Maailmalla lapset käyvät vielä juhannuksenkin jälkeen koulua
Opettajien liitot Ranskassa vaativat torstaina lakkoa vastauksena ”mahdottomiin työoloihin”. BBC:n mukaan Ranskassa kolme ydinvoimalaa on keskeyttänyt toimintansa kuumuuden vuoksi.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla ei juhlita juhannusta.
Mitä sitten, puupää.
Mitä sitten, että muualla käydään koulua? Puupää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.
Niin? Hienoa, että luet lehtiä ja opit jotain yhteiskunnasta. Hyvä sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla ei juhlita juhannusta.
Mitä sitten, puupää.
Ei voi jatkaa opiskelua juhannuksen jälkeen jos sellaista ei ole. He jatkavat opsikelua viikonlopun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.
Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä
Se siitä, että menneisyyden perusteella ei ole enää tarvis elää. Marjatkin poimivat aivan muut kuin kouluikäiset ja kaiken lisäksi marja-aika ei ole kesäkuussa kuin paikoin.
Se siitä, että opettajat ovat perustelleet pitkiä lomiaan milloin milläkin ihmeellisellä perusteella. Tosiasia on kuitenkin, että heillä on tarpeettoman pitkät lomat.
Se on silkkaa muutosvastarintaa. Ei mitään muuta
Voit mennä kokeilemaan, miten innokaita oppilaita on toukokuun lopussa koulussa. Kerro tämä motivaation määrä -3:lla, niin saat kesäkuun oppimishalukkuuden tuloksen.
Oman kokemuksen mukaan ihan innokkaita, ei mitään ongelmaa. Vikalla viikolla kuuli usein ihmettelyä, että alkaako kesäloma todellakin jo tällä viikolla. Varmaan tottumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.
Tietenkin juontuu. Suomalaiset tuntuu kuvittelevan, että ruokaa haettiin 1900 luvun alussa prismasta
Kaikki tehtiin silloin käsin ja vihannekset kasvatettiin omassa pihassa
Tässä koulujen lomien yhteydessä ennen vanhaiseen maatalouden työvoimatarpeeseen viittaaminen tarkoittaa sitä, että opettajien perustelut lomien lyhentämisen vastustamiseksi ovat naurettavia.
En tiedä, mistä perusteluista puhut. Jos kuitenkin vetäisit pääsi ahteristasi, niin tajuaisit, että lomia on jokseenkin saman verran eri puolella maailmassa. Ne vain rytmittyy eri tavoilla. Kaikilla näillä tavoilla on myös joku historiallinen tai yhteiskunnallinen syy.
Palsta on täynnä tyyppejä, jotka saavat selville, että ulkomailla jokin asia tehdään eri tavalla kuin Suomessa. Sitten aletaan kuvitella, että Suomen systeemissä on joku virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.
Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä
Se siitä, että menneisyyden perusteella ei ole enää tarvis elää. Marjatkin poimivat aivan muut kuin kouluikäiset ja kaiken lisäksi marja-aika ei ole kesäkuussa kuin paikoin.
Se siitä, että opettajat ovat perustelleet pitkiä lomiaan milloin milläkin ihmeellisellä perusteella. Tosiasia on kuitenkin, että heillä on tarpeettoman pitkät lomat.
Se on silkkaa muutosvastarintaa. Ei mitään muuta
Voit mennä kokeilemaan, miten innokaita oppilaita on toukokuun lopussa koulussa. Kerro tämä motivaation määrä -3:lla, niin saat kesäkuun oppimishalukkuuden tuloksen.
Jostain syystä peruskoulun opetus tuntui loppuvan jo hyvissä ajoin toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Joo, tämäkin kesäkuu on ollut niin helteinen ja aurinkoinen että, satanutkaan ei ole kuin parina päivänä. +13 ja harmaa sää ja tihkusadetta, siinä onkesä parhaimmillaan.
Ruotsin malli on hyvä, koulu loppuu 15.6. viikon lauantaina.
Ruotsissahan on siinä keskikohdalla ihan samanlaiset sääolot kuin Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Mutta jos ei oteta, niin kesäloma voi alkaa kesäkuussa?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin malli on hyvä, koulu loppuu 15.6. viikon lauantaina.
Ruotsissahan on siinä keskikohdalla ihan samanlaiset sääolot kuin Suomessakin.
Niin siis miksi se on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin malli on hyvä, koulu loppuu 15.6. viikon lauantaina.
Ruotsissahan on siinä keskikohdalla ihan samanlaiset sääolot kuin Suomessakin.
Suomenkin malli on hyvä. Täällä koulu loppuu pari viikkoa aikasemmin.
Mikä ihme lopulta muuttuisi, jos kesälomaa siirretään pari viikkoa. Muuta kuin joku "minäpä tiedän miten Ruotissa tehdään" tyyppi pääsee pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Joo, tämäkin kesäkuu on ollut niin helteinen ja aurinkoinen että, satanutkaan ei ole kuin parina päivänä. +13 ja harmaa sää ja tihkusadetta, siinä onkesä parhaimmillaan.
Täällä varsinais-suomessa on ollut tosi kaunis kesäkuu. Juuri sopiva ja ihanteellinen. Auringonpaistetta, sopivasti lämpöä ja ei liian kuuma. Välillä vähän sadetta ettei luonto pala käppyräksi.
Miksi suomalaisille on niin tärkeää päästä aloittamaan koulujen kesälomat heti kesäkuun alussa? Tilastojen mukaan kesäkuun ekat viikot ovat kesän surkeimmat sään kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin malli on hyvä, koulu loppuu 15.6. viikon lauantaina.
Ruotsissahan on siinä keskikohdalla ihan samanlaiset sääolot kuin Suomessakin.
Suomenkin malli on hyvä. Täällä koulu loppuu pari viikkoa aikasemmin.
Mikä ihme lopulta muuttuisi, jos kesälomaa siirretään pari viikkoa. Muuta kuin joku "minäpä tiedän miten Ruotissa tehdään" tyyppi pääsee pätemään.
Se että täällä ei tarvitsisi aloittaa koulua kesken elokuun hellejakson 8.8., vaan koulu voisi alkaa vasta elokuun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Eli sun mielestä siksi, että säät on parempia heinä-elokuussa?
Se on sun ainoa syy? Huomauttaisin kuitenkin ettei pelkkä lämpötila korreloi hyvän kesäsään kanssa. Korkein helle harvoin on se paras kesäpäivä. Itse ainakin annan arvoa mm. luonnon kukkimiselle ja piteneville päiville ja ne on kaikki parhaimmillaan ennen juhannusta Suomessa.
Tietääkö joku miten Ahvenanmaalla menee? Olen aika varma siitä että joskus ala-asteella meillä loppui koulu vasta joskus 11.6. Ja koulu alkoi aina elokuun lopussa.
Tässä koulujen lomien yhteydessä ennen vanhaiseen maatalouden työvoimatarpeeseen viittaaminen tarkoittaa sitä, että opettajien perustelut lomien lyhentämisen vastustamiseksi ovat naurettavia.