Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskassa jo useita kuolleita lämpöaallon vuoksi, mm. 2 pientä lasta

Vierailija
22.06.2026 |

noin 2 700 ranskalaista koulua on suljettu tai lyhentänyt koulupäivää maanantaina kuumuuden takia. 

Viikonlopun aikana Ranskassa on AFP:n mukaan hukkunut 13 ihmistä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös koiria kuollut paljon 

 

Eläinlääkäripäivystyksen lehdistötiedotteen mukaan. "Helleaallon alusta lähtien olemme havainneet lähes 10 prosentin kasvun eläinten kuolleisuudessa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna " ,  varoittaa eläinlääkäri ja ryhmän perustajajäsen, tohtori Pierre Fabing.

”Nykyään saamme puheluita koirista, joita on yksinkertaisesti ulkoilutettu päivällä. Monet saapuvat kriittisessä tilassa. Jotkut kuolevat ennen kuin edes ehtivät eläinlääkäriasemalle."

Ulkoiluttakaa koirat aamulla ja illalla nyt Suomessakin. Eilen illallakin oli ihana sää lenkkeillä. Ja jos päivällä on ihan pakko, niin lyhyt lenkki, missä on paljon varjoisia kohtia. Esim. metsissä on varjoisaa. Ja sitten kotiin pian juomaan vettä, ellei matkan varrella pysty.

Näin eilen kauppakeskuksessa, jossa minusta oli mukavan viileätä, pitkäkarvaisen isohkon koiran, joka makasi ihan raatona lattialla raajat levällään, näyttikin ihan joltain karvaiselta lattiamatolta. Sääliksi kävi. 

Kannattaa leikkauttaa koiralle kesäturkki.

Vierailija
22/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Vaikka ilmastonmuutosta ei edes ole, väittävät jotkut, kaikista poikkeuksellisista lämpöaalloista ym. poikkeussäästä huolimatta.

Ja muuten Raamattukin sen on etukäteen ennustanut profeetan suulla, että tulee aika, kun ihmiset tulevat paahtumaan kuumuudesta. Se kuulostaa ihan ilmastomuutokselta.

Afrikassa on paljon kuumempaa, mutta silti niiden määrä kasvaa nopeammin kuin kenenkään muun 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin 40 astetta pakkasta kuin 40 astetta lämmintä.

Vierailija
24/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia itsarihelteitä. Toivottavasti ei tuu tänne.

Vierailija
25/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten tämä on meidän ongelma? eiköhän se ole ranskalaisten ongelma. Ei tapahdu täällä.

Ja jos jonkun rakin hommaa niin ihan oma vika, miksi pitää hommata mitään lemmikkejä.

Vierailija
26/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lämmin luita riko. Talvella taas valitatte kun on kylmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Ranskassa ole ilmalämpöpumppuja jotka viilentävät? Asun kerrostalossa ja ilmalämpöpumppu on ihana keksintö. Mökillä on myös, talvella lämmittää ja kesällä viilentää. Ulkona käydessä pitää olla vesipullo mukana.

Vierailija
28/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lämmin luita riko. Talvella taas valitatte kun on kylmä.

Meneppä kuule saunaan ja laitan se päälle 40 asteen jatkuvaan lämpöön ja vietä siellä vaikka viikon verran 24/7 eli asut siellä tehden siellä kaikkea mitä muutenkin teet. Katotaan onko mieli muuttunut jo muutaman tunnin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se hetki kun kuumuus tuntuu päässä asti ja missään ei pääse viilentymään, silloin voi lopulta vaikka kuolla. Sitten omat lämpösysteemit on niin sekaisin, että viileä suihkukin tuntuu liian kylmältä ja pois tultua ei helpota yhtään. Se oli joku 2008 tai 2009 kun meinasin läkähtyä koska jotkut typerykset olivat pitäneet ovia ja ikkunoita koko päivän auki ja sisällä oli yötä päivää sitten 29 astetta lämmintä. Sen jälkeen on ollut paljon helteisempääkin mutta kun ymmärtää olla päästämättä kuumaa sisään, niin pystyy olemaan. Voi verrata siihen, että pidätko 30 asteen pakkasella ovia ja ikkunoita auki, no niinpä, ei helteelläkään kannata.

