Ranskassa jo useita kuolleita lämpöaallon vuoksi, mm. 2 pientä lasta
noin 2 700 ranskalaista koulua on suljettu tai lyhentänyt koulupäivää maanantaina kuumuuden takia.
Viikonlopun aikana Ranskassa on AFP:n mukaan hukkunut 13 ihmistä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Vaikka ilmastonmuutosta ei edes ole, väittävät jotkut, kaikista poikkeuksellisista lämpöaalloista ym. poikkeussäästä huolimatta.
Ja muuten Raamattukin sen on etukäteen ennustanut profeetan suulla, että tulee aika, kun ihmiset tulevat paahtumaan kuumuudesta. Se kuulostaa ihan ilmastomuutokselta.
Afrikassa on paljon kuumempaa, mutta silti niiden määrä kasvaa nopeammin kuin kenenkään muun
Mielummin 40 astetta pakkasta kuin 40 astetta lämmintä.
Kamalia itsarihelteitä. Toivottavasti ei tuu tänne.
Ja miten tämä on meidän ongelma? eiköhän se ole ranskalaisten ongelma. Ei tapahdu täällä.
Ja jos jonkun rakin hommaa niin ihan oma vika, miksi pitää hommata mitään lemmikkejä.
Ei lämmin luita riko. Talvella taas valitatte kun on kylmä.
Eikö Ranskassa ole ilmalämpöpumppuja jotka viilentävät? Asun kerrostalossa ja ilmalämpöpumppu on ihana keksintö. Mökillä on myös, talvella lämmittää ja kesällä viilentää. Ulkona käydessä pitää olla vesipullo mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei lämmin luita riko. Talvella taas valitatte kun on kylmä.
Meneppä kuule saunaan ja laitan se päälle 40 asteen jatkuvaan lämpöön ja vietä siellä vaikka viikon verran 24/7 eli asut siellä tehden siellä kaikkea mitä muutenkin teet. Katotaan onko mieli muuttunut jo muutaman tunnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se hetki kun kuumuus tuntuu päässä asti ja missään ei pääse viilentymään, silloin voi lopulta vaikka kuolla. Sitten omat lämpösysteemit on niin sekaisin, että viileä suihkukin tuntuu liian kylmältä ja pois tultua ei helpota yhtään. Se oli joku 2008 tai 2009 kun meinasin läkähtyä koska jotkut typerykset olivat pitäneet ovia ja ikkunoita koko päivän auki ja sisällä oli yötä päivää sitten 29 astetta lämmintä. Sen jälkeen on ollut paljon helteisempääkin mutta kun ymmärtää olla päästämättä kuumaa sisään, niin pystyy olemaan. Voi verrata siihen, että pidätko 30 asteen pakkasella ovia ja ikkunoita auki, no niinpä, ei helteelläkään kannata.
Pitää katsoa, onko ulkona viileämpää kuin sisällä. Esim. talon varjopuolella tai yöllä voi olla.
Jep, päivällä on ikkunat kiinni ja verhot valon tiellä. Illalla ja yöllä ikkunat auki.
Tosin jos asuu kivitaloyksiössä niin ei se uuni kauheasti siitä kylmene. Kylmimpänä hetkenä ehkä lämpötila laskee +28. Helteillä nukun lattialla, kun siellä on viilein pinta.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaseen kuolee Suomessa vuosittain kymmeniä ihmisiä, kertoo Tilastokeskus. Tilastokeskuksen mukaan pakkasen vuoksi kuolee joka vuosi 50–100 ihmistä. Esimerkiksi vuonna 2024 pakkaseen kuoli 77 ihmistä
Hellejaksot johtavat joka vuosi 200-400 ennenaikaiseen kuolemaan (Valvira)
"Kaksi lasta löydettiin maanantaina iltapäivällä kuolleina autosta Carpentrasissa eteläisessä Rankassa, uutisoi ranskalaislehti La Provence.
2- ja 4-vuotiaat lapset löydettiin lehden mukaan elottomina autosta, joka oli perheen autotallissa.
Alustavien tietojen mukaan lapset olivat jääneet loukkuun erittäin kuumaan autoon, jonne he olivat menneet äitinsä tietämättä, lehti kirjoittaa."
Tajuaako nuo lämpöpumpun ehdottelijat mitä siitä seuraa, jos kaikki hankkii vaan lisää laitteita viilentämään? Tarvitaan lisää sähköä > tulee lisää saasteita ja ilmasto lämpenee lisää.
Vierailija kirjoitti:
"Kaksi lasta löydettiin maanantaina iltapäivällä kuolleina autosta Carpentrasissa eteläisessä Rankassa, uutisoi ranskalaislehti La Provence.
2- ja 4-vuotiaat lapset löydettiin lehden mukaan elottomina autosta, joka oli perheen autotallissa.
Alustavien tietojen mukaan lapset olivat jääneet loukkuun erittäin kuumaan autoon, jonne he olivat menneet äitinsä tietämättä, lehti kirjoittaa."
Tajuaako nuo lämpöpumpun ehdottelijat mitä siitä seuraa, jos kaikki hankkii vaan lisää laitteita viilentämään? Tarvitaan lisää sähköä > tulee lisää saasteita ja ilmasto lämpenee lisää.
Hirveää.
Tästä tuli mieleen hyvä muistutus, kun pian helleaalto tännekin näyttäisi vyöryvän: älkää jättäkö lapsia tai eläimiä helteellä autoon!
"Kaksi lasta löydettiin kuolleina autosta Kaakkois-Ranskassa. Syyksi epäillään kuumuutta."
Tyhmyys nuo lapset tappoi, enmmänkin kuin helleaalto.
Tulee Suomeen ilmeisesti ensi viikolla. Sitten alkaakin monen viikon porotus. Yötä päivää kuuma..
Vierailija kirjoitti:
Tulee Suomeen ilmeisesti ensi viikolla. Sitten alkaakin monen viikon porotus. Yötä päivää kuuma..
Ei tule vielä lähiaikoina sateita ropisee ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksei eurooppalaiset hanki jäähdytyslaitteita? Täällä Amerikassa kaikki tilat ovat ilmastoituja.
Willis Carrier keksi modernin ilmastointilaitteen jo yli sata vuotta sitten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Willis_Carrier
Onko kyse vaan sosialismista ja persaukisuudesta?
Chilen kaivoiksillako?
Jos koirat ovat pihalla vapaana, ne menevät aina puun alle varjoon.
Eläimet tietävät helteellä että pitää olla varjossa. Meidän ihmistenkin pitää ymmärtää.
Joskus vein koirat kauhealla helteellä viileään suihkuun.
Varovasti, jos kyseessä on vanha koira.
Juokaa tarpeeksi. Valkoiset lakanat ikkunaan estämään kuumuutta.
Ei pidä fyysisesti tehdö mitään raskasta.
Ks. Ohjeita Googlesta.
Kannattaa leikkauttaa koiralle kesäturkki.