Älyttömän hintaisia lastenvaatteita -kuka ostaa?
Pakko kysyä, kun täällä palstalla on niitä lapsille kalliitakin merkkivaatteita ostavia äitejä.
Tuli Ison Omenan kuvasto kotiin ja siinä oli Pikku Kipparin mainos, jossa oli vauvan mekko 96,50 euroa. Isomman tytön mekko oli 107 euroa. Minusta ihan järjettömiä hintoja esim. tuosta vauvan mekosta, jota käytetään kerran-kaksi.
Kuka näitä oikein ostaa? Itse en ainakaan. Onko Espoossa oikeasti riittävästi ostajia tuon hintaisille vaatteille, että niitä kannattaa kotiin jaettavassa kuvastossa mainostaa? Meillä menee kyllä raja pojan juhlavaatteissa jossain 40-50 eurossa. Miten muilla?
Kommentit (91)
Ollaan siis tosiaan näitä Espoon (Westend) asukkeja =)
Tosin Iso Omena ei ole ainoa ostospaikka jossa käydään.. mm. Jumbo, Helsinki, Itis ym ovat myös näitä varsin yleisiä paikkoja jossa käymme =)
[/quote]
Tuli vain mieleen, että satsaavatko suomalaiset enemmän toimivuuteen kuin ulkonäköön...
Ja kuten joskus jossain toisessa ketjussa on todettu, niin suomalaiset joutuvat ostamaan lapsilleen useamman eri kauden vaatteita eikä tule hankittua niin paljon ns. nättejä vaatteita. Kun hankkii välikausivaatteet, kurakamat, talvivaatteet, kengät jokaiseen kauteen jne. niin se on aika sievoinen summa ja sen vuoksi saattaa nätit vaatteet, jotka eivät ehkä ole niin " toimivia" jäädä kauppaan.
[/quote]
Juu, pitaa paikkansa, myos meikalaisen kohdalla. Taalla vaan kun ei tartte kurahousuja, toppahaalareita ym, eli voisi pukea lapset vahan kevyemmin ja sievemmin :-). Tunnustan, etta ensi talvea varten kaapista loytyy jo Reiman ulkoiluvaatteet, pyysin tuomaan Suomesta kun taalta ei loydy!
En edes pidä sitä pahana asiana sillä maksaahan muutkin harrastukset!En ymmärrä miksi voisin laittaa rahaa itseeni mutta en lapseeni vain sillä syyllä " että lapsi kasvaa niin nopeasti" ...Meillä on ns. kotikäytössä ihan sulassa sovussa vaatteita jotka ovat H&M:ltä ja toisaalta paljon esim. Timberlandia.Tärkeintä ei itselleni ole hinta vaan se, miltä vaate näyttää.Toisaalta ostan mielläni laadukkaita vaatteita sen vuoksi että ne kestävät kovaa kulutusta.En myöskään erityisesti " suojele" vaatteita, sillä käytettäväksi ne on ostettukin.Sitten on tietenkin joitain " lempivaatteita" ,joita haluan pitää esim. kyläillessä mutta niissäkään ei ole ratkaisevaa hinta tms.
Minusta esitteessä ollut mekko ei ollut erityisen kiva, joten sen vuoksi olisin jättänyt sen ostamatta (niin ja eihän meillä ole tyttöjäkään:D ).Toisaalta jos kuvassa olisi ollut joku poikien " must-juttu" joka olisi mielestäni ollut superihana, olisin todennäköisesti ostanut sen samantien.Usein ostankin vaatteita esim. normaalihinnalla sen vuoksi että haluan jonkin jutun.
Eli mitä tästä voi päätellä...öööö...kaipa minä sitten kuulun siihen ryhmään joka ostaa älyttömän hintaisia lastenvaatteita;)
Onko kaikilla tosiaa niin hyvät tulot vai onko varallisuus vain perittyä tai jopa velkaa.Huh, huh!