Pitää katsoa, onko ulkona viileämpää kuin sisällä. Esim. talon varjopuolella tai yöllä voi olla.

Jep, päivällä on ikkunat kiinni ja verhot valon tiellä. Illalla ja yöllä ikkunat auki. 

Tosin jos asuu kivitaloyksiössä niin ei se uuni kauheasti siitä kylmene. Kylmimpänä hetkenä ehkä lämpötila laskee +28. Helteillä nukun lattialla, kun siellä on viilein pinta. 

Vierailija
30/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkaseen kuolee Suomessa vuosittain kymmeniä ihmisiä, kertoo Tilastokeskus. Tilastokeskuksen mukaan pakkasen vuoksi kuolee joka vuosi 50–100 ihmistä. Esimerkiksi vuonna 2024 pakkaseen kuoli 77 ihmistä

Hellejaksot johtavat joka vuosi 200-400 ennenaikaiseen kuolemaan (Valvira)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksi lasta löydettiin maanantaina iltapäivällä kuolleina autosta Carpentrasissa eteläisessä Rankassa, uutisoi ranskalaislehti La Provence.

2- ja 4-vuotiaat lapset löydettiin lehden mukaan elottomina autosta, joka oli perheen autotallissa.

Alustavien tietojen mukaan lapset olivat jääneet loukkuun erittäin kuumaan autoon, jonne he olivat menneet äitinsä tietämättä, lehti kirjoittaa."

Tajuaako nuo lämpöpumpun ehdottelijat mitä siitä seuraa, jos kaikki hankkii vaan lisää laitteita viilentämään? Tarvitaan lisää sähköä > tulee lisää saasteita ja ilmasto lämpenee lisää. 

Vierailija
32/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaksi lasta löydettiin maanantaina iltapäivällä kuolleina autosta Carpentrasissa eteläisessä Rankassa, uutisoi ranskalaislehti La Provence.

2- ja 4-vuotiaat lapset löydettiin lehden mukaan elottomina autosta, joka oli perheen autotallissa.

Alustavien tietojen mukaan lapset olivat jääneet loukkuun erittäin kuumaan autoon, jonne he olivat menneet äitinsä tietämättä, lehti kirjoittaa."

Tajuaako nuo lämpöpumpun ehdottelijat mitä siitä seuraa, jos kaikki hankkii vaan lisää laitteita viilentämään? Tarvitaan lisää sähköä > tulee lisää saasteita ja ilmasto lämpenee lisää. 

Hirveää. 

Tästä tuli mieleen hyvä muistutus, kun pian helleaalto tännekin näyttäisi vyöryvän: älkää jättäkö lapsia tai eläimiä helteellä autoon! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksi lasta löydettiin kuolleina autosta Kaakkois-Ranskassa. Syyksi epäillään kuumuutta."

Tyhmyys nuo lapset tappoi, enmmänkin kuin helleaalto.

Vierailija
34/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee Suomeen ilmeisesti ensi viikolla. Sitten alkaakin monen viikon porotus. Yötä päivää kuuma.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee Suomeen ilmeisesti ensi viikolla. Sitten alkaakin monen viikon porotus. Yötä päivää kuuma.. 

Ei tule vielä lähiaikoina sateita ropisee ensi viikolla.

Vierailija
36/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei eurooppalaiset hanki jäähdytyslaitteita? Täällä Amerikassa kaikki tilat ovat ilmastoituja.

 

Willis Carrier keksi modernin ilmastointilaitteen jo yli sata vuotta sitten.


https://en.wikipedia.org/wiki/Willis_Carrier


Onko kyse vaan sosialismista ja persaukisuudesta?

Chilen kaivoiksillako?

Vierailija
37/37 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koirat ovat pihalla vapaana, ne menevät aina puun alle varjoon.

Eläimet tietävät helteellä että pitää olla varjossa. Meidän ihmistenkin pitää ymmärtää.

Joskus vein koirat kauhealla helteellä viileään suihkuun.

Varovasti, jos kyseessä on vanha koira.

Juokaa tarpeeksi. Valkoiset lakanat ikkunaan estämään kuumuutta.

Ei pidä fyysisesti tehdö mitään raskasta.

Ks. Ohjeita Googlesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi