Tätä on suomalainen lapsiperheiden "köyhyys"
"– On kurjaa, ettei jäätelöä voi ostaa uimarannan jäätelökioskilta, koska hinta on todella korkea. Muutenkin ruokailu aiheuttaa hankaluuksia, koska eväitä pitää kantaa mukana. Olisi ihanaa päästä kunnolla mökkeilemään, mutta vuokramökkien hinnat ovat liian korkeita, eikä autottomana niihin pääse."
Pitäiskö yhteiskunnan siis maksattaa jokin liki tonnin arvoinen vuokramökkiviikko että perhe pääsee "palautumaan".
Suomessa jos kaikki tuet hakee mihin on oikeutettu niin etenkin lapsiperhe pärjää ihan mainiosti.
Maksetut jutut tyyliin " loppuviikosta ei ole ruokaa kaapissa ja pitää ottaa pikavippi ettei lapsi näe nälkää "
ovat ihan naurettavia.
Jos elämänhallinta on sitä luokkaa ettei laita ruokaa oluen ja tupakan ja muun edelle niin kannattaa miettiä huostaanottoa vahvasti.
Suomessa on jopa sosiaalipäivystys 24/7 olemassa kriistilanteita varten.
Kommentit (624)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eläkeläisillä on rahaa maksaa kissan ruoat, hiekat ja eläinlääkärit, jos muka eläke on pieni?
Ne ei käy jäätelökioskilla
Ei käy pätkätöitä tekevätkään ja asuvat vuokralla. Köyhä ei saa asuntovelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?
Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?
Ja sö saatan* n vesipää uskot, kun " köyhä" tällä sivustolla trollailee ettei lapset saa omaa purjevenettä?
Onko sun vanhemmat sisaruksia ja sinö siis suvun älykkö?
Minä olen lukenut sen saman artikkelin jossa ko köyhä omalla nimellään, omilla kasvoillaan valitti mm purjevenen puutetta, muistan sen oikein hyvin. En kuitenkaan viitsi laittaa nimeä tähän kun en tiedä onko sellainen sallittua.
Ja täällä on ketju, missä eläkeläiset valittaa, kun ei saa kansaneläkettä Espanjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eläkeläisillä on rahaa maksaa kissan ruoat, hiekat ja eläinlääkärit, jos muka eläke on pieni?
Ne ei käy jäätelökioskilla
Ei käy pätkätöitä tekevätkään ja asuvat vuokralla. Köyhä ei saa asuntovelkaa.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä. Jäävät riesaksi omaisille. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää osa eläkeläisistäkin käyvän tupakalla ja ostavan alkoholia kaupasta.
Miten eläkeläisten tupakat ja kaljat liittyvät lapsiperheköyhyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Unohdin kokonaan ton joukkoliikenteen. Liian kallista, ei pysty käyttämään. Mennään kävellen tai jos pyörä on ehjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskotini, siis vanhemmat, olivat varakkaita mutta emme me saaneet jäätelökioskista jäätelötötteröä kuin kerran kesässä, samoin yksi ranskalaisannos grillistä ostettiin kesän lopuksi ja jaettiin kahden lapsen kesken, se oli juhlaa. Eväät tehtiin kun mihin tahansa retkelle mentiin. Syynä ei ollut vanhempien tupakanpoltto (eivät polttaneet) tai kaljan kittaaminen. Olivat vain järkeviä ja opettivat meillekin miten rahaa on viisasta käyttää ja kaikki ilo ei tule ostamisesta ja kulutuksesta. Ruokaa meiltä ei koskaan puuttunut ja kumpikin oli todella hyvä ruoanlaittaja. En koskaan kokenut että olisin ollut jotakin vailla.
Niin, sun on helppo huudella koska sun vanhemmilla oli kirjaimellisesti varaa valita. Mulla on molemmat vanhemmat varakkaita. Ei mua siltikään upotettu yltäkylläisyyteen enkä saanut kaikkea mitä halusin. Eikä pidäkään. Mutta pointti on just siinä, että koska vanhemmillani oli varaa, saattoivat sanoa just että saat valita mihin huvipuistoon mennään kesällä, kaikkiin et pääse. Köyhällä perheellä ei ole tuota vaihtoehtoa, vaan mihinkään et pääse. Et saa edes sitä puolikasta ranskalaisannosta koska ei ole varaa.
On helppoa vierestä sanoa, että kyllä kotonakin voi tehdä pizzaa, ei tarvitse mennä pizzeriaan. Mutta entäpä jos et ole koskaan käynyt pizzeriassa ja se äidin tekemä peltipizzakin on aina sitä samaa, täytteeksi halvinta kinkkua ja ruokajonojuustoa. On se lapselle aivan eri asia päästä syömään oikea jäätelöannos kuin syödä sitä Pirkka-tuuttia pihakivetyksellä. Kun mihinkään et pääse. Taaskaan.
Eikö ollutkaan kyse siitä että rikkaille ostetaan koko ajan kioskijäätelöä ja jatkuvasti ravataan huvipuistoissa yms ja se tuntuu köyhän lapsesta (tai lapsen vanhemmasta) äärimmäisen pahalta? Miksi siirrät maalitolppia kun sinulle kerrotaan että eivät ne rikkaiden tai hyvin toimeentulevien vanhempien lapset välttämättä tuollaisia juttuja saa?
Kertoihan täällä joku siitäkin köyhästä joka itki kun omat lapset ei pääse purjehtimaan omalla veneellä kuten kaikki muut lapset pääsee. Onkohan näillä vanhemmilla hiukan vinoutunut kuva mitä on ns normielämä ja miten elävät ne jotka maksavat itse oman olemisensa?
Ja sö saatan* n vesipää uskot, kun " köyhä" tällä sivustolla trollailee ettei lapset saa omaa purjevenettä?
Onko sun vanhemmat sisaruksia ja sinö siis suvun älykkö?
Minä olen lukenut sen saman artikkelin jossa ko köyhä omalla nimellään, omilla kasvoillaan valitti mm purjevenen puutetta, muistan sen oikein hyvin. En kuitenkaan viitsi laittaa nimeä tähän kun en tiedä onko sellainen sallittua.
Kuulostaa kokoomuslaiselta mielipidevaikuttamiselta tuo "artikkeli". Ja hyvin tuntui vaikuttaminen uppoavan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää osa eläkeläisistäkin käyvän tupakalla ja ostavan alkoholia kaupasta.
Miten eläkeläisten tupakat ja kaljat liittyvät lapsiperheköyhyyteen?
Miten ne liittyvät lapsiperheköyhyyteen. Ei kaikki vanhemmat polta tupakkaa eikä juo alkoholia.
Nykyään voidaan töissäkin ottaa työterveydessä testejä, missä näkyy kuukauden alkoholijuonti.
Itse en työttömänä juo alkoholia.
Mitähän nämä tuet on että pärjää mainiosti? Meidän ainoa tuki on lapsilisät 199e.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo toisinaan kaupassa lapsiperheiden ostoskärryihin, niin ei voi kuin ihmetellä, mihin vanhemmat oikein rahat käyttävät. Kärry pursuaa limsaa,keksejä, karkkia, jätskiä, einespizzoja, suklaavanukkaita ja muita herkkuja, mutta vihannekset, perunat, kaurahiutaleet yms. loistavat poissaolollaan. Yleensä koko perhe lihavia, likaisissa vaatteissa ja sitten perheen isä tai äivi valitta siinä maksaessaan suureen ääneen, että kyllä on tämä ruoka niin kallista ettei satasellakaan saa juuri mitään. Nämä onkai niitä köyhiä lapsiperheitä.
Minäkin muistan kun sain halveksivia tuhahduksia eräältä saman kylän keski- ikäiseltä mammalta (todella ylipainoinen, itse en ollut) kun keräsin kärryyn herkkuja (halvinta merkkiä). Oli lapsen synttärit tulossa ja koko luokan pojat (yli 10) tulossa herkuttelemaan ja viettämään kivaa päivää. Voin kuvitella miten sekin mamma supatteli pitkin kyliä miten en osaa laittaa ruokaa, herkkuja vaan kärry täynnä 😄. Tää on just tätä joka kerta, kun vähä-älyinen kyylää toisten ostoksia ja kehittelee asioita pienessä päässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eläkeläisillä on rahaa maksaa kissan ruoat, hiekat ja eläinlääkärit, jos muka eläke on pieni?
Ne ei käy jäätelökioskilla
Ei käy pätkätöitä tekevätkään ja asuvat vuokralla. Köyhä ei saa asuntovelkaa.
Täällä on just satojen kommenttien verran vakuutettu kuinka tärkeää se jäätelökioskille pääsy köyhälle on. Joten koeta nyt päättää vihdoin
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä tuet on että pärjää mainiosti? Meidän ainoa tuki on lapsilisät 199e.
Minä haluaisin kanssa tietää. Taitaa monelle tulla yllätyksiä, jos irtisanotaan töistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä tuet on että pärjää mainiosti? Meidän ainoa tuki on lapsilisät 199e.
Sekö on muka teidän perheen ainoa tuki
Älä viitsi yrittää värittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä meidän isovanhempien lapsuudessa appelsiini oli herkkua, jota ei saatu kuin muutaman kerran vuodessa. Katsokaapa lasten pukeutumista ennen sotavuosia - harvalla lapsella oli kesäisin kenkiä, ja talvellakin saattoi olla vai yhdet lasten kengät perheessä. Niiden käyttöä vuoroteltiin.
Vielä 1980-luvulla maaseudulla asuttiin taloissa, joissa oli ulkovessa, eikä kukaan edes tuntenut perhettä, joka oli käynyt ulkomaan reissuilla. Harvassa perheessä oli auto, eikä kaupasta kannettu mitään muuta kuin peruselintarvikkeita - koska ei ollut varaa. Lasten vaatteet kierrätettiin suvun kesken, harvoin kukaan sai mitään uutta vaatetta.
Nykypäivän köyhyys on lähinnä vitsi.
Tarkoitatko, että köyhät eivät ole nykyisin tarpeeksi köyhiä?
Tämä on käsittämätön argumentti, että verrataan nykypäivän köyhien elämää johonkin sadan vuoden takaiseen köyhyyteen. Ihan kuin standardin pitäisi olla jokin maakuoppa. Tietenkään nykyihmisen elintaso ei ole yhtä matala kuin joskus ennen, eikä pidäkään olla. Se, että köyhien elämä ei enää ole yhtä kurjaa kuin joskus aiemmin, ei suinkaan tarkoita sitä, että köyhyyttä ei olisi. Maailma on nyt erilainen, ja tietenkään nykyisenkaltaisessa Suomessa ei köyhyys ole sitä, että lapsilla ei olisi kenkiä. Käsittämätöntä, että joku on noin kapeakatseinen.
Riittää, että vertaa nykytilannetta 70- luvun elintasoon. Elämä oli vaatimattomampaa mutta ihan hyvää. Resurssien niuketessa vaan on palattava taapäin.
Itse asiassa köyhyys oli 70-luvulla aikamoista kurjuutta. En lähtisi siihen suuntaan pakittamaan. Resurssit eivät suinkaan niukene, vaan ne on vain kohdistettu eri lailla.
Totta tämäkin, että 2000- luvulle saakka enemmistö ihmisistä pysyi jotenkin mukana. Sen jälkeen tulo- ja varallisuuserot ovat myös Suomessa kasvaneet.
Itse kyllä näen, että myös ihmisellä itsellään on vastuuta asioista ja kumminkin Suomessa asiat on hyvin moneen miuhun paikkaan verrattuna. Kaikki ei ehkä osaa/ jaksa käyttää tarjolla olevia mahdollisuuksia. On näköalattomuutta ja ylisukupolvista köyhyyttä.
Kannattaa muistaa, että näköalattomuus aika usein johtuu siitä, että niitä mahdollisuuksia ei ihan oikeasti ole tarjolla. Joidenkin taitaa olla vaikea tajuta, että Suomessa oikeasti on ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia edes yrittää itse parantaa tilannettaan. Vielä vuosi sitten olisi voinut hankkia lapsille jätskirahat vaikka myymällä huuto.netissä pari vanhaa lastenvaatetta tai kirjaa, mutta nykyisin tällainenkin mahdollisuus on viety. Vielä vuosi sitten olisi voinut yrittää jollain keikkatyöllä saada lisätuloja vaikkapa kännykän ostamiseen, mutta enää tätä mahdollisuutta ei ole. Nykyinen hallitus on lukinnut osan ihmisistä oikeasti aika toivottomaan köyhyyteen. Joillain voi olla jopa se tilanne, että haluaisivat muuttaa halvempaan asuntoon ja sellaisen jopa löytäisivät, mutta sen halvemmankin asunnon vuokra ylittää toimeentulotuen enimmäisvuokrarajan vaikkapa 35 eurolla. Hän ei sitten saa Kelasta tukea muuttokustannuksiin tai takuuvuokraan, koska vuokra on "liian kallis", vaikka vuokra olisi vaikkapa yli satasen halvempi mitä nykyinen. Jos itsellä ei ole varaa maksaa muuttoa ja takuuvuokraa, ei sitten pysty muuttamaan edes halvempaan asuntoon. Mitä muuta kuin näköalattomuutta tällaiset tilanteet aiheuttavat? Ja mitä "tarjolla olevia mahdollisuuksia" näillä ihmisillä on?
Kyllä vikaa on myös älyssä jos ei ymmärrä että tavaroita voi myydä myös käteisellä. Esim. Facebook on täynnä paikallisia kirpputoriryhmiä missä voi myydä tavaraa käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta köyhää lapsiperhettä henkilökohtaisesti tunnette? Tunnen aika monta. Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, esim. uusiin vaatteisiin lapsille. Kaikki ostetaan kirppikseltä. Punalaputettua ruokaa paljon. Pienen asunnon menot ja ruoka vie tulot. Ei päihteitä eikä tupakointia, joten rahat ei mene sinne. Julkista liikennettä käytetään. Työttömyys, pätkätyöt, matalapalkka-ala taustalla. Kova pelko, jos joku sairastuu, millä maksetaan sen kulut.
Yhteiskunta jakautuu yhä rajummin rikkaisiin ja köyhiin. Niin ei tarvisi olla, poliittinen arvovalinta sekin.
Unohdin kokonaan ton joukkoliikenteen. Liian kallista, ei pysty käyttämään. Mennään kävellen tai jos pyörä on ehjä.
Valivalivalivali. Liikunta on terveellistä
Suomessa loppuu puolet peruskouluista. Opettaja saa palkan tilalle 595 yleistuen ja samat lapsilisät mitä töissä ollessakin saa. Siinä lapsiperheen tuet, jos opettajan puoliso saa pientä palkkaa tai on omistusasunto.
Kokoomus onkin ihan torttu. Äänestäkää verojen alentamista. Se luo työtä, ei tarvi valittaa työttömyyttä.
Eläkeläisille myös joku kestävyysvajerangaistusmaksu, vaikka lapsiluvun mukaan tai jos maksaneet liian vähän niitä rakastamiaan veroja.
Voivat muuttaa asumaan yhteisöllisemmin. Ei tarvi asua leveästi, tämän pahoinvointi- ja lamavaltion rakennettuaan.
Vastustan tukipummailua, enkä yhtään vähemmän vastusta saitoja eläkeläisiä, jotka ovat niin olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa että mikä järki on edes ollut noissa vähävaraisten tietuissa lomissa ja miksi se ei ole hyvä asia että rahojen tilaaminen turhuuksiin loppuu?
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f0f4f6bf-5ae6-48e3-84f7-3d69…
Ei niissä mitään järkeä ole ollutkaan. Tiedän sellaisia jotka on noilla olleet, vaikka olisi varaa itsekin maksaa loma. On ollut yh, mutta ei ole mitään erityislapsia tms.
Ei noihin köyhällä ole ollut mitään mahiksia mennä. Itsekin kerran katsoin ja meinasin hakea niin totesin että maksettavaa olisi jäänyt vielä yli 200€ yhden lapsen yhlle. Mistä sellaisen summan saisi kasaan ja vielä pitäisi ruoat siihen päälle ostaa. Hyvätuloisille nuo lomat on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olihan nuo "säästövinkitkin" taas ihan omaa luokkaansa. Ei aina tarvitse hotellia, menkää koko kesäksi telttailemaan ympäri Suomea kuten me (just ihmiset kertoneet ettei ole varaa edes bussimatkaan). Tai kaksi kallista harrastusta harrastavan lapsen perhe toteaa että ei haittaa kun oma lapsi tykkää harrastaa niin käytetään tuhansia euroja vaan siihen (just ihmiset kertoneet kun ei ole varaa edes ruokaan).
Ilmaista tekemistä kyllä löytyy ja kotonakin on kiva olla. Mutta se pointti on siinä että nuo köyhien perheiden lapset jäävät aina paitsi joka kesä ja talvi kaikesta tavallisesta mitä muilla on. Ei aina tarvitse kaikkea, mutta lapsikin tiedostaa että muut tekee asioita joita hän ei voi tehdä koska ei ole varaa.
Ihan uteliaisuudesta, mistä löydätte telttapaikkoja koko kesäksi? Menettekö yksityisen maille, ja kakitte metsään? Lapsetkin kyykkykakkavat? Etsitte ryteiköissä rämpien tasaista paikkaa teltalle? Sateella on kiva kyykkiå, kun hyttyset pistää, ja rämmit kengät kuraisena telttaan. Kaikki on kosteaa. Teette sateessa trangialla ruokaa koko perheelle? Aamupuuro, lounas, päivällinen = sinolia kuluu... Vai käytättekö risukeitintä? Missä saatte säilytettyä ruoat, ettei lämpene?
Vai yövyttekö leirintäalueella? Tulee meinaan nykyisin yhtä kalliiksi kuin airbnb tai halpa hotellihuone.. Kansallispuistoissa on hyvällä kelillä niin paljon porukkaa, että luvalliset telttapaikat on kiven alla. On teillä hyvä säkä, kun löydätte aina vapaan paikan sellaiselta etäisyydeltä, että lapset jaksaa kävellä sinne.
Terveisin köyhä, joka asui (ykskn) yli puolet viime kesästä teltassa, ja se tuli lopulta varusteineen kalliimmaksi kuin halpa vuokramökki kuukaudeksi tai äkkilähtö etelään. Lisäksi tietty selkä pas.ana ja tulehtuneita itikan ja paarmanpuremia kroppa täynnä 😂
Monet yöpyy teltan sijaan riippukeinussa. Toki kunnolliset ja tarvikkeet (hyttysverkot, tarpit ym) sitten myös maksavat.
Oma riippumatto varusteineen kaikille perheenjäsenille erikseen tulee paljon kalliimmaksi kuin teltta tai kaksikin. Lisäksi sateella yksin riippumatossa oleminen on melko tylsää kökötystä. Teltassa voi esim. pelata lautapelejä. Riippumatto on myös kylmä, jos keli ei ole ihanteellinen. Eikä se sovellu vatsallaan nukkuvalle, kieriskelijälle ja selkävaivaiselle.
Ne ei käy jäätelökioskilla