Itse ostan kaiken hintaisia vaatteita, sekä kalliimpia että halvempia. Omiin vaatteisiin en nykyään kuluta paljoa rahaa. Itse en ole erityisen varakas, mutta tunnen monia jotka voisivat maksaa vaikka mitä vaatteista. Esim. perhetutut jotka ovat keskituloisia (tulot yhteensä n. 6000¿/kk miinus verot), eivät siis mitenkään erityisen hyvätuloisia, mutta saivat esikoisen nelikymppisinä. Heillä ei ole enää esim. asuntolainaa jäljellä, vain rahaa jota voivat nyt ' keski-iässä' käyttää lapsiin.
kissakrumeluu:
Onko kaikilla tosiaa niin hyvät tulot vai onko varallisuus vain perittyä tai jopa velkaa.Huh, huh!
En mielelläni täällä julkistele mitään meidän verotustietoja tmv, mutta mielestäni merkkivaatteiden ostelu ei vaadi mitenkään kohtuuttoman kovia tuloja, perintöjä tai saatika velanottoa vaatteiden osteluun.
Toki on aina eri käsityksiä, mitkä on hyvät tulot. Minä eikä mies ei olla johtajan pallilla, muttei myöskään kaupankassalla. Jotain siltä väliltä, ja olen silti voinnut ostaa vaatteita, mitä haluan. Se on vain välillä jostain pois. Kyllä sillä muutaman merkkivaatepaidan (mikä sana..) ostelee, kun ei esimerkiksi tupakoi. Ja mikä ihmeen huhhuh siinä nyt on. Kukaan ei kyseenalaista kissakrumeluu sinun vaatavalintojasi, vähän pipon hölläämistä ;-)!
hannahto:
kissakrumeluu:
Onko kaikilla tosiaa niin hyvät tulot vai onko varallisuus vain perittyä tai jopa velkaa.Huh, huh!En mielelläni täällä julkistele mitään meidän verotustietoja tmv, mutta mielestäni merkkivaatteiden ostelu ei vaadi mitenkään kohtuuttoman kovia tuloja, perintöjä tai saatika velanottoa vaatteiden osteluun.
Toki on aina eri käsityksiä, mitkä on hyvät tulot. Minä eikä mies ei olla johtajan pallilla, muttei myöskään kaupankassalla. Jotain siltä väliltä, ja olen silti voinnut ostaa vaatteita, mitä haluan. Se on vain välillä jostain pois. Kyllä sillä muutaman merkkivaatepaidan (mikä sana..) ostelee, kun ei esimerkiksi tupakoi. Ja mikä ihmeen huhhuh siinä nyt on. Kukaan ei kyseenalaista kissakrumeluu sinun vaatavalintojasi, vähän pipon hölläämistä ;-)!
Riippuu tietenkin myös siitä kuinka monta lasta on vaatetettavana ja millaista on lasten vaatteiden käyttö.
Meillä kolme lasta ja kulutus kovaa, melkein mitkään ei periydy, paitsi juhlavaatteet ja kakkoshaalarit ja joskus jotkut farkut. Omaa pyykkikonetta ei ole, vaan pyykkivuoro pesutuvassa kerran viikossa. Tällaiseen aikaan kun ei ole suojaavia ulkovaatteita päällä, menee jokaisella lapsella lähes joka päivä 2-3 vaatekertaa pesuun. Pelkästään t-paitoja ja toppeja on hankittava täksikin kesäksi vähintään 50 kappaletta! Vaikka meillä on ihan hyvät tulot, ei silti ole kovin vaikea valita ostaako 5 euron vaiko 50 euron, tai ede 15 euron paitoja. Paitoihin ja toppeihin on joka tapauksessa laitettava hirveä summa.
Haluan tehdä rahoillani paljon muutakin kuin ostaa lastenvaatteita, lastenvaatteet, ainakin käyttövaatteet, kun ovat kuitenkin vain lastenvaatteita, eivät mitään tuottavia sijoituskohteita eivätkä edes mitään mieleenpainuvia tunteita aiheuttavia elämyksiä. Haluan tarjota lapsilleni myös kulttuurielämyksiä, ulkomaan matkoja ja haluamiaan harrastuksia, ja jos siihen päälle ostaisin vielä paljon merkkivaatteita, pitäisi tienistiemme olla vähintään 20 000 euroa kuukaudessa bruttona!
Ja sen jonkun " westendiläisen" kommenteihin: Pikku Kipparin mekon kaltaisia vaatteita ei voi laittaa päiväkotiin tai muualle normaaliin käyttöön, niitä tosiaan pitää suojella, tai muuten käyttökertoja on tasan yksi ja se laaki maksoi sitten sen 107 euroa ;-)
Mä olen myös ostanut paljon lapsilleni merkkivaatteita (Hilfiger, Timberland, Gant) ja syy on yksinkertaisesti se, että ne pysyvät hyvinä koko käyttöikänsä ja yleensä niistä riittää vielä iloa jollekin muullekin. :)
Meillä vaatteet ovat käytössä sekä päiväkodissa että kotona. Kävin alkuviikosta ostamassa kravattia Lindexistä ja olin ihmeissäni, kun viisi kravattia löysin ja niistä neljässä oli pääkallokuvioita. Minusta 4-vuotiaalla ei vielä tarvitse olla sellaisia. Tässä yksi syy miksi ostan " tavallisen näköisiä" merkivaatteita, joista ei huuda merkki, mutta ovat kivan värisiä ja ilman pääkalloja!! :) On meillä joitakin H&M:n Disney-vaatteita. Ne ovat oikein mukavia! :) Mutta tässä vaiheessa, kun lapsille tulee ostettua n. kaksi kertaa vuodessa isompi satsi vaatteita kasvun takia, satsaan kyllä mielelläni laadukkaaseen ja kestävään, koska niitä käytetään yleensä useampi kuukausi ja viitsii sitten pestäkin ja pysyvät hyvinä. :)
Ja kaksoset on, joten vaate ei perheessä kierrä, eikä tulotkaan ole päätä huimaavat! :)
Ja jos meillä joskus tulee kolmekin lasta, niin tarvitsee minunkin kulutustottumuksiani hillitä ;). Mutta nyt näin, ja niin kauan kuin se mahdollista, niin huoletta pidän harrastukseni.
Ja tosiaan; aika kova säästö on myös ostaa laatua, jolla jälleenmyyntiarvo. Ostat merkkivaatepaidan 40e -50% alesta, hintaa jää 20e. Ja hyvällä maulla valitusta alevaatteesta saat VARMASTI omasi pois, minä olen saanut joka ikinen kerta. Laskinkin kerran, että lähestulkoon ilmaista pukemista, olisi ostaa vain alemerkkivaatteita ympäriämpäri Eurooppaa nettikaupaista, ja sitten suosittuja hahmovaatteita ruotsalaisketjuista. Mutta menisi se elämäkin aika ankeaksi jos moisia alkaisia miettimään sen sijasta mikä OIKEASTI silmää mielyttää :).
PS. Meidän tytölläkin oli tänään jokainen vaatekerta H&M:sta, etten nyt aivan " merkkivaateäidiksi" leimaannu..
" lapset eivät välitä mitä on päällä"
Korjataan: tottakai pieni taaperokin haluaa, että vaatteet ovat kivan väriset, mukavat päällä ja sopivat. Se on kuitenkin eri asia, kuin se että vongataan jotain vaatetta vain siksi että siinä on tietty merkki. Omilta kouluajoilta muistan erinomaisesti Levi' s-hysterian, ne oli vaan PAKKO olla, ja minut suurin piirtein kivitettiin kun olin täysin merkeistä tietämättömänä napannut kirppikseltä levikset ja kehdannut käyttää niitä tallitöissä! Siis sehän on jo pyhäinhäväistys! Tätä merkkihysteriaa siis riittää ihan tarpeeksi teini-iässä, joten ei ole mitään järkeä itse sitä lapselle opettaa.
" merkkituote ja merkkituote"
Ok merkkituotteesta puhutaan silloin kun merkki liittyy tutkittuun paremmuuteen, parempiin raaka-aineisiin, eettisyyteen tai johonkin muuhun selkeästi osoitettavaan etuun. Ne toiset merkkituotteet ovat sitten niitä, mitä on vaan pakko hankkia kun se on niin cool ja chic että lukee tietty nimi lahkeessa. Kyllä minuakin kiinnostaa ostaa esim. merkkikantoliina, kuten Girasol, joka tukee reilua maailmankauppaa tai Didymos, joka on kantoliinojen vanha klassikko. Mutta jos H&M alkaisi yhtäkkiä myydä kantoliinoja, en menisi ostamaan sitä vain siksi että se on jeee, H&M, Madonnakin ostaa täältä! (Kärjistetään nyt vähän että menee perille...)
" vaatteiden määrä"
Hassua sinänsä että tuohon kiinnitetään huomiota, mutta jos ajatellaan, että viimeisin kirppisreissuni kustansi 10 euroa ja sillä sai jätesäkillisen vaatteita (mm. villakangastakki 50 senttiä) niin kyllähän niitä kertyy väkisinkin. Mitä tulee talvilenkkareihin, niin jep, kyllä niitä on käytetty jotakuinkin joka päivä sieltä syyskuusta huhtikuulle. En ole ikinä ymmärtänyt miksi pitäisi olla useammat talvikengät. Kenkiä kulutetaan, kunnes ne ovat puhki. Sitten hankitaan uudet. Tämä on mielestäni ihan normaalia toimintaa. Nyt kesäaikaan minulla on yhdet sandaalit, joita käytän koko ajan. Kun ne on rikki, ostan uudet. Yksinkertaista!
" luomuvaatteiden hinta"
Tsekkasin piruuttani mitä google sanoo kun hakee " luomupuuvilla" . Liikkeitä löytyi useampia, ja ylläri ylläri, suurin osa vaatteista oli samanhintaisia tai jopa halvempia kuin " tavallisissa" vaateliikkeissä. Ja kuitenkin hinnassa on mukana varma tieto siitä, mistä raaka-aineet ovat peräisin, minkälaisissa oloissa vaate on tehty ja mitä käsittelyaineita siinä on. Joten mikäpäs noita ostellessa! Puuvillan tuotanto on yksi maailman suurimpia epäkohtia, niin suuri, ettei sitä ole vielä uskallettu edes nostaa kunnolla tapetille. Esim. hamppu olisi vaatekuituna huomattavasti monipuolisempi ja sitä voitaisiin viljellä myös esim. Suomessa, jolloin koko tuotantoprosessi voitaisiin järjestää täällä ja tukea suomalaista teollisuutta. Mutta minkäs teet kun suuryritykset ajavat omaa etuaan...
" rahan kuluminen"
Jos pienen lapsen vaatteet saa vuodeksi 50 eurolla kirppikseltä tai muusta kierrätyksestä niin aika helposti tuo 500 euroa alittuu. Laskeskelin tosin, että kestovaippoihin ja niiden oheistarvikkeisiin tulee menemään 200-300 euroa, joten se on tietysti kertarysäyksellä aika paljon, vaikka siinä tietysti lopulta säästääkin enemmän. Kengät ovat luonnollisesti kalliita, ja ne saavatkin olla. Kuitenkin niissäkin maksetaan lääketietellisesti perustellusta suunnittelusta (voisi olettaa, että esim. Instrumentariumissa on hyviä) eikä siitä, että lenkkarissa lukee " Nike" .
" kierrätys ja uudet vaatteet"
Jep, se on totta, että saadakseen kierrätettyjä vaatteita, jonkun pitää ne ostaa. Mutta kuten sanottu, vaatteita on maailmassa niin paljon, että ne eivät lopu kesken 50 vuoteen vaikka kaikki uusien vaatteiden tuotanto keskeytettäisiin nyt. Varsinkin pienten lasten vaatteissa kierrätyskierto on erittäin nopea, yksi lapsi ehtii käyttää samaa vaatetta vain joitakin kuukausia, joten sama vaatekappale säilyy ehjänä usealla lapsella. Ja vaatteisiin tulevia reikiähän voi edelleen korjata, joten jos potkupuvuista alkaa mennä kontatessa polvet hajalle, nekin voi paikata ja käyttää vielä uudella lapsella.
Mutta mitä tulee tuohon peruskysymykseen niin todettakoon, että en edes kunnolla hoksannut, että ne kierrätyksestä ostetut vaatteet olisivat välttämättä " toisen uusia" . Itselläni on monia vaatteita, jotka ovat kiertäneet parhaimmillaan neljän ihmisen kautta minulle, joten minusta on ihan luonnollista ajatella, että myös lastenvaatteissa on paljon niitä, jotka ovat olleet yhdellä perheellä useammalla lapsella ja sitten ne siirtyvät taas eteenpäin uuteen perheeseen. Toki joku sen on joskus maksanut uutena, mutta vaate voi olla vuosia vanha ja tuolla kierrätysprosessilla se on korvannut tarpeen hankkia samanlainen vaate uutena monelle eri lapselle. Vähän sama asia jotenkin kuin se, että autolla ajamisen mielekkyys määriytyy sen mukaan kuinka moni siinä autossa matkustaa. Jos vain yksi ihminen on kyydissä, auton käytössä ei ole paljonkaan järkeä, mutta jos auto on täynnä, homma tuntuu jo paljon fiksummalta. Kyse on siis pohjimmiltaan ns. eettisestä jalanjäljestä ja siitä kuinka paljon omat valinnat kuormittavat ympäristöä.
" tulevaisuuden skenaariot"
No, myönnettäköön, että viimeisin (suht varovainen) tieto merenpinnan noususta oli vain puoli metriä tässä lähiaikoina. Harmi vaan, että sekin jo upottaa miljoonien ihmisten asuinalueet. Näiden ilmastomuutosten vaikutusten luulisi olevan kaikille jo tuttuja, niin paljon niistä on toitotettu. Selvää kuitenkin on, että länsimaiden elintaso väistämättä putoaa ja jotta siitä muutoksesta selviytyy, pitäisi ajatusten olla jossain ihan muualla kuin muodin seuraamisessa.
ja milloin ? Iltaisin ? Kansoitatteko ostosparatiisit lauantaisin ? Vai surffaatteko netissä yömyöhään (kuten minä nyt) ?
Ekan lapsen ollesa pieni muistan käyneeni hänen kanssaan kahdestaan vaateostoksilla pari kertaa kuussa. Nyt tuntuu että tunnin tai kahden shoppailu kerran kuussa on minulle aivan maksimisuoritus, kun muuta olennaisempaa tekemistä tuntuu olevan niin paljon.
Niinpä ostan vaatteita " etupainotteisesti" sitä mukaa kun niitä tulee vastaan eli saatan ostaa vaikka 20 cm isompaa kokoa kun juuri nyt tarvitaan , jos hyvä tuote sattuu kohdalle sopivaan hintaan.
En juuri välitä merkeistä, mutta jotain merkitystä " ostostapahtumalla" silti on: suurten markettien lastenvaateosastoilta ei tunnu löytyvän mitään, mutta ostan ilman muuta hyvälaatuista kirppistavaraa.
hannahto:
Ja tosiaan; aika kova säästö on myös ostaa laatua, jolla jälleenmyyntiarvo. Ostat merkkivaatepaidan 40e -50% alesta, hintaa jää 20e. Ja hyvällä maulla valitusta alevaatteesta saat VARMASTI omasi pois, minä olen saanut joka ikinen kerta.
Se varmasti kuitenkin edellyttää että vaate on säilynyt ehjänä ja tahrattomana., mikä ei leikki-ikäisten kohdalla ole itsestäänselvää.
Stine:
hannahto:Ja tosiaan; aika kova säästö on myös ostaa laatua, jolla jälleenmyyntiarvo. Ostat merkkivaatepaidan 40e -50% alesta, hintaa jää 20e. Ja hyvällä maulla valitusta alevaatteesta saat VARMASTI omasi pois, minä olen saanut joka ikinen kerta.
Se varmasti kuitenkin edellyttää että vaate on säilynyt ehjänä ja tahrattomana., mikä ei leikki-ikäisten kohdalla ole itsestäänselvää.
Tottakai edellyttää sitä, mutta jo pelkästään Huuto.Netiä katsomalla voi todeta, ettei se vallan mahdotonta ole ;).
MinniMe:
Stine kommentoi asiaa, mihin olen taalla Kiinassa asuessa kiinnittanyt huomiota: suomalaisaidit eivat halua satsata lastensa vaatteisiin (ja ettei kukaan veda hernetta nenaan, niin tama on yleinen huomio, toiset satsaa suurin osa ei), vaikka tulot antaisivat myoten.
Haluan huomauttaa että itse kyllä satsaan, mutta se EI tarkoita 100 euron mekkoja tai Burberrya. Lapsilla on kauniita vaatteita paljon, mutta pyrin välttämään kalliita vaatteita viimeiseen asti. En myöskään halua ostaa mitään vaatetta pelkän merkin takia _lapsille_ , ihan siitä syystä että vaatteet jää leikki-ikäisillä nopeasti pieniksi ja ovat niin kovalla kulutuksella.
Ja Emmulille: Kenkiä (talvi- sellaisiakin) on hyvä olla kahdet, niin aikuisella kuin lapsellakin, jotta jalka voi paremmin ja jotta kenkä saa välillä levätä, kengät ei kulu niin nopeasti loppuun jos ne saavat joskus huiliakin hetken.
Ennen lapsia kävin joka viikko ulkona syömässä ja välillä juomassakin. Jos laskee paljonko siihen meni rahaa, luulenpa, että siitä säästyvällä rahalla on varaa välillä kalliimpiinkin vaatteisiin.
Itse ostan paljon halpoja vaatteita (henkkamaukkaa, mothercarea, lindexiä) ja kirpparivaatteita, mutta silloin tällöin myös jonkin kivan paidan tai takin, joka voi olla kallimpikin. Valitsen vaatteet kuitenkin ensisijassa ulkonäön ja laadun sekä käytettävyyden mukaan. Yhtään vaatetta en ole ostanut tietyn MERKIN takia. (Ja ei merkki aina takaa laatua - olemme saaneet lahjaksi yöpukuja ja bodyja, jotka ovat taatusti kalliimpia kuin itseostamamme, mutta eivät silti ole erityisen laadukkaita.)
Ulkoiluvaatteissa ja kengissä merkin tunnettuudella ja luotettavuudella on jotain merkitystä.
unta asuu pienessä kaksiossaan, mies tekee gradua ja vaimo on äitiyslomalla opettajan virasta, ei heillä mitkään hillittömät tulot ole. No, molemmilla on lapsia. Tosin ei meidän kavereista huomaa, kuka on varakas tai kuka ei.
Minusta tuntuu, että ne joilla on merkkivaatteet merkin vuoksi ja jotka tuovat esille jokaista ulkomaanreissua, lasten yksityiskoulua, kallista autoa, ym. ovat niitä, jotka tulevat pienituloisista perheistä ja ovat päässeet johtajan pallille omalla kovalla työllään. Eikä siinä sinänsä mitään pahaa ole, saahan ihmiset nauttia työnsä hedelmistä! Jos se on lapsen 100 euron mekot, niin huonompiakin harrastuksia löytyy! =)
Minä olen käsittänyt, että lapsesi on vielä aika pieni? Nuo tahrat ja kulumiset tulee kyllä esteeksi vanhempien lasten vaatteiden myynnissä...vanhempien lasten vaatteilla ei ole niin hyvää jälleenmyynti arvoa, että saisi omat takaisin vaikka alesta ostaisikin merkkivaatetta. Toisekseen isompien vaatteita jää paljon heikompi valikoima " kunnon" aleen.
Minä ainakin olen huomannut vanhemman tyttöni vaatteissa, että oli ne henkkamaukkaa tai kenzoa, niin jo ekalla kerralla tyttö menee piirtämään tahrat tai kaatuu kivetyksellä ja turha edes unelmoida, että joku ostaisi edes ilmaiseksi risat vaatteet lapselleen...saatika maksaisi sen mitä olen maksanut. Myöskin tuo pelaaminen vaatteiden kanssa vie varmasti hirveästi aikaa. Itse olen tullut siihen tulokseen, että on ajallisesti paljon kannattavampaa käydä päivä töissä, kuin kuvata ja kirjoitella ilmoituksia vaatteista :)
Toisten rahoihin ei kannata puuttua. Olen joskus miettinyt, että " köyhän" joka ostaa luotolla, HenkkaMaukka tilille...yms...pitää olla todella rikas, jos ei maksa aina koko pottia ilman korkoja pois. Minulla ei ainakaan olisi varaa ostella vaatteita luotolla 25% korolla...joskus lueskelin H&M tilikuluja ja korko oli noin 25%!!! Silloin sitä vasta rikas saa olla!
Oli vähän hämäävä otsikko, kun tosiaan nuo kaksi viimeistä kappaletta oli vaan yleisesti höpinää :)
Syykin on ihan yksinkertainen =) Olen ollut hoitovapaalla ja jokainen voi tarkistaa Kelan sivuilta paljonko on perushoitoraha ilman lisiä ja siihen kolmesta lapsesta lapsilisä. Eipä paljon juhlita. Toisaalta vaikka palaan elokuussa töihin, niin minulla vain on sellaisia " periaatteita" ,että tietystä tavarasta/vaatteesta en vain maksa kuin tietyn summan maksimissaan. Eli satasen mekko meidän tytölle ei tule edes elokuun jälkeen =)
Olisihan se ihanaa joskus päästä vaatekauppaan ostamaan kaikkea haluaamansa kolmelle lapselle. Mutta se on unelmaa ilman lottovoittoa =) Kyllä asuntolaina painaa sen verran päälle. Ja huom. Meillä ei käydä ulkona syömässä, ei tehdä kuin viikon lomareissu kotimaassa kesällä enkä tupakoi. Yhden lehtitilauksen olen itselleni suonut, jotta pääsen katsomaan ihania sisustusjuttuja. Niin se vain on, että toisilla on varaa ja toisilla ei =)
että täällä yksi merkkivaatteiden suurkuluttaja... Eli meillä lapsilla vaatekaapit pursuaa vaatteita, joista suurin osa merkkikamaa. (yksi äidin lempiharrastuksista tämä vaatteiden osteleminen, puhumattakaan vaunuista ja rattaista!! =))
Tottahan toki myös " tavallisia" vaatteita löytyy, jotka ovatkin sitten suurimmaksi osaksi pihalla leikkiessä päällä. Päiväkodissa kyllä on päällä kenzoa, hilfigeriä, marimekkoa ym.
Mutta se asia minua ihmetyttää, että noita merkkivaatteita/kalliita vaatteita lapsille ostetaan ja niitä sitten käytetään vain hienoissa tilaisuuksissa ym. Jos ostaa lapselle paidan/housut tms. niin miksi niitä ei sitten käytetä!! Eniten kuitenkin ärsyttää, kun moni katsoo tämän merkkivaatteiden oston " pahalla" , en minä(kään) näillä todellakaan pröystäile vaan haluan lapsille (ja itselleni) laadukkaita vaatteita, jotka kestävät sitten perheessä lapselta toiselle (jos kolmannellekin), meillä on perheessä kohta 5 lasta...
Meillä menee kyllä rahaa reilusti muutenkin, matkustellaan todella paljon, liikumme kahdella autolla, rakennettiin juuri talo, piha- + sisustussuunnittelijat vievät rahaa ym.
Erityisesti ulkovaatteet + kengät pitää olla laadukkaita ja hinnasta niin viis (nytkin meidän 6v kaksosilla kesäksi/kevääksi 5 paria kenkiä molemmille, löytyy reimaa, eccoa...ööh...)
Tässäpä siis hyvä esimerkki, että on meillä suurperheellisilläkin varaa ;)) (Lapsia kesällä viisi)