Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittävän hyvä äiti

Vierailija
22.06.2026 |

"Vaikka lapseni on myös vapaapäiviäni ja osan kesälomasta hoidossa. Myös mummoilla viikonloppuisin jotta saan omaa aikaa ja voimme miehen kanssa nukkua aamulla pitkään. Täydellinen ei tarvitse ollakaan."

Lainausmerkeissä oleva pitää paikkansa, kukaan ei ole täydellinen.

Kuitenkin palstalla naiset käyvät katkeraa syyttelyä omaa, jo vanhusäitiään kohtaan. Äiti ei ollut täydellinen.  Käyvät terapiassa kun joutuivat kolmikuisina hoitoon, koululaisena tyhjään kotiin iltapäivänä, äiti ei leikkinyt, kotitöitä piti lapsenkin tehdä jne. Äidin olisi pitänyt olla täydellinen.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Vierailija
2/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te entisaikojen äidithän hoidatitte lapsenne omilla äideillänne pitkiä aikoja. Ei ollut kyse tunneista eikä viikonlopuista. Tuntuu että oikeasti vihasitte lapsianne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut mitään tuollaista. Sen sijaan loputonta nykyäitien solvausta kyllä. 

Vierailija
4/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Vierailija
5/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te entisaikojen äidithän hoidatitte lapsenne omilla äideillänne pitkiä aikoja. Ei ollut kyse tunneista eikä viikonlopuista. Tuntuu että oikeasti vihasitte lapsianne.

Millä ihmeen äidillä?  Boomereiden maalaisäidit olivat maalla lehmiään hoitamassa, kaupunkiäidit finlaysonilla, kaupoissa, työelämässä.

Vierailija
6/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te entisaikojen äidithän hoidatitte lapsenne omilla äideillänne pitkiä aikoja. Ei ollut kyse tunneista eikä viikonlopuista. Tuntuu että oikeasti vihasitte lapsianne.

Tämä on niin, niin totta. Äitini sanoo että jokainen hoitakoon omat lapsensa, mutta minut ja siskoni hoitivat isoäidit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis riittävän hyvä äiti ei riitä?  Miten korkeat tavoitteet nuorilla äideillä on ja toteutuuko ne niin että lapsensa aikuisena ovat tyytyväisiä ja antavat 10+ arvostelun?

Vierailija
8/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te entisaikojen äidithän hoidatitte lapsenne omilla äideillänne pitkiä aikoja. Ei ollut kyse tunneista eikä viikonlopuista. Tuntuu että oikeasti vihasitte lapsianne.

Tämä on niin, niin totta. Äitini sanoo että jokainen hoitakoon omat lapsensa, mutta minut ja siskoni hoitivat isoäidit.

Ja omaa perhettä pitemmälle ei katsanto riitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis riittävän hyvä äiti ei riitä?  Miten korkeat tavoitteet nuorilla äideillä on ja toteutuuko ne niin että lapsensa aikuisena ovat tyytyväisiä ja antavat 10+ arvostelun?

Koko juhannus täällä pilkattiin nuoria äitejä ja sama ilmiö joka puolella. Nämä entiset äidit äänessä eniten. Kun mikään ei riitä heille.

Vierailija
10/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Kuritusväkivalta oli omassa lapsuudessani 60-luvulla jokapäiväistä, ja kurittaja oli ansiotyössä käynyt äitini. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te entisaikojen äidithän hoidatitte lapsenne omilla äideillänne pitkiä aikoja. Ei ollut kyse tunneista eikä viikonlopuista. Tuntuu että oikeasti vihasitte lapsianne.

Tämä on niin, niin totta. Äitini sanoo että jokainen hoitakoon omat lapsensa, mutta minut ja siskoni hoitivat isoäidit.

Ja omaa perhettä pitemmälle ei katsanto riitä?

En voi edustaa muuta kuin itseäni. Kuinka monen perheessä sinä olet elänyt?

Vierailija
12/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minäkin ajattelin lapset saatuani, että kyllä se äiti varmaan parhaansa yrittää ja suhtautuu samalla armollisuudella minuun vielä.

 

Mitä vielä? Hän kirjasi 8 sivullista huomautettavaa ruutuvihkoon. Tyyliin pyyhehylly on sekaisin, mausteet ei saa olla kolmanneksi alimmalla hyllyllä, lapsi joi liikaa maitoa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa jokainen, niin kuolleet äidit, vanhat äidit, keski-ikäiset äidit kuin heidän tyttärensä nuorina äiteinä ovat kaikki vain ihmisiä.

Aina sivullinen keksii sanomista, lapset teineinä ja aikuisina sen tuhat vikaa äidistään.

Vierailija
14/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Nykyaikuisia on kyllä kuritettu, älä valehtele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi miten sekavaa oaskaa, En tunne nitään syylisstä että lapsi hoidossa kun on pakko olla töissä.  Enkä tunne syyllisyyttä  jos rakas mummo joskus vapaapäiväni ottaa lapsen liokeeseen  että saan täydellinen levon joskus.   Valtakunnassa kaikki hyvin.  😊

Vierailija
16/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Kuritusväkivalta oli omassa lapsuudessani 60-luvulla jokapäiväistä, ja kurittaja oli ansiotyössä käynyt äitini. 

Meitä uhattiin päivittäin hylkäämisellä, jos äiti ei ole tyytyväinen. 

Vierailija
17/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden joilla oli ihana tai edes mukiinmenevä äiti, olen kuullut vain kehuvan äitiään. Ne joilla on väkivaltainen äiti, ovat suhteellisen lievästi kritisoineet. Ei äitiä helposti kritisoida.

Vierailija
18/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän 60-luvulla jo neuvola, äiti-lehdet, tri spockit valistivat uusista tavoista lasten kanssa.

Vierailija
19/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Nykyaikuisia on kyllä kuritettu, älä valehtele.

Ongelmakoteja on nytkin, kidutettuja lapsia. Sitä ei ehkä voi sanoa riittäväksi äitiydeksi.

Vierailija
20/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedit mutkat vähän suoriksi. Mihin jäi kuritusväkivalta, senhän takia siellä terapiassa käydään. Ei kotitöiden eikä sen että kukaan ei ollut koulusta tultua kotona. Väität sivulauseessa myös ettei nykynaiset käy töissä tai tee kotitöitä. 

Nyt luit omiasi. Aloittajan tekstissä äidin lapsi oli hoidossa. Eikä missään puhuttu etteikö äiti tekisi kotitöitä.

Nykyisiä aikuisia ei enää ole kuritettu, harvoja boomereitakaan. Äitini 80 v, ei koskaan saanut piiskaa vaikka oli maalla pientilalla kasvanut.

Nykyaikuisia on kyllä kuritettu, älä valehtele.

Eri ei minukaan vanhaa mummoa  ole kutitettu fyysistä ...aekä hän äitiäni.  Isällä 4 jo aikuista lasta eikä ilisi tullut miekåleenkään käydä lapsiin käsiksi.  Puhuminen riitti.....Heikkohermoinen  taitamaton kuritaa lapsiani..   onneksi se nykyään luetaan pahoinpitelyksi ja rikokseksi niin kuin aikuistenkin kohdalla. Ei meitäkään saa lyödä eikä reiä ym...... Aamen.  🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi