Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Millaisilla pariskunnilla käytössä omat tilit?

Vierailija
18.05.2007 |

Nyt mielipiteitä tähän asiaan.

Eilen heitettiin ilmoille milipide yhteisen tilin omistajista; ovat pariskunta jossa miehellä suuremmat tulot tai nainen kotiäitinä. Tämän takia siis yhteinen tili... Eli siis jos naisella menee ns. " huonommin" , niin sitten kelpaa yhteistili. Muuten ei. ;)

Meillä on yhteinen tili. Ollut siitä asti kun menimme monta vuotta sitten kihloihin. Tuolloin mies vielä opiskeli ja minä olin jo työelämässä, ja tienasin naiseksi itse asiassa aika hyvin. Ei olisi tullut mieleenkään pitää erillisiä tilejä, vaikka miehen tulot olivat vain opintotuli+viikonloppu/iltatyöt = eli todella pienet. Elimmehän yhteistaloudessa ja olimme päättäneet todellakin elää yhdessä. Miksi siis erilliset tilit?

Ja yhteinen tili on ollut aina, vaikka mies siirtyi työelämään, alkoi tienaamaan minua huomattavasti enemmän, ja nyt itse asiassa minä olen kotiäitinä jne.

Eli nythän kuvio on se että mies tienaa ja minä en (lukuun ottamatta huikeita tukia mitä saan).

Meillä tämä vain toimii näin parhaiten. Ei tulisi kummallakaan koskaan mieleen, että hommaisimme omat tilit, tai jakaisimme jotenkin omat rahat jne.

Kaikki maksetaan samalta tililtä ja sillä selvä. :)

(Olemme siis ihan tavallinen pariskunta ja perhe; naimisissa, kaksi lasta. Elämme aivan tavallista elämää jne.)

Joten sitten arvailuja siitä, millaisilla pariskunnilla on ne erilliset tilit. ;)

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies töissä, minä kotona. 2 lasta, 5 vuotta naimisissa. Asumme vuokralla, ajamme Volvolla. Koira ja kaksi kissaa.

Mies maksaa vuokran ja auton menot, vakuutukset, omat lehti- ja kännykkälaskunsa, ym. Minä puhelinlaskut ja omat laskuni, vaatteet, meikit ja muut omat menoni. Ruokakaupassa jompi kumpi. Samoin lasten ja eläinten menot ovat yhteisiä.

Välillä mies ostaa minulle jotain, välillä minä miehelle. Eli ei tuo maksaminen niin ehdotonta ole. Siitä ei kumpikaan kirjaa pidä eikä omien tilien olemassa olo ole mikään vakaumuksellinen valinta.

Yhteinenkin tili löytyy, mutta miehen palkka ja lapsilisät & kotihoidontuet menevät omille tileille. Lisäksi minulla on toinenkin oma tili, johon säästän rahaa " pahan päivän" varalle.

Vierailija
2/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiselle tilille siirretään palkkapäivänä yhteisiin kuluihin tietty summa ja kaikki yhteiset maksetaan sieltä (lainat, laskut, ruuat, muut kodin ja lasten tarvitsemat).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti siksi, että molemmilla on oma pankki, josta ei halua luopua. Miehen tili on Sampossa, minun Osuuspankissa. Ei ole mitään syytä ottaa yhteistä tiliä. Itse saan opintotukea, miehen palkka on todella pieni. Kolmen lapsen lapsilisät tulee minun tilille. Kumpikin maksamme laskuja. Mies tietysti vuokran, koska tuloni ovat pienet. Yhdessä olemme olleet 11 vuotta. En tiedä, miten elämämme siitä muuttuisi, vaikka meillä olisi yhteinen tili. Näin on hyvä.

