Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa reflektoida ja itsereflektio?

Vierailija
30.06.2025 |

Vääntäkää esimerkkien kanssa mulle rautalangasta. Kiitos.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🔄 Mitä tarkoittaa reflektoida?

Reflektoida tarkoittaa ajatella jälkeenpäin jotain kokemusta, tapahtumaa tai omaa toimintaa ja pohtia, mitä siitä oppi tai miten olisi voinut toimia toisin.

Se on vähän kuin katsoisit itseäsi peilistä mutta henkisesti.

🧠 Esimerkki:

Olit vaikka palaverissa ja huomasit, että suutuit, kun joku keskeytti sinut.

Reflektio voisi olla näin:

"Miksi hermostuin niin paljon? Ehkä olin jo valmiiksi väsynyt. Olisi voinut ottaa hetken ja hengittää ennen kuin vastasin. Ensi kerralla yritän rauhoittua ennen kuin reagoin."

🙇 Mitä tarkoittaa itsereflektio?

Itsereflektio on sama asia, mutta se kohdistuu nimenomaan itseen: omaan käytökseen, tunteisiin, ajatteluun ja arvoihin.

Se on kuin pysähtyisit hetkeksi ja kysyisit itseltäsi:

"Miten mä oikeasti voin? Miksi teen näin? Miten voisin kasvaa tai kehittyä?"

👀 Esimerkki:

Olet opiskelemassa ja huomaat lykkääväsi tehtäviä viime tippaan.

Itsereflektio voisi mennä näin:

"Miksi teen kaiken vasta viime hetkellä? Johtuuko se siitä, että pelkään epäonnistua? Ehkä yritän suojella itseäni sillä, että en edes yritä kunnolla. Pitäisi kokeilla pilkkoa tehtävät pienempiin osiin."

🧰 Miksi reflektointi on tärkeää?

Auttaa oppimaan virheistä ja onnistumisista

Kehittää itsetuntemusta

Vähentää turhaa itsesyytöstä

Auttaa toimimaan paremmin jatkossa

Vierailija
2/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain sellaista mitä palstalaisilta tuntuu usein puuttuvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain sellaista mitä palstalaisilta tuntuu usein puuttuvan.

Heh!

Vierailija
4/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä samaa kuin itsearviointi. 

Vierailija
5/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti englanninkielen sanaa reflect. Ehkä se auttaa tajuamaan. 

Vierailija
6/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marja-Leena 43v ja Riitta-Liisa 45v jankuttivat 3 tuntia vauvapalstalla siitä, onko tenojen käyttäminen normaalia vai ei. Jälkeenpäin Marja-Leena pysähtyi pohtimaan, miksi hän koki tarpeelliseksi jankuttaa. Marja-Leena harjoitti siis itsereflektiota. 

Vierailija
7/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surullista, että ihmiset eivät osaa nykyisin enää vastata omin sanoin, vaan aivotoiminta on korvattu chatgtp:n geneerisillä vastauksilla. 

Vierailija
8/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin surullista, että ihmiset eivät osaa nykyisin enää vastata omin sanoin, vaan aivotoiminta on korvattu chatgtp:n geneerisillä vastauksilla. 

Joissain tapauksissa Chat GPT on ihan ok kun tarvitaan selkeitä vastauksia, sen sijaan, että kyhää puoli tuntia itse viestiä. Toki voit itse kirjoittaa kattavamman vastauksen.

Vierailija
9/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain tapauksissa Chat GPT on ihan ok kun tarvitaan selkeitä vastauksia, sen sijaan, että kyhää puoli tuntia itse viestiä. Toki voit itse kirjoittaa kattavamman vastauksen.

Keskustelupalsalla on tarkoitus keskustella, ei copy-pasteta tekoälyä. Normaaliälyisellä ihmisellä ei mene puolta tuntia siihen, että hän vastaa yksinkertaiseen kysymykseen. 

Vierailija
10/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

reflektoida (engl reflect) = heijastaa

Vierailija
11/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen osaa ihan itse kysyä siltä gtp:ltä, jos haluaa gtp-vastauksen. On älyvapaata tulla keskustelupalstalle kopioimaan jotain tekoälyn tuotoksi. 

t eri

Vierailija
12/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🔄 Mitä tarkoittaa reflektoida?

Reflektoida tarkoittaa ajatella jälkeenpäin jotain kokemusta, tapahtumaa tai omaa toimintaa ja pohtia, mitä siitä oppi tai miten olisi voinut toimia toisin.

Se on vähän kuin katsoisit itseäsi peilistä mutta henkisesti.

🧠 Esimerkki:

Olit vaikka palaverissa ja huomasit, että suutuit, kun joku keskeytti sinut.

Reflektio voisi olla näin:

"Miksi hermostuin niin paljon? Ehkä olin jo valmiiksi väsynyt. Olisi voinut ottaa hetken ja hengittää ennen kuin vastasin. Ensi kerralla yritän rauhoittua ennen kuin reagoin."

🙇 Mitä tarkoittaa itsereflektio?

Itsereflektio on sama asia, mutta se kohdistuu nimenomaan itseen: omaan käytökseen, tunteisiin, ajatteluun ja arvoihin.

Se on kuin pysäh

Eli pelkkää höpsismiä

Vierailija
13/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

reflektoida (engl reflect) = heijastaa

Peilata on mielestäni hyvä suomennos. Peilataan tapahtunutta/omaa käytöstä ja pohditaan siltä pohjalta, mikä meni hyvin, missä on kehitettävää jne. 

Vierailija
14/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

=miten meni noin niinku omasta mielestä?

Vierailija
15/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Itsereflektion tarkoitus ei välttämättä ole arvioida että onko onnistunut tai toiminut fiksusti vai hölmösti ja huonosti, eikä antaa itselleen arvosanoja. Tarkoitus on ymmärtää, mitä on tehnyt, miksi ja onko muut ymmärtäneet sen samalla lailla kuin itse -ja jos tämä ei ole mennyt ihan putkeen niin mitä sitten ehkä kannattaisi muuttaa, jotta tulisi ymmärretyksi kuten haluaa.

Vierailija
16/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Itsereflektion tarkoitus ei välttämättä ole arvioida että onko onnistunut tai toiminut fiksusti vai hölmösti ja huonosti, eikä antaa itselleen arvosanoja. Tarkoitus on ymmärtää, mitä on tehnyt, miksi ja onko muut ymmärtäneet sen samalla lailla kuin itse -ja jos tämä ei ole mennyt ihan putkeen niin mitä sitten ehkä kannattaisi muuttaa, jotta tulisi ymmärretyksi kuten haluaa.

Eipä sitä itsearvioinnissakaan mitään arvosanoja välttämättä anneta. Arvionnin voi toteuttaa myös ihan sanallisesti esimerkiksi tuolla sinun kuvaamallasi tavalla. Toisaalta reflektio voi olla myös itä, että pohtii, miten vaikkapa kulunut kuukausi on omasta mielestä sujunut ja mitä haluaisi mahdollisesti muuttaa seuraavaan kuukauteen. Tai esim. työprojektin päätyttyä voi reflektioda omaa osuuttaa ja miettiä, mikä meni hyvin ja mitä voisi parantaa seuraavaan kertaan. 

Vierailija
17/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsereflektio ei välttämättä liity millään tasolla muihin ihmisiin. Sitä voi toteuttaa myös muissa asioissa kuin vuorovaikutustilaneissa. Voi esimerkiksi pohtia, miten on edistynyt vaikkapa tavoitteessaan syödä terveellisemmin tai miten on tapahtunut kehitystä tunnetasolla esim. traumaattisen kokemuksen jälkeen. 

Vierailija
18/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Käyhän etsi taas uusi outo sana arvuuteltavaksi ja laita kun sinä tiedät...Olet tehnyt tätä vuosia  😂😂😂🤣🤣🤣

Vierailija
19/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös se ole nimenomaan arviointia, jos pohtii, missä onnistui ja mitä kannattaisi muuttaa? Arviointi ei tarkoita samaa kuin numeroiden antaminen. 

Vierailija
20/23 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseflektion ensisijainen tarkoitus on ymmärtää syitä omien toimintatapojen taustalla. MIKSI minä toimin näin ja näin. Vasta sen jälkeen voi lähteä pohtimaan mahdollisia muutoksia. Muutos onnistuu vain jos ymmärtää syyt oman toimintansa taustalla. Kaikessa ei myöskään ole kyse siitä, mitä muut tekevät. Itsereflektiota tehdään ensisijaisesti itseä, ei muita varten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi