Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä kadonnut intialainen nuori miesopiskelija

Vierailija
21.06.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012091255.html
"Iltapäivällä maanantaina 4. toukokuuta opiskelija lähetti tekstiviestin äidilleen. Hän kysyi, saisiko käyttää tämän luottokortilta rahaa ystävien kanssa syömiseen.

Opiskelija oli käyttänyt Suomessa äitinsä pankkitiliin liitettyä luottokorttia. Hän oli vielä koti-Intiasta lähtiessään alaikäinen ja täytti kahdeksantoista maaliskuussa.

– Hän kiitti ja lupasi soittaa äidilleen vielä saman päivän iltana. Hän ei soittanut, Reddy kertoo. 

 

Seuraavana päivänä siskonpoika ei enää vastannut puhelimeen. Reddyn mukaan luottokortin tilitapahtumia ja puhelimen sijaintisovelluksen lokitietoja yhdistelemällä siskonpojan liikkeistä muodostui kokonaiskuva. 

 

Bussilippu Lahdessa, junalippu Lahden juna-asemalla, osto hampurilaispaikassa Helsingissä ja osto ruokakaupassa noin iltakahdeksalta.

Myöhemmin poliisi on julkaissut kaupan valvontakamerakuvan. Poliisin kuvasta ei selviä, milloin tai missä kaupassa kuva on otettu. 

 

Viimeisenä sijaintina oli Saaristolaivastonkadun pääty Helsingin Kruunuvuorenrannassa noin kolme tuntia myöhemmin.

Sinne sijaintisovellus Find My iPhonen lokikirjaus siskonpojan puhelimen sijainnista näyttää noin iltayhdentoista aikaan 5. toukokuuta."

Kommentit (215)

Vierailija
121/215 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa. Katoamisesta on jo kauan. Huonosti on varmaan käynyt.

 

Taas pisti silmään tuo, että tämän opiskelijan Usassa asuva sukulainen oli kertonut hänelle, että Suomi on erittäin turvallinen maa. Tuohan ei enää pidä paikkaansa. 

Ei vesi täällä ole yhtään sen enempää tai vähempää vaarallista kuin aiemminkaan tai missään muuallakaan. Aivan varmasti on jotenkin onnistunut putoamaan veteen tuosta viimeisestä sijainnista päätellen. 

Vierailija
122/215 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Reddyn mukaan siskonpoika on sellainen, joka viettää paljon aikaa sisällä huoneessaan ja katsoo animea. Kesäksi tämä oli kuitenkin kertonut etsivänsä osa-aikatyötä.*

 

 

Intialaiselle kielitaidottomalle mahdotonta saada kesätöitä kun ei suomalaisetkaan opiskelijat saa. 

Intialaiset puhuvat englantia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/215 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kruunuvuorenranta ei todellakaan ole mikään ghetto, missä ei hämärällä uskalla liikkua, vaan siisti ja eläväinen keskiluokkaisten ja cityvihreiden lapsiperheiden suosima asuinalue.

Ei kai kukaan sitä täällä ole ghetoksi sanonutkaan. Tuon laiturin ympäristö (missä kai puhelimen signaali on viimeksi havaittu) sen sijaan vaikuttaa vähän vaaralliselta kallioiselta maastolta kulkea illan hämärässä.

Vierailija
124/215 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa. Katoamisesta on jo kauan. Huonosti on varmaan käynyt.

 

Taas pisti silmään tuo, että tämän opiskelijan Usassa asuva sukulainen oli kertonut hänelle, että Suomi on erittäin turvallinen maa. Tuohan ei enää pidä paikkaansa. 

Suomi on erittäin turvallinen maa. Pitää paikkansa edelleen. Nämähän on erittäin harvinaisia tapauksia.

Kannattaa myös muistaa, että jos joku katoaa laivalla tai kotimatkalla pimeässä vesistön ohi, tilastojen varjossa todennäköisintä on, että ihminen on itse horjahtanut veteen, eikä joutunut jonkun sarjahukuttajan uhriksi.

Myöskin silloin, kun joku matkustaa varta vasten johonkin omituiseen paikkaan ja katoaa siellä, todennäköisintä on itsem*rha, eikä se, että jokin m*rhaajajengi on houkutellut paikalle.

Suomi voi näyttäytyä säälimättömältä ja suorituskeskeiseltä, yksin pärjäämisen yhteiskuntana kun tänne muuttaa.

Yhteissöllisyyttä ei juurikaan ole muuta kuin omissa vertaisryhmissä jos sellaisen onnistuu löytämään jostain. 

Kaikki eivät kestä sitä.

