehkä soittaminen ei ollut mikään pakollinen meno. Me laitettiin kuolinilmoitukseen million hautajaiset järjestetään. Ihmiset soittivat sitten meille. Yli sata vierasta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuolinpesän hoidosta aiheutuvat kulut saa vähentää. Pankin palvelumaksut ovat kuolinpesä kuluja.
Aikoinaan yritin vähentää puhelinkuluja, kun niitä tuli massiivisesti hautajaisia järjestellessä. Oli iso suku ja ystäväpiiri ja kaikille piti soittaa ja ilmoittaa sekä kuolemasta että hautajaisista. Ihmiset tietysti halusivat jutella pitkän kaavan kautta, ja senaikaisilla kännykkätaksoilla hintaa tuli (ja aikaa kului).
Vaikka pystyin osoittamaan, että kulut johtuivat hautajaisista, uskottu mies ei hyväksynyt kulua. Ilmeisesti sen tyyppistä ei ole ollut tapana vähentää.
Ehkä soittaminen ei ollut mikään pakollinen meno. Me laitettiin kuolinilmoitukseen million hautajaiset järjestetään. Ihmiset soittivat sitten meille. Yli sata vierasta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuolinpesän hoidosta aiheutuvat kulut saa vähentää. Pankin palvelumaksut ovat kuolinpesä kuluja.
Aikoinaan yritin vähentää puhelinkuluja, kun niitä tuli massiivisesti hautajaisia järjestellessä. Oli iso suku ja ystäväpiiri ja kaikille piti soittaa ja ilmoittaa sekä kuolemasta että hautajaisista. Ihmiset tietysti halusivat jutella pitkän kaavan kautta, ja senaikaisilla kännykkätaksoilla hintaa tuli (ja aikaa kului).
Vaikka pystyin osoittamaan, että kulut johtuivat hautajaisista, uskottu mies ei hyväksynyt kulua. Ilmeisesti sen tyyppistä ei ole ollut tapana vähentää.
Meillä perukirjan tehnyt pankin juristi nikotteli jo siitä, kun laitoimme kuluiksi vainajan asunnon tyhjentämisessä käytetyn auton vuokran. Vainaja asui palvelutalossa, joten huone piti tyhjentää nopeasti, eikä meillä perillisistä kenelläkään ollut autoa (paitsi yhdellä ulkomailla asuvalla). Pitkin hampain juristi kuitenkin suostui tämän alle satasen summan perukirjaan kirjaamaan, mutta sanoi, että yleensä tällaisia ei hyväksytä. Minusta oli aika outoa, että tämä ei kelpaisi kuluksi.
Käytännössä on aika sama, kirjaako nuo pankin palvelumaksut perukirjaan. Niitä on tuskin yhteensä yli satasen arvosta, jolloin niiden vaikutus perintöveroon on korkeintaan kympin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Vainajan elinajalta saa. Kuoleman jälkeiseltä ajalta saa vähentää vain hautajaisiin ja muuten kuolemaan liittyvät menot.
Höpöjä puhut. Perukirja katkaisee vainajan suhteen kuolinpesään. Kuolinpesää voidaan pitää jakamattomana, vaikka kuinka kauan ja se toimii "oikeushenkilönä" ja kuolinpesä voi vaikkapa sijoittaa pesän varallisuutta. Kaikki jakamattoman pesän hoidosta aiheutuvat kulut ovat vähennettävissä, jos ne liittyvät jakamattoman kuolinpesän hoitoon. Jos asunto-osakkeita pesässä, niin vastikkeet vähennetään kuluina aivan normaalisti, jne. Vasta kun kuolinpesä jaetaan, omaisuus siirtyy osakkaiden haltuun, alkaa kunkin osalta omat oikeudet ja vastuut omaan omaisuuteensa siltä osin.
Lakimies tietää. Kuka hullu alkaa itse väsäämään? Ei ole edes kovin kallis. Me selvittiin noin tonnin maksulla. Kun ei ole koko ajan yhteydessä häneen ettei tule tunteja vaan kerää kaikki liitteet itse ja lakimiehen tehtäväksi jää itse perukirjan teko toimitettujen liitteiden pohjalta.
Vainajan laskuja ei kannata maksaa pankin tiskillä, vaan ne kannattaa lähettää joko verkkopankin kautta (ei tarvitse itse olla saman pankin asiakas) tai maksupalvelukuoressa. Ainakin Nordea tarjoaa tällaisen mahdollisuuden, todennäköisesti myös muut pankit. Tällöin palvelumaksu laskua kohti on selvästi pienempi kuin pankin tiskillä maksaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan laskuja ei kannata maksaa pankin tiskillä, vaan ne kannattaa lähettää joko verkkopankin kautta (ei tarvitse itse olla saman pankin asiakas) tai maksupalvelukuoressa. Ainakin Nordea tarjoaa tällaisen mahdollisuuden, todennäköisesti myös muut pankit. Tällöin palvelumaksu laskua kohti on selvästi pienempi kuin pankin tiskillä maksaessa.
5 euro on vaikka lähettää netin kautta. Vaihtelee toki pankeittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Vainajan elinajalta saa. Kuoleman jälkeiseltä ajalta saa vähentää vain hautajaisiin ja muuten kuolemaan liittyvät menot.
Höpöjä puhut. Perukirja katkaisee vainajan suhteen kuolinpesään. Kuolinpesää voidaan pitää jakamattomana, vaikka kuinka kauan ja se toimii "oikeushenkilönä" ja kuolinpesä voi vaikkapa sijoittaa pesän varallisuutta. Kaikki jakamattoman pesän hoidosta aiheutuvat kulut ovat vähennettävissä, jos ne liittyvät jakamattoman kuolinpesän hoitoon. Jos asunto-osakkeita pesässä, niin vastikkeet vähennetään kuluina aivan normaalisti, jne. Vasta kun kuolinpesä jaetaan, omaisuus siirtyy osakkaiden haltuun, alkaa kunkin osalta omat oikeudet ja vastuut omaan omaisuuteensa siltä osin.
Nyt puhut itse höpöjä tai ainakin käsiteltävän aiheen vierestä. Kysymys oli siitä, mitä kuluja voi merkitä perukirjaan. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että mitkä asiat vähennetään vainajan omaisuudesta perintöveroa laskettaessa. Ei esimerkiksi vainajan asunnon vastiketta voi enää merkitä perukirjaan vainajan/kuolinpesän velaksi siltä ajalta, kun vainaja on jo haudassa.
Se on sitten toinen asia, mitä kuluja kuolinpesä voi omassa verotuksessaan vähentää kuolinpesän tuloista. Jos esim. jakamaton kuolinpesä vuokraa vainajan asunnon, niin se saa kyllä vähentää verotuksessa vuokratuloista asunnon vastikkeen. Mutta ei niitä kumpaakaan (vuokratuloja tai vastiketta) merkitä perukirjaan eivätkä ne vaikuta perintöverotukseen.
Kaikki kuolinpesän menot ja tulot pitää kirjata. Niiden erotus on sitten loppusumma. Kaikki menot jotka aiheutuvat perukirjan tekemisestä pitää ottaa mukaan menoina/kuluina. Kannattaako sun ryhtyä itse tekemään perukirjaa kun et näköjään osaa edes alkeita. Vastaavia kuluja ja menoja ovat esim kuolinilmoitus lehdessä, muistotilaisuus jossakin, hautakivi, hautauskustannukset jne jne...