Sisarukset puolustelevat vanhempaa, joka suosii heitä
Tämä aihe varmaan houkuttelee trolleja, mutta kirjoitan silti. Olemme sisarusteni kanssa omillaan asuvia aikuisia.
Vanhempani suosii muita sisaruksia maksamalla heille kalliita matkoja, lahjoittamalla osakkeita yms. Minulle sanotaan vain, että omillaan on pärjättävä tms. Rahallista tai henkistä apua ei siis tule, oli tilanteeni mikä tahansa.
Eihän tuo hyvältä tunnu. Sisarukset eivät täysin ymmärrä tilannetta. Jos nostan puheeksi eriarvoisen kohtelun, minulle vastataan toistuvasti, että vanhempi varmaan tukisi minuakin jos vain pyytäisin. Mutta kun ongelmana nimenomaan on se, että vanhempi ei tue minua missään tilanteessa.
Ihmettelen näitä sisarusten kommentteja, koska on ollut tilanteita, joissa olen pyytänyt tukea sisarusten ollessa paikalla enkä ole saanut mitään. Jostain syystä näistä tilanteista mikään ei ole jäänyt heille mieleen.
Välit sisaruksiin ovat ihan ok, mutta tämä toistuva vanhemman ikävän käytöksen puolustelu luo välille juopaa. Tällainen on jatkunut pitkään eivätkä sisarukset suostu huomaamaan miten paljon vuosien ajan jatkunut tilanne on minua kuormittanut.
Oletteko te muut tällaisessa tilanteessa yhteydessä sisaruksiinne vai oletteko päätyneet katkaisemaan kokonaan välit lapsuudenperheeseenne?
Kommentit (77)
Minusta sotket turhaan sisaruksiasi tähän. Tämä on asia, joka sinun pitäisi selvittää vanhempiesi kanssa. Sisarustesi mahdollisuudet vaikuttaa teidän kohtelunne tasapuolisuuteen ovat käytännössä olemattomat. Asetat vain sisaruksesi hyvin ristiriitaiseen tilanteeseen, kun he kokevat suhteensa vanhempiinsa hyviksi ja läheiseksi ja sinun mielestäsi heidän pitäisi haukkua vanhempianne. Aika tyypillinen reaktio tällaiseen ristiriitaan on se, että mieli pyrkii kieltämään oman kokemuksen kanssa ristiriidassa olevat asiat.
22: naiivi ajatus, että tuolla tavalla vuosikymmenten ajan käyttäytyvän vanhemman kanssa voisi selvittää yhtään mitään. En halua olla osa perhesysteemiä, jossa minun kokemukseni ja todellisuuteni toistuvasti tulevat mitätöidyiksi.
Onko sinulla nyt tai onko aiemmin ollut jokin ongelma kuten peli- tai päihdeongelma tai vaikeuksia käyttää rahaa (heidän mielestään) järkevästi? Se voisi selittää perheesi asennetta ja tehdä siitä ymmärrettävän. Vanhempasi siis ajattelee, että rahan antaminen ei auta sinua, vaan voi jopa johtaa ongelmiin ja sisarukset ovat samaa mieltä. Se ei voi pitää paikkansa, etteivät he ole tilannetta huomanneet.
Jos mitään tällaista ei ole niin oletko varma, että tämä vanhempi todella on sinun vanhempasi? Jos olet sivusuhteen hedelmä, sinulle ei sitä välttämättä ole koskaan kerrottu, mutta se vaikuttaa vanhemman käytökseen.
Ellei edellisten kaltaista järkevää syytä ole, niin turha kai on pitää yhteyttä ihmisiin, jotka aiheuttavat vain pahaa mieltä. Miksipä tilanne siitä muuttuisi. Eikä se välttämättä muutu sittenkään, vaikka järkevä syy olisi. Jos olet vaikka konkurssin tehnyt yrittäjä, niin sukulaiset voivat pitää sinua sellaisena vaikka lopun ikänsä. Olen siis sitä mieltä, että sisarukset ovat samassa veneessä vanhemman kanssa.
Olin nuorena vakavasti masentunut eräässä vaiheessa ja tämän johdosta eräs sukulaiseni pitää minua jotenkin ressukkana. Olen sen jälkeen menestynyt elämässä tosi hyvin ja siitä on aikaa lähes 40 vuotta, mutta hänen asenteensa minuun on edelleen sama. Ehkä olet oman perheesi silmissä tällainen toistaitoisensen leiman saanut. Totta kai se tuntuu pahalta. Välttelen tätä ihmistä itse, hänessä on muitakin ongelmallisia piirteitä, joten ymmärrän hyvin, jos haluat nämä jättää pois elämästäsi. Eihän tuollaista tarvitse sietää.
Itse en pitäisi yhteyttä. Tuollainen vanhempi ei ansaitse kuulla mitä lapselle kuuluu. En välittäisi mitä sellaiselle vanhemmalle kuuluu.
No ehkä ne odottaa perintöä. Saattaa olla, että vain lakiosa on tulossa.
En pitänyt isoäitiini mitään yhteyttä vuosiin, ennen hänen kuolemaa. Poikansa perheestä hänen ei koskaan ollut kiinnostunut. Hän oli tehnyt valintansa ja aikuisena henkilönä ja myös tietoinen miksi ei kuullut minusta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin todellisuutta. Mieheni perheessä sama kuvio. Tyttäret saavat kaiken, mieheltäni vaaditaan rahaa ja palveluksia.
Ykköselle: onko miehesi perheensä kanssa miten paljon tekemisissä?
Sukulaisiaan näkee hyvin minimaalisesti. Sisaret yrittivät aikansa tunkea meille lomailemaan, mutta panin sille stopin. Äidin isä on mukava ukkeli. Muu porukka🤢
Asutteko miehen lapsuudenkodissa vai miksi olivat tulossa lomailemaan teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin todellisuutta. Mieheni perheessä sama kuvio. Tyttäret saavat kaiken, mieheltäni vaaditaan rahaa ja palveluksia.
Ykköselle: onko miehesi perheensä kanssa miten paljon tekemisissä?
Sukulaisiaan näkee hyvin minimaalisesti. Sisaret yrittivät aikansa tunkea meille lomailemaan, mutta panin sille stopin. Äidin isä on mukava ukkeli. Muu porukka🤢
Asutteko miehen lapsuudenkodissa vai miksi olivat tulossa lomailemaan teille?
Olen eri, mutta ei tuohon välttämättä tarvita sellaista, että asuttaisiin lapsuudenkodissa. Meillekin tultiin vain siksi, että ovat lokkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sisarukset haukkuisivat vanhempia, jotka suosivat heitä? He ovat kyllä nähneet, miten sinua kohdellaan, ja ottavat siitä mallia vähättelyllään. Jos vanhemmat alkaisivat kohdella sinua yhdenvertaisesti, se olisi heiltä pois. Joten on heidän oma etunsa, jos saavat sinut pysymään asemassasi.
No minä olin narsistin kultalapsi ja kyllä minua ainakin tökki suunnattomasti se vanhemman asiaton käytös, enkä ottanut niitä lahjoja vastaan.
21: veikkaan sinun olevan poikkeus. Tuolla tavalla toimimalla ei välttämättä kovin pitkään kultalapsena pysy. Narsisti haluaa hovin, jota voi hallita. Rangaistuksia tulee niille, jotka eivät pillin mukaan tanssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sisarukset haukkuisivat vanhempia, jotka suosivat heitä? He ovat kyllä nähneet, miten sinua kohdellaan, ja ottavat siitä mallia vähättelyllään. Jos vanhemmat alkaisivat kohdella sinua yhdenvertaisesti, se olisi heiltä pois. Joten on heidän oma etunsa, jos saavat sinut pysymään asemassasi.
No minä olin narsistin kultalapsi ja kyllä minua ainakin tökki suunnattomasti se vanhemman asiaton käytös, enkä ottanut niitä lahjoja vastaan.
21: veikkaan sinun olevan poikkeus. Tuolla tavalla toimimalla ei välttämättä kovin pitkään kultalapsena pysy. Narsisti haluaa hovin, jota voi hallita. Rangaistuksia tulee niille, jotka eivät pillin mukaan tanssi.
Juu, ei pysy, pikkusiskoni peri sen kultalapsen paikan ja mikä hämmentävintä isosiskoni joka riehui kyllä minun suosimisestani alkoikin passata pienempää ja vielä vaatia minua osallistumaan siihen hyysäämiseen.
Mutta pääsinpä pois sairaista kuvioista.
Olisit miellyttävää seuraa vanhemmillesi, niin saisit saman kohtelun...
En ole ollut vastaavassa tilanteessa, koska olen ainoa lapsi. Mutta kysymykseesi olisi parempi vastata, jos avaisit tilannetta vähän paremmin, et esim. ole vastannut tuohon mitään löytyykö jokin järkevä syy käytökselle.
Monesti tämänkaltaisissa kysymyksissä täällä tulee jo aloituksesta se fiilis, että jotain olennaista jää kertomatta. Tässä tapauksessa se fiilis tuli vasta ketjun edettyä. Eli ap ei tosiasiassa halua kenenkään perehtyvän tilanteeseen sen enempää, ainoastaan sen vastauksen, jota tuli hakemaan eli siunaus sille, että katkaisee välit.
Se on ihan ok katkaista välit, jos kerran suhteet eivät toimi, mutta minusta kannattaisi käsitellä myös oma osuus tapahtumissa eli se, miksi asenne sinuun on se mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin todellisuutta. Mieheni perheessä sama kuvio. Tyttäret saavat kaiken, mieheltäni vaaditaan rahaa ja palveluksia.
Ykköselle: onko miehesi perheensä kanssa miten paljon tekemisissä?
Sukulaisiaan näkee hyvin minimaalisesti. Sisaret yrittivät aikansa tunkea meille lomailemaan, mutta panin sille stopin. Äidin isä on mukava ukkeli. Muu porukka🤢
Asutteko miehen lapsuudenkodissa vai miksi olivat tulossa lomailemaan teille?
