Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinua syyllistetty sen vuoksi, että et käytä hormonaalista ehkäisyä?

Vierailija
10.05.2023 |

Millaisissa tilanteissa?

Itseäni on joskus aiemmissa suhteissa. On ihmetelty että höh, siis mikset käytä. Myös terveydenhuollossa, varsinkin teini-ikäisenä ja parikymppisenä, on joskus yritetty tuputtaa esimerkiksi ehkäisypillereitä, vaikka olen sanonut että ei kiitos. Aina olen onnistunut hoitamaan ehkäisyn muillakin tavoin.

Miten muilla?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oo syyllistetty, harvemmin sellaisesta jossain taukotilassa tulee jutusteltua. Henk.kohtainen asia, ja valinta.

Vierailija
2/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, koska en voi käyttää esimerkiksi e-pillereitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Kuparikierukka ollut käytännössä aina, ne pysty näkemään miksi tuo olisi ongelma kumppanille tai terveydenhuollollekaan.

Vierailija
4/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelyä ja "kyllä sieltä kohta lapsi on tulossa" kuittailua.

Kolme lasta saanut suunnitellusti isommilla ikäeroilla ja ekasta kierrosta on tärpännyt kaikki että luotan kyllä siihen että sen ehkäisyn voi hoitaa muutenkin kuin hormoneilla tai kuparikierukalla.

Edellisestä raskaudesta 6 vuotta eikä ole edelleenkään hormonaalista ehkäisyä käytössä.

Koitettu on useampaa. Ei sovi. Ne mitkä nuorena joskus sopi kun hetken pillereitä söin niin en voi enää iän puolesta käyttää.

Vierailija
5/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin joo kun halusin lopettaa pillerit. Ei sopineet minulle yhtään ja muutenkaan en halunnut sitä hormonikuormaa, mikä sekoitti kiertoni ja vaikutti mieleen.

Vierailija
6/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kiukutteli kun en lapsen syntymän jälkeen halunnutkaan uudestaan pillereitä.

Vierailija
7/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo todellakin on ja mielestäni on uskomatonta, että 2 gyneä on oikein tuputtamalla tuputtanut mulle pillereitä, vaikka olen sanonut, etten halua. Itse en ole edes "riskipotilas", sillä olen pitkässä parisuhteessa ja tahattomia raskauksia ei ole takana yhtään. Olen juuri valmistumassa lääkäriksi ja ymmärrän oikein hyvin, miten lapsi tulee alulle. Tiedän myös, että mitä riskejä hormonaaliseen ehkäisyyn sisältyy ja koen, että omalla kohdallani riskit ylittävät hyödyt. Muistakaa, että lääkäri ei saa pakottaa ikinä mihinkään hoitoon taikka toimenpiteeseen. Kaikki on vapaaehtoista. 

Vierailija
8/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmetelty että en käytä pillereitä tai muita ehkäisyvalmisteita vaan pelkästään kondomia. Arvuuteltu että milloin olen raskaana mutta tattadaa, enpä ole vielä ollut. On myös ihmetelty että miten muka mies hyväksyy sen että aina mennään kondomilla. Miehelle kondomit on ihan ok.

Vierailija
9/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukkaa otettaessa yritettiin viimeiseen asti tuputtaa hormonikierukkaa, vaikka olin juuri siitä siirtymässä pois, koska se aiheutti minulle mm. aknen. Peloteltiin hirveillä kivuilla ja runsailla vuodoilla vaikka kerroin tiedostavani mahdolliset sivuvaikutukset. Oli julkisessa terveydenhuollossa niin vaikeaa vänkäämistä, että lopulta hain itse kierukan apteekista ja lääkäripuolisoni asensi sen minulle itse työpaikallaan 😀

Ei ole tullut kovia kipuja eikä vuoto ole runsastunut. Akne alkoi hävitä hiljalleen heti kierukan vaihdon jälkeen. Ja vaikka saisikin sietämättömiä sivuvaikutuksia, en ymmärrä miksi kuparikierukan kanssa ollaan niin nihkeitä, jos se ei sovi, on puolen minuutin homma poistaa se. Oma mielipiteeni on, että mieluummin ottaisin jossain määrin runsaammat kuukautiset ja kovemmat kivut kuin esimerkiksi aknen tai muut hormonaaliset sivuvaikutukset.

Vierailija
10/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen tapailukumppani ihmetteli minulle kaikessa machoilussaan miten kaverinsa joutuu käyttämään kumia vakisuhteessa, kun akka ei suostu käyttämään hormonaalista. Kun selitin mistä se johtuu, niin huomasin ettei mies ollut ajatuksilleni laisinkaan vastaanottavainen. Tajusin samalla, että hänen ajatusmaailmassaan se menee niin, että nainen huolehtii tämänkin puolen. Emme jatkaneet yhdessä ja tuo oli yksi varoitusmerkki tulevasta. 

Vierailija
11/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Pari melkein-poikaystävää ovat painostaneet ja syyllistäneet tulevista aborteista, yksinhuoltajuudesta, jne tosi rumin sanoin.

Joo, minä en sekoita hormonitoimintaani edes väliaikaisesti siksi, että joku mäntti saa vedellä paljaalla vailla huolta huomisesta samalla kun itse kärsin päivittäin niistä haittavaikutuksista.

Vierailija
12/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Miksi olisi ja kuka?

Vierailija
13/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukkaa otettaessa yritettiin viimeiseen asti tuputtaa hormonikierukkaa, vaikka olin juuri siitä siirtymässä pois, koska se aiheutti minulle mm. aknen. Peloteltiin hirveillä kivuilla ja runsailla vuodoilla vaikka kerroin tiedostavani mahdolliset sivuvaikutukset. Oli julkisessa terveydenhuollossa niin vaikeaa vänkäämistä, että lopulta hain itse kierukan apteekista ja lääkäripuolisoni asensi sen minulle itse työpaikallaan 😀

Ei ole tullut kovia kipuja eikä vuoto ole runsastunut. Akne alkoi hävitä hiljalleen heti kierukan vaihdon jälkeen. Ja vaikka saisikin sietämättömiä sivuvaikutuksia, en ymmärrä miksi kuparikierukan kanssa ollaan niin nihkeitä, jos se ei sovi, on puolen minuutin homma poistaa se. Oma mielipiteeni on, että mieluummin ottaisin jossain määrin runsaammat kuukautiset ja kovemmat kivut kuin esimerkiksi aknen tai muut hormonaaliset sivuvaikutukset.

Mistä tämäkin muuten johtuu, että terveydenhuollossa vängätään hirveästi vastaan eikä kuunnella yhtään mitä itse sanot. 

Vierailija
14/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan syyllistetty. Mutta harmittaa että käytin sitä nuorena useita vuosia. Siitä aiheutui terveysongelmia, joista en ole päässyt eroon. Ja kaikki vaan sen takia että seurustelukumppani ei tykännyt käyttää kondomia. Itse en saanut niistä pillereistä mitään hyvää. Libidokin painui nollaan.

Vierailija
15/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmetelty että en käytä pillereitä tai muita ehkäisyvalmisteita vaan pelkästään kondomia. Arvuuteltu että milloin olen raskaana mutta tattadaa, enpä ole vielä ollut. On myös ihmetelty että miten muka mies hyväksyy sen että aina mennään kondomilla. Miehelle kondomit on ihan ok.

Outoa. Sinun pitäisi siis muuttaa koko kehosi hormonitoiminta sen takia, että mies saattaa kokea epämukavuutta? Hei ihmiset kun kuulette tämmöistä soopaa gyneiltä niin laittakaa misogynisti ruotuun. Kumihuppu pippelin päällä vs veritulppa riski ja kuolema. Jotain rajaa. Nämä asiat ei muutu jos niitä ei kouluta pitämään päänsä kiinni aina kun on tyhmä ajatus.

Vierailija
16/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on aina ällöttänyt kierukat. Huvittavaa kun yksi gynis lepso suuttui kun en suostutteluista huolimatta suostunut toimenpiteeseen.ulle ei tuolkaista voi laittaa kun rikollisesti tajuttomana.

Vierailija
17/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen tapailukumppani ihmetteli minulle kaikessa machoilussaan miten kaverinsa joutuu käyttämään kumia vakisuhteessa, kun akka ei suostu käyttämään hormonaalista. Kun selitin mistä se johtuu, niin huomasin ettei mies ollut ajatuksilleni laisinkaan vastaanottavainen. Tajusin samalla, että hänen ajatusmaailmassaan se menee niin, että nainen huolehtii tämänkin puolen. Emme jatkaneet yhdessä ja tuo oli yksi varoitusmerkki tulevasta. 

Samoja kokemuksia. Jotkut on olettaneet että nainen ilman muuta "hoitaa" ehkäisyn. Eikä heitä edes kiinnosta että miten, kunhan vaan heidän ei tarvitse asiaa edes miettiä. Jotkut on jopa suhtautuneet niin, että naisilla olisi suorastaan velvollisuus tähän, eikä asiasta voi edes puhua koska alkaa tulla ihan lapsellisia kommentteja.

Vierailija
18/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistystä silloin, kun halusin lopettaa. Terveydenhoitaja kysyi, että miksi, ja mitä poikaystäväni on siitä mieltä.

Alun perin myös aloitin, koska en kestänyt painostusta. Poikaystävä aina kehui, miten on niin erilaista ilman kumia jne. enkä halunnut olla huonompi kuin exät.

Kaikkea sitä nuorena ja tyhmänä sietääkin! Kroppa meni lopullisesti pilalle hormonien sivuvaikutuksista. Esim. rinnat turposivat nopealla tahdilla niin, että jäi venymäarpia ja ovat nyt kuin tyhjät säkit, limakalvot ohenivat eikä seksi ole enää koskaan tuntunut niin hyvältä kuin ennen pillereitä, halutkaan eivät täysin palanneet.

Vierailija
19/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
20/51 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kamala gynekologi suostui vain pitkin hampain ottamaan hormonikierukan pois, kun valitin sen aiheuttavan sivuoireita. Kukaan muu ei ole syyllistänyt.