Vierailija
4/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset menot, omilta tileiltä omat menot sekä kauppalaskut. Ei lasketa, kumpi on käynyt enemmän kaupassa jne ja annetaan toisillemme rahaa tarvittaessa. Meille ei ole tullut mieleenkään yhdistää tilejä, se on meistä yhtä henkilökohtaista omaisuutta kuin rahapussi ja kännykkäkin.

Molemmat käydään töissä, mies tienaa jonkin verran enemmän.

Vierailija
5/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yhteiselle tilille siirretään palkkapäivänä yhteisiin kuluihin tietty summa ja kaikki yhteiset maksetaan sieltä (lainat, laskut, ruuat, muut kodin ja lasten tarvitsemat).

Tällä hetkellä toinen on kotona lasten kanssa.

Vierailija
6/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä 13 vuotta, asuttu yhdessä 11 vuotta, siitä 7 naimisissa. Tavattiin opiskelijoina, aloiteltiin työuraa samoihin aikoihin ja muutenkin tulotasot on olleet aika samanlaiset koko ajan. Palkat molemmilla on kolmen tonnin kieppeillä.

Ei ole ollut tarvetta miettiä sen kummemmin, isoja hankintoja koitetaan tasoitella moelmmille, kaupassa ei ole väliä kumpi maksaa jne. Mies hoitaa laskut, välillä niin, että antaa minulle ison pinon maksettavaksi.

Meillä on käsitys toistemme rahavaroista ja sijoituksista suunnilleen, mutta ei oikeuksia tileihin.

Vierailija
7/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan omistusasunnossa, kaksi lasta ja meilläkin on Volvo :)

Lainan lyhennykset menee miehen tililtä johon minä siirrän oman osuuteni eli puolet silloin kun olen töissä tai äitiyslomalla ja " tienaan" kohtalaisen hyvin.. Molemmista lapsista ollessani hoitovapaalla ja tulojeni ollessa minimaaliset en osallistu lainan lyhennyksiin ollenkaan.

Muuten perheen menot jaetaan suunnilleen puoleksi. Yleensä minä hoidan ruuan ja lasten vaatteet yms. ja mies pääsääntöisesti muut laskut.

Tämä toimii meillä. Ei ole mitään syytä muuttaa käytäntöä. Kumpikin hoitaa omalta tililtään sitten henk kohtaiset menonsa jne.

Vierailija
8/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisissa, kaksi lasta. Äitiyslomia lukuunottamatta olen ollut töissä. Mies tienaa enemmän ja hänen tililtään maksetaan vuokra ja suuremmat laskut. Minä maksan esim. lehden, oman kännykkälaskuni, vaatekuluni, jne. Ruokaostokset maksaa se, joka ehtii käymään kaupassa.

Vaikka varat ovat yhteiset, pidän siitä että minulla on oma tili ja hallitsen oman palkkani käytön. En haluaisi esim. neuvotella miehen kanssa, onko minulla varaa ostaa uusia vaatteita, tms. Jos tili olisi yhteinen, tuntisin velvollisuudekseni ilmoittaa joka kerta, kun näin teen.

Vierailija
9/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaali palkka kummallakin.

Molemmat osallistuvat kaikkiin kuluihin. Perhe on yhteinen yritys!

Vierailija
10/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat ovat yhteisiä ja siltä tililtä rahaa nostetaan jossa enemmän rahaa on tai sitten ensin tyhjääämme toisen tilin tms.

Vierailija
11/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta molemmilla käyttöoikeudet ja nettitunnukset yhteiset, joten molemmat pääsee kaikkiin tileihin käsiksi. Mielestäni olisi kummallista pyytää maksamaan palkkani tilille, joka olisi mieheni nimissä. Tai päin vastoin.

Vierailija
12/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sitten rahat revitään?

Vierailija
13/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään pitää yhteisiä tilejä, kun mies törsää rahaa omiin juttuihinsa. Meillä mies " tienaa" ja maksaa lainan ja laskut. Minä sitten ostan ruokaa ja hoidan lastenhankintoja. näin ollaan pärjätty hyvin kohta 13 v. Nykyisin mieskin on oppinut käyttämään rahaa säästeliäämin, mutta tämä toimii meillä. Kun minä menen töihin alan säästää rahoistani sitten kodin remontteihin ym.

Vierailija
14/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan kerran kuussa tietty summa palkasta yhteiselle tilille, loput jää omalle tilille omia menoja varten. Molemmat käydään töissä ja on ihan hyvät tulot. Minusta olisi ihan outoa, jos ei olisi omaa tiliä ja " omia" rahoja joilla voin ostella mitä haluan potematta huonoa omatuntoa siitä, että käyttää " yhteisiä" rahoja.

Vierailija
15/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lisäksi omat säästötilit, joihin siirretään kuukausittain saman verran rahaa, joka yleensä lähtee rahastoihin jatkoprosessointi.

Menimme kihloihin kun molemmat opiskelijoina, mies tosin samalla töissä, ja onkin tienannut aina minua enemmän - minä kun en meinaa heretä opiskelemasta ollenkaan, vaan paukutan tutkintoa toisen perään enkä siten pääse nauttimaan suurista palkoista, kun urakehitys aina keskeytyy. Mies on rahankäytön suhteen hölläkätisempi, joten yhteinen tili on keino valvoa sitäkin... minä olen aika sniidu. Sillä omalla kuukausirahallaan tehköön sitten mitä haluaa, minä laitan säästöön, mies ostaa usein jotakin nippeliä ja nappelia.

Yhteiseltä tililtä siis kustannetaan eläminen kaikkinensa, ja niitä rahoja ei lasketa, kenen ne on, yhteisiä ovat.

Vierailija
16/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu yhdessä 28 vuotta, naimisissa 20 vuotta, lapsia on viisi, vanhin 19, nuorin neljä, minä olen ollut kotiäiti melkein koko ajan, kun on lapsia ollut, mies on töissä. Asutaan vuokralla, ajetaan Volvolla. Meillä on myös kissa.

Vierailija
17/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollan oltu yhdessä pian 5v, naimisissa vuoden. Lapsia on kaksi, asutaan omassa kerrostalokolmiossa (tai siis vielä osin pankin rahoittamassa). Molemmilla vakityö ja minulla jonkin verran (n. 500¿) isommat kuukausitulot töissä ollessani.

Nyt kuitenkin olen vielä muutaman kuukauden kotiäitinä, jonka jälkeen palaan töihin ja mies jatkaa kotona lasten kanssa. ollaan siis viimeiset 2,5v eletty enemmän ja vähemmän miehen pussista koska tuloni ovat luonnollisesti olleet heikommat, loppukesästä tilanne kääntyy toiseen suuntaan.

Vierailija
18/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on erilliset tilit, tosin kyllä yhteinen säästötilikin + lasten tileihin molemmilla tietty käyttöoikeus. Eikä ole ollut mitään tarvetta yhteiselle käyttötilille, ei edes niinä vuosina, jolloin itse olin lasten kanssa kotona pienillä tuloilla. Rahat silti yhteiset - se maksaa, jolla on millä maksaa (ja yhteisvastuullinen luottokortti molemmilla).

Vierailija
19/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa enemmän kuin minä, ja tällähetkellä olen kotona, joten en tienaa paljonkaa. Menot maksetaan siltä tililtä missä rahaa sattuu olemaan.

Vierailija
20/37 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla on omat käyttötilit. Sitten on yhteinen laskunmaksu ja lainanhoitotili sekä yhteinen säästötili. Sovitaan kuinka paljon kumpikin laittaa rahaa tonne lasku ja lainatilille ja säästetään yhdessä. Minulla on käyttöoikeus miehen tileihin mutta hänellä ei ole minun tiliin. Tämä tosin johtuu vain siitä että minä hoidan pankkiasiat. Ja jos toiselta loppuu rahat niin toinen antaa sitten lisää....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän