Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS:, Wille Rydmanin kohu syvenee - Hallituksessa ilmiriita

Vierailija
22.06.2026 |

"Pääministeri Petteri Orpo (kok) linjaa, että ministeri ei voi edistaa Stea-avustusten kriteerejä koskevaa asiaa ilman hallituksen hyväksyntää.

Hän viittaa sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmanin (ps) esittämiin sote-järjestöjen Stea-avustusten uusiin kriteereihin.

– Ministeri Rydmanin esittämistä Stea-avustusten kriteereistä ei ole hallituksessa sopua. Ministeri ei voi edistää asiaa ilman hallituksen hyväksyntää. Siksi vien asian poikkeuksellisesti valtioneuvoston istuntoon käsiteltäväksi, Orpo kirjoittaa viestipalvelu X:ssä." 

Orpo riitauttaa asian ja laittaa nyt pääministerin arvovallan peliin järjestöasiassa. 

IS

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rydman on pelkkä populisti. Oikein ottaa päähän tämä pikkumies. Näillä hänen tempuillaan Suomi ei nouse mutta kivahan se on nostaa äärioikeiston tunnetilaa. 

Verorahojen jakelu järjestörälssille se onkin nostanut maailman huippumaat talouskasvuun. Vai miten se nyt menikään...

Vierailija
42/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa kannatan Rydmanin näkemystä. Leikkuriin vaan kaikki turhat tuet. Korottakoon jäsenmaksujaan ne kaikki heppakerhot nyt vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rydmanin hölmöläisten peitonleikuussa ärsyttää eniten se, että kun "turhilta järjestöiltä" leikataan euro pois, se monesti lisää kustannuksia toisessa kohtaa. Jos vaikka ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä ei ole, se kuormittaa yhteiskuntaa muualla (työkyvyttömyyttä, pitkiä sairaalahoitojaksoja, lasten sijoituksia, jne.)

Varmasti on järjestöjä joilta voi leikata, mutta näkisin sellaisina kaikenmaailman "haavipallo-liitot" sun muut vastaavat.

Ja Suomessa ajatus siitä, että HYVÄNTEKEVÄISYYDELLÄ voidaan toimintoja rahoittaa ei toimi. Esim, USA:ssa homma toimii, koska jos lahjoitat rahaa, saat vähentää ne verotuksessa pois.

Vierailija
44/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokoomuksen äänestäjänä pettynyt Orpoon. Rydmanin leikkaukset ovat oikein hyviä. Olen yllättynyt kokoomuksen linjasta ja pettynyt.

Kokoomus on nykyisin täysin vasemmistolainen puolue ilman minkäänlaista rotia, ennen oli konservatiiviset arvot kunniassa koti, uskonto ja isänmaa, Orpo ajanut puolueen suohon ja yhä syvemmälle mennään koko ajan, epänormaalit asiat muutetaan normaaleiksi.

Vierailija
45/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun hallitus kaatuisi. Olen odottanut jo 3 vuotta, että se kaatuisi. Ahistaa niin paljon tämä oikeistohallitus.

Mene kelaelätti TÖIHIN!!!!

Sinä voit vetää itses kiikkuun. eri

Ei kannata purra ruokkivaa kättä.

Vierailija
46/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-järjestöiltähän on jo leikattu vaikka kuinka paljon parina viime vuonna, ja nyt tullaan leikkaamaan lisää. Joo, ei ole "heppakerhot" sotejärjestöjä, mutta esim. sairaus- ja vammaisyhdistykset/liitot ovat. 

Moni joutuu nyt tosi ahtaalle, ja vaikutukset tulevat varmasti näkymään näissä asiakasryhmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rydmanin hölmöläisten peitonleikuussa ärsyttää eniten se, että kun "turhilta järjestöiltä" leikataan euro pois, se monesti lisää kustannuksia toisessa kohtaa. Jos vaikka ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä ei ole, se kuormittaa yhteiskuntaa muualla (työkyvyttömyyttä, pitkiä sairaalahoitojaksoja, lasten sijoituksia, jne.)

Varmasti on järjestöjä joilta voi leikata, mutta näkisin sellaisina kaikenmaailman "haavipallo-liitot" sun muut vastaavat.

Ja Suomessa ajatus siitä, että HYVÄNTEKEVÄISYYDELLÄ voidaan toimintoja rahoittaa ei toimi. Esim, USA:ssa homma toimii, koska jos lahjoitat rahaa, saat vähentää ne verotuksessa pois.

Hölmöä on pitää yllä kaikenmaailman suojatyöpaikkajärjestöjä, joille syydetään miljoonia euroja vuodessa johtajien palkkoihin.

Vierailija
48/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-järjestöiltähän on jo leikattu vaikka kuinka paljon parina viime vuonna, ja nyt tullaan leikkaamaan lisää. Joo, ei ole "heppakerhot" sotejärjestöjä, mutta esim. sairaus- ja vammaisyhdistykset/liitot ovat. 

Moni joutuu nyt tosi ahtaalle, ja vaikutukset tulevat varmasti näkymään näissä asiakasryhmissä.

Niin ikävää kuin se onkin, kaikki joutuvat kantamaan kortensa kekoon. Muuten hukka perii. Suomen infrasta jo näkee, että rahat on vähissä, jos ei muuten sitä usko. Monet tiet esim. kaipaavat uutta päällystettä kipeästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpo on nyt vaalien edessä häämöttäessä löytänyt epätoivoisesti ns mu*ansa. Tietää myös että kansan mielipide Rydestä jakaantuu, niin uskaltaa. Pelkkä surkea peluri.

Asiallisia leikkauksia löperöön ja älyttömiin rahanjakoihin veronmaksajilta,  varsinkin maamujen harrastus ja uskonsalevittämis ketkuiluun ja vetkuiluun, joiden aika todellakin loppua !

Voi miettiä, että jos tämä asia on pääministerin tärkein asia niin onko hän tehtäviensä tasalla. Säästöt luulisi olevan kaikkien hallituspuolueiden intressissä, toki RKP populistina huutelee muuta, mutta se ei muuta kokonaiskuvaa.

Vierailija
50/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä väärinkäsityksiä "järjestörälssistä":
1. Kukaan ei valvo -> STEA valvoo todella tiukasti, raportit tehdään vuosittain
2. Hillotolppia -> järjestösektorin palkkataso on selvästi esim. valtion palkkatasoa matalampi, järjestötöissä ei tosiaankaan rikastu (toki jossain isoimmissa järjestöissä voi olla isompia palkkoja, mutta STEA-avustuksissahan on palkkakatto, joka on varsin matala)
3. Turhaa hommaa, suojatyöpaikkoja -> sotejärjestöt tekee hurjasti työtä sairausryhmien, vammaisryhmien, syrjäytyneiden yms parissa -> kaikkea tätä ei voi tuosta vaan siirtää hyvinvointialueille (lisäksi valtava joukko vapaaehtoisia tekee järjestötoiminnasta kustannustehokasta verrattuna hyvinvointialueisiin)
4. Mikseivät maksa itse? -> vaikea sitä on sairailta, vammaisilta, syrjäytyneiltä, alkoholisteilta, väkivallan uhreilta yms alkaa kerää "jäsenmaksuja" joilla koko toiminta rahoitettaisiin (järjestöt kyllä tekevät myös omaa varainhankintaa, mutta se harvoin pystyy kattamaan kovin suurta osaa toiminnasta)
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Rydman ole keskellä kohua. Orp & Co ja muu vihervasemmisto kohisee keskenään.

Vierailija
52/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rydman on pelkkä populisti. Oikein ottaa päähän tämä pikkumies. Näillä hänen tempuillaan Suomi ei nouse mutta kivahan se on nostaa äärioikeiston tunnetilaa. 

Luojan kiitos Willelle juuri näitä päätöksiä tarvitaan ylivelkaantuneessa valtiossa nimeltä Suomi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote-järjestöiltähän on jo leikattu vaikka kuinka paljon parina viime vuonna, ja nyt tullaan leikkaamaan lisää. Joo, ei ole "heppakerhot" sotejärjestöjä, mutta esim. sairaus- ja vammaisyhdistykset/liitot ovat. 

Moni joutuu nyt tosi ahtaalle, ja vaikutukset tulevat varmasti näkymään näissä asiakasryhmissä.

Niin ikävää kuin se onkin, kaikki joutuvat kantamaan kortensa kekoon. Muuten hukka perii. Suomen infrasta jo näkee, että rahat on vähissä, jos ei muuten sitä usko. Monet tiet esim. kaipaavat uutta päällystettä kipeästi.

Jaa no kannattaisko sitten mieluummin ottaa velkaa vaikka niihin tienkorjauksiin kuin hyvätuloisten veronalennuksiin? Tai mitä jos ei heikennettäisi veropohjaa koko ajan niin saattaisi riittää rahaa johonkin. 

Vierailija
54/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun hallitus kaatuisi. Olen odottanut jo 3 vuotta, että se kaatuisi. Ahistaa niin paljon tämä oikeistohallitus.

Älä masennu, rakas ystävä. Vaaleihin on enää alle 10 kk aikaa. 💚 

Vaalien jälkeenkään ei tule enää sellaista Sanna Manna hallitusta,sen voit unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä nyt on jo näin vaikeaa, niin kuinka demarit aikoo etsiä hallituksessaan 10 miljardin säästöt?

Vierailija
56/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rydman astui hyväveliverkoston jäsenen varpaille.

Vierailija
57/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne vaalit, äänestän persuja tai kristillisiä. Niillä on homma parhaiten hanskassa. Sori vaan kokoomus ja vihervasemmisto.

Vierailija
58/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun hallitus kaatuisi. Olen odottanut jo 3 vuotta, että se kaatuisi. Ahistaa niin paljon tämä oikeistohallitus.

Ka mitä sitten tapahtuu, jos tämä hallitus kaatuu?

Kaikki tuet palautetaan, kaikki maahanmuuttokiristykset poistetaan, jalka pois velkajarrulta ja Suomi ajautuu perikatoon.

Vierailija
59/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisiä väärinkäsityksiä "järjestörälssistä":
1. Kukaan ei valvo -> STEA valvoo todella tiukasti, raportit tehdään vuosittain
2. Hillotolppia -> järjestösektorin palkkataso on selvästi esim. valtion palkkatasoa matalampi, järjestötöissä ei tosiaankaan rikastu (toki jossain isoimmissa järjestöissä voi olla isompia palkkoja, mutta STEA-avustuksissahan on palkkakatto, joka on varsin matala)
3. Turhaa hommaa, suojatyöpaikkoja -> sotejärjestöt tekee hurjasti työtä sairausryhmien, vammaisryhmien, syrjäytyneiden yms parissa -> kaikkea tätä ei voi tuosta vaan siirtää hyvinvointialueille (lisäksi valtava joukko vapaaehtoisia tekee järjestötoiminnasta kustannustehokasta verrattuna hyvinvointialueisiin)
4. Mikseivät maksa itse? -> vaikea sitä on sairailta, vammaisilta, syrjäytyneiltä, alkoholisteilta, väkivallan uhreilta yms alkaa kerää "jäsenmaksuja" joilla koko toiminta rahoitettaisiin (järjestöt kyllä tekevät myös omaa varainhankintaa, mutta se harvoin pystyy kattamaan kovin suurta osaa toiminnasta)
 

Aivan mahtava paikka järkätä hilloa hyville tovereille.

Vierailija
60/113 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Rydmanilla tai muilla persuilla mitään sanottavaa pörriäisistä joiden johto on perinteisesti ollut kokoomuspoliitikkojen erittäin suosittu urasiirto? Sinne päätettiin laittaa yli puoli miljardia tuosta vain?

https://yle.fi/a/74-20109090

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän