Juomakelpoinen vesi loppuu maapallolla monelta alueelta..tiesitkö että.....
Vesi ei lopu maapallolta kokonaan, mutta ihmiskunnalle kelpaava puhdas makea vesi on loppumassa monilta alueilta kriittistä vauhtia. Maapallon kokonaisvesimäärä pysyy lähes vakiona veden kiertokulun vuoksi. Ongelma on siinä, että käyttökelpoinen vesi jakautuu epätasaisesti, saastuu ja hupenee kulutuksen vuoksi
Pohjavesien ehtyminen: Yli puolet maailman suurista maanalaisista pohjavesialtaista tyhjenee nopeammin kuin ne ehtivät täyttyä. Erityisesti miljoonia vuosia vanhat uusiutumattomat fossiiliset vesivarat ovat hupenemassa. [1, 2]
Väestönkasvu ja ruoantuotanto: Maailman väestö tarvitsee yhä enemmän ruokaa. Maatalous kuluttaa noin 70 % maailman makeasta vedestä. Aalto-yliopiston tutkimusten mukaan vesipula uhkaa jo puolta maailman ruoantuotannosta.
Saastuminen: Teollisuus, jätevedet ja maatalouden päästöt pilaavat pintavesiä. YK:n raportit varoittavat maailman olevan ajautumassa "vesikonkurssiin", koska monet joet ja järvet ovat muuttumassa käyttökelvottomiksi
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku superrikas luultavasti on rakentanut jättimäisen säiliön jonnekin maan alle ja jemmaa vettä sinne aivan kuten ne jemmaa rahatkin niin ettei kellekään jää mitään.
No mikset sinäkin jemmaa vettä? Senkun lasket sitä hanasta.
Minne? Ei minulla ole varaa rakentaa jättisäiliötä.
Miksi sen pitäisi olla jättimäinen? Hae pulloja ja ämpäreitä ja täytä ne.
Nyt täytyy nostaa vesimaksuja ja yksityistää kaikki pohjavedet. Muuten meidät hukka perii
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalaisilla olisi yhtään pelisilmää, järvivesien suojelun tulisi olla jo pitkällä. Vesi olisi Suomen öljy jos se saataisiin pidettyä puhtaana. Tällä hetkellä järvet ovat muuttumassa maa- ja metsäteollisuuden valuma-altaiksi hitaasti mutta varmasti.
Tähän maahan tulee uudet asukkaat, ei oikein kiinnosta mitä valtion kannattas tehdä
Vierailija kirjoitti:
Jossain dokkarissa näytettiin kuinka Kalifornian vesivarastot on ihan kriittisen pienet koska vettä käytetään karjankasvatuksessa niin paljon ettei ne ehdi palautua.
Ja kastellaan manteliviljelmiä että vegaanit saisivat mantelimaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalaisilla olisi yhtään pelisilmää, järvivesien suojelun tulisi olla jo pitkällä. Vesi olisi Suomen öljy jos se saataisiin pidettyä puhtaana. Tällä hetkellä järvet ovat muuttumassa maa- ja metsäteollisuuden valuma-altaiksi hitaasti mutta varmasti.
Tähän maahan tulee uudet asukkaat, ei oikein kiinnosta mitä valtion kannattas tehdä
Miettikää mihin kuntoon ne saa järvet muutamassa vuodessa.
Kaiken juurisyy on se, että erityisesti p-läpimaissa väestö lisääntyy räjähdysomaisesti. Kaikki kehitysapu tulisi antaa ehkäisyvälineinä.
Pienempi väestö poistaa muutkin ongelmat ilmastossa. Suomi on loistava esimerkki maailmalle erityisesti väestötiheydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain dokkarissa näytettiin kuinka Kalifornian vesivarastot on ihan kriittisen pienet koska vettä käytetään karjankasvatuksessa niin paljon ettei ne ehdi palautua.
Mitenkäs sikäläisten suurkaupunkien asukkaat ja tapa rampata suihkussa yhtenään?
Oletko maalainen vai oletko muuten vain hieman simppeli? Et sitten turhempiin lillukanvarsiin tarttunut? Maalaiset haisevat paskalta koska he eivät peseydy vai pesytyvätkö he likavedellä, vai mitä ihmettä yrität sanoa?
Ei näytä loppuvan vesi ei kalja. Kun pullollisen juo niin kaks kusee
Minne? Ei minulla ole varaa rakentaa jättisäiliötä.