Suurin osa ei tunnu ymmärtävän mikä ongelma on Rydmanin sotepäätöksessä
Leikkaussummahan ei tule muuttumaan mihinkään, se on sovittu yhdessä hallituksessa. Sen kohdistamisesta on tämä erimielisyys.
Isoin ongelma on se, että Rydman haluaa kohdistaa leikkaukset persujen pelikirjan mukaisesti niin järjestöihin, joista persut eivät tykkää. Kohdistus on siis ideologinen.
Lisäksi Rydman haluaa viedä järjestöiltä vaikuttamismahdollisuuden. Eli siis esim. vammaisjärjestöt eivät saisi enää ajaa ko. vammaisryhmän asioita.
Yleensä ottaen se, että vähemmistöiltä halutaan viedä edustus yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta on vähän niinkuin samaa mitä Orban teki Unkarissa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rydman haluaa kohdistaa leikkaukset persujen pelikirjan mukaisesti niin järjestöihin, joista persut eivät tykkää. Kohdistus on siis ideologinen."
Eli on ongelma, että poliitikko tekee puolueensa politiikan mukaista politiikkaa? Eikö se ole koko eduskunnan ja valtioneuvoston idea?
"Lisäksi Rydman haluaa viedä järjestöiltä vaikuttamismahdollisuuden."
Eli nämä järjestöt eivät voi vaikuttaa ilman veronmaksajilta kupattuja tukia. Valtio maksaa lobbausjärjestöille, jotta ne lobbaavat valtiota.
"Yleensä ottaen se, että vähemmistöiltä halutaan viedä edustus yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta on vähän niinkuin samaa mitä Orban teki Unkarissa."
Juu onhan se, mutta miten tämä liittyy järjestötukien leikkaamiseen? Vähemmistöillä on edelleen täysi vapaus edustaa yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Kukaan ei ole kieltämässä sitä.
Yleensä ottaen länsimaissa ajatellaan, että tietyt vähemmistöt tarvitsevat tukea juuri siihen että pääsevät mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Jos miettii monia sairaus- tai vammaisryhmiä. Tai lapsia ja nuoria. Väkivallan uhreja. Syrjäytyneitä. Alkoholisteja. Mielenterveysongelmaisia.
On paljon ihmisryhmiä, joilla ei ole voimia tai mahdollisuutta ajaa itse asioitaan. Sitä työtä tekevät sitten järjestöt.
On myös huomioitava, että periaatteessa järjestöt eivät edes toimi verovaroilla, vaan Veikkauksen tuotolla. Ja tosiaan tätä tukemista suosittavat kaikki kansainväliset ihmisoikeus- ja vammaissopimukset, joita Suomikin on ratifioinut.
Ihmiset voivat rahoittaa tärkeäksi kokemiaan suoraan kulkematta valtion kassan kautta.
Ai, eikö kiinnostakaan tukea?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaisia järjestöjä moni kuvittelee sosiaali- ja terveysalan järjestöjen olevan, kun visioidaan näitä poliitikkojen hillotolppaeläkepaikkoja isoilla palkoilla.
Itse olen töissä vammaisjärjestössä eikä meillä ole täällä yhtään ex-poliitikkoa missään hommassa tai luottamustehtävissä. Palkkataso on yleisesti ottaen matala, ja kaikki mahdolliset edut on leikattu jo pois.
Lisäksi STEA valvoo tarkkaan joka euroa ja vaatii kaikesta raportit.
Ainakin tämän paljon esillä olleen Sosten puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat nopean googlauksen perusteella mukana myös puoluetoiminnassa. Työntekijöistä heillä ei ole varsinaista listaa, mutta mitä järkeä edes olisi valita lobbariksi ihmistä, jolla ei ole verkostoja politiikkaan?
Jännä kuinka monen mielestä on ihan ok, että kansalaisyhteiskunta ja vähemmistöt jyrätään. Tosiaan kuten ap sanoi, suoraan Unkarista tämä malli. Ja mikä tai kuka lienee ollut mallina Orbanille.
Minäkin voisin ryhtyä tekemään tärkeää järjestötyötä isolla palkalla. Nyt kun on tehty leikkauksia ja ollut isoja irtisanomisia niin aika moni työtön lukee uutisia ja miettii miksi juuri nämä henkilöt on niitä jotka saa rahaa ja työpaikan. Ja vastaushan on kaikille selvä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin voisin ryhtyä tekemään tärkeää järjestötyötä isolla palkalla. Nyt kun on tehty leikkauksia ja ollut isoja irtisanomisia niin aika moni työtön lukee uutisia ja miettii miksi juuri nämä henkilöt on niitä jotka saa rahaa ja työpaikan. Ja vastaushan on kaikille selvä.
Paitsi että järjestöissä on yleisesti ottaen tosi pienet palkat. Mutta jostain syystä aina esimerkiksi vedetään ne muutaman ison järjestön toiminnanjohtajat. Mutta heitäkin koskee STEAn palkkakatto.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muuta kuin että oli se järjestö mikä tahansa joilta jotain poistetaan alkaa sama rutina.
...ja toimenpiteet on juuri mistä on aiemminkin puhuttu, eli järjestöt puuttuu johonkin tosi raflaavaan asiaan ja tekee dramaattisia toimenpiteitä (kuten Kiukaan "kaikki pannaan pois"-yyteet) jotta ihmiset näkisivät että nyt heitetään tärviölle raukkaparkojennasiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaisia järjestöjä moni kuvittelee sosiaali- ja terveysalan järjestöjen olevan, kun visioidaan näitä poliitikkojen hillotolppaeläkepaikkoja isoilla palkoilla.
Itse olen töissä vammaisjärjestössä eikä meillä ole täällä yhtään ex-poliitikkoa missään hommassa tai luottamustehtävissä. Palkkataso on yleisesti ottaen matala, ja kaikki mahdolliset edut on leikattu jo pois.
Lisäksi STEA valvoo tarkkaan joka euroa ja vaatii kaikesta raportit.Ollaanko sinun järjestöltäsi Rydmanin kriteerien perusteella leikkaamassa? Ainakaan palkkatason perusteella ei. Mitä teet/ järjestösi tekee?
Meiltä ollaan jo leikattu paljon ja jouduttu supistamaan juuri sitä kohtaavaa työtä. Nyt Rydmanin ohjeen mukaan meiltä lähtisi myös vaikuttamistyö ja osin myös viestintä. Yritetään siis vaikuttaa ja viestiä ko. vammaisryhmän asioista, esim. esteettömyydestä ja yhdenvertaisuudesta, tehdään ministeriöiden pyynnöstä lausuntoja ko. vammaisryhmää koskien ja viestitään myös omalle kohderyhmälle heidän asioistaan jne. Hyvinvointialueilla ei ole mitään resurssia tai edes osaamista tähän.
Uskon kyllä, että teette tärkeää työtä. Hiukan tosin ihmettelen, miten ne aiemmat leikkaukset kohdentuivatkin juuri siihen kohtaavaan työhön. Jos teillä järjestössä olisi valittu toisin, ette olisi nyt leikkauslistalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaisia järjestöjä moni kuvittelee sosiaali- ja terveysalan järjestöjen olevan, kun visioidaan näitä poliitikkojen hillotolppaeläkepaikkoja isoilla palkoilla.
Itse olen töissä vammaisjärjestössä eikä meillä ole täällä yhtään ex-poliitikkoa missään hommassa tai luottamustehtävissä. Palkkataso on yleisesti ottaen matala, ja kaikki mahdolliset edut on leikattu jo pois.
Lisäksi STEA valvoo tarkkaan joka euroa ja vaatii kaikesta raportit.Ainakin tämän paljon esillä olleen Sosten puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat nopean googlauksen perusteella mukana myös puoluetoiminnassa. Työntekijöistä heillä ei ole varsinaista listaa, mutta mitä järkeä edes olisi valita lobbariksi ihmistä, jolla ei ole verkostoja politiikkaan?
Suurin osa lobbareista opettelee rakentamaan niitä yhteyksiä. Pienille järjestöille tämä onkin tosi haasteellista, sillä tällaista lobbausosaamista on niukasti.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on vain ja ainoastaan se, ettei järjestöjen johdossa toimivat kokkaripamput tykkää että menettäisivät ökypalkkansa.
Tai demarit. Kokoomus petaa tässä hallitusyhteistyötä demareiden kanssa. Köyhästä kansasta viis.
Olen ollut suhteessa erään vammaisjärjestön toiminnanjohtajan kanssa. Hän (puoluetausta Kok.) kertoi, että hänen välinsä Rydmaniin katkesivat jo Rydmanin ollessa Kokoomuksen jäsen. Rydman haukkunut järjestöjä suojatyöpaikoiksi jo yli 10 vuotta sitten - ollessaan vielä Kokoomuksessa.
Taustalla siis myös henkilökohtaisia kaunoja.
Montako kymmentä somaliyhdistystä Suomi tarvii ja antaako ne Suomelle jotain hyvinvointia?
Kaikki leikkaukset ovat ideologisia. Ei ole olemassa minkäänlaista objektiivista mittaria sille, mistä kohteesta säästäminen kannattaa eniten. Sen sijaan on hauska nähdä, että suurin osa puoluekentästä vastustaa kaikkea mitä perussuomalaiset ehdottavat. Tärkeintä on se ettei persujen ehdotusta hyväksytä oli kyse sitten mistä tahansa. Tämän seurauksena veronmaksajat jatkavat 9000 euron kuukausipalkkojen maksamsta järjestöhessuille, jotka ovat suoranaisia huijareita ja veronmaksajien rahaa kuppaavia suojatyöläisiä. Onneksi kuitenkaan persujen ehdotukset eivät mene läpi! Se on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin voisin ryhtyä tekemään tärkeää järjestötyötä isolla palkalla. Nyt kun on tehty leikkauksia ja ollut isoja irtisanomisia niin aika moni työtön lukee uutisia ja miettii miksi juuri nämä henkilöt on niitä jotka saa rahaa ja työpaikan. Ja vastaushan on kaikille selvä.
Paitsi että järjestöissä on yleisesti ottaen tosi pienet palkat. Mutta jostain syystä aina esimerkiksi vedetään ne muutaman ison järjestön toiminnanjohtajat. Mutta heitäkin koskee STEAn palkkakatto.
Ehkä tästä syystä:
Suomen Punaisen Ristin (SPR) pääsihteerin kokonaisansiot (mukaan lukien luontoisedut ja palkkiot) olivat yhteensä 198 882,80 euroa vuonna 2023. Kuukausitasolla pelkkä peruspalkka on 12 533 euroa. Johdon palkkoja ei makseta lahjoitusvaroista, vaan ne rahoitetaan muulla tulorahoituksella, kuten järjestön sijoitustuotoilla, vuokratuotoilla ja tuotemyynnillä.
Yksinkertaisempi kysyy, että miksi ne sijoitus- ja muut tuotot on korvamerkitty johtajien palkoiksi? Jos jossain järjestössä on joskus jouduttu säästämään, niin ainakin aiemmin ainoa kohde on ollut apua tarvitsevien konkreettinen tukeminen. Olisi hyvä, jos tälle toimintatamallille, jos ensimmäisenä lopetetaan tärkein työ, pantaisiin viimein piste.
Onko ongelma, jos poliitikko noudattaa puolueensa politiikkaa. Ei oikeistokonservatiivinen tee vasemmistopolitiikkaa.....sori siitä
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaisia järjestöjä moni kuvittelee sosiaali- ja terveysalan järjestöjen olevan, kun visioidaan näitä poliitikkojen hillotolppaeläkepaikkoja isoilla palkoilla.
Itse olen töissä vammaisjärjestössä eikä meillä ole täällä yhtään ex-poliitikkoa missään hommassa tai luottamustehtävissä. Palkkataso on yleisesti ottaen matala, ja kaikki mahdolliset edut on leikattu jo pois.
Lisäksi STEA valvoo tarkkaan joka euroa ja vaatii kaikesta raportit.
Jep. Ja mitä te teette?
Kysyntää Virran kokonaisvaltaisesta motiivista.
Eiköhän se suurin ongelma ole se, että miljoonista euroista säästäminen on näin vaikeaa. Kun oikeasti pitäisi osata päättää miten säästetään kymmeniä tuhansia miljoonia. Joka on siis nyt käsillä olevaan ongelmaan verrattuna kymmenentuhatkertainen ongelma.
Sotejärjestöjen rahoitus on valtion budjetista kokonaista 0,3 %. Että kyllä järjestöt jyräämällä Suomi pelastuu ja talous saadaan tasapainoon.
Korruptio pesäkkeitä .Rydman oikeassa..Miksi siellä useita päällekkäisyyksiä.?
Meiltä ollaan jo leikattu paljon ja jouduttu supistamaan juuri sitä kohtaavaa työtä. Nyt Rydmanin ohjeen mukaan meiltä lähtisi myös vaikuttamistyö ja osin myös viestintä. Yritetään siis vaikuttaa ja viestiä ko. vammaisryhmän asioista, esim. esteettömyydestä ja yhdenvertaisuudesta, tehdään ministeriöiden pyynnöstä lausuntoja ko. vammaisryhmää koskien ja viestitään myös omalle kohderyhmälle heidän asioistaan jne. Hyvinvointialueilla ei ole mitään resurssia tai edes osaamista tähän.