Olen eri, mutta ei tuohon välttämättä tarvita sellaista, että asuttaisiin lapsuudenkodissa. Meillekin tultiin vain siksi, että ovat lokkeja.
28: tuollaisessa rajattomassa perheessä on oltava koko ajan varuillaan. Jos ihmisillä ei ole rajoja, niin he voivat pelkkänä ilmoitusasiana yrittää majoittua vaikka kuukausiksi.
Vierailija kirjoitti:
31: tuliko ap:n sisarus ketjuun?
Psyykkiset sairaudet saavat kuvittelemaan, että täällä parveilee omia sukulaisia ja tuttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin todellisuutta. Mieheni perheessä sama kuvio. Tyttäret saavat kaiken, mieheltäni vaaditaan rahaa ja palveluksia.
Ykköselle: onko miehesi perheensä kanssa miten paljon tekemisissä?
Sukulaisiaan näkee hyvin minimaalisesti. Sisaret yrittivät aikansa tunkea meille lomailemaan, mutta panin sille stopin. Äidin isä on mukava ukkeli. Muu porukka🤢
Asutteko miehen lapsuudenkodissa vai miksi olivat tulossa lomailemaan teille?
Olen eri, mutta ei tuohon välttämättä tarvita sellaista, että asuttaisiin lapsuudenkodissa. Meillekin tultiin vain siksi, että ovat lokkeja.
28: tuollaisessa rajattomassa perheessä on oltava koko ajan varuillaan. Jos ihmisillä ei ole rajoja, niin he voivat pelkkänä ilmoitusasiana yrittää majoittua vaikka kuukausiksi.
Tässä tapauksessa olivat sukulaisia, jotka kohtelevat kaikkia noin, jos nämä vain antavat. Eli lokkeja.
Vierailija kirjoitti:
22: naiivi ajatus, että tuolla tavalla vuosikymmenten ajan käyttäytyvän vanhemman kanssa voisi selvittää yhtään mitään. En halua olla osa perhesysteemiä, jossa minun kokemukseni ja todellisuuteni toistuvasti tulevat mitätöidyiksi.
Voi hyvin olla, että keskustelut vanhempien kanssa eivät johda mihinkään. Mutta on myös täysin turhaa yrittää kääntää sisaruksiaan vanhempiaan vastaan. Kannattaa muistaa, että sisarukset eivät ole syyllisiä vanhempien toimintaan.
33: jos tälle kohtelulle olisi jokin järkevä syy, niin ei varmaan tuntuisi niin pahalta. Yritän suojata omaa mielenterveyttäni. En näe järkeväksi kovin yksityiskohtaisesti alkaa täsä keskustelussa avata tilannetta. En halua, että nettitrollit mehustelevat kipeillä kokemuksillani.
37: vanhemmat tuossa ovat kääntäneet sisarukset toisiaan vastaan. Jos perheessä syrjitään systemaattisesti jotain sen jäsentä, niin on ymmärrettävää jos tällaisesta perheestä se syrjitty haluaa irtioton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13: en kaipaa vanhemmaltani enää yhtään mitään. Lähinnä mietin millaista suhdetta sisaruksiin kannattaa pitää yllä, koska tämä asia hiertää toistuvasti välejä. Sisarukset myös tuovat viestejä vanhemmalta. Olen alkanut ajatella, että pääsisin helpoimmalla jos lopettaisin yhteydenpidon kaikkiin. Ei tämä muutu paremmaksi, vaikka vuodet vierivät.
Sinuna koettaisin pitää välit sellaisina, että mahdutte tarvittaessa samoihin sukujuhliin. Kokonaan välien katkaisu vasta sitten, jos eivät tätä hyväksy, vaan pyrkivät väkisin lähelle. Olen itse tehnyt näin eikä ole tarvinnut katua.
Mikä tarve on käydä sukujuhlissa? Muissa kuin hautajaisissa, ja siihen riittää kirkossa käynti, jossa keskustelua ei varmaankaan juuri synny. Muistotilaisuuteen ei ole pakko mennä, eikä kyllä sinne hautajaisiinkaan. Ripille pääsyt, valmistumiset, häät, kastajaiset/nimiäiset, jotkut suvun kesäjuhlat... Mitä järkeä osallistua tuollaisiin?
Esimerkiksi sellainen järki, että haluaa olla kohtelias jotain toista sukulaista kohtaan, jonka kanssa on hyvät välit. Miksi yhden tai muutaman hankalan pitäisi antaa säädellä omaa yhteydenpitoaan niin paljon, että hän estäisi kanssakäymisen koko suvun kanssa? Useimmissa suvuissa on kuitenkin osa ihmisistä ihan normaaleja.
No minä olin narsistin kultalapsi ja kyllä minua ainakin tökki suunnattomasti se vanhemman asiaton käytös, enkä ottanut niitä lahjoja vastaan.