Juomakelpoinen vesi loppuu maapallolla monelta alueelta..tiesitkö että.....
Vesi ei lopu maapallolta kokonaan, mutta ihmiskunnalle kelpaava puhdas makea vesi on loppumassa monilta alueilta kriittistä vauhtia. Maapallon kokonaisvesimäärä pysyy lähes vakiona veden kiertokulun vuoksi. Ongelma on siinä, että käyttökelpoinen vesi jakautuu epätasaisesti, saastuu ja hupenee kulutuksen vuoksi
Pohjavesien ehtyminen: Yli puolet maailman suurista maanalaisista pohjavesialtaista tyhjenee nopeammin kuin ne ehtivät täyttyä. Erityisesti miljoonia vuosia vanhat uusiutumattomat fossiiliset vesivarat ovat hupenemassa. [1, 2]
Väestönkasvu ja ruoantuotanto: Maailman väestö tarvitsee yhä enemmän ruokaa. Maatalous kuluttaa noin 70 % maailman makeasta vedestä. Aalto-yliopiston tutkimusten mukaan vesipula uhkaa jo puolta maailman ruoantuotannosta.
Saastuminen: Teollisuus, jätevedet ja maatalouden päästöt pilaavat pintavesiä. YK:n raportit varoittavat maailman olevan ajautumassa "vesikonkurssiin", koska monet joet ja järvet ovat muuttumassa käyttökelvottomiksi
Kommentit (48)
Jatkuvat putkiremontit joka kaupungissa ohjaavat nyt vettä salaisiin säilöihin, joiden avulla saadaan luotua keinotekoinen vesipula. Yhtäkkiä siltaremonttejakin on joka ikisessä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, kun Nestle ottaa kaikki juomavedet haltuun niin loppuu tuhlailu. Joka ikiseen vesihanaan tulee mittarit ja litrahintainen veloitus.
Jep ja sen hinta ei ole nykyinen noin 1 c/ litra mikä täällä maksaa hanasta otettuna.
Kallista vettä teillä siellä kaapunnissa. Meillä päin maksaa kunnanvesi 1€/1000l. Kokonaan pohjavettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Kommenttisi todistaa, että jos joku, niin tyhmyys on ainakin ehtymätöntä. Tyhmyys (sinunkin tyhmyytesi) on valitettavasti uusiutuva luonnonvara, joka ajaa ihmiskuntaa kohti tuhoaan.
Jos uskot että vesi loppuu maailmasta, mikset myy nyt koko omaisuuttasi ja ota niin paljon lainaa kuin mahdollista ja ala ostamaan kämppääsi täyteen vettä?
Koska kuka hyvänsä rationaalinen toimija joka uskoo yhtään minkään luonnonvaran loppuvan kesken, alkaisi hamstraamaan sitä kuin viimeistä päivää koska sen hinta kasvaa äärettömän suureksi.
Eli jokainen joka väittää yhtään minkään luonnonvaran loppuvan kesken ja ei toimi kuten rationaalinen ihminen toimii siinä tilanteessa, joko yksinkertaisesti valehtelee, tai sitten hän ei ole rationaalinen toimija.
Kumpikin vaihtoehto tarkoittaa että kyseisen ihmisen mielipiteen voi ohittaa.
Postatkaa kuvia kun kämppä on täynnä Lidlin Saskiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Aloituksessa oli puhe juomakelpoisesta vedestä. Se on kullan arvoinen resurssi, jota ei pidä tuhlata. Ihmiset voisivat lopettaa turhien tavaroidebn ostamisen, sillä niiden valmistamiseen kuluu kallisarvoista vettä. Ostetaan tarpeellisia ja jos mahdollista, kestäviä tavaroita.
Onhan tämä aika koomista että pallo joka on täynnä vettä kärsii vesipulasta. Vähän sama kun olis suurin osa maan alaa raakaöljyn peitossa ja valitellaan kun öljyjalosteet hupenee, kun niitähän ei mitenkään voida tehdä lisää siitä raakaöljystä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain dokkarissa näytettiin kuinka Kalifornian vesivarastot on ihan kriittisen pienet koska vettä käytetään karjankasvatuksessa niin paljon ettei ne ehdi palautua.
Mitenkäs sikäläisten suurkaupunkien asukkaat ja tapa rampata suihkussa yhtenään?
Vierailija kirjoitti:
Resurssit on yleensäkin loppumassa tai ainakin hemmetisti kallistumassa maapallolla. Jos joku miettii miksi Ukrainassa soditaan niin kannattaa katsoa paljonko siellä on vilja-aittoja ja muuta rikkautta maan allakin.
Kerro mikä resurssi loppuu ja kerro mikset nyt hamstraa sitä kuin viimeistä päivää.
Faktahan on se että paikallisia tuotantohäiriöitä lukuunottamatta, jokaisen raaka-ainaan ja resurssin reaalihinta on laskenut ja jatkaa tasaisesti laskuaan. Tämän voi kuka hyvänsä todentaa. Se määrä työtä ja aikaa joka menee minkä tahansa resurssin kilogramman tuottamiseen tai kaivamiseen on vuosi vuodelta edellisvuotta vähemmän.
Malthusialainen katastrofi on pelkästään tiedevastaisten vihervasemmistolaisten psykoottista propagandaa joka on suoraan syy lukemattomien ihmisten kärsimykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei tule ikinä olemaan ihmiskunnalle ongelma. Sen hinta tulee aina olemaan lähes nolla.
Öljynkin on pitänyt näiden samojen typerysten mukaan loppua maapallolta jo moneen otteeseen, mutta kummasti sitä täältä tuntuu löytyvän.
Sama vesi kiertää maapallolla ikuisesti ja öljyä muodostuu kokoajan lisää maaperässä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Aloituksessa oli puhe juomakelpoisesta vedestä. Se on kullan arvoinen resurssi, jota ei pidä tuhlata. Ihmiset voisivat lopettaa turhien tavaroidebn ostamisen, sillä niiden valmistamiseen kuluu kallisarvoista vettä. Ostetaan tarpeellisia ja jos mahdollista, kestäviä tavaroita.
Jos vesi on kullanarvoinen, mikset osta ja hamstraa sitä kuin kultaa? Nyt vaan kotona keittiön hana auki ja pullot täyteen.
Älä lässytä juomakelpoisuudesta, sen veden voi desinfioida kun sen hinta on kasvanut äärettömän suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Tiesitkö et Amerikoissa kahdesta osavaltiosta loppuu pohjavesi noin vuonna 2030? Sadan tuhannen lehmän kokoisia karjan kasvattamoja on kymmeniä.
Mitäpä tuosta huolehtimaan. Kyllä Trumppi ottaa ne maat joissa vettä on.
Vierailija kirjoitti:
Jossain dokkarissa näytettiin kuinka Kalifornian vesivarastot on ihan kriittisen pienet koska vettä käytetään karjankasvatuksessa niin paljon ettei ne ehdi palautua.
Pari vuotta sitten päälehtemme uutisoi USA:n karjatilallisista, jotka vastustivat kiivaasti silloisia lakeja ja säännöksiä. Se oli varmaan vielä Bidenin aikaa, jolloin yritettiin hoitaa asioita ilmastonmuutos ja ympäristönsuojelu mielessä. Joku olikin muuttanut osavaltiosta X osavaltioon Y päästäkseen eroon sääntelystä. En muista osavaltioiden nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Aloituksessa oli puhe juomakelpoisesta vedestä. Se on kullan arvoinen resurssi, jota ei pidä tuhlata. Ihmiset voisivat lopettaa turhien tavaroidebn ostamisen, sillä niiden valmistamiseen kuluu kallisarvoista vettä. Ostetaan tarpeellisia ja jos mahdollista, kestäviä tavaroita.
Jos vesi on kullanarvoinen, mikset osta ja hamstraa sitä kuin kultaa? Nyt vaan kotona keittiön hana auki ja pullot täyteen.
Älä lässytä juomakelpoisuudesta, sen veden voi desinfioida kun sen hinta on kasvanut äärettömän suureksi.
Voi olla, että veden desinfiointi ja pullotus kuluttavat entistä enemmän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain dokkarissa näytettiin kuinka Kalifornian vesivarastot on ihan kriittisen pienet koska vettä käytetään karjankasvatuksessa niin paljon ettei ne ehdi palautua.
Epsanjassa ovat kusessa myös, kun ylläri manjanameiningillä ongelmille on alettu tehdä jotain vasta kun on äärimmäinen pakko. Suomalaisiakin insinöörejä ym. osaajia on pyydetty avuksi tuonne.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä aika koomista että pallo joka on täynnä vettä kärsii vesipulasta. Vähän sama kun olis suurin osa maan alaa raakaöljyn peitossa ja valitellaan kun öljyjalosteet hupenee, kun niitähän ei mitenkään voida tehdä lisää siitä raakaöljystä.
Mihin se vesi katoaa jos se kuitenkin kiertää? Sitähän tällä hetkelläkin tehdään juomakelpoiseksi merivedestä laitoksissa joten makean veden määränhän pitäisi lisääntyä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi ei koskaan tule loppumaan, turha höpöttää tuollaisia, ihan sama kuin alkaisi väittämään, että ilmasto muuttuu.
Aloituksessa oli puhe juomakelpoisesta vedestä. Se on kullan arvoinen resurssi, jota ei pidä tuhlata. Ihmiset voisivat lopettaa turhien tavaroidebn ostamisen, sillä niiden valmistamiseen kuluu kallisarvoista vettä. Ostetaan tarpeellisia ja jos mahdollista, kestäviä tavaroita.
Jos vesi on kullanarvoinen, mikset osta ja hamstraa sitä kuin kultaa? Nyt vaan kotona keittiön hana auki ja pullot täyteen.
Älä lässytä juomakelpoisuudesta, sen veden voi desinfioida kun sen hinta on kasvanut äärettömän suureksi.
Voi olla, että veden desinfiointi ja pullotus kuluttavat entistä enemmän vettä.
Sehän on vain hyvä asia. Mitä nopeammin se vesi loppuu kaikilta muilta, sitä nopeammin sinä vaurastut.
Edelleen rationaalinen toimija joka uskoo yhtään minkään loppuvan kesken, hamstraa sitä niin paljon kuin mahdollista.
Tästä on myös historiallisia esimerkkejä, ei siinä että se yhtäkään teistä tiedevastaisista typeryksistä kiinnostaisi, mutta tuossa 1800-1900- luvun taitteilla eräs kuparintuottaja päätti ryhtyä rikkaaksi valmistamalla kuparipulan. Hän meni ja osti koko maailman kaiken kuparintuotannon n. vuodeksi eteenpäin, mikä aiheuttikin lyhytaikaisen hintapiikin. Tämä hintapiikki puolestaan houkutteli lukemattomia ihmisiä ryhtymään kuparintuottajiksi itsekin. Kuparinostaja koitti pysyä mukana tuossa uudessa tuotannossa, ja jatkoi ostamista, mutta kuparia tuotettiin yksinkertaisesti niin paljon, että hänen varastonsa arvo laski alle markkinahinnan, ja hän meni konkurssiin koska oli ostanut sitä kuparia velalla.
Tuo ajatus kuulostaa nyt aivan pähkähullulta, ja sitä se onkin, mutta se on mitä rationaalinen toimija tekee jos uskoo pystyvänsä joko aiheuttamaan jonkin resurssipulan, tai jos uskoo että resurssit loppuvat muuten vain kesken.
Kun kaikki tämä uusi kupari tuli markkinoille, kuparin hinta laski, moni uusista tuottajista meni niin ikään konkurssiin koska olivat rakentaneet toimintansa sen hintapiikin mukaisiin hintoihin ja markkinat tasaantuivat nopeasti siihen missä ne olivat kun kuparinostaja aloitti kokeilunsa.
Sen jälkeen uusia toimijoita on tullut ja mennyt, teknologia on kehittynyt, kuparin tarve on kasvanut ja kuparin hinta tasaisesti laskenut.
Joten kertokaa nyt se v i t u n tekosyy sille miksi ette laske hanasta vettä pulloihin, vuokraa varastotilaa ja täytä sitä tuolla vedellä, ja nosta vesilainaa kuin viimeistä päivää.
Juu. Onneksemme Suomen valveutunut PersKokkare-hallitus helpottaa viinanjuontia. Emme, OrponPurran-kiitos, janoon näänny :) ! HEIL !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä aika koomista että pallo joka on täynnä vettä kärsii vesipulasta. Vähän sama kun olis suurin osa maan alaa raakaöljyn peitossa ja valitellaan kun öljyjalosteet hupenee, kun niitähän ei mitenkään voida tehdä lisää siitä raakaöljystä.
Mihin se vesi katoaa jos se kuitenkin kiertää? Sitähän tällä hetkelläkin tehdään juomakelpoiseksi merivedestä laitoksissa joten makean veden määränhän pitäisi lisääntyä jatkuvasti.
Niinhän se lisääntyykin. Ihminen joka uskoo minkään resurssin, ja etenkin veden, loppuvan kesken, on yksinkertaisesti tiedevastainen tai rybo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä aika koomista että pallo joka on täynnä vettä kärsii vesipulasta. Vähän sama kun olis suurin osa maan alaa raakaöljyn peitossa ja valitellaan kun öljyjalosteet hupenee, kun niitähän ei mitenkään voida tehdä lisää siitä raakaöljystä.
Mihin se vesi katoaa jos se kuitenkin kiertää? Sitähän tällä hetkelläkin tehdään juomakelpoiseksi merivedestä laitoksissa joten makean veden määränhän pitäisi lisääntyä jatkuvasti.
Lisäksi eihän sitä merivedestä erotettua suolaa varmaan takaisin sinne mereen kipata, joten jos ne vedet päätyy takaisin meriin niin sittenhän merien pitäisi laimentua jatkuvasti. Ja tämäkö ei sitten loisi uudenlaisia katastrofeja koska kaiken maailman merihevoset heittää veivinsä.
Sitä pitää sitten alkaa myymään kuten öljyä, kahvia, mineraaleja..
Mutta on se hyvä että saadaan datakeskukset, niin voimme juoda sitten tekoälyn tuottamaa vettä kännytkän ruudulta.