 

Esimerkiksi tapaus Nela Utkina, miksi hän, menestynyt kaunis nuori nainen,  väsyi elämään?

No tämä poika ei kai ehtinyt vielä vuottakaan olla kärsimässä suomalaisesta yhteisöllisyyden puutteesta ja suorituskeskeisyydestä. Mutta paineita saattoi olla omankin perheen puolelta ihan tarpeeksi, ja sen lisäksi vielä yksinäisyys uudessa vieraassa ympäristössä.

Aasiassa ollaan kyllä vieläkin suorituskeskeisempiä kuin täällä.

Vierailija
125/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

We thought that he would come back and do well in a good job,” the mother said.

 

Paineita kotoa? 

 

He never really socialised. His day began with college and ended at the living quarters

 

Ei ystäviä? 

 

he travelled for over 100 kilometres by bus and reached Helsinki, Finnish police found. The reason for the journey remains a mystery.

 

Oli etsinyt kartalta sopivan merenrannan? 

Ensinnäkään kukaan ei tule Lahdesta Helsinkiin bussilla. Juna on se kätevin joukkoliikenneväline tuolla välillä.

Toiseksi, miksi kukaan lähtisi merta edemmäksi kalaan, eli Lahdessa on runsaasti vesistöjä, joihin voi hukuttautua, mikäli sellainen aie olisi. Ei siihen merta tarvita.

Miksi ihmeessä luulet että kukaan ei tule Lahdesta bussilla Helsinkiin? Bussi on yleensä aina halvempi kuin juna ja monelle hinta on tärkeä asia. Tuollakaan opiskelijalla ei varmasti liikaa rahaa ole ollut käytössä. 

Vierailija
126/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi tarvita äidin luvan käyttää 50 euroa. Miten kukaan voisi elää niin kädestä suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

We thought that he would come back and do well in a good job,” the mother said.

 

Paineita kotoa? 

 

He never really socialised. His day began with college and ended at the living quarters

 

Ei ystäviä? 

 

he travelled for over 100 kilometres by bus and reached Helsinki, Finnish police found. The reason for the journey remains a mystery.

 

Oli etsinyt kartalta sopivan merenrannan? 

Ensinnäkään kukaan ei tule Lahdesta Helsinkiin bussilla. Juna on se kätevin joukkoliikenneväline tuolla välillä.

Toiseksi, miksi kukaan lähtisi merta edemmäksi kalaan, eli Lahdessa on runsaasti vesistöjä, joihin voi hukuttautua, mikäli sellainen aie olisi. Ei siihen merta tarvita.

Miksi ihmeessä luulet että kukaan ei tule Lahdesta bussilla Helsinkiin? Bussi on yleensä aina halvempi kuin juna ja monelle hinta on tärkeä asia. Tuollakaan opiskelijalla ei varmasti liikaa rahaa ole ollut käytössä. 

Onko osoitettu, että matkustaja on ollut juuri kadonnut henkilö eikä joku toinen, jolla olisi ollut hänen puhelimensa siinä vaiheessa ja Helsingissä hallussaan.

Vierailija
128/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi tarvita äidin luvan käyttää 50 euroa. Miten kukaan voisi elää niin kädestä suuhun.

Jos äidin korttia käyttää niin kai sitä voi luvan kysyä. Suomessakin on ihan suomalaisia ihmisiä, jotka elävät eri syistä johtuen kädestä suuhun. Opiskelijoiden joukossa täysin tavallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kulttuurisokki. Ehkä kiusaamista. Rahat vähissä. Millainen kämppis? Loukattiinko jotenkin? Tekikö päätöksen lähteä? Onko jossakin ns selviytymässä? 

 

Kauanko opintoja oli takana, paljonko edessä?

 

On toi rasittavaa, jos on kuormituksia. 

17-vuotiaana Suomeen, takuulla shokki. Kyseenalaista jakaa opiskelupaikkoja sillä perusteella ulkomailla pohjakoulutuksensa saaneille.

Vierailija
130/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvontakamerakuvasta on sanottu, että se on Lahden R-kioski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen paikka https://www.google.fi/maps/place/Saaristolaivastonkatu

Miten niin erikoinen. Uutta asuntoaluetta. 

Joku viittasi, että lähellä muutamia ruokaravintoloita. Basilico ja Kruunu Pizzeria, mikä saisi niihin menemään, ellei tapaamispaikka. Onpa K-marketkin (valvontakamerakuva ei sieltä).

Vierailija
132/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai poliisi sentään matkapuhelimen sisällön on saanut (operaattorilta) haltuunsa, vaikkei puhelinta olisi mistään kaivettukaan esiin. Vai onko sellainen tekniikka mahdollista vain tv-sarjoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai poliisi sentään tietokoneeseen on jo päässyt ja mahdollisia chateja lukemaan. Jos joku olisi jonnekin kutsunut syystä tai toisesta. Aikoiko vain itse mennä syömään tai tarjota joillekin ruokaa, jos siihen oli pyytänyt noin 50 euroa äidiltään.

Vierailija
134/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan kertausta. Eikö puhelinta pysytä paikallistamaan, jos sammuu odottamattomasti (lataus loppuu, tuskin nuorelta mieheltä siten pääsisi käymään),

re: "sijaintisovellus Find My iPhonen lokikirjaus siskonpojan puhelimen sijainnista näyttää noin iltayhdentoista aikaan 5. toukokuuta.".

 

Eihän missään ole kiveen kirjoitettu, että puhelin olisi silloin /enää/ ollut hänen hallussaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeltä on huono selitys, että kun ei osaa suomea, ei pärjäisi. Kyllä Helsingissä englannilla pärjää, noin 20 % on vieraskielisiä. Jos olisi vaikkapa tietä kysynyt.

 

Eikö ole täysin mahdotonta ettei näkyisi missään Helsingin valvontakameroissa alkaen siitä kun saapuu sinne Lahdesta, jos edes ikinä matkustikaan.

Vierailija
136/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedetään, että hän itse käytti luottokorttia, ellei edellyttänyt mitään koodien tuntemista, kuten jos lähimaksu,

 

re: "luottokortin tilitapahtumia ja puhelimen sijaintisovelluksen lokitietoja yhdistelemällä siskonpojan liikkeistä muodostui kokonaiskuva".

 

Tietysti, kun luottokorttia sen jälkeenkään ei ole käytetty, tuskin kenenkään muunkaan hallussa. Kai se sentään on nyt jo suljettukin.

Vierailija
137/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pian opiskelija-asunto vapautetaan jollekin toiselle?

Vierailija
138/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen kämppäkaveri, jos soluasunto, jos kaksio, jossa yhteinen keittiö ja wc. Mitä tästä arvelee.

Vierailija
139/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tunne ketään, niin mitä tekee jossain kruunuvuorenrannassa jota harva edes tietää missä sellainen on. Saati että ihan Lahdesta saakka päättäisi mennä juuri sinne.

Toukokuun alussa uusi ja paljon mediassakin näkynyt Kruunuvuoren silta oli juuri avattu. On voinut ihan hyvin käydä vaikka kavereiden kanssa katselemassa uutta siltaa ja uutta Kruunuvuorenrantaan johtavaa lyhyempää reittiä. Ennen siltaa olisin pitänyt tosi outona sijaintina mutta tuohon aikaan tuonne on varmasti tullut ihmisiä ihan vain katselemaan, on pitänyt itsekin käydä. 

 

Säät on ollut niin kylmät että tuskin on uimassa käyty, vai onko tuolla mitään rantaakaan? Onkohan illanviettoon liittynyt alkoholia? Kyllä väkisin tulee mieleen että lieneekö päätynyt mereen. Kauhea tilanne perheelle! 

Vierailija
140/215 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa. Katoamisesta on jo kauan. Huonosti on varmaan käynyt.

 

Taas pisti silmään tuo, että tämän opiskelijan Usassa asuva sukulainen oli kertonut hänelle, että Suomi on erittäin turvallinen maa. Tuohan ei enää pidä paikkaansa. 

Suomi on erittäin turvallinen maa. Pitää paikkansa edelleen. Nämähän on erittäin harvinaisia tapauksia.

Kannattaa myös muistaa, että jos joku katoaa laivalla tai kotimatkalla pimeässä vesistön ohi, tilastojen varjossa todennäköisintä on, että ihminen on itse horjahtanut veteen, eikä joutunut jonkun sarjahukuttajan uhriksi.

Myöskin silloin, kun joku matkustaa varta vasten johonkin omituiseen paikkaan ja katoaa siellä, todennäköisintä on itsem*rha, eikä se, että jokin m*rhaajajengi on houkutellut paikalle.

Eikö itsemurhan tekijä yleensä jätä jonkun viestin vai onko se vain legendaa. Poliisi tietää. Miten suuri osa, %, Suomessa jättää jonkun viestin. Henkilön mukaan ehkä: joku perheenisä ehkä jättää anteeksipyyntöviestin.

Jos itsemurha, niin mitä tästä taas kerran voisi oppia. Välttämättä Suomi ei ole se paras maa, johon sopeutuu moneksi vuodeksi suomea osaamattomana. Jos on istunut vain koneella, varmaan on tutkittu mahdollinen yllyttäminen mihin hyvänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi