Naapurin lapsi söi meillä - ihmetteli että mikä on "ulkofilepihvi'
Heillä kotona syödään kuulemma vaan makaronia ja tonnikalaa. Tunnistaa myös perunat, jauhelihan ja kalapuikot, muita ruokia ei tiedä. On 6-vuotias, kotihoidossa. Vanhemmat yo- opiskelijoita, asuvat vuokralla ja kulkevat polkupyörillä. Säälittää noin yksipuolinen sapuska ikuisten opiskelijoiden taloudessa.
Kommentit (38)
Kuka sanoi pienelle lapselle, että ruokana on ulkofileepihviä. Kyllä pihvi, kuin pihvi on aina ollut... pihvi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä polkupyörällä jotain merkitystä?
Kertoo fiksuista liikkuvista ihmisistä.
Tod. kyseinen lapsi leikkii unettomina öinään maatilaisännöitsijää, joka aitaa lutikoita esim. kynillä tai hammastikuilla... Ikään kuin hevosiksi konsanaan!
Sen opiskelevat vanhemmat ovat tulevia lääkäreitä, jotka sitten aikanaan vastaanotolla joutuvat selittämään sydän- ja maksarasvoissaan kituvalle ap:lle, että "liike on se lääke", jota nyt tarvitaan ja paljon.
Minä olen 66 ja ulkofilepihvi ei sano minulle mitään. Syön pääasiassa makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ikävä tyyppi.
No syötä nyt lasta kun teillä käy äläkä tee numeroa asioista jotka ei sulle kuulu!
Voin kuvitella miten ap kiekuu lapselle että mitä, eikö teillä ole rahaa pihveihin🙄
Minun lapsille oli tuossa iässä pihvi vain pihvi, eivät pohdiskelleet onko se pihvi jauhelihaa, ulkofilettä vai sisäfilettä. Toki jos on kysytty lasta syömään myös ja lapsi on kysynyt mitä ruokaa, niin voisi vastata pihviä ja toivottavasti esim perunaa ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi oli käynyt leikkikaverinsa kotona ja ihmetteli, että niillä syödään kaupan ruokaa joka päivä ja jääkaapissa oli " vaikka kuinka pillimehuu...!" ja niitä sai ihan itse ottaa.
On ollut kova selittäminen köyhät vs. rikkaat. Ja, että niistä ei voi valita kummanko ottaa.
Pitävätkö ihmiset pillimehuja jääkaapissa? Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi oli käynyt leikkikaverinsa kotona ja ihmetteli, että niillä syödään kaupan ruokaa joka päivä ja jääkaapissa oli " vaikka kuinka pillimehuu...!" ja niitä sai ihan itse ottaa.
On ollut kova selittäminen köyhät vs. rikkaat. Ja, että niistä ei voi valita kummanko ottaa.
Pitävätkö ihmiset pillimehuja jääkaapissa? Miksi ihmeessä?
Kylmänä paremman makuisia kuin lämpiminä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi pienelle lapselle, että ruokana on ulkofileepihviä. Kyllä pihvi, kuin pihvi on aina ollut... pihvi.
Mielestäni on kovin työväenluokkaista puhua ruuasta noi epäeksaktisti. Ruokakasvatukseen kuuluu puhua tarjottavista oikeilla nimillä. En usko, että kukaan keskiluokkainen sanoo lapselle tarjoavansa kalakeittoa, jos tarjolla on bouillabaissea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä polkupyörällä jotain merkitystä?
Antaa pikantin lisämaun värikkääseen kertomukseen.
Vihjasin että kyse on opintotukien ym. -lainojen riittämättömyydestä.
-ap
Mitä meinaat riittämättömyydestä ja polkupyörästä ? Minä kuljen usein töissä pyörällä, matka on lyhyt, niin miksen kulkisi ? Pitäisikö toinen auto hommata minun kahden kilometrin työmatkaa varten ? Ettet sinä pitäisi köyhänä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi oli käynyt leikkikaverinsa kotona ja ihmetteli, että niillä syödään kaupan ruokaa joka päivä ja jääkaapissa oli " vaikka kuinka pillimehuu...!" ja niitä sai ihan itse ottaa.
On ollut kova selittäminen köyhät vs. rikkaat. Ja, että niistä ei voi valita kummanko ottaa.
Pitävätkö ihmiset pillimehuja jääkaapissa? Miksi ihmeessä?
Ovat parempia kylmänä. Kuten limut, oluet, siideri...
MEIDÄN ÄITI TEKEE TEIDÄN ÄITIEN RUUAT!
Tsihihihi
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä polkupyörällä jotain merkitystä?
Opiskelijan kannattaa liikkua polkupyörällä, sillä auton hankkiminen ei ole kaupungissa asuvalle mikään välttämättömyys ja ennen kaikkea se tuo mukanaan paljon jatkuvia kustannuksia vaikka sitä pitäisi suurimman osan ajasta vain taloyhtiön parkkipaikalla.
Ulkofile syödään ulkona ja sisäfile sisällä.
Eihän lapset tiedä ulkofileepihviä nimeltä, minäkin puhun vain pihvistä, vaikka olen jo eläkkeellä.
Enpä maalla kasvaneena lapsena koskaan kuullut mistään sisä- tai ulkofileistä, tai entrecoteista, kasslereista, tai mitä paahtopaistia ne nyt ovatkaan. Lihasta tehtiin karjalanpaistia, lihakeittoa, mykysoppaa, uunipaistia, hernekeittoa, makkaraa, kalakukkoa tai mitä nyt ruoanlaittotaitoinen äitini siitä tekikään. Syksyllä hirvisoppaa. Ja parhaalle maistui aina luinen liha.
Vasta kaupunkiin muutettuani opin, mikä vaikka joku välikyljys oikein on. Osso buco on suunnilleen ainoa paremman makuinen liharuoka kuin lapsuudessani tutut.
Munkin tytär kysyi, kun äitini teki pihvejä. Lapsi saa kotonaan vaan kasvis- ja kalaruokia. Voi raasua.