Mikä vaivaa kun en halua että kukaan auttaa mitenkään?
Tavallaan toisen auttaminen on ok mutta itselle täysin omituinen tilanne jos joku auttaa. Tai että pyytäisin joltain apua.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Heikko itsetunto. Suoritat elämää.
Juuri toisin tälläinen on tosimies joka osaa.
Et halua suostua heikoksi tai pieneksi. Ehkä huonoja kokemuksia sen osalta tai ei joskus ollut sallittua. Halveksut tarvitsevuutta. Onhan näitä mahdollisia syitä.
Itse välttelen avun pyytämistä siksi, ettei jää palvelusta velkaa kenellekään.
Mä oon samanlainen ja kun selviytyy niistä tilanteista yksin, niin miksi pitäisi pyytää apua? Kyllä mä kuitenkin niissä tilanteissa missä todella tarvii apua sitä osaan pyytää, mutta toisilla on todella sellainen ärsyttävä tapa vinkuu apua niinkuin ihan yksinkertaisten asioiden suhteen, pitäisi saada ilmainen autokyyti kun ei voi kävellä 2km kotiin, koska viimeinen bussi meni jo yms.
Mahtaako kukaan haluta auttaa ihan vilpittömästi. Ihmiset ovat sen verran epärehellisiä, epäluotettavia ja pahantahtoisia, että asiat saattavat mennä vielä huonompaan suuntaan, jos jonkun päästää niihin sekaantumaan. Tämä koskee myös viranomaisia. Vain äärimmäisessä hädässä, jos sittenkään se avunpyyntö. Kokemus on opettanut. En myöskään itse auta. Omassa poterossa pysyn.
Omalla kohdallani olen ajatellut sen tulevan lapsuudesta. Muistan että on vähätelty ja jopa pilkattu vanhemman toimesta jos olen ollut heikko tai pyytänyt apua, olet jo iso tyttö halveksuvalla äänellä ja muistissa vielä ne tuskastuneet ilmeet kun kehtaan häiritä ja pyytää apua jossakin. Tämä oli toistuvaa ja minulle normaali silloin. Olin aina vaan vaivaksi ja tiellä, niin tuntuu todella hankalalta alkaa pyytää keneltäkään yhtään mitään apua milloinkaan. Itse kyllä tykkään auttaa jos voin, ja alitajuntaisesti tiedän että muutkin ihmiset yleensä mielellään auttavat, mutta se pelko ja trauma taustalla estää ottamasta riskiä että joutuisin uudelleen niin kylmästi kohdelluksi.
Itse samanlainen. En kehtaa pyytää apua , teen kaiken itse.
Siis ymmärsinkö nyt oikein: olet hakemassa meiltä apua tähän ongelmaasi? Vai oliko tämä joku tautologiaharjoitus
Olen itse hyvin auttavainen. En pidä siitä mitään ääntä - täällä anonyymisti voin tietysti kertoa, kukaanhan ei minua täällä tunne 😊 Olen auttanut siskoani, veljeni poikaa, tätiäni, ystäviä ja naapureita, ex-työkaverin siskoa jne. En ikinä ole ollut erakko. Siispä, jos apua tarvitsisin, tietäisin saavani ja tietäisin, mistä.
Heikko itsetunto. Suoritat elämää.