Riittävän hyvä äiti
"Vaikka lapseni on myös vapaapäiviäni ja osan kesälomasta hoidossa. Myös mummoilla viikonloppuisin jotta saan omaa aikaa ja voimme miehen kanssa nukkua aamulla pitkään. Täydellinen ei tarvitse ollakaan."
Lainausmerkeissä oleva pitää paikkansa, kukaan ei ole täydellinen.
Kuitenkin palstalla naiset käyvät katkeraa syyttelyä omaa, jo vanhusäitiään kohtaan. Äiti ei ollut täydellinen. Käyvät terapiassa kun joutuivat kolmikuisina hoitoon, koululaisena tyhjään kotiin iltapäivänä, äiti ei leikkinyt, kotitöitä piti lapsenkin tehdä jne. Äidin olisi pitänyt olla täydellinen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minäkin ajattelin lapset saatuani, että kyllä se äiti varmaan parhaansa yrittää ja suhtautuu samalla armollisuudella minuun vielä.
Mitä vielä? Hän kirjasi 8 sivullista huomautettavaa ruutuvihkoon. Tyyliin pyyhehylly on sekaisin, mausteet ei saa olla kolmanneksi alimmalla hyllyllä, lapsi joi liikaa maitoa...
Niin tuota. Miten aikuisen kodissa vielä käy äiti pärmänttäämässä? Liian hyvä äiti?
Itse pitänyt rajan, sinkkulapsenkin koti heti parikymppisenä on hänen, elää sotkussa tai siivoaa.
Olen suvusta jossa ei ole väkivaltaa ymmärtääkseni monessa polvessa ole ollut lapsia kohtaan. Vaikka siis ihan tavallisia maalaisia ja työläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minäkin ajattelin lapset saatuani, että kyllä se äiti varmaan parhaansa yrittää ja suhtautuu samalla armollisuudella minuun vielä.
Mitä vielä? Hän kirjasi 8 sivullista huomautettavaa ruutuvihkoon. Tyyliin pyyhehylly on sekaisin, mausteet ei saa olla kolmanneksi alimmalla hyllyllä, lapsi joi liikaa maitoa...
Niin tuota. Miten aikuisen kodissa vielä käy äiti pärmänttäämässä? Liian hyvä äiti?
Itse pitänyt rajan, sinkkulapsenkin koti heti parikymppisenä on hänen, elää sotkussa tai siivoaa.
Niinpä. Kuvittelin että lapsenlapsen synttäreille voi 1,5 tunniksi kutsua kun väkeä muutenkin eikä kehtaa riehua, mutta eihän sekään sujunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä.
Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.
Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.
Nykyaikuisia on kyllä kuritettu, älä valehtele.
Älä yleistä, ei kaikkien vanhemmat olleet sillon eikä nyt rikollisisia pahonpitelijöitä. Vain henkistä sairas lyö omaa lastaan.
Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin.
Kas, taaaaaas piti päästä haukkumaan nykyäitejä ja ylistämään itseään - mutta ei, ei saa vertailla. Muistakaa, nykyäidit, se! Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä, maailman hienoin ja paras äiti, sanon!
Kun on riittävän hyvä. Kukaan ei ole täydellinen.
Joskus se riittävyys on ollut lasten kasvaminen kaiken sivussa ilman erikoishuomiota ja riittävän hyviä aikuisia heistäkin, vanhemmista ihmisistä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin.
Ei saa verrata, mutta itse tässä nyt kuitenkin vertasin, kehuin itseni maasta taivaisiin ja kerroin, mikä nykyäideissä mättää. Huoh.
Miten näistä kirjoituksista tulee se n-sana mieleen... Niin suurta rakkautta itseä kohtaan!
Eihän nyt "riittävä" ole vielä ylenpalttista
Itsensä kehumista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt "riittävä" ole vielä ylenpalttista
Itsensä kehumista.
Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt "riittävä" ole vielä ylenpalttista
Itsensä kehumista.
Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin.
Tässä näkyy sellainen narsistinen vivahde jo ihan siinä, että ne aikuiset lapset eivät suinkaan itse ole kirjoittajan mielestä vastuussa pärjäämisestä, vaan se on tämän erinomaisen äidin ansiota! Ja vieläpä on muistanut olla kaikkea muutakin ihmeellistä ja kaikessa onnistunut.
Se on rikollista. Siitä on heti ilmoitettava lastensuojeluun ja poliisille !!!!