Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittävän hyvä äiti

Vierailija
22.06.2026 |

"Vaikka lapseni on myös vapaapäiviäni ja osan kesälomasta hoidossa. Myös mummoilla viikonloppuisin jotta saan omaa aikaa ja voimme miehen kanssa nukkua aamulla pitkään. Täydellinen ei tarvitse ollakaan."

Lainausmerkeissä oleva pitää paikkansa, kukaan ei ole täydellinen.

Kuitenkin palstalla naiset käyvät katkeraa syyttelyä omaa, jo vanhusäitiään kohtaan. Äiti ei ollut täydellinen.  Käyvät terapiassa kun joutuivat kolmikuisina hoitoon, koululaisena tyhjään kotiin iltapäivänä, äiti ei leikkinyt, kotitöitä piti lapsenkin tehdä jne. Äidin olisi pitänyt olla täydellinen.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Nykyaikuisia on kyllä kuritettu, älä valehtele.

Ongelmakoteja on nytkin, kidutettuja lapsia. Sitä ei ehkä voi sanoa riittäväksi äitiydeksi.

Se on rikollista. Siitä on heti ilmoitettava lastensuojeluun ja poliisille !!!!

Vierailija
22/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minäkin ajattelin lapset saatuani, että kyllä se äiti varmaan parhaansa yrittää ja suhtautuu samalla armollisuudella minuun vielä.

 

Mitä vielä? Hän kirjasi 8 sivullista huomautettavaa ruutuvihkoon. Tyyliin pyyhehylly on sekaisin, mausteet ei saa olla kolmanneksi alimmalla hyllyllä, lapsi joi liikaa maitoa... 

Niin tuota. Miten aikuisen kodissa vielä käy äiti pärmänttäämässä? Liian hyvä äiti?

Itse pitänyt rajan, sinkkulapsenkin koti heti parikymppisenä on hänen, elää sotkussa tai siivoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suvusta jossa ei ole väkivaltaa ymmärtääkseni monessa polvessa  ole ollut lapsia kohtaan. Vaikka siis ihan tavallisia maalaisia ja työläisiä.

Vierailija
24/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minäkin ajattelin lapset saatuani, että kyllä se äiti varmaan parhaansa yrittää ja suhtautuu samalla armollisuudella minuun vielä.

 

Mitä vielä? Hän kirjasi 8 sivullista huomautettavaa ruutuvihkoon. Tyyliin pyyhehylly on sekaisin, mausteet ei saa olla kolmanneksi alimmalla hyllyllä, lapsi joi liikaa maitoa... 

Niin tuota. Miten aikuisen kodissa vielä käy äiti pärmänttäämässä? Liian hyvä äiti?

Itse pitänyt rajan, sinkkulapsenkin koti heti parikymppisenä on hänen, elää sotkussa tai siivoaa.

Niinpä. Kuvittelin että lapsenlapsen synttäreille voi 1,5 tunniksi kutsua kun väkeä muutenkin eikä kehtaa riehua, mutta eihän sekään sujunut.

Vierailija
25/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Nykyaikuisia on kyllä kuritettu, älä valehtele.

Älä yleistä, ei kaikkien vanhemmat olleet sillon eikä  nyt rikollisisia pahonpitelijöitä.   Vain henkistä sairas lyö omaa lastaan.

Vierailija
26/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin. 

Kas, taaaaaas piti päästä haukkumaan nykyäitejä ja ylistämään itseään - mutta ei, ei saa vertailla. Muistakaa, nykyäidit, se! Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä, maailman hienoin ja paras äiti, sanon!

Vierailija
28/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on riittävän hyvä. Kukaan ei ole täydellinen.

Joskus se riittävyys on ollut lasten kasvaminen kaiken sivussa ilman erikoishuomiota ja riittävän hyviä aikuisia heistäkin, vanhemmista ihmisistä on tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin. 

Ei saa verrata, mutta itse tässä nyt kuitenkin vertasin, kehuin itseni maasta taivaisiin ja kerroin, mikä nykyäideissä mättää. Huoh.

Vierailija
30/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näistä  kirjoituksista tulee se n-sana mieleen... Niin suurta rakkautta itseä kohtaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt "riittävä" ole vielä ylenpalttista 

Itsensä kehumista.

Vierailija
32/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt "riittävä" ole vielä ylenpalttista 

Itsensä kehumista.

Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt "riittävä" ole vielä ylenpalttista 

Itsensä kehumista.

Omat lapset ovat pian 3kymppisiä ja olin ihan ok äiti omalla tavallani ja persoonallani. Lapsista pidettiin hyvää huolta ja rakastettiin ja he olivat useinmiten etusijalla kaikessa. Mutta en kuitenkaan ollut pelkkä äiti vaan yhä ihminen, nainen, vaimo, tytär itsekin ja ystävä. En suorittanut äitiyttä, pätenyt lapsilla tai elänyt lasten kautta. Parisuhde on lasten koti. Hyvä parisuhde luo perustan hyvälle lapsuudelle. Ja olemmekin yhä naimisissa ja onnellisia. Lapset ovat parasta mitä olemme saaneet aikaiseksi mutta aikuisen ihmisen elämässä saa olla muutakin. Ja hyvin meni. Aikuiset lapset ovat pärjänneet hyvin elämässä. Nykyäitien pitäisi rentoutua ja luottaa itseensä eikä vertailla omaa elämäänsä toisiin. 

Tässä näkyy sellainen narsistinen vivahde jo ihan siinä, että ne aikuiset lapset eivät suinkaan itse ole kirjoittajan mielestä vastuussa pärjäämisestä, vaan se on tämän erinomaisen äidin ansiota! Ja vieläpä on muistanut olla kaikkea muutakin ihmeellistä ja kaikessa onnistunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän