Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintöämöapsen lapsille - mikä on reilua

Vierailija
22.06.2026 |

Tehdäänpä huutoäänestys asiasta kun itse en osaa edes omaa mielipidettäni asiasta ratkaista.


suunnittelen testamentin tekemistä. Minulla on kolme keski-ikäistä lasta ja kolme lähes aikuista lapsenlasta. Haluaisin tukea lapsenlapsiani taloudellisesti testamenttaamalla suoraan heille summan jonka verottomana voi periä (30k€).


mikä on arvon av-yhteisön mielestä reilua:


1) Testamenttaan ko. summan jokaisille lapsenlapselle ja jäljelle jäävä omaisuus tasan lapsilleni. 
2) Testamenttaan ko. summan jokaiselle lapsenlapselle ja ja jaa lopun omaisuuden niin, että lastenlasten perinnöt vähentävät saman verran heidän vanhempana perintöosuutta. Eli tavallaan omaisuus tasan lapsilleni, mutta kunkin perinnöstä lohkaistaan 30k€ /perijän lapsi seuraavalle polvelle.

 

lapsenlapset eivät siis jakaudu niin,  että jokaisella lapsellani olisi yksi lapsi. Lapsenlapsia ei todennökisesti enää tulee lisää, kaikki lapseni ovat jo sen ikäisiä. 
Kertokaapa mielipiteenne.
 

Mikä on reilumpi vaihtoehto?

Vaihtoehdot

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa jokaiselle lapsenlapselle osaketili mutta ilman käyttöoikeutta. Lahjoita jokaiselle osakkeina 2500€/v siihen asti kunnes potkaiset tyhjää. Menee verotta ja korkoa korolle efekti tekee esimerkiksi 20v aikana noin 95k€.

 

Testamentaa lisäksi jokaiselle jolle haluat tuo 30k€ ja loput lapsenlapsille. Kiinteä omaisuus muille, puhdas raha lapsen lapsille (jolloin pystyvät verot maksamaan).

Vierailija
2/23 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja perusteluja myöskin olisi kiva kuulla.

 

Vaihtoehto 2 kuulostaa nopeasti reilulta, mutta mitä enemmän asiaa mietin alan kallistua vaihtoehdon 1 puoleen. Lapsenlapset ovat itsenäisiä yksilöitä, ei vanhempansa jatkeita. Lapset, jotka ovat lapsenlapsia saaneet ovat jo tehneet ison taloudellisen panostuksen jälkipolveen siinä missä lapsettomat ovat voineet käyttää kaikki resurssit itseensä. Onko lapsellinen rintaperillinen ansainnut vähemmän kun sisaruksensa koska mummi haluaa jättää perintöä lapsenlapselle?

 

Tämä saattaa olla asia, joka pitää keskustella lasten kanssa koska mitää perintöriita-ansaa en halua jälkeeni jättää. Yritän tässä vain saada uusia näkökulmia omaan ajatusmalliini.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa jokaiselle lapsenlapselle osaketili mutta ilman käyttöoikeutta. Lahjoita jokaiselle osakkeina 2500€/v siihen asti kunnes potkaiset tyhjää. Menee verotta ja korkoa korolle efekti tekee esimerkiksi 20v aikana noin 95k€.

 

Testamentaa lisäksi jokaiselle jolle haluat tuo 30k€ ja loput lapsenlapsille. Kiinteä omaisuus muille, puhdas raha lapsen lapsille (jolloin pystyvät verot maksamaan).

Kiitos. Tämä on totta, voisi alkaa säännöllisesti säästämään lapsenlapsille jo nyt. Voiko osaketilin käyttöoikeutta rajoittaa kun lapsi täyttää 18v vai onko varat silloin halutessaan hassattavissa?

Vierailija
4/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko tähän vielä lisää mielipiteitä ja mielellään myös perusteluja.

Vierailija
5/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko edes aloituksen otsikon oikolukea? 

Vierailija
6/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko kakkosvaihtoehdolla sitä, että lapsistasi se, jolla on 3 lasta, saisi 900000 € vähemmän ja taas yksilapsinen saisi 30000€ vähemmän?

 

Jos noin, niin totta kai perinnön loppusumma tasan lapsillesi. Ilman perintöähän se menisi myös tasan, eikä mielestäni enemmän lapsia hankkinutta pidä "rankaista" siitä, että hän on hankkinut enemmän lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko kakkosvaihtoehdolla sitä, että lapsistasi se, jolla on 3 lasta, saisi 900000 € vähemmän ja taas yksilapsinen saisi 30000€ vähemmän?

 

Jos noin, niin totta kai perinnön loppusumma tasan lapsillesi. Ilman perintöähän se menisi myös tasan, eikä mielestäni enemmän lapsia hankkinutta pidä "rankaista" siitä, että hän on hankkinut enemmän lapsia.

Korjaus:

Ilman perintöähän se menisi myös tasan, eikä mielestäni enemmän lapsia hankkinutta pidä "rankaista" siitä, että hän on hankkinut enemmän lapsia.

--> ilman testamenttiahan

Vierailija
8/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiokas otsikko :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiokas otsikko :D

Todella 😅

Kännykällä kirjoitin ja yritin etsiä näppäilyvirheet tarkkaan, mutta näemmä en katsonut lainkaan otsikosta 🙈

Vierailija
10/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko kakkosvaihtoehdolla sitä, että lapsistasi se, jolla on 3 lasta, saisi 900000 € vähemmän ja taas yksilapsinen saisi 30000€ vähemmän?

 

Jos noin, niin totta kai perinnön loppusumma tasan lapsillesi. Ilman perintöähän se menisi myös tasan, eikä mielestäni enemmän lapsia hankkinutta pidä "rankaista" siitä, että hän on hankkinut enemmän lapsia.

Korjaus:

Ilman perintöähän se menisi myös tasan, eikä mielestäni enemmän lapsia hankkinutta pidä "rankaista" siitä, että hän on hankkinut enemmän lapsia.

--> ilman testamenttiahan

Juuri tätä tarkoitan. 
Lähinnä on huoli kokeeko lapseton lapseni, että hänen perintöä jaettiin sisaruksille (vaikkakin menisi sisarusten yli suoraan lapsenlapsille). Tällainen järjestely kuitenkin faktisesti vähentää myös hänen perintöosuuttaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kaikille saman verran. Lastenlasten osuus ei heidän vanhemmilleen kuulu.

Vierailija
12/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne lapsenlapset aikanaan perii myös ne lapsettomat tätinsä/setänsä. 

Antaisin perinnön vain lapsilleni,  he tulevat tällöin kohdeltua tasa-arvoisesti ja voivat itse antaa lapsilleen minkä osuuden haluavat.

Lapsenlapsille voi lahjoittaa eläessäsikin, tällöin lapsettomalle ei ehkä jää käsitystä että se on häneltä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö lapsesi peri sinut ilman testamenttiakin? Kaikki tasan vain. Lapsenlapsille voit lahjoittaa rahaa elinaikanasi. 

Vierailija
14/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko kakkosvaihtoehdolla sitä, että lapsistasi se, jolla on 3 lasta, saisi 900000 € vähemmän ja taas yksilapsinen saisi 30000€ vähemmän?

 

Jos noin, niin totta kai perinnön loppusumma tasan lapsillesi. Ilman perintöähän se menisi myös tasan, eikä mielestäni enemmän lapsia hankkinutta pidä "rankaista" siitä, että hän on hankkinut enemmän lapsia.

Korjaus:

Ilman perintöähän se menisi myös tasan, eikä mielestäni enemmän lapsia hankkinutta pidä "rankaista" siitä, että hän on hankkinut enemmän lapsia.

--> ilman testamenttiahan

Juuri tätä tarkoitan. 
Lähinnä on huoli kokeeko lapseton lapseni, että hänen perintöä jaettiin sisaruksille (vaikkakin menisi sisarusten yli suoraan lapsenlapsille). Tällainen järjestely kuitenkin faktisesti vähentää myös hänen perintöosuuttaan.

Näistä asioista voi puhua myös avoimesti kaikkien ollessa elossa ja täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Kun rehellisesti kerrot, että olet näin suunnitellut, niin lapsesi voivat kiukutella asiasta suoraan sinulle eikä tarvitse sitten perinnönjaossa alkaa riitelemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 1 lapsi, siskolla 2. Minusta meni ihan oikein että äitini lahjoitti rahojaan lapsille tasapuolisesti ja siskon kanssa jaettiin mitä oli jäljellä. Ei ne lasten rahat meidän aikuisten ole, jako siis meni tasan. Varsinkin kun lapsemme alkoivat olemaan siinä iässä että itsenäistyminen oli ajankohtaista.

Vierailija
16/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea, mitä laki sanoo asiasta. Lakiosan vaatiminen pitää ottaa huomioon.

Vierailija
17/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona vielä:  kerrot toiveestasi lapsillesi ja pyydät, että he lahjoittavat perinnöstään lapsilleen sen summan, jonka koet hyväksi.  Voit myös pyytää, että lapsenlapsille kerrottaisiin tämän olleen toiveesi ja tahtosi.

 

Luotatko heihin riittävästi toimiaksesi näin?

Vierailija
18/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona vielä:  kerrot toiveestasi lapsillesi ja pyydät, että he lahjoittavat perinnöstään lapsilleen sen summan, jonka koet hyväksi.  Voit myös pyytää, että lapsenlapsille kerrottaisiin tämän olleen toiveesi ja tahtosi.

 

Luotatko heihin riittävästi toimiaksesi näin?

Tämä on hyvä.  Ei työllistetä turhaan asianajajaa testamentin tekoon.

Vierailija
19/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kohta 1, jollet sitten siirrä omaisuutta lapsenlapsillesi jo eläessäsi.  

Kyseessä ovat kuitenkin yksilöt, ihmiset, on tasa-arvoista, että sisarukset saavat yhtä paljon. Ei lapsenlapsen saama perintö yhtään "hyödytä" vanhempaansa. Saattaa vaan katkeroittaa, jos sisarus saa ison summan ja itse ei. 

Hienoa kun ajattelet lastenlapsia.

Vierailija
20/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona vielä:  kerrot toiveestasi lapsillesi ja pyydät, että he lahjoittavat perinnöstään lapsilleen sen summan, jonka koet hyväksi.  Voit myös pyytää, että lapsenlapsille kerrottaisiin tämän olleen toiveesi ja tahtosi.

 

Luotatko heihin riittävästi toimiaksesi näin?

Menee ihan turhaan perintöveroa. Kun jos menisi suoraan lapsenlapsille, veroa ei menisi.  Lisäksi tässä mallissa menisi myös lahjaveroa.