Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastustatko aborttia?

Vierailija
21.06.2026 |

Koska abortti on poliittisesti se ikuinen kuuma peruna, haluan esittää tämän kysmyksen

Mielipiteesi abortista?

Vaihtoehdot

Kommentit (313)

Vierailija
21/313 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Enemmänkin vastustan tällaista asennetta ja abortin normalisointia, kuin itse aborttia.

Vierailija
22/313 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Oiskohan siten, että mitään lasta ei ole olemassakaan

Outoa ja silti se täytyy tappaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/313 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Enemmänkin vastustan tällaista asennetta ja abortin normalisointia, kuin itse aborttia.

Mitä sitten? Sä tuskin olisit huolehtimassa niistä solumöykyistä

Vierailija
24/313 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustan kaikissa tilanteissa

Vierailija
25/313 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallisin abortin koko raskausajan.

-niilo

Vierailija
26/313 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Enemmänkin vastustan tällaista asennetta ja abortin normalisointia, kuin itse aborttia.

Mitä sitten? Sä tuskin olisit huolehtimassa niistä solumöykyistä

m u r h a  on  m u r h a.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Enemmänkin vastustan tällaista asennetta ja abortin normalisointia, kuin itse aborttia.

Mitä sitten? Sä tuskin olisit huolehtimassa niistä solumöykyistä

Tuollainen asenne on syynä myös luontokatoon. Ihminen, joka ei kunniota kehoaan, ei kunniota myöskään ympäristöään. Solumöykytkin ovat osa luonnon monimuotoisuutta. 

Perustuslain mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jokaisen on toiminnallaan edistettävä kestävää kehitystä ja huolehdittava siitä, että luonto, sen monimuotoisuus ja kulttuuriperintö säilyvät elinvoimaisina tuleville sukupolville.  Jokaisen on vältettävä ympäristön saastuttamista, luonnon tuhoamista ja kulttuuriperinnön hävittämistä omassa arjessaan ja toiminnassaan.

Vierailija
28/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Enemmänkin vastustan tällaista asennetta ja abortin normalisointia, kuin itse aborttia.

Mitä sitten? Sä tuskin olisit huolehtimassa niistä solumöykyistä

m u r h a  on  m u r h a.

Niin. Naisen pakottaminen synnyttämään ei-toivottu lapsi on verrattavissa m u rh aan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Oiskohan siten, että mitään lasta ei ole olemassakaan

Miksi sitten abortti jos mitään ei poisteta?

Vierailija
30/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Nainen on myös solumöykky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Enemmänkin vastustan tällaista asennetta ja abortin normalisointia, kuin itse aborttia.

Mitä sitten? Sä tuskin olisit huolehtimassa niistä solumöykyistä

m u r h a  on  m u r h a.

Niin. Naisen pakottaminen synnyttämään ei-toivottu lapsi on verrattavissa m u rh aan 

Entä jos tämä lapsi taas haluaa syntyä?

Vierailija
32/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoposkihanhet ovat rauhoitettuja, kyykäärmeet ovat rauhoitettuja ja jos näitä tappaa saa sakkorangaistuksen.
Äitinsä kohdussa olevan kohtulapsen saa tappaa ilman rangaistusta, yhteiskunta jopa tarjoaa palvelut sikiöiden tappamiseen. Että tällainen yhteiskunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aborttilaki tuli voimaan 1970-luvun alkupuolella.
Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa eläisi nyt noin 600 000  - 700 000 ihmistä enemmän jos aborttia ei olisi käytetty jälkiehkäisynä (em. luvuissa on huomioitu abortoidut lapset ja heidän potentiaaliset jälkeläisensä). 

Hieman ristiriitaista, eikö olekin?

Vierailija
34/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa valtaosa aborteista tehdään sosiaalisin perustein (ei-toivottu raskaus, elämäntilanne, taloudelliset tai perhesyyt jne.). Jo aiemman lainsäädännön aikana noin 97 % aborteista tehtiin sosiaalisin perustein.  

Sikiön vaikean vamman tai sairauden perusteella tehtävät abortit ovat olleet vuosittain yleensä noin 2-4 % kaikista aborteista. Tarkka osuus vaihtelee hieman vuosittain.  

Raiskauksen perusteella tehtävät abortit ovat Suomessa erittäin harvinaisia, yleensä selvästi alle 1 % kaikista aborteista. THL ei tavallisesti julkaise niitä erillisenä suurena ryhmänä juuri vähäisen määrän vuoksi.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on oikeus kieltäytyä vaginaalisesta yhdynnästä. Jos kuitenkin haluaa ottaa riskin äitiydestä ja harrastaa vaginaalista yhdyntää, niin naisille on kyllä laaja valikoima erilaisia ehkäisyvalmisteita tarjolla. Näiden pitäisi riittää, joten en koe, että jo alkunsa saaneen uuden ihmiselämän lopettaminen on eettisesti oikein. Olen siis aborttia vastaan ainakin muiden kuin rikosten uhrien osalta. 

Vierailija
36/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa valtaosa aborteista tehdään sosiaalisin perustein (ei-toivottu raskaus, elämäntilanne, taloudelliset tai perhesyyt jne.). Jo aiemman lainsäädännön aikana noin 97 % aborteista tehtiin sosiaalisin perustein.  

Sikiön vaikean vamman tai sairauden perusteella tehtävät abortit ovat olleet vuosittain yleensä noin 2-4 % kaikista aborteista. Tarkka osuus vaihtelee hieman vuosittain.  

Raiskauksen perusteella tehtävät abortit ovat Suomessa erittäin harvinaisia, yleensä selvästi alle 1 % kaikista aborteista. THL ei tavallisesti julkaise niitä erillisenä suurena ryhmänä juuri vähäisen määrän vuoksi.  

Juuri näin. Vastuuta ei haluta kantaa edes ehkäisyn verran.

Vierailija
37/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa aborttilaki tuli voimaan 1970-luvun alkupuolella.
Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa eläisi nyt noin 600 000  - 700 000 ihmistä enemmän jos aborttia ei olisi käytetty jälkiehkäisynä (em. luvuissa on huomioitu abortoidut lapset ja heidän potentiaaliset jälkeläisensä). 

Hieman ristiriitaista, eikö olekin?

Eli väestönvaihtoa on suunniteltu ainakin jo 70-luvulta lähtien. KGB:n juonia.

Vierailija
38/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan aborttia, olen nainen.

En vastustanut aborttia ennen omia raskauksiani. Ultrakuvat muuttivat mieleni. Kohdussa on lapsi eikä mikään solupallo.

Sallisin abortin raskausviikolle 9 saakka, sen jälkeen en. 

Vierailija
39/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

On eri asia rakastaa lasta kuin elää harhassa

Miten lapsi on harha?

Puhumme nyt solumöykystä. Naisella on oikeus poistaa sellainen kohdustaan niin tahtoessaan

Ei ole solumöykky. Ihan vauvalta näyttää jo ensimmäisessä raskausultrassa viikolla 12. Omien lasten persoona on jo myös näkynyt tuossa vaiheessa, menevämpi tapaus heitti sellaista kuperkeikkaa ja vipelsi menemään, että ultraaja ihmetteli. Sama meno jatkunut sieltä asti. Jos he ovat vain solumöykkyjä, niin sinäkin olet siinä tapauksessa. 

Vierailija
40/313 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttia vastustava mies vihaa naisia. 

Aborttia vastustava nainen vihaa itseään. 

Entä jos rakastaa elämää sukupuoleen katsomatta?

Miksi abortinvastustajat, jotka rakastavat elämää eivät kuitenkaan tee mitään nälkää kärsivien lapsien eteen?

Tästä on varmaan sulla jotain tutkimustietoa laittaa?

Nimim. Adoptiojonossa on 2 vuotta, tuen toimintaa rahalahjoituksin. Mutta mammat heittää lapsia mieluummin roskiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän