Miksi pride nostaa niin vahvasti tunteita?
Puolesta ja vastaan. Suurinta osaa ihmisistä koko ilmiö ei koske juuri lainkaan. Miksi se silti menee niin vahvasti tunteisiin?
Kommentit (342)
Vaikea ymmärtää. En itse osallistu Prideen, mutta en voi käsittää, miten se ketään niin kovasti henkilökohtaisesti häiritsee, jos ei kuulu tapahtuman kohderyhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää. En itse osallistu Prideen, mutta en voi käsittää, miten se ketään niin kovasti henkilökohtaisesti häiritsee, jos ei kuulu tapahtuman kohderyhmään.
Se mainonta sattuu silmiin. Onneksi on vähentynyt takavuosista. Vähän sama juttu kuin hehkutettais joitain moottoripyöräjengiläisiä koko ajan. En pidä niistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Pride on jo oma uskontonsa ja uskonnon tuputtaminen on aina vastenmielistä.
Missä tällaista tuputtamista on tarjolla? Olisi mukavaa vaihtelua jatkuvaan konservatiivikristittyjen arvojen tuputtamiseen, joka itseä jo ällöttää.
Olen hetero ja ihan tyytyväinen syntymässä määritettyyn sukupuoleeni. Olen kuitenkin läheltä nähnyt, miten yhteiskunta ei kohtele tasa-arvoisesti niitä, joilla tilanne on toinen. En koe, että Pride-liike on koskaan tuputtanut minulle mitään. Ihan saan olla oma itseni kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mainonta sattuu silmiin. Onneksi on vähentynyt takavuosista. Vähän sama juttu kuin hehkutettais joitain moottoripyöräjengiläisiä koko ajan. En pidä niistäkään.
Sattuuko myös esimerkiksi jalkapallokisojen mainostaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattuuko myös esimerkiksi jalkapallokisojen mainostaminen?
Ei koska ne ei ole rikollisia eikä sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksin pitäisi olla yksityisasia. Kuten se kaikilla sivistyneillä ihmisillä onkin.
Pridessä onkin kyse yhdenvertaisuudesta eikä seksistä. Tuliko tämä sinulle yllätyksenä?
Jos kyse ei ole seksuaalisuudesta vaan yhdenvertaisuudesta, miksi tapahtuman nimi ja symboliikka perustuvat juuri seksuaali- ja sukupuoli-identiteetteihin?
Koska tapahtumassa on kyse heidän yhdenvertaisuudesta.
J o s k y s e o l i s i v a i n y h d e n v e r t a i s u u d e s t a , t a p a h t u m a n n i m i o l i s i Y h d e n v e r t a i s u u s , e i P r i d e .
Yhdenvertainen, normaali ja terve ylpeys omasta itsestä ja omasta elämästä. Mikä tässä on niin samperin vaikeaa tajuta?
Minä en saa olla oma itseni kun te vaaditte minua muuttumaan teidän haluamaksi ja toimimaan sillä tavalla kun te haluattekun te ette hyväksy minua tällaisen kuin olen koska te jatkuvasti vaaditte minua ja minun kaltaisi muuttamaan ajattelumalliamme ja toimintatapojamme teidän haluamaksi
Vierailija kirjoitti:
Olen hetero ja ihan tyytyväinen syntymässä määritettyyn sukupuoleeni. Olen kuitenkin läheltä nähnyt, miten yhteiskunta ei kohtele tasa-arvoisesti niitä, joilla tilanne on toinen. En koe, että Pride-liike on koskaan tuputtanut minulle mitään. Ihan saan olla oma itseni kuten ennenkin.
Tässä muuten hyvä esimerkki tästä, että vähemmistöjen asiat tuodaan keskiöön ja halutaan muuttaa koko yhteiskuntaa. Tämän kirjoittanut henkilö on todettu syntymässä tytöksi tai pojaksi. Häntä ei ole määritelty, vaan hänet on todettu. On olemassa joitain ihmisiä, jotka on määritelty jompaankumpaan sukupuoleen, mutta määrittely on mennyt väärin. He ovat erittäin harvinainen ryhmä ja heillä on jokin sellainen syndrooma, joka aiheuttaa sukupuolen kehityshäiriön.
On olemassa ihmisiä, joilla on transkokemus. Ei ole tieteellisesti todistettu, että transkokemus olisi synnynnäinen tai biologinen. Tämän voi ihan päätelläkin vaikkapa siitä, että transpolilla tutkimukset eivät perustu jonkin biologisen ominaisuuden (esim. hormonitasot, aivojen rakenne) löytämiseen, vaan ihmisiä haastatellaan ja selvitellään, ymmärtävätkö he varmasti, miten transhoidot toimivat ja miten ne vaikuttavat.
Transkokemus koskee vähemmistöä. Nyt kuitenkin tämäkin henkilö on halunnu omaksua tuon kielellisen pelin, jossa sukupuoli onkin jonkinlainen leikki. Muistetaan myös, että ei ole todisteita siitä, että transkokevien ihmisten mielenterveyttä parantaisi se, että muut osallistuvat leikkiin, jossa teeskennellään, että biologinen sukupuoli ei olisi ihan olemassa oleva asia. Ei. Tämä kaikki kielenkäytön vartiointi perustuu aktivismiin.
Miksi konservatiivikristityt eivät saa olla sellaisia kuin ovat? Miten se on prideläisiltä pois jos ei käytä päihteitä, ei harrasta irtosuhteita, pukeutuu asiallisesti, arvostaa perhe-elämää, vaimo kunnioittaa miestään, käy kirkossa sunnuntaisin ja elää kaikin puolin siivosti ja rauhallista elämää Raamattua lukien ja totellen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene. Ei kiinnosta vähääkään koko sirkus.
Ei kiinnosta, mutta olit kuitenkin ensimmäinen joka kommentoi. Ettei vaan kovasti tuntuisi kiinnostavan.....?
Kuinka monentena on sallittua kommentoida ettei vaikuta liian kiinnostuneelta?
Vierailija kirjoitti:
Persut on niin homoja ettei ne pysty lopettamaan niistä puhumista.
Mitä pahaa homoseksuaalisuudessa on? Miksi käytät sitä haukkumiseen ja nimittelyyn? Taitaaolla oma seksuaali-identiteetti vielä hakusessa.?
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä on normaalia miehen työntyä toisen miehen anaaliin?
Hienoa. Olet selvästi keskustelun ytimessä. Haluatko mitalin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tällaista tuputtamista on tarjolla? Olisi mukavaa vaihtelua jatkuvaan konservatiivikristittyjen arvojen tuputtamiseen, joka itseä jo ällöttää.
Tuputusta on esim. se, jos urheilija ei halua pukeutua pride-asuun oman vakaumuksensa takia ja vaikka työnantaja kunnioittaa hänen vakumustaan, hän saa silti koko median ja jopa kansanedustajia kimppuunsa viikkokausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi konservatiivikristityt eivät saa olla sellaisia kuin ovat? Miten se on prideläisiltä pois jos ei käytä päihteitä, ei harrasta irtosuhteita, pukeutuu asiallisesti, arvostaa perhe-elämää, vaimo kunnioittaa miestään, käy kirkossa sunnuntaisin ja elää kaikin puolin siivosti ja rauhallista elämää Raamattua lukien ja totellen?
Minun puolestani saavat olla, mutta älköön tulko minun ovikelloani soittamaan ja uskoaan tuputtamaan! Se jos mikä on tuputusta!
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan kenties siitä, että oikeistokorservatiivin mielestä vain hänen tapansa elää on ainoa oikea?
Miten tämä eroaa Pride-liputtajasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, pelaajille lähetetään tap pouhkauksia jos ei suostu laittamaan pride-paitaa päälle. Naiskirjailijalle lähetetään tap pouhkauksia pride-väen toimesta jos sanoo että vain naiset menkkailevat. Riittääkö tämä näin alkuun?
Tämä liike on nykyään puhtaasti poliittinen liike joka jo itsessään on hyvin negatiivinen asia. Pride myös tuki/tukee blm-black power aatetta. Näistä on puhuttu jo 10 vuotta eikä pitäisi tulla kenellekkään yllätyksenä.
Eiköhän näissä tapauksissa ole kyse jostain persujen false flag-operaatioista tai muista venäjämielisten operaatioista.
Nyt se folio löysemmälle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuputusta on esim. se, jos urheilija ei halua pukeutua pride-asuun oman vakaumuksensa takia ja vaikka työnantaja kunnioittaa hänen vakumustaan, hän saa silti koko median ja jopa kansanedustajia kimppuunsa viikkokausiksi.
Tuo vakavuus on ymmärrettävä, mutta vähän hankala peruste, koska periaatteessa työnantajalla on oikeus määrätä työvaatteet jne. Tässä kyseisessä tapauksessa olen samaa mieltä, että asia olisi varmasti voitu hoitaa ihan järkevästi mutta aina se ei ole niin simppeliä.
Muistan aikanaan kun "eroakirkosta.fi" mainosti linja-autojen kyljessä ja jotkut kuljettajat kieltäytyivät ajamasta kyseisiä autoja vakaumukseen vedoten. Silloin päätös oli muistaakseni, että ajettava on jos työnantaja niin päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani saavat olla, mutta älköön tulko minun ovikelloani soittamaan ja uskoaan tuputtamaan! Se jos mikä on tuputusta!
Älkääkä tekään sitten tunge sitä pirideä joka paikassa minun kurkusta alas
Tässä ketjussa on jo kohta 280 viestiä, joten kaikki näkökulmat on varmasti jo tulleet esiin, mutta kirjoitanpa nyt omat ajatukseni jonon jatkoksi. Aloittaja kirjoittaa, että suurinta osaa ilmiö ei kosketa lainkaan - ja tämähän on se syy, miksi pride herättää nyt tunteita. Pride on tarkoitettu seksuaaliVÄHEMMISTÖJEN juhlaksi (tai alunperin on näin), mutta muutaman vuoden ajan se on nostettu ihan kaikkien ihmisten jutuksi. Ei ole enää pride-kulkuetta tai pride-viikonloppua, vaan pride-kuukausi. Jos asia on niin kuin aloittaja sanoo, eli ilmiö ei kosketa suurinta osaa ihmisistä, miksi sitten kuitenkin esim. kaupunkien pitäisi liputtaa? Tässä on ristiriita.
Minä tiedän, että seksuaalivähemmistön edustajaksi ei ole helppoa kasvaa vielä tämänkään päivän Suomessa. En ole sitä mieltä, etteikö olisi hyvä aina välillä muistutella näistä vaikeuksista. Mutta että kaikkien suomalaisten pitäisi osallistua jotenkin tähän kuukauden juhlintaan? Se, että vähemmistön asiat ikään kuin pakkosyötetään enemmistölle, saa harvoin aikaan positiivisia vaikutuksia.
Sukupuoliasioita en edes liittänyt tuohon. Jos niitä nyt pitäisi lyhyesti kommentoida, niin vielä tänäkään päivävä ei ole tieteellisesti todistettua, että ihminen voi syntyä väärään sukupuoleen. Sen tiedämme, että ihminen voi syystä tai toisesta kokea olevansa vastakkaista sukupuolta, tai nykyään jopa niin, ettei ole mitään sukupuolta, mutta edelleenkään väärään sukupuoleen ei voi syntyä. Ja tämän aiheen ympärillä tapahtuva totuudenvääristely varsinkin harmittaa ihmisiä. Se, että totuus (eli että on vain kaksi sukupuolta, sukupuolta ei voi vaihtaa ja väärään sukupuoleen ei voi syntyä) kielletään, aiheuttaa ihmisissä negativiisia reaktioita.
Tässä muutama syy siihen, miksi pride nykymuodossaan herättää negatiivisia tunteita.