Miten yksityinen vuokranantaja selvittää hakijan luottotiedot?
Ei kai kuka tahansa voi tarkistaa toisen luottotietoja? Pitääkö siinä itse tulostaa se rekisteriote tai ladata kännykkään ja näyttää näytöltä vuokraajalle? Kerran vuodessahan omat luottotiedot voi tarkistaa maksutta mutta ei enempää. En kai minä siitä alkaisi maksamaan.
Mietin vain kun Kelan paperissa lukee, että jos alkaa hakea halvempaa asuntoa niin myös yksityiseltä pitäisi hakea. En halua yksityiselle vuokralle. En tosin varmaan pääsisikään kun on pari maksuhäiriömerkintää. Olisiko vain helpompaa kun sanon suoraan vuokranantajalle, että minulla ei ole puhtaat luottotiedot vaan kaksi merkