Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Martta Holmbergin satoihin työhakemuksiin ei vastattu mitään - Norjassa sai heti palkkatyön ensimmäisellä työhakemuksella

Vierailija
22.06.2026 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012067073.html

 

Taas todiste siitä että mitään eurooppalaista lamaa ei ole olemassakaan. Suomi vain on persläpi. Nuorten ja etenkin vastavalmistuneiden kannatta hylätä Suomi ja rakentaa hyvä elämä muualla.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit aina kommentoivat näihin, että nyt on hyvä olla ulkomailla töissä ja sitten palata Suomeen perhettä perustamaan ja muutenkin takaisin töihin Suomeen kun Suomen tilanne paranee. 

Ei se parane eikä Suomeen kannata palata ollenkaan. Parempi jäädä suosiolla ulkomailla loppuiäksi.

No tämä ei ainkaan Suomen tilannetta paranna, jos verot maksetaan uökomaille.

Tämä maa ei nouse verottamalla vaan tekemällä korkean jalostusasteen töitä joista saadaan vientituloja. Tuottavuus on kuitenkin surkea ja verorasitus kohtuuton. Tämä on mahdoton yhdistelmä. Koulutus ei ole ratkaisu jos mitataan tutkintojen määrää eikä osaamista. Tuottavuus ei ole työpaikalla ja etänä notkuttujen tuntien määrää vaan aikaansaatuja suoritteita. 
Emme yksinkertaisesti pärjää verrokkimaillemme. Sosialismia on nyt kokeiltu monta vuosikymmentä ja tulos on karmea. Nyt tarvittaisiin rohkeutta nousta poteroista ja yrittää jotain aivan muuta. Mallia ei tarvi katsoa USA:sta vaan esim. Ruotsista tai Tanskasta.

Kannatan itsekin Tanskan mallia. Olet velvollinen hakemaan töitä ja viranomainen on velvollinen osoittamaan niitä. Jos työtä ei ole saat korvausta n. 1700€/kk.

 

Sillä elää jo aika paljon paremmin kuin Suomen 595e työttömyyskorvauksella, eikä täällä edes te-palvelut kykene osoittamaan minkäänlaista palkkatyötä edes tohtorille joka tehnyt satoja työhakemuksia.

Eihän tuolla rahalla kannata ees mennä mihinkään töihin, vaan asua Thaimaassa.

Jotta korvausta saa pitää ainakin Tanskassa käydä siellä jobblinkissä tms. kerran parissa kuussa.

Vierailija
42/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yritykset eivät juuri palkkaa lisää kun markkinat ovat jäissä. Töitä löytyy sitten kun talous lähtee joskus kasvuun. Tätä on odoteltu kohta kaksikymmentä vuotta mutta jostain syystä ei ole löydetty yritystoimintaa kannustavia keinoja vaikka on laskettu yrityksen tuloveroa. 

Jos minulta kysyttäisiin niin laskisin arvonlisäveroa j20 prosenttiin a vapauttaisin alle 100 000 euron vuotuisen liiketoiminnan kokonaan verosta. Niin kauan kuin valtio keskittyy puristamaan kaiken mahdollisen irti yrityksiltä ei työllisyys tule paranemaan. 

Markkinat on jäissä, koska kukaan ei uskalla tukileikkausten takia enää kuluttaa. Ansiosidonnainenkin paskottiin aivan täysin.

Ei Suomen talous nouse jakamalla lisää rahaa tukien varassa eläville. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että jutussa mainittu suomalainen tapa olla edes ilmoittamatta palkkaa hakuprofiilissa (jotta voidaan vaivihkaa ehdottaa jotain nollapalkkaa tai kevytyrittäjyyttä aivan haastiksen lopulla) on laillinen.

 

Pitäisi tännekin saada tuo lakisääteinen pakko ilmoittaa kuukausipalkka avoimesti. Taitaisi pudota avoimien paikkojen määrä 90% vielä nykyiseltä alhaiselta tasolta.

Parempi jos palkka ilmoitettaisiin vuosipalkkana palkkahaitarilla. Esimerkiksi 30te - 50te kokemuksesta riippuen. Minusta tuo on paljon selkeämpi ja antaa sekä työnhakijalle että työnantajalle liikkumavaraa.

eihä tuo sano yhtään mitään. aikamoinen ero onko 30 vai 50

Vierailija
44/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yritykset eivät juuri palkkaa lisää kun markkinat ovat jäissä. Töitä löytyy sitten kun talous lähtee joskus kasvuun. Tätä on odoteltu kohta kaksikymmentä vuotta mutta jostain syystä ei ole löydetty yritystoimintaa kannustavia keinoja vaikka on laskettu yrityksen tuloveroa. 

Jos minulta kysyttäisiin niin laskisin arvonlisäveroa j20 prosenttiin a vapauttaisin alle 100 000 euron vuotuisen liiketoiminnan kokonaan verosta. Niin kauan kuin valtio keskittyy puristamaan kaiken mahdollisen irti yrityksiltä ei työllisyys tule paranemaan. 

Markkinat on jäissä, koska kukaan ei uskalla tukileikkausten takia enää kuluttaa. Ansiosidonnainenkin paskottiin aivan täysin.

Ei Suomen talous nouse jakamalla lisää rahaa tukien varassa eläville. 

Tämä onkin aivan liian monimutkainen kuvio sun käsityskyvylle.

Vierailija
45/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit aina kommentoivat näihin, että nyt on hyvä olla ulkomailla töissä ja sitten palata Suomeen perhettä perustamaan ja muutenkin takaisin töihin Suomeen kun Suomen tilanne paranee. 

Ei se parane eikä Suomeen kannata palata ollenkaan. Parempi jäädä suosiolla ulkomailla loppuiäksi.

Jep. Korkeakoulutetut muuttavat ulkomaille plakkatöihin ja lisääntymään. Täällä lisääntyy sitten se toisenlainen aines.

Vierailija
46/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja on Norja ja Suomi on lamassa. Maat eivät ole vertailukelpoisia millään mittarilla. Suomi on syvällä ahdingossa, ja se ei taida olla kaikille selvää. Tottakai Norjasta nuori saa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinne ulkomaille sitten vaan. Vielä kun maahtutkin lähtisivät niin jo alkaisi talous nousta kohisten.

Vierailija
48/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on todella paska maa. #Petosjytky  !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tää ihan hullua, että useamman tutkinnon suorittanut täysipäinen ja osaava ihminen ei pääse edes työhaastatteluun enää, koska on saanut laiskan työttömän leiman. En tiedä miten tästä pääsee ulos, kun työttömyyttä on takana yli vuosi.

Et pääse leimasta pois ainakaan Suomessa. Joka vuosi valmistuu uusia työmarkkinoille ilman työttömyyden leimaa ja mieluiten työnantajat palkkaavat jo töissä olevan. Aikoinaan 1990-luvun laman aikana tekniikan alalta valmistuneet eivät monesti päässeet oman alan töihin mutta ne jotka siirsivät valmistumista olivat hyvissä asemissa nousukauden tullessa. 

Vierailija
50/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuliko joku oikeasti että euroopassa on jokin laajempikin lama menossa? :D Ehei, Suomessa vain. Mutta eipähän jouduttu "tarkkikselle" kuten Italia ja Kreikka, Suomi ei mitään almuja tarvitse! Näinhän äänestettiin? Nauttikaamme nyt.

Euroopassa oli lama finanssikriisin jälkeen ja vähän sen jälkeen oli eurokriisi. Amerikkalaiset elvyttivät heti talouttaan helikopterirahalla. Eurooppa tuli sitten muutama vuosi myöhemmin perässä kun EKP:n Mario Draghi julisti vuonna 2012 että "whatever it takes" ja talous lähti kasvuun muualla paitsi Suomessa. Silloin meillä oli Kataisen hallitus joka ei kyennyt tekemään mitään uudistuksia. Suomen talous oli hetken kasvussa Sipilän hallituksen aikaan mutta siihen se jäi. 

Taloussokkeja on tullut jatkuvasti ja sen seurauksena Suomen talous sakkaa mutta ei se muualla vaikuta niin paljon. Pitäisikö selvittää mitä Irlanti teki oikein kun se oli finanssikriisin jälkeen IMF:n ohjauksessa mutta nyt bruttokansantuote on kaksinkertaistunut noin kymmenessä vuodessa kun Suomessa ollaan aika samoissa lukemissa. Suomen taloutta kun katsoo niin aika heikolta näyttää tulevaisuus ihan joka mittarilla. Töitä ei täältä tule löytymään eli lähteminen kannattaa jos tulee tilaisuus.

