Kun luottamus lapsen tulevavaan kouluun on pyöreä nolla
Juuri ennen koronaa niillä oli tiettävästi paha ongelma kiusaamisen kanssa. Oppilaat sai vapaasti kiusata toisiaan kenenkään puuttumatta siihen. 2020 keväällä etäopetus toimi välttävästi. Myöhemmin ne sijoitti maahan tulleita ukrainalaisia poikkeuksetta erityisopetukseen tajuamatta että se sulkee heiltä ovet lukioon. Kuten on käynytkin. Oma lapsi aloittaa koulun syksyllä mutta ahdistun ajatuksesta että laittaisin lapsen tuonne.
Kommentit (26)
Kai lapsi osaa jo lukea ja laskea? Sanoisin, että kaksi ensimmäistä vuotta kotikoulu ja sen jälkeen SYK:n eliittikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kai lapsi osaa jo lukea ja laskea? Sanoisin, että kaksi ensimmäistä vuotta kotikoulu ja sen jälkeen SYK:n eliittikouluun.
Lapsi osaa lukea ja laskea.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö lapsesi Pitäjänmäen kouluun? Täydellinen persreikäkoulu.
Olipa persereikä viesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole valinnut lapsellesi kunnollista koulua jo aikaa sitten?
Koska kunnassa on vain yksi peruskoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai lapsi osaa jo lukea ja laskea? Sanoisin, että kaksi ensimmäistä vuotta kotikoulu ja sen jälkeen SYK:n eliittikouluun.
Lapsi osaa lukea ja laskea.
Okei no sitten tilanne on aika hyvä. Ehdit preppaamaan SYK:n pääsykokeisiin.
Nyt ei oikein auennut aloituksesta mikä on ongelma? Mietit jotain 6 vuotta sitten olleita asioita ja pelkäät sen takia laittaa lapsesi kouluun? Miten erityisopetus vei mahdollisuuden lukioon? Ja miten ukrainalaisia olisi sitten pitänyt opettaa ? Ja miten ukrainalaisten opetus vaikuttaa lapsesi koulutaipaleeseen josta olet ilmeisesti huolissasi?
Huoh ! Noilla perusteillasi toivon ettet ainakaan ota lasta kotikouluun. Voi olla että opetus ei olisi kovin hyvää ainakaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei oikein auennut aloituksesta mikä on ongelma? Mietit jotain 6 vuotta sitten olleita asioita ja pelkäät sen takia laittaa lapsesi kouluun? Miten erityisopetus vei mahdollisuuden lukioon? Ja miten ukrainalaisia olisi sitten pitänyt opettaa ? Ja miten ukrainalaisten opetus vaikuttaa lapsesi koulutaipaleeseen josta olet ilmeisesti huolissasi?
Huoh ! Noilla perusteillasi toivon ettet ainakaan ota lasta kotikouluun. Voi olla että opetus ei olisi kovin hyvää ainakaan siellä.
Luuletko että siellä on nyt kaikki aivan viimeisen päälle? Henkilökunta nimittäin on sama.
Vierailija kirjoitti:
Me ei sille mitään voida. Suomi on täynnä muitakin kouluja.
Positiivinen asenne auttaa.
Silloin lapsi kokee että koulu on hyvä asia, kun sä et murehdi sen suhteen.
Kiusatuksi voi tulla missä tahansa töissä, koulussa, päiväkodissa.
Sun pitää ohjata lasta miten toimitaan jos näin käy, älä tee asiasta kuitenkaa pelon aihetta.
Sanot lapselle että sinulle voi kertoa mitä tahansa on tapahtunut, hyvät ja huonot asiat.
Kysy päivittäin kuinka koulussa on mennyt, auta läksyissä, osallistu vanhempainiltoihin ja koulun asioihin voi vaikuttaa esimerkiksi vanhempaintoimikunnan kautta.
Opettajalle saa koska tahansa laittaa viestiä jos koulussa on sattunut jotain, ei tarvitse olla mitään vakavaa kiusaamista, jos joku haukkuu lasta yms. on syy jo pyytää asiaa selvittämään.
Pieniä oppilaita ohjataan koulussa hyvin paljon samalla tavalla kuin päiväkodissa. Kaverilta pyydetään anteeksi ja selvitetään aikuisten kanssa mistä riita on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei oikein auennut aloituksesta mikä on ongelma? Mietit jotain 6 vuotta sitten olleita asioita ja pelkäät sen takia laittaa lapsesi kouluun? Miten erityisopetus vei mahdollisuuden lukioon? Ja miten ukrainalaisia olisi sitten pitänyt opettaa ? Ja miten ukrainalaisten opetus vaikuttaa lapsesi koulutaipaleeseen josta olet ilmeisesti huolissasi?
Huoh ! Noilla perusteillasi toivon ettet ainakaan ota lasta kotikouluun. Voi olla että opetus ei olisi kovin hyvää ainakaan siellä.
Huolissaan saa olla jo nyt lapsen olosuhteista kotona. Ei ihan täysipäinen taida olla tää perheen aikuinen..
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu on paras vaihtoehto.
Tää toivottavasti muuttuu vielä laittomaksi. Meillä on kohta iso joukko lapsia, joilla ei ole minkäänlaisia taitoja tai kykyä jatko-opintoihin, kun kotikoulua voi pitää kuka tahansa ilman painavaa syytä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei oikein auennut aloituksesta mikä on ongelma? Mietit jotain 6 vuotta sitten olleita asioita ja pelkäät sen takia laittaa lapsesi kouluun? Miten erityisopetus vei mahdollisuuden lukioon? Ja miten ukrainalaisia olisi sitten pitänyt opettaa ? Ja miten ukrainalaisten opetus vaikuttaa lapsesi koulutaipaleeseen josta olet ilmeisesti huolissasi?
