Onko uudet keuhkot niin paljon helpompi löytää kuin maksa
Keuhkot hoituu viikoissa kun taas, maksaa pitää odotella vuosia. Viime aikaisten uutisten perusteella asiaa ihmettelen
Kommentit (34)
Iltasanomissa oli pieni haastattelu jonkun jättämistä jäähyväisistä Janille.
Molemmat tiesivät, että viimeinen tapaaminen oli, ei enää montaa päivää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
A-holistit ei saa vaihtomaksaa.
Pääsääntöisesti eivät, mutta tässä vallitsee hurjan iso sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus. Eliitti voi saada.
Elinsiirrot Suomessa 1.1.-31.5.2026 – yhteensä 223 kappaletta
Munuainen 143
Maksa 39
Haima 8
Keuhko 20
Sydän 12
Sydän-keuhko 1
Hoitovirhe vei elinsiirtojonoon
Rikki mennyt juomalasi aloitti tapahtumaketjun, joka romutti Anu Pessalan terveyden ja vei hänet elinsiirtojonoon. Keväällä 2026 puhelin vihdoin soi.
Useimmiten uusi munuainen saadaan tuntemattomalta aivokuolleelta luovuttajalta. Sopivin vastaanottaja valitaan veriryhmän ja kudossopivuuden perusteella. Siksi odotusaika elinsiirtolistalla vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eiliseen uutiseen viittaat niin hänellä oli päihdeongelma eikä siksi mahdollisuutta saada elinsiirtoa.
Ei tainnut olla enää ongelmaa?
Raitistui liian myöhään
Sieppaa typerien ihmisten kommentointi täällä. Wickholm itse ilmoitti viime vuonna olevansa maksansiirtojonossa.
Vierailija kirjoitti:
Sieppaa typerien ihmisten kommentointi täällä. Wickholm itse ilmoitti viime vuonna olevansa maksansiirtojonossa.
Mutta jos alkoholismi sen jälkeen otti taas vallan, hänet otettiin jonosta pois.
Tai tuli joku muu sairaus niin, että siirto ei ollut mahdollinen.
Tai sitten oli niin harvinaista kudostyyppiä, että sopivaa siirrännäistä ei ehtinyt tulla tarjolle.
Pitää olla myös tarpeeksi hyvässä kunnossa, että siirto voidaan tehdä.
Kyllä yksi varakas tuttuni sai tosi nopeasti uuden maksan.
Saamme vastauksen ap:n kysymykseen kun Mette-Maarit dokaa vielä maksansakin piloille.
Eiköhän uusi ilmesty poliisisaattueessa viikon sisään.
Samoin kävi Kauko Käyhkölle maksaostoksilla. Oli ihan loppu ja ehdotettiin vaan, että käykö keuhko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A-holistit ei saa vaihtomaksaa.
Pääsääntöisesti eivät, mutta tässä vallitsee hurjan iso sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus. Eliitti voi saada.
Viniä nauttiva rikas tuttuni sai uuden maksan, ovat siis todella rikkaita.
Yksityisesti maksansiirto on kallis noin 100 000eur\500 000eur mutta jos rahaa on niin kai maksan saa nopeastikin?
Kyllähän ne uuden elimen saajat valitaan jollain kiireellisyysjärjestyksellä ja lisäksi pitää vielä kudosten sopia yhteen luovuttajan elimen kanssa.
Kannattaa hoitaa itseään esim. kohtuullistamalla alkoholin käyttöään.
Muistan kyllä yhden maksasairaudesta kärsivän potilaan parin-kolmenkymmenen vuoden takaa, joka oli ollut raivoraitis koko ikänsä. Jostain syystä lääkärit eivät uskoneet sitä asiaa.
Muistan myös vielä kauempaa historiasta pienessä kunnassa, jossa lähes koko kunnan terveysbudjetti meni nuorelle miehelle tehtyyn silloin kalliilla ja harvoin tehdyllä leikkauksella.
Sitten se ryyppäsi itsensä hengiltä.