Slinda ja Estrena esivaihdevuosiin
Kokemuksia? Kannattaako aloittaa samaan aikaan vai ensin pillerit?
Kommentit (48)
Mulla on käytössä tuo yhdistelmä, Slinda+Estrena. Sain esivaihdevuosioireisiin. Aloitin molemmat samaan aikaan ja hyvin on mulla toiminut ja hoitanut oireet pois. Mutta kysy ap ihmeessä lääkäriltä, joka nuo määräsi. Samojakin hormoneja syödään niin eri syistä ja niin erilaisiin oireisiin, että sua hoitanut lääkäri osaa varmasti parhaiten sanoa, mikä sun tilanteessasi on järkevintä.
Vierailija kirjoitti:
Synteettisillä hormoneilla voi olla paljonkin haittavaikutuksia joista edes lääkärit ei oikein ole perillä.
Itse suosisin pelkästään luonnollisia, jota estrena on mutta slinda ei. Lugesteron on bioidenttinen progesteroni. Toki ehkäisy pitää sitten hoitaa jollain muulla tavalla.
Minusta on hassua dissata joitain lääkityksiä ja suositella jotain toisia, kun emme yhtään tiedä, mihin kaikkeen alkuperäinen lääkitys on ap:lle määrätty. Esivaihdevuosissa kun voi olla niin monenlaisia oireita ja niihin auttavat tyypillisesti erilaiset yhdistelmät. Esim. progestiinit hoitavat tehokkaammin vuotohäiriöitä ja ylirunsaita vuotoja (joita monella tuossa kohtaa on, joillain jopa anemiaan asti), mutta luonnollinen progesteroni ei niihin auta. Samoin jos on oireita, jotka johtuvat estrogeenivuoristoradasta (jota monella esivaihdevuosissa on), oireiden kuriin saamiseksi voi olla tarpeen lopettaa ovulaatiot, ja sen esim. Slinda tekee, samoin kuin perinteiset e-pillerit, mutta luonnollinen progesteroni ei. Ehkäisyasia ei siis ole ainoa, joka vaikuttaa hoidon valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Slinda on sulle vain kohtua varten ja täysin välttämätön siihen. Itsessään se ei lievitä sun vaihdevuosioireita pätkän vertaa, ne kun johtuvat estrogeenin puutteesta. Mutta et siis missään nimessä saa käyttää pelkkää estrogeenia.
Niin kysyinkin aloittaisinko ensin pillerit, joita voi käyttää yksinäänkin.
Slinda auttaa vain vuotohäiriöihin, ja mahdollisesti vähentää pms:ää, mutta ei auta unettomuuteen tai kuumiin aaltoihin. Niihin tarvitsee lisäksi estrogeeniä. Itse käytin ensin Slindaa pari vuotta överisti lisääntyneisiin vuotoihin, ja kuukautisen jäivät kokonaan pois, mutta muut esivaihdevuodet alkoivat (kai iän takia) pahentua. Vasta estrogeeni lisänä auttoi muihinkin oireisiin.
Joillakin Slindat tasaa mielialoja, itsellä poisti pms:än kuukautisten mukana, mutta olo olikin sitten tasaisesti koko kuukauden vähän masentunut ja kärttyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synteettisillä hormoneilla voi olla paljonkin haittavaikutuksia joista edes lääkärit ei oikein ole perillä.
Itse suosisin pelkästään luonnollisia, jota estrena on mutta slinda ei. Lugesteron on bioidenttinen progesteroni. Toki ehkäisy pitää sitten hoitaa jollain muulla tavalla.
Minusta on hassua dissata joitain lääkityksiä ja suositella jotain toisia, kun emme yhtään tiedä, mihin kaikkeen alkuperäinen lääkitys on ap:lle määrätty. Esivaihdevuosissa kun voi olla niin monenlaisia oireita ja niihin auttavat tyypillisesti erilaiset yhdistelmät. Esim. progestiinit hoitavat tehokkaammin vuotohäiriöitä ja ylirunsaita vuotoja (joita monella tuossa kohtaa on, joillain jopa anemiaan asti), mutta luonnollinen progesteroni ei niihin auta. Samoin jos on oireita, jotka johtuvat estrogeenivuoristoradasta (jota monella esivaihdevuosissa on), oireiden kuriin saamiseksi voi olla tarpeen lopettaa ovulaatiot, ja sen esim. Slinda tekee, samoin kuin perinteiset e-pillerit, mutta luonnollinen progesteroni ei. Ehkäisyasia ei siis ole ainoa, joka vaikuttaa hoidon valintaan.
Ovulaatioiden lopettaminen on lähes kemiallinen kastraatio ja seksille voi ainakin hyvästit heittää.
Lisäksi jotkin hormonit voivat joillakin lisätä vuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilen nyt ensin Slindaa (kunhan uskallan aloittaa), jonka jo hain, mutta se voi olla pidemmän päälle liian kallis minulle, joten pitää siksikin etsiä vaihtoehto. Lugesteron on tosin liivatekapseleissa. :/
Ei ole vuotohäiriöitä, vain heräilyä ja angstia ja rytmihäiriöitä ym.
Ap
Slindan patentti päättyy vasta joskus 2030, joten siihen asti saisi maksaa itsensä kipeäksi. :/
Ap
Sydämen syke on noussut häiritseväksi. Voiko lääkkeet lopettaa noin vaan? Lääkäri ei välttämättä ole perjantaina paikalla..
Tuo Lugesteron kuulosti aika vaikealta, että pitää laskea jotain päiviä?