Onko uudet keuhkot niin paljon helpompi löytää kuin maksa
Keuhkot hoituu viikoissa kun taas, maksaa pitää odotella vuosia. Viime aikaisten uutisten perusteella asiaa ihmettelen
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Maksoja taitaa mennä paljon enemmän kuin keuhkoja. Yleensähän kaikki elimet tulee myyntiin kun joku luovuttaja kupsahtaa, kysyntä niissä vaihtelee.
Myyntiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoja taitaa mennä paljon enemmän kuin keuhkoja. Yleensähän kaikki elimet tulee myyntiin kun joku luovuttaja kupsahtaa, kysyntä niissä vaihtelee.
Myyntiin?
Joo takerru nyt unnuttamaan tuon kielikuvan kanssa sikiöasennossa, ääsburger
Ei riitä, että jossain sattuu olemaan luovutettu elin, vaan sen pitää myös teoreettisesti olla yhteensopiva saajan kanssa. Kaikki elimet ei ovi kaikille ja joskus voi käydä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoja taitaa mennä paljon enemmän kuin keuhkoja. Yleensähän kaikki elimet tulee myyntiin kun joku luovuttaja kupsahtaa, kysyntä niissä vaihtelee.
Myyntiin?
Joo takerru nyt unnuttamaan tuon kielikuvan kanssa sikiöasennossa, ääsburger
Perustavaa laatua oleva virhe.
Taisi tarvita munuaisen ja maksan. Ja olisi ehkä ollut jollakulla.
Vain jos olet riittävän tärkeä niin jotenkin kummasti valinta kohdistuu sopivan luovuttajan löytyessä ekana sinuun eikä niihin muihin joille samat keuhkot ehkä sopisi myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä, että jossain sattuu olemaan luovutettu elin, vaan sen pitää myös teoreettisesti olla yhteensopiva saajan kanssa. Kaikki elimet ei ovi kaikille ja joskus voi käydä tuuri.
Realisti huomaa että tärkeille henkilöille tuo tuuri sattuu kohdalle paljon useammin kuin tavikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vain jos olet riittävän tärkeä niin jotenkin kummasti valinta kohdistuu sopivan luovuttajan löytyessä ekana sinuun eikä niihin muihin joille samat keuhkot ehkä sopisi myös.
Luuleeko joku kelaelätti olevansa samalla viivalla esimerkiksi kuninkaallisten kanssa?
Uutta maksaa ei saa jos on alkoholiongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vain jos olet riittävän tärkeä niin jotenkin kummasti valinta kohdistuu sopivan luovuttajan löytyessä ekana sinuun eikä niihin muihin joille samat keuhkot ehkä sopisi myös.
Kerropa joku todiste asiasta.
Jos eiliseen uutiseen viittaat niin hänellä oli päihdeongelma eikä siksi mahdollisuutta saada elinsiirtoa.
Tämä rouva ei varmaan sitä odotellut kunnallisessa, rahalla saa paremmat yksityiset palvelut
Vuonna 2025 Suomessa tehtiin yhteensä 410 elinsiirtoa, mikä on hieman vähemmän kuin edellisvuonna, mutta vastaa edellisen kymmenen vuoden keskiarvoa (keskimäärin 412,8 siirtoa/vuosi).
Eniten tehtiin munuaissiirtoja, 268 kappaletta. Maksansiirtoja tehtiin 67, haimansiirtoja 25, sydämensiirtoja 23 ja keuhkonsiirtoja 27.
Eli maksoille on vain paljon enemmän kysyntää kuin keuhkoille ja siksi sydämen ja keuhkot lähtökohtaisesti saa nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä rouva ei varmaan sitä odotellut kunnallisessa, rahalla saa paremmat yksityiset palvelut
Kun hätä on suurin, vain julkinen auttaa.
Elinsiirrot tehdään aina yliopistollisessa sairaalassa. Suomen ja Norjan kokoisissa maissa vain yhdessä. Meillä HUS:ssa ja Norjassa Oslon Rikshospitaletissa.
Rahalla ei voi vaikuttaa kudostyypin sopivuuteen. Mette-Maritilla oli etuna pituus. Hänelle käy myös miesten keuhkot toisin kuin 160-senttiselle vastaanottajalle.
Alkoholistikin voi saada uuden maksan, kun on ollut riittävän pitkään juomatta. Jotenkin tuntuu, että Janin tapauksessa on vaikuttanut myös hänen mielenterveysongelmansa. Kaksi vuotta psykiatrian osastolla ollut ei varmasti ole siirtojonon kärjessä, vaikka elimellisen sairauden vuoksi pitäisikin olla. Erittäin surullinen tosiasia, Suomessa psyykepotilaat eivät saa tasavertaista hoitoa muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos eiliseen uutiseen viittaat niin hänellä oli päihdeongelma eikä siksi mahdollisuutta saada elinsiirtoa.
Ei tainnut olla enää ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos olet riittävän tärkeä niin jotenkin kummasti valinta kohdistuu sopivan luovuttajan löytyessä ekana sinuun eikä niihin muihin joille samat keuhkot ehkä sopisi myös.
Kerropa joku todiste asiasta.
Oikeastaan lähtökohtaisesti tuollainen systeemi pitää todistaa kerta toisensa jälkeen tasapuoliseksi eikä siten että jokainen kähmii miten kehtaa ja sitten vaaditaan todisteita jos joku ei siitä tykkää.
Toisaalta ymmärrän kyllä miksi erehdyit koska suomipoliitiikka varsinkin vasemmiston ja median osalta on ollut nyt vuosikymmenet täysin jälkimmäistä jossa rahaa kaksin käsin omiin ja kavereiden taskuihin kähmivät vaatii todisteita siltä joka ei tykkää tuosta touhusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos olet riittävän tärkeä niin jotenkin kummasti valinta kohdistuu sopivan luovuttajan löytyessä ekana sinuun eikä niihin muihin joille samat keuhkot ehkä sopisi myös.
Luuleeko joku kelaelätti olevansa samalla viivalla esimerkiksi kuninkaallisten kanssa?
No ei, mutta tää etuoikeutettu porukka kyllä raivona huutaa että kaikki on tasa-arvoisia (mutta he itse on vaan tasa-arvoisempia kuin muut) eli systeemiä ei saa kritisoida kun heidän kannaltaan se on täydellinen.
Maksoja taitaa mennä paljon enemmän kuin keuhkoja. Yleensähän kaikki elimet tulee myyntiin kun joku luovuttaja kupsahtaa, kysyntä niissä vaihtelee.