Älyttömän hintaisia lastenvaatteita -kuka ostaa?
Pakko kysyä, kun täällä palstalla on niitä lapsille kalliitakin merkkivaatteita ostavia äitejä.
Tuli Ison Omenan kuvasto kotiin ja siinä oli Pikku Kipparin mainos, jossa oli vauvan mekko 96,50 euroa. Isomman tytön mekko oli 107 euroa. Minusta ihan järjettömiä hintoja esim. tuosta vauvan mekosta, jota käytetään kerran-kaksi.
Kuka näitä oikein ostaa? Itse en ainakaan. Onko Espoossa oikeasti riittävästi ostajia tuon hintaisille vaatteille, että niitä kannattaa kotiin jaettavassa kuvastossa mainostaa? Meillä menee kyllä raja pojan juhlavaatteissa jossain 40-50 eurossa. Miten muilla?
Kommentit (91)
Täällä hivenen katkeraa pojan äidin tilitystä... nimittäin mielestäni tytöille saa erittäin edullisesti juhlavaatteet kunnon juhliin. Väittäisin, että tytölle saa todella kauniin mekon 30 eurolla ja siihen sitten vaan sukkahousut ja kengät lisäksi ja on taatusti kaunis.
Mutta kun ex ilmoitti tuossa jossain vaiheessa, että menee naimisiin, niin ajattelin, että eikun pojalle vaan juhlavaatteet ostamaan. Sepä ei ollutkaan ihan mikään pikku tempaus - halvin oikean kokoinen pikkutakki pääkaupunkiseudulta maksoi 80 euroa, sitten siihen sopiva paita oli vain 20 euroa ja kravatti tais olla 8 euroa. Sitten piti ostaa housut ja niitäkään ei löytynyt mistään mustana (ei luulisi olevan nyt niin vaikea löytää mustia prässihousuja, mutta joka paikka oli täynnä vaan tummansinisiä, jotka ei taas sopineet ostettuun takkiin) kuin Luhdalta oikeaa kokoa ja ne maksoivat 40 euroa ja lisäksi piti ostaa vielä juhlakengät. Eli loppusumma häävaatteista oli 150 euroa ja päälle vielä kengät. Onneksi oli vaan tuuri matkassa, että poika ei ehtinyt kasvamaan meidän häihin mennessä kuin housujen osalta, joten noista suurin osa oli sentään kaksissa juhlissa.
Vastaus siis kysymykseen, että kuka ostaa järjettömän hintaisia juhlavaatteita, niin on minä. Tytölle tuskin tarvitsisi ostaa, kun yhden mekon saa 30-50 eurolla ja tosi kauniin vielä, mutta hatunnoston arvoinen paikka on, jos saa yllättäen osuviin kunnon juhliin pojalle vaatteet alle 100 euron. Meillä nyt ei sentään isän häihin mennä millään farkut ja neuleliivi vaatetuksella, kuten vaikka kaverisynttäreille voidaan mennä.
Mistä ihmeestä sä Pompelmo olet pojan isoihin juhliin olevat juhlavaatteet olet tuolla hintaa löytänyt?
Oma poikani on vielä aika pieni, mutta hänelle on odottamassa parikin juhlapukua kaapissa. Kävin viime kesänä Lontoossa juuri koulun aloittamisen aikoihin, ja sieltä löytyi pojalle hienoja pukuja, pukupaitoja, villaneuleita, kravatteja ja kaikkea siistiä vaatetta ns. pilkkahintaan. Ovat siis koulupukuja, tehty kestämään, hyvistä kankaista ja ihan hyvin leikattujakin vielä. Että semmoinen vinkki, jos joku on menossa Lontooseen loppukesästä...
Käytettyinäkin juhlavaatteita saa. Totta on, että tytöille saa edullisemmin kaikkia ihanuuksia.
Itse satsaan mielelläni ulkovaatteisiin ja kenkiin, mutta en maksa 100 euroa juhlavaatteesta. Varaa kyllä olisi, mutta en vaan näe siinä mitään järkeä. Joku vertasi asiaa aikuisten kalliiden vaatteiden ostoon. Ok, saatan kyllä ostaa itselleni 100 euron jakun tai housut työkäyttöön, mutta käytänkin niitä sitten enemmän kuin kerran.
Vaikka rahaa olisi moisiin juhlavaatteisiin sijoitella, niin meidänkin lapset kulkee kyllä ihan Seppälä-H&M-vaatteissa. Pojalle olen kyllä ostanut hieman kalliimmalla juhlapuvun - ne eivät todella ole halpoja. Tytölle vastaavasti löysin kyllä sitten paljon edullisemmin mekon. Onhan niitä hintavia kiva katsella katalogista...
Joo, pienille löytää kyllä johonkin kokoon asti varsin siedettävän hintaisia juhlavaatteita, mutta autapas kun mennään tietyn koon yli, niin jopa hinnat pomppaa. Lontoon reissukaan ei liene ihan ilmainen (jollei nyt joku töikseen reissaa) ja käytettyjä vaatteitakaan ei saa sillä aikataululla kun sain maanantaina tietää, että lauantaina on pojan isän häät. Hyvällä tuurillahan kyllä löytää vaikka H&M:ltä puvun tai jostain Stockan halpismerkiltä, mutta kun huono tuuri osuu kohdalle, niin sopivat koot on menneet ja on pakko ostaa sitä mitä on. Ei puhettakaan, että saisi vielä itse valita tyylin.
Enpä minäkään ole päässyt mekko-ostoksille, mutta kyllä pienten poikien juhlapukeutumiseenkin saa rahaa kulumaan. Tietysti suorat housut-kauluspaita löytyy edullisemminkin, mutta tärkeisiin juhliin ei astetta hienompaa niin vaan löydykään. Mutta eipä noita juhliakaan tietysti ole edes joka vuosi. Mutta laskeskelinpa huvikseni paljonko poikien tällä hetkellä päällä olevat vaatteet maksaa. Pienemmällä saldo 45e ja isommalla 55e. Ja tuossa sisävaatteet sukkineen. Tosin nyt on lauantai ja äiti ollut pukemassa eli ei ihan ole vaatekaapin edullisimmat. Mutta ei varsinaisesti mitään erikoistakaan; molemmilla on tuollaiset parjattujen gollecehousujen sukulaiset päällä. Kylläpä näihin rahaa saa menemään ;) Ei varmaan kannattaisi inventoida koko vaatekaappia ;)
mutta jos haen vaatetta johonkin tiettyyn tilaisuuteen...niin silloin voin ostaa jo hintavammankin kunhan vaan mieluinen löytyy. Kuten nyt kolmannen lapsen ristiäisiin etsin isommille juuri tietyntyyppisiä vaatteita, niin niitä hakiessa hinta ei ollut se merkittävä tekijä vaan se että löytäisin juuri sellaiset mitä olin ajatellut
ja ne mekot oli tosiaan vielä aika karseita. Epämiellyttävän näköinen materiaali.
Luulen että nuo mekot menee kaupaksi vain siksi että jonkun mielestä saattaa olla hienoa ostaa lastenvaateputiikista kallis mekko. Ostotapahtuma saattaa olla tärkeämpi kuin itse tuote.
Kävin ostamsaa molemmille lapsille juhlavaatteet kesäksi. Tiedossa on muutamat rippijuhlat yms. ei siis kovin isoja ja virallisia juhlia.
Loppusumma yhteensä oli 60 ¿, sisältäen kaiken muun lukuunottamatta pojan kenkiä ja tytön mekkoa. Minusta molemien kokonaisuus on ihan onnistunut, eikä niellyt valtavia summia tällä(-kään) kertaa.
Ja mikä parasta, jokaista vaatekappaleta voi käyttää myös erikseen, joten lasten kesävaatetuskin täydentyi mukavasti.
Mutta kuten aikaisemminkin mainitsin: jos tiedossa olisi tosi ikimuistoinen tilaisuus, voisin panostaa enemmänkin saadakseni sen mitä haluan.
mekosta maksaisin 100¿. Ei se nyt aivan mahdoton ajatus minusta ole.
Mutta noita vauva-taaperokoon ihanuuksia löytyy aina vielä -50%-70% alestakin, joten harva ostaa niitä... =)
mutta minä taidan olla sitten niitä äitejä, jotka ostaa merkkivaatetta. Jos nään kauniin vaatteen, yleensä se tarttuu mukaan. Miksen voisi ostaa lapselle kauniita ja vaikka vähän kalliimpia vaatteita, kun itsellenikin niitä tykkään ostaa. Ja tunnustan, että ostan myös Burberryä (en sitä nova checkia, mutta Burberryllä on paljon myös muuta mallistoa). Isommilla lapsilla oma maku kehittyy ja pienimmäisen merkkivaatteet tuntuvat jopa edullisilta niihin verrattuna. Esim tuotetietoiselle 12 vuotiaalle pojalle farkut maksavat yleensä aina n 100 ¿, hupparit 100 ¿ kengät 100 ¿, T-paidat 30-50 ¿. Kaappiin on turha ostaa muuta vaatetta, ei tule käyttäneeksi niitä, jos ei ole itse valinnut.
Mutta kuten joku täällä jo aikaisemmin mainitsi, harrastukset itse kullakin - vaatteet vaan sattuvat olemaan minun harrastus:)
kaisastiina:
mutta minä taidan olla sitten niitä äitejä, jotka ostaa merkkivaatetta. Jos nään kauniin vaatteen, yleensä se tarttuu mukaan. Miksen voisi ostaa lapselle kauniita ja vaikka vähän kalliimpia vaatteita, kun itsellenikin niitä tykkään ostaa. Ja tunnustan, että ostan myös Burberryä (en sitä nova checkia, mutta Burberryllä on paljon myös muuta mallistoa). Isommilla lapsilla oma maku kehittyy ja pienimmäisen merkkivaatteet tuntuvat jopa edullisilta niihin verrattuna. Esim tuotetietoiselle 12 vuotiaalle pojalle farkut maksavat yleensä aina n 100 ¿, hupparit 100 ¿ kengät 100 ¿, T-paidat 30-50 ¿. Kaappiin on turha ostaa muuta vaatetta, ei tule käyttäneeksi niitä, jos ei ole itse valinnut.
Mutta kuten joku täällä jo aikaisemmin mainitsi, harrastukset itse kullakin - vaatteet vaan sattuvat olemaan minun harrastus:)
Jos on pienestä pitäen totutettu katsomaan merkkejä ts. äiti on ostanut aina merkkivaatteita, saattaa tosiaan olla niin että isompanakaan ei H&M ym. vastaavat kelpaa, en tiedä.
Meillä on melkein kaikki vaatteet H&M:ää, suureksi osaksi siksi että mun tarvitsee ostaa niin valtavat määrät vaatteita, että muuten menisi liikaa rahaa, mutta myös siksi että H&M:n mallistot on lasten mieleen, ja miellyttää myös äidin silmää, ja ne vaatteet kestää lasten menoa. Viiden euron t-paitoja kun pitää lapsilla, ei tartte miettiä voiko ne nyt ryömiä maassa tai tehdä nurmikolla kuperkeikkoja tmv. Meidän lasten vaatteet on pihapäivien jälkeen niin karmeen näköisiä että jos niissä olisi paljon rahaa kiinni, tai tarvitsisi jotain jälleenmyyntiarvojen säilymisiä miettiä, niin itku tulisi.
Pojalle ostin benettonista pikkutakin ja housut, kauluspaidan ja slipoverin. 130e yhteensä. Ja tuosta paketista puuttuu vielä kengät. Ne tosin löysin dinskosta ja maksoivat vain 35e. Mutta juu, 65e 3-vuotiaan asuun.
Tytölle ostin benettonista hameen 35e, neuleen 30e, kauluspaidan 25e ja siihen vielä nahkaiset juhlakengät, jotka maksoivat jo 45e. No tuleehan tuostakin asusta jo mun laskupäällä 135e. Joten kyllä sitä rahaa saa menemään vaikkei kamalasti pröystäilisikään. Musta mekko aina tulee halvaksi suhteessa. Jos ostaa hameen ja siihen sopivat paidat ja villatakit, sama hinta ja enemmänkin on pian kasassa.
Etten minäkään kaikkein remuisimpiin leikkeihin, porkkanan syöntiin yms, laita niitä kaikkein kalliimpia ja arimpia vaatteita. Sitä varten meilläkin H&M:n perusperusvaatteita, ei paljoa harmita jos pilalle menee. Helpompaa toki aina olisi, jos kaikki vaatteet olisi osastoa " ei mitään väliä" , mutta se ei taasen katso vaatemerkkiä. Vaikka juuripa meillä pyörii koneessa Kenzon 40 euron T-paita, joka ehti kerran olla päällä, kun neiti järjesti siihen ihastuttavan ruostetahran.. Saas nähdä kuinka käy tahranpoiston suhteen. Mutta elämää se vaan on.
On se onni, että löytää ( ja on mahdollisuus ostaa) vaatteita niin ruotsalaisketjuista kuin merkkivaatepuodeista, löytää varmasti mieleistä. Mutta juu, veikkaanpa ettei täälläkään palstalla ole yhtään äitiä, joka ei myös näitä " tavallisia" vaatteita käyttäisi lapsillaan :-).
Ulkovaatteista kyllä olen valmis maksamaan, jos samalla saan laatua. Niitähän kuitenkin käytetään vähintään se yksi talvi ja yleensä joka päivä. Enemmänkin ostan siis (niin itselleni kuin lapsellekin) periaatteella " se mitä käyettään paljon, pitää olla laadukasta ja jos se maksaa niin maksakoon" mutta esim. juhlavaatteet joita käytetään parhaimmassa tapauksessa vain kerran, saa olla mieluusti edullisempia. En kyllä osta lapselleni arkikäyttöönkään mitään poskettoman hintaisia merkkivaatteita (tyyliin paita 50 eur...) vaan ihan normaalia H&M vaatetta löytyy kaapista aika paljon.
Esim. itse joudun käyttämään työssäni jakku/housupukua ja pitää näyttää siistiltä ja huolitellulta. Maksan puvusta mukisematta 500-600 euroa, kun tiedän että se joutuu kovalle käytölle ja saan tuolla hinnalla hyvälaatuisen ja ajattoman asun. Sama juttu arkikäytössä olevissa kengissä. Juhlamekot ja -kengät voivat olla edullisempia, koska niiden kulutuskin on vähäisempää. Toisaalta esim. iltapuvussa satsaan kyllä hyvään kankaaseen, sillä nekin ovat yleensä erittäin monivuotisia hankintoja jos vaan ovat hyvälaatuisia.
Kullannupun juhlamekosta.
En kyllä Pikku Kipparin taannoin mainostamista, koska eivät olleet makuuni. Pikku Kipparista en muutenkaan mielelläni osta vaatteita, koska en kuulu niihin potentiaalisen näköisiin ostajiin, jotka saisivat palvelua - jonotusaika tuppaa kohdallani venähtämään ja ei-ootakin tulee aivan liian usein.
Juhlamekoissa en säästä, koska käymme kuukausittain erilaisissa perhejuhlissa ja arjen helpottamiseksi pidän tyttärelle jatkuvasti kahta vaihtoehtoista juhlavaatekertaa " lähtövalmiina" , valmiiksi asustettuna. Mekkojen suhteen olen kriittinen ja hankin juhla-asut ehdottoman hyvin lapsen väritykseen ja luonteeseen sopiviksi. Juhlissa vieraiden on tarkoitus nauttia fiiliksestä ja tyttölapsen itsetuntoa kohottaa ihanasti suvun aito ihailu.
Satanen on pieni raha huomioiden perheemme kuukausittaiset kauppalaskut (kahden lapsen vaipat yms.). Satanen on tietysti melkoinen raha kertaostoksesta juuri meille, koska perheessämme on tällä hetkellä vain yksi työssäkäyvä (barometrien mukaan nippa nappa keskituloinen). Tähänastiset juhlamekko-ostokseni ovat olleet onnistuneita ja helman mallista riippuen samaa mekkoa on voinut toisesta ikävuodesta alkaen tyttö käyttää ainakin vuoden eteenpäin. Mieli piristyy kummasti kun huomaa isosiskon vanhan ihanuuden periytyvän kuopukselle ja hänen jälkeensä vielä liudalle serkkuja ja ystäviä.
Paljon on siis kyse myös siitä, kuinka usein mekko päälle puetaan.
Meillä on syöty luomuruokaa viimeiset 10 vuotta, asutaan hyvin rakennetussa matalaenergiatalossa, käytetään ekosähköä, lajitellaan jätteet ja hankittiin esim. tuo biojäteastia, vaikka sen tyhjennys maksaa Espoossa muistaakseni 3x enemmän kuin sekajäteastian, jne. Sulassa sovussa meillä on niin kansainväliset merkkituotteet kuin luomupuuvillat ja -villat. En näe tässä mitään ristiriitaa.
Maailma ei ole niin mustavalkoinen...
Nuo ovat hyvä alku, mutta jokaisen kohdalla, niin köyhän kuin rikkaan, the inconvenient truth taitaa olla se että kulutusta on vähennettävä. Luomupuuvillaa tai ei, mutta se kymmenes t-paita tai viides (ja mielellään toinen) mekko täytyy jättää väliin, vaikka olisi kuinka ihana. Olisi suosittava pyörää, bussia tai jalkoja kun laiskottaa ja tekisi mieli ottaa auto. Jne jne. Tylyähän ja vaikeaahan tämä on (niin kuin asennemuutos aina), tiedän, mutta jotenkin sitä jokaisen on sitä omaa toimintatapaansa vaan pakko ruveta muuttamaan.
On liian helppoa ajatella kuten mieheni jonka mielestä Suomen päästöt ovat kärpäsenkakkaa Kiinaan verrattuna ja tämän perusteella on melko turhaa tehdää mitään. Jos länsimaiden asukkaat jatkavat kuten tähän mennessä, mistä kehitysmaiden asukkaat saavat mallia kulutuksen hillintään ja päästöjen vähentämiseen..? Nytkin Kiinan mielestä sillä on oikeus jatkaa lähes vanhaan tapaan koska se vain kuroo länsimaita kiinni... (toisaalta ehkä köyhä kiinalaisnainen on sisävessansa ansainnut, lapseni pärjää hyvin ilman sitä ties monennettako t-paitaa)
Toiseksi, maapallohan on kaikkien yhteinen (etu) joten se että Suomen päästöt vähenevät on kai aika yhdentekevää jos samalla kulutamme yhä enemmän tuotteita joiden valmistus saastuttaa muualla.
Stine kommentoi asiaa, mihin olen taalla Kiinassa asuessa kiinnittanyt huomiota: suomalaisaidit eivat halua satsata lastensa vaatteisiin (ja ettei kukaan veda hernetta nenaan, niin tama on yleinen huomio, toiset satsaa suurin osa ei), vaikka tulot antaisivat myoten.
Taalla kun lastenvaatteet ovat viela hirvean halpoja, en ole tainnut yhtaan 100euron vaatetta nahda edes :-), ehka japanilaisista tavarataloista loytyy Burberrya myos lapsille. Taalta saa todella pilkkahintaan kauniita vaatteita lapsille, kauniita mekkoja esim. 5 eurolla...... enka puhu nyt kuuluisista " feikkimarketeista" vaan ihan tavaratalohinnoista.
Eli, onko tama joku suomalainen ilmio? Pihalla leikkivista ulkomaalaisista lapsista pystyy melkein vaatetuksen perusteella paattelemaan suomalaislapset. Esim. Etela-Eurooppalaiset ja etela-amerikkalaiset aidit pukevat tyttolapset todella natisti.
MinniMe:
Stine kommentoi asiaa, mihin olen taalla Kiinassa asuessa kiinnittanyt huomiota: suomalaisaidit eivat halua satsata lastensa vaatteisiin (ja ettei kukaan veda hernetta nenaan, niin tama on yleinen huomio, toiset satsaa suurin osa ei), vaikka tulot antaisivat myoten.Taalla kun lastenvaatteet ovat viela hirvean halpoja, en ole tainnut yhtaan 100euron vaatetta nahda edes :-), ehka japanilaisista tavarataloista loytyy Burberrya myos lapsille. Taalta saa todella pilkkahintaan kauniita vaatteita lapsille, kauniita mekkoja esim. 5 eurolla...... enka puhu nyt kuuluisista " feikkimarketeista" vaan ihan tavaratalohinnoista.
Eli, onko tama joku suomalainen ilmio? Pihalla leikkivista ulkomaalaisista lapsista pystyy melkein vaatetuksen perusteella paattelemaan suomalaislapset. Esim. Etela-Eurooppalaiset ja etela-amerikkalaiset aidit pukevat tyttolapset todella natisti.
Tuli vain mieleen, että satsaavatko suomalaiset enemmän toimivuuteen kuin ulkonäköön...
Ja kuten joskus jossain toisessa ketjussa on todettu, niin suomalaiset joutuvat ostamaan lapsilleen useamman eri kauden vaatteita eikä tule hankittua niin paljon ns. nättejä vaatteita. Kun hankkii välikausivaatteet, kurakamat, talvivaatteet, kengät jokaiseen kauteen jne. niin se on aika sievoinen summa ja sen vuoksi saattaa nätit vaatteet, jotka eivät ehkä ole niin " toimivia" jäädä kauppaan.
kun meillä on vaan 2 poikaa. Mutta jos poikani joskus olisivat lähisukulaisen häihin menossa tai morsiuspoikina, niin silloin ei kitsasteltaisi vaan mielelläni yrittäisin löytää juhlan arvoiset vetimet pojille - hinnasta viis (puoleen ja toiseen). Tuskinpa pikkupojan frakki tai vastaava juhlapuku irtoaa ilman 3-numeroisen luvun uhraamista.