Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun luottamus lapsen tulevavaan kouluun on pyöreä nolla

Vierailija
23.06.2026 |

Juuri ennen koronaa niillä oli tiettävästi paha ongelma kiusaamisen kanssa. Oppilaat sai vapaasti kiusata toisiaan kenenkään puuttumatta siihen. 2020 keväällä etäopetus toimi välttävästi. Myöhemmin ne sijoitti maahan tulleita ukrainalaisia poikkeuksetta erityisopetukseen tajuamatta että se sulkee heiltä ovet lukioon. Kuten on käynytkin. Oma lapsi aloittaa koulun syksyllä mutta ahdistun ajatuksesta että laittaisin lapsen tuonne.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikoulu on paras vaihtoehto.

Tää toivottavasti muuttuu vielä laittomaksi. Meillä on kohta iso joukko lapsia, joilla ei ole minkäänlaisia taitoja tai kykyä jatko-opintoihin, kun kotikoulua voi pitää kuka tahansa ilman painavaa syytä.. 

Lapseni oli kotiopetuksessa korona-aikana ja hänen keskiarvonsa on nykyään 9,4. Tiedän monia lapsia, jotka ovat olleet kotiopetuksessa esim. silloin, kun perheen vanhemmat ovat työskenneet ulkomailla tai silloin kun lähikoulu on ollut niin homeessa, ettei lapsi ole voinut siellä opiskella. Nämä tuntemani oppilaat ovat kaikki jatkaneet opintojaan lukiossa.

 

Todellakin haluaisin jotain tilastoja siitä, miten kotiopetuksessa opiskelleet lapset ovat pärjänneet peruskoulun jälkeen. Miksi niitä tietoja pimitetään? Todennäköisesti syy on se, että he pärjäävät elämässä erittäin hyvin. 

Vierailija
22/26 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle, ap, vastaavat nyt kaikki huolestasi loukkaantuneet opet.

Mutta parempi toi sun tilanne kuin meidän. Luulimme, että lapsi menee hyvään, vähintään kunnolliseen kouluun (Hgin Töölössä). Osoitrautui tosiaankin luuloksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä onnistu. Monessa kunnassa/kaupungissa lapselle osoitetaan paikka lähikoulusta. Paikkaa voi hakea muualta kuin lapsen virallisesta lähikoulusta mutta heidän ei ole mikään pakko häntä sinne ottaa. Tähän vaikuttaa kyseisen koulun luokkakoko, lapsen tuen tarve yms. Koulupaikan päättää koulutuksen järjestäjä eli kunta/kaupunki eivätkä vanhemmat eivätkä myöskään esim. Lääkärit vaikka monet (myös lääkärit) niin kuvittelevatkin että lääkäritodistus painaisi asiassa enemmän kuin koulutuksen järjestäjän sana. Näin ei siis ole vaan koulutuksen järjestäjä tekee päätöksen.

Vierailija
24/26 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin koulua. Ei mene sinne minne kunta olis hänet laittanut.

Vierailija
25/26 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistodemarius on aiheuttanut sen, että valkoisia lapsia kiusataan kouluissa näiden ihonvärin takia.

Vierailija
26/26 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsi kotikouluun. Tavalliset koulut on perseestä.