Huoh ! Noilla perusteillasi toivon ettet ainakaan ota lasta kotikouluun. Voi olla että opetus ei olisi kovin hyvää ainakaan siellä.Huolissaan saa olla jo nyt lapsen olosuhteista kotona. Ei ihan täysipäinen taida olla tää perheen aikuinen..
Ei pidä kostaa vanhemmille tekaistulla huolella jos vanhempi on opetuksen laadusta huolissaan, mielestäni ihan ymmärrettävää. Valheelliset kostomielessä tehdyt huoli ilmoitukset vain vähentävät vanhempien luottamusta koulusysteemiin entisestään ja sen kykyyn toimia lasten parhaaksi ja objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei oikein auennut aloituksesta mikä on ongelma? Mietit jotain 6 vuotta sitten olleita asioita ja pelkäät sen takia laittaa lapsesi kouluun? Miten erityisopetus vei mahdollisuuden lukioon? Ja miten ukrainalaisia olisi sitten pitänyt opettaa ? Ja miten ukrainalaisten opetus vaikuttaa lapsesi koulutaipaleeseen josta olet ilmeisesti huolissasi?
Huoh ! Noilla perusteillasi toivon ettet ainakaan ota lasta kotikouluun. Voi olla että opetus ei olisi kovin hyvää ainakaan siellä.Luuletko että siellä on nyt kaikki aivan viimeisen päälle? Henkilökunta nimittäin on sama.
No tuskinpa Suomessa on juurikaan kouluja missä kaikki olisi viimeisen päälle. Jos nuo mainitsemasi asiat ovat ainoat ongelmat koulussa niin ole onnellinen.
Itse olen nähnyt koulumaailmaa niin vanhempana kuin työntekijänäkin. Ja olen oppinut että usein asiat ovat riittävän hyvin. Ja apn aloituksessa kiusaaminen oli ainoa joka liittyi suoraan apn lapsen tilanteeseen. Ja siinäkin kerrottiin 6v vanhaa asiaa. Eli turha vedota tuollaisiin asioihin. Osa henkilökunnasta on todennäköisesti vaihtunut. Oppilaat ovat ainakin vaihtuneet. Ja jos kiusaamista ei kerta ole ollut esim viimetalvena niin mitä väliä menneellä on nyt alkavan oppilaan kannalta,
Luottamusta asiaan ja lapsi hyvillä mielin kouluun. Jos on ongelmia niin asiallisesti selvittämään sitten kun huomaa ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu on paras vaihtoehto.
Tää toivottavasti muuttuu vielä laittomaksi. Meillä on kohta iso joukko lapsia, joilla ei ole minkäänlaisia taitoja tai kykyä jatko-opintoihin, kun kotikoulua voi pitää kuka tahansa ilman painavaa syytä..
Ope opiskelijana sanon, että on ihan hyvä että jotkut lapset ovat kotikoulussa jos heitä kiusataan koulussa niin vakavasti että sen lapsen henki/terveys/mielenterveys koulussa vakavasti vaarantuu tai lapsen terveyden tilassa on jotakin sellaista miksi lapsi ei kykene samaan kuin muut eikä koskaan tule kykenemäänkään, esim. jokin sairaus. On täysin lapsen kiduttamista pakottaa hänet esim. sairaana kouluun. Miksi et puhu kiusaamisesta ja siitä miltä siitä lapsesta tuntuu mennä kouluun kiusattavaksi? On asia erikseen tietysti jotkin ääri ilmiöt kuten äärimmäinen uskonnollisuus tai kulttimainen ideologia jossa se lapsi pyritään eristämään tahallisesti kaikesta muusta maailmasta. Nää kotikoulu asiat tulee selvittä tapauskohtaisesti eikä omiin olettamuksiin perustuen ajatellen kokonaisuutta eikä niinkään sitä, että säilyy valta asema joka lopulta jyrää lapsen edun ja mielenterveyden ylitse. Se on kuitenkin fakta että koulussa lapset joutuvat kestämään kiusaamista enemmän ja vähemmän, kaikkien psyyke ei sitä kestä. Millä sinä korvaat menetyksen vanhemmille jos lapsi tekee itsemurhan koulukiusaamisen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulu on paras vaihtoehto.
Tää toivottavasti muuttuu vielä laittomaksi. Meillä on kohta iso joukko lapsia, joilla ei ole minkäänlaisia taitoja tai kykyä jatko-opintoihin, kun kotikoulua voi pitää kuka tahansa ilman painavaa syytä..
Itse asiassa kukaan ei oikein tiedä miten kotiopetetut oppilaat pärjää elämässä. SUPOn huomioima ongelma koski lähinnä äärioikeistoa ja se lähinnä mainittiin katsauksessa.
Erityisopetuksesta voi ihan hyvin hakea lukioon, jos pärjää koulussa. Joskushan voi olla, että oppilas pärjää hyvin koulussa, mutta tarvitsee erityisopetusta muista syistä. Ukrainalaiset nyt yleensäkin on sijoitettu joka kunnassa ensin valmistavaan opetukseen kielitaidon vuoksi. Mutta kyllähän heistäkin monet jatkavat lukioon.
Me ei sille mitään voida. Suomi on täynnä muitakin kouluja.