Suomen ongelma on että talousalueena se on pieni eli  liian pienet sisämarkkinat ja siihen ei mikään auta. Lisäksi täältä on teollisuus siirretty halpamaihin nopeiden voittojen tavoittelussa sekä myyty vahvat yritykset ulkomaisille toimijoille samasta syystä. Moni on mennyt naapureille, Ruotsiin ja Norjaan. Tänne jää vain savuavat rauniot. Päälle vielä EU!n suuntaan kumartelu ja liika nöyryys. Semmonen suomalainen anteeksipyytävä asenne kun pitäisi olla röyhkeä ja vaatia enemmän. Sillä muut maat menestyy. Eikä auta sekään millä innolla täällä lähdetään vouhkaamaan ja implementoimaan jokaista älyttömyyttä mitä EU päättää. Mitä järjettömämpi ja kalliimpi asetus, sitä suuremmalla tarmolla sitä noudatetaan pilkulleen. Jos mahdollista tehdään vielä vähän tiukemmat kriteerit että saadaan varmasti kaikki orastava talouskasvu torpattua. 

Draghista voi olla montaa mieltä mutta Legardeen verrattuna hommassa oli sentään tolkku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjalaiset porskutttaa öljyrahoilla, ja mikä on porskuttaa Iranin sodan aikana. Tulot nousevat kohta äärettömiin. Suomi, Saksa ja mnonet muut EU-maat saivat Venäjältä edullista energiaa pitkäaikaisilla sopimuksilla. Sen ostaminen katkaistiin omalla päätöksellä, mikä oli kohtalokasta etenkin Suomen taloudelle. Nyt ollaa Eurooppan työttömyyskuningas ja hehkutetaan tulevista tietotehtaista, jotka eivät tule koskaan, koska AI-kupla ehtii puhjeta eikä Suomessa ole halpaa energiaa, kohta ei ole öljyäkään tarpeeksi. Kaikki järjen käyttö loppui Suomen herroilta Niinistön ja Marinin aikana.

Niinistö on varoittanut jo ollessaan ministerinä, että nyt pitäis laittaa jarrua rahojen hassaamiseen ja ajatella tulevaisuutta. Mitä tapahtui? Kukaan ei kuunnellut, viitattiin vaan kintaalla. Tässä nyt ollaan.

Vierailija
52/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että jutussa mainittu suomalainen tapa olla edes ilmoittamatta palkkaa hakuprofiilissa (jotta voidaan vaivihkaa ehdottaa jotain nollapalkkaa tai kevytyrittäjyyttä aivan haastiksen lopulla) on laillinen.

 

Pitäisi tännekin saada tuo lakisääteinen pakko ilmoittaa kuukausipalkka avoimesti. Taitaisi pudota avoimien paikkojen määrä 90% vielä nykyiseltä alhaiselta tasolta.

Parempi jos palkka ilmoitettaisiin vuosipalkkana palkkahaitarilla. Esimerkiksi 30te - 50te kokemuksesta riippuen. Minusta tuo on paljon selkeämpi ja antaa sekä työnhakijalle että työnantajalle liikkumavaraa.

eihä tuo sano yhtään mitään. aikamoinen ero onko 30 vai 50

Mitä et ymmärtänyt sanoista "kokemuksesta riippuen"? Palkka eiole sama kuten on suorittavassa työssä eikä se ole kaikilla sama silläkään kun henkilökohtainen osamiislisä tekee eroa. 

Kai se on selvä että suoraan koulusta valmistuneet voi odottaa haitarin alapäähän sijoittuvaa palkkaa. Hakija joka on kokeneempi tietenkin neuvottelee yläpäässä olevasta luvusta. Jos palkka olisi ilmoitettu tyyliin 3500e/kk niin ensin mainittu pettyy kun tarjous on alhaisempi ja pätevä jättää hakematta koska harva yritys on valmis maksamaan oikeasti kunnollista palkkaa jollei aivan pakko. 

Tietenkin nämä on makuasioita ja osin tottumiskysymys. Mutta kunhan jotenkin palkka olisi ilmoitettu, se on minimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/53 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama suunnitelma itsellänikin jos käy huono tsägä ja duunit lähtee lähivuosina. Täällä kuitenkin päälle 45v alkaa olemaan jo vahva ikärasismi ilmassa eikä tukien varaan jääminen nappaa odottamaan pariksi kymmeneksi vuodeksi eläkettä. Mieluummin joku ihan perusduuni vaikka Norjassa, mistä saa perusmenot katettu ja pientä ylimääräistäkin jää( en tarkoita mitään luksustyylin elämää). Toisilla toki saattaisi perhekuviot haitata, itselläni ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän