Maailmalla lapset käyvät vielä juhannuksenkin jälkeen koulua
Opettajien liitot Ranskassa vaativat torstaina lakkoa vastauksena ”mahdottomiin työoloihin”. BBC:n mukaan Ranskassa kolme ydinvoimalaa on keskeyttänyt toimintansa kuumuuden vuoksi.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Eli sun mielestä siksi, että säät on parempia heinä-elokuussa?
Se on sun ainoa syy? Huomauttaisin kuitenkin ettei pelkkä lämpötila korreloi hyvän kesäsään kanssa. Korkein helle harvoin on se paras kesäpäivä. Itse ainakin annan arvoa mm. luonnon kukkimiselle ja piteneville päiville ja ne on kaikki parhaimmillaan ennen juhannusta Suomessa.
Luonnon kukkiminen ja pitenevät päivät liittyy kevääseen. Joten tuolla logiikalla koulu voisi loppua 30.4. ja alkaa taas heinäkuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Eli sun mielestä siksi, että säät on parempia heinä-elokuussa?
Se on sun ainoa syy? Huomauttaisin kuitenkin ettei pelkkä lämpötila korreloi hyvän kesäsään kanssa. Korkein helle harvoin on se paras kesäpäivä. Itse ainakin annan arvoa mm. luonnon kukkimiselle ja piteneville päiville ja ne on kaikki parhaimmillaan ennen juhannusta Suomessa.
Kyllä kesäpäivänseisaus on tällä pallonpuoliskolla kaikkialla ihan samaan aikaan.
Niin ja ajatella, että vaikka Australiassa pisin lomapätkä on tyyliin joulukuusta helmikuulle. Kesäloma siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Eli sun mielestä siksi, että säät on parempia heinä-elokuussa?
Se on sun ainoa syy? Huomauttaisin kuitenkin ettei pelkkä lämpötila korreloi hyvän kesäsään kanssa. Korkein helle harvoin on se paras kesäpäivä. Itse ainakin annan arvoa mm. luonnon kukkimiselle ja piteneville päiville ja ne on kaikki parhaimmillaan ennen juhannusta Suomessa.Luonnon kukkiminen ja pitenevät päivät liittyy kevääseen. Joten tuolla logiikalla koulu voisi loppua 30.4. ja alkaa taas heinäkuun alussa.
Parhaimmillaan ne ovat kuitenkin juuri siinä kohtaa kun koulut loppuvat ja juhannus alkaa, eli muutama viikko ennen juhannusta. Näin on aina ollut. Se on spesiaalia aikaa Suomessa, siksi myös se koulujen lopetus osuu juuri oikeaan aikaan täällä.
En tajua tätä aikuisten himoa istuttaa lapsia vielä kaksi viikkoa pidempään siellä koulussa. Todennäköisesti tämä asia ei kosketa sinuakaan yhtään mitenkään henk. koht. tasolla. Yhdenkään lapsen, vanhemman tai open en ole kuullut huokailleen; että voi, kunpa koulu olisi jatkunut vielä juhannukseen saakka.
Jos halutaan että lapset saa nauttia myös elokuun helteistä, niin laitetaan lasten kesälomaan viikko lisää ja poistetaan se määrä oppivelvollisuudesta.
Mikäli kesäloma ajoitettaisiin päivien pitenemiseen ja luonnon kukintaan olisi oikea loma-aika 13.4. - 21.6. Sitten alkaa päivät taas lyhentyä syksyä kohti, joten kouluun takaisin 22.6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Eli sun mielestä siksi, että säät on parempia heinä-elokuussa?
Se on sun ainoa syy? Huomauttaisin kuitenkin ettei pelkkä lämpötila korreloi hyvän kesäsään kanssa. Korkein helle harvoin on se paras kesäpäivä. Itse ainakin annan arvoa mm. luonnon kukkimiselle ja piteneville päiville ja ne on kaikki parhaimmillaan ennen juhannusta Suomessa.Kyllä kesäpäivänseisaus on tällä pallonpuoliskolla kaikkialla ihan samaan aikaan.
Suomessa on niin lyhyt kesä, että se aika on merkityksellistä. Ihan myös henkiselle hyvinvoinnille. Ei pakoteta kasvavia lapsia kouluun silloin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.
Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä
Ja yliopistot ja AMK:t alkavat vasta elokuun lopussa. Peruskoululaisia ei työllistetä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän alkaa jo päivä lyhetä juhannuksesta ja elokuussa aamut ovat kylmiä ja illat pimeitä. Nyt sitä kesäkuun lomaa ollaan jakamassa huhtikuulle ja elokuun loppuun. En kyllä ymmärrä kuka haluaa lomailla huhtikuussa. Silloinhan sataa räntää. Kesäkuussa luonto on kaikkein vehreimmillään. Mieluummin ottaisin syysloman pois lokakuusta kuin jatkaisin kevätlukukautta kesäkuulle.
Miksi lapsia pakotetaan lomailemaan huhtikuussa ja lokakuussa? Sehän olisi parasta opiskeluaikaa, kun pihalla on pimeetä ja kylmää.
Ihan samalla tavalla se päivänkulku menee muuallakin tällä pallonpuoliskolla, etelämpänä ei koskaan näin pitkiä päiviä olekaan kuin täällä. Ja kummasti ne lapset Ruotsissa jaksaa käydä koulua kesäkuun pari ekaa viikkoa, mutta sitten muka samoilla asteillä elävä suomalaislapsi ei millään jaksaisi.
Mutta siis miksi sen lapsen pitäisi olla siellä koulussa vielä kesäkuussa? Mikä syy? Vaikka jaksaisikin, mikä järki? Suomen kesä on lyhyt ja se on ihan parhaimmillaan kesä-heinäkuussa. Miksi se pitäisi viedä lapsilta pois, pistämällä heidät koululuokkaan istumaan kauniina kesäpäivinä?
Miksi ei? Jos otetaan käyttöön se malli että koulu alkaa myöhemmin elokuussa tai syyskuun alussa ja lomaviikkoja on keskellä lukuvuotta enemmän, niin silloin on opiskeltava kesäkuussakin, jotta lainmukaiset koulupäivät saadaan käytyä.
Tilastollisesti kesä on Suomessakin parhaimmillaan heinä-elokuussa, sekä lämpötilan että aurinkoisuuden suhteen.
Eli sun mielestä siksi, että säät on parempia heinä-elokuussa?
Se on sun ainoa syy? Huomauttaisin kuitenkin ettei pelkkä lämpötila korreloi hyvän kesäsään kanssa. Korkein helle harvoin on se paras kesäpäivä. Itse ainakin annan arvoa mm. luonnon kukkimiselle ja piteneville päiville ja ne on kaikki parhaimmillaan ennen juhannusta Suomessa.Luonnon kukkiminen ja pitenevät päivät liittyy kevääseen. Joten tuolla logiikalla koulu voisi loppua 30.4. ja alkaa taas heinäkuun alussa.
Parhaimmillaan ne ovat kuitenkin juuri siinä kohtaa kun koulut loppuvat ja juhannus alkaa, eli muutama viikko ennen juhannusta. Näin on aina ollut. Se on spesiaalia aikaa Suomessa, siksi myös se koulujen lopetus osuu juuri oikeaan aikaan täällä.
En tajua tätä aikuisten himoa istuttaa lapsia vielä kaksi viikkoa pidempään siellä koulussa. Todennäköisesti tämä asia ei kosketa sinuakaan yhtään mitenkään henk. koht. tasolla. Yhdenkään lapsen, vanhemman tai open en ole kuullut huokailleen; että voi, kunpa koulu olisi jatkunut vielä juhannukseen saakka.
Jos halutaan että lapset saa nauttia myös elokuun helteistä, niin laitetaan lasten kesälomaan viikko lisää ja poistetaan se määrä oppivelvollisuudesta.
Sieltähän se oikea syy tuli, että kun näin on aina ollut. Kesälomaa ei saa siietää yhtään mihinkään, koska näin se on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kesäloma ajoitettaisiin päivien pitenemiseen ja luonnon kukintaan olisi oikea loma-aika 13.4. - 21.6. Sitten alkaa päivät taas lyhentyä syksyä kohti, joten kouluun takaisin 22.6.
Voi huoh. Kylläpä sinulle nyt on tärkeää saada lapset kouluun juuri ennen juhannusta kahdeksi viikoksi 🤣 Minä lähden nyt nauttimaan kesästä, heippa.
Ehkä Ranskan pitäisi kopioida pohjoismaalainen systeemi lomien ajoituksen suhteen eikä niin, Suomi apinoi Ranskan mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.
Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä
Ja yliopistot ja AMK:t alkavat vasta elokuun lopussa. Peruskoululaisia ei työllistetä kuitenkaan.
Olisiko oikea syy, että turisteja ei kuitenkaan yksinään riitä, vaan sinne huvipuistoon tarvitaan myös kotimaisia asiakkaita. Toki ei sitten mietitä, että kesäkuussa ei siellä ole juuri ketään, kun kaikki olisivat vielä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla ei juhlita juhannusta.
Mitä sitten, puupää.
Mitä sitten, että muualla käydään koulua? Puupää.
Sitä sitten, että pysytään aloittajan asiassa. Olet v a j a k k i h i i r i v a n u k a s.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ala-asteella koulua heinäkuun alkuun kun asuttiin Britanniassa. Tosin meidän koulussa kesälomat alkoi jo heinäkuun alkupuolella, julkisissa kouluissa yleensä vasta pari viikkoa myöhemmin. Kesälukukausi oli yleensä paras.
Miten pitkä loma oli pääsiäisen aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taanoin HS:ssa oli juttu, että Suomen pitkät koulujen kesälomat juontuvat maatalouden työvoimatarpeesta koululaitoksen alkuajoilta.
Mitä siitä? Nyt hän on puhuttu lomien siirtämistä elokuulle matkailun työvoimatarpeeseen vedoten. Ensimmäisellä oli jotakin merkitystä, mutta elokuu lomakuukausi on idiotismia, jos syynä on matkailun työvoimantarve tilanteessa, että maassa on liki 400000 työtöntä
Ei edelleenkään työvoiman tarve vaan matkailupalveluiden kysynnän tarve: jos ei ole kotimaisia asiakkaita (koska lapset koulussa ja vanhemmat töissä), matkailuyritykset sulkevat viimeistään elokuun puolivälissä eikä ulkomaisia turisteja voi kiinni oleviin kohteisiin houkutella.
Vierailija kirjoitti:
Palsta on täynnä tyyppejä, jotka saavat selville, että ulkomailla jokin asia tehdään eri tavalla kuin Suomessa. Sitten aletaan kuvitella, että Suomen systeemissä on joku virhe.
Päinvastoin: noin keskimäärin nämä selville saajat alkavat kuvitella, että kaikkien muiden maiden systeemi on väärä ja vain Suomessa osataan tehdä asiat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ja koulupäivät ovat pitempiä kuin täällä.
Koulupäivät sisältävät parin tunnin lounastauon, jolloin koululaiset menevät kotiin kotiäidin tekemän lounaan ääreen. Iltapäivän kouluyinteihin kuuluu erilaiset harrastusryhmät, ei se ole opetusta
Suomalainen peruskoulu on onnistunut tekemään lapsista aloitekyvyttömiä, osaamattomia, tietämättömiä, sisuttomia nuhjakkeita. Mitä muuta voi odottaakaan, kun opettajat ovat vihervasemmistolaisen ideologian omaksuneita tyhjäpäitä. Ei heitä kiinnosta kuin rakennekynnet ja palkkapäivä.
Koulu alkaa tänä vuonna 11.8.
Harvoin silloin enää montaa päivää on mitään parasta hellekautta jäljellä.