Onko normaalia olla kateellinen ja katkera muille ihmisille?
Minua on vaivannut lapsesta asti, että olen tosi kateellinen erinäisistä asioista.
Varsinkin raha-asiat aiheuttavat minussa paljonkin kateellisuutta ja katkeruutta, ja välillä tästä ilkeästä tunteesta on vaikea päästä yli ja ympäri. Asia voi jäädä niin sanotusti vellomaan päiviksi mieleeni, enkä pysty ajattelemaan muuta. Tunnen myös häpeä siitä, miksi voin olla kateellinen toiselle, jos hän on onnellinen. Tämä juontaa juurensa pääosin lapsuudestani ja kasvatuksesta.
Eilen sain selville, että eräs instagram-tili jota seuraan, on joskus voittanut äärettömän ison summan Eurojaskassa. Hän myös näyttää tämän kaikille avoimesti, että rahaa löytyy. Hän on myös laiha sekä kaunis ja elää juuri sellaista elämää, mistä itsekkin haaveilen.
Meni tästä jopa yöunet, ja koko päiväni on tänään myös mennyt pilalle, kun ärsyttää ja harmittaa niin paljon.
Onko kenelläkään muulla tälläista?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kateus on ihan normaali tunne. Katkeruus taas vahingoittaa pelkästään sinua itseäsi.
Katkeruus pitää validoida ennen kuin siitä voi päästää irti. Myöntää tapahtunut itselleen, vihata tekijöitä (raiskaajaa/ kiusaajaa/ juoppoa, joka ajoi ainoan lapsesi yli) ja todeta, että sulla oikeus olla surullinen ja vihainen siitä, mitä sulle on tehty tai mitä on tapahtunut ja eikä se ollut omaa syytäsi. Narsistien kanssa tätä vaihetta ei voi tehdä, koska syy on aina muissa kuin heissä, nämä kulkevat perässä ja pitävät huolen, että heidän kertomus tapahtumista uskotaan, eikä sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateutta on sekä hyvää että huonoa. Hyvä kateus saa ihmisen ponnistelemaan jotta pääsisi itse samaan suuntaan, ja hyvän kateuden hetkellä pystyy myös olemaan iloinen sen toisen puolesta.
Huono kateus aiheuttaa negatiivisia tunteita ja katkeruutta. Sellaisesta kannattaa yrittää opetella eroon.
Ei kateus liity välttämättä katkeruuteen. En ole kateellinen kiusaajilleni, huonoja ihmisiä olivat. Katkeruus on eri asia, aika moni varmaan eläisi mieluummin ilman ikäviä ja täysin turhia ja vaurioittavia kokemuksia kiusaamisesta tai seksuaalisesta väkivallasta, joihin kateelliset ihmiset sortuivat.
Niin, siis eivät tietysti ole sama asia. Sanoin, että negatiivinen kateus aiheuttaa katkeruutta.
Kateus on ihan normaali tunne. Katkeruus taas vahingoittaa pelkästään sinua itseäsi.