Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lapsi söi meillä - ihmetteli että mikä on "ulkofilepihvi'

Vierailija
23.06.2026 |

Heillä kotona syödään kuulemma vaan makaronia ja tonnikalaa. Tunnistaa myös perunat, jauhelihan ja kalapuikot, muita ruokia ei tiedä. On 6-vuotias, kotihoidossa. Vanhemmat yo- opiskelijoita, asuvat vuokralla ja kulkevat polkupyörillä. Säälittää noin yksipuolinen sapuska ikuisten opiskelijoiden taloudessa. 

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsaan ulkofile on halvempaa kuin naudan jauheliha. Naudankin Ulkofilettä saa välillä tarjouksesta pakattuna alle 20 euroa/kilo ja naudan jauheliha parhaimmillaan on lähes tuota luokkaa. 

Parempi provo ap ensikerralla kun et itsekään tiedä. Sisäfile on se kalliimpi, ihan vain tiedoksi.  

Vierailija
42/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi oli käynyt leikkikaverinsa kotona ja ihmetteli, että niillä syödään kaupan ruokaa joka päivä ja jääkaapissa oli " vaikka kuinka pillimehuu...!" ja niitä sai ihan itse ottaa. 

On ollut kova selittäminen köyhät vs. rikkaat. Ja, että niistä ei voi valita kummanko ottaa.

Nyt en ihan päässyt kärryille että onko kaupan ruokaa syövä se köyhä vai rikas? Ja itse kasvatettuako se toinen puoli syö jos ei kaupasta? Kumpaa tässä pitäisi kadehtia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos perheessä puhutaan lapsille ulkofilepihvistä, niin arvot ovat todella pahasti pielessä. 

Se on pihvi.

Tai korostetaan omaa paremmuutta 6-vuotiaan kustannuksella. 

Ja liha on pihvi, kastike, lihapullat, tms. Vaikka meillä ei enää edes ole alaikäisiä.

Vierailija
44/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsi oli käynyt leikkikaverinsa kotona ja ihmetteli, että niillä syödään kaupan ruokaa joka päivä ja jääkaapissa oli " vaikka kuinka pillimehuu...!" ja niitä sai ihan itse ottaa. 

On ollut kova selittäminen köyhät vs. rikkaat. Ja, että niistä ei voi valita kummanko ottaa.

Nyt en ihan päässyt kärryille että onko kaupan ruokaa syövä se köyhä vai rikas? Ja itse kasvatettuako se toinen puoli syö jos ei kaupasta? Kumpaa tässä pitäisi kadehtia?

Ei ainakaan sitä jolla on "kova selittäminen" lapselle rikkaat vs. köyhät. Mitä ihmettä siinä selitetään niin kovasti, ja mitä se lapsi ei tajua. Mä en myöskään tajua tuota koko juttua, kaupan ruokaa yms. 

Vierailija
45/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tindernainen tuli Helsingistä junalla Iisalmeen. Vein syömään niin ääliö ei tiennyt mitä on mykyrokka eikä muaistanutkaan.  Jätin sinne pöytään istumaan ja läksin kotiin.

Kyllä ne Iisalmessa nauravat sun yrityksellesi puhua kuin paikalliset.

Vierailija
46/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni lapsi tietää edes kouluiässä sisäfileen ja ulkofileen, ja niistä valmistetut pihvit? Harvemmin lapset pitävät pihvinä paistetusta kokolihasta.

Poikkeus tästä ovat metsästäjä- ja lihantuottajaperheitten lapset, jotka oppivat pienestä pitäen parhaat lihapalat.

Vierailija
47/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lainauksen kirjoittaja, mutta yritän selittää eroa. Köyhän on hankittava itse ruokaansa jollakin keinolla, kun ei ole varaa ostaa kaupasta. Varsinkin maalla on itse kasvatetut perunat, vihannekset, juurekset, itse hankitut kalat, riista ja marjat.

T. köyhä maalainen, jolla pakastin puolillaan viime vuotista hirveä, vielä vähän marjoja ja tämänkesäistä kalaa.

Vierailija
48/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lainauksen kirjoittaja, mutta yritän selittää eroa. Köyhän on hankittava itse ruokaansa jollakin keinolla, kun ei ole varaa ostaa kaupasta. Varsinkin maalla on itse kasvatetut perunat, vihannekset, juurekset, itse hankitut kalat, riista ja marjat.

T. köyhä maalainen, jolla pakastin puolillaan viime vuotista hirveä, vielä vähän marjoja ja tämänkesäistä kalaa.

No höpö höpö. Miten monen kaupunkilaisen köyhän luulet hankkivan itse ruokansa? 

Vierailija
49/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni lapsi tietää edes kouluiässä sisäfileen ja ulkofileen, ja niistä valmistetut pihvit? Harvemmin lapset pitävät pihvinä paistetusta kokolihasta.

Poikkeus tästä ovat metsästäjä- ja lihantuottajaperheitten lapset, jotka oppivat pienestä pitäen parhaat lihapalat.

Ei meillä puhuttu ulko- tai sisäfileesta vaikka isä metsästi. Se oli vaan pihvi. 

Vierailija
50/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä arvelin samaa, kun täällä palstalla kerran vähän nolona tunnustin ostaneeni jotain valmisruokaa juhlapöytään niin minut haukuttiin leveilijäksi, kun itse tehden saa halvempaa. Ei auttanut vaikka kerroin että oli hirmu kiire töissä ja siksi turvauduin osin valmiiseen :D

Vierailija
51/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

haista kuule...

Nythän ei puhuttu haista, vaan tonnikalasta.

Vierailija
52/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa ei tiennyt, koska kotonaan syödään sisäfileetä. Taisi sääliä aloittajaa.

Luulen myös, että hanhenmaksa on tutumpaa.

Miksi lapsi sitten puhuu vain makaronista ja tonnikalasta? 

Koska näkee ap:n kotona makaronia ja tonnikalaa, kalapuikkoja jne, ei sitä hanhenmaksaa tai sisäfilettä. Tai tuoretta tonnikalaa.

Vierailija
53/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva tuonikäinen pohtii ruokien nimiä. Sitäpaitsi harvoin sitä jaksaa erityisesti mainita, että kyseessä on ulkifilepihvi. Kunhan toteaa, että pihvi.

Kas kun ei ollut seläke🤣 

Vierailija
54/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä arvelin samaa, kun täällä palstalla kerran vähän nolona tunnustin ostaneeni jotain valmisruokaa juhlapöytään niin minut haukuttiin leveilijäksi, kun itse tehden saa halvempaa. Ei auttanut vaikka kerroin että oli hirmu kiire töissä ja siksi turvauduin osin valmiiseen :D

Mun korviin taas se on ennemminkin köyhien ratkaisu tarjota jotain valmisruokia. Ei kai kukaan hyvätuloinen sellaisia kehtaisi laittaa pöytään?

Vierailija
55/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkofile syödään ulkona ja sisäfile sisällä.

🤣 Röllipeikkokin totesi: sisäministeri tekee sisätöitä ja ulkoministeri ulkotöitä. 

Vierailija
56/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota pyöräilykommenttia. Itse pyöräilen ja kävelen siksi, että haluan saada liikuntaa. Me tienataan 11 000 e/kk miehen kanssa, mutta silti kävelen töihin päivittäin. Eikö se ole viisautta säästää rahaa ja luontoa, ja harrastaa liikuntaa?

Vierailija
57/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkevat polkupyörillään baarista toiseen ja lapsi kaapii pakastimesta sulaineita kalapuikkoja ..

Vierailija
58/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista, että meilläkään olisi syöty ulkofilettä kovin usein. Entrecote on paljon maukkaampaa.

Vierailija
59/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on lihaa. Siitä tehdään pihvejä tai uunipaisti tai lihasoppaa tai jauhelihaa. Tuolla tiedolla olen pärjännyt elämäni.

60/99 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se on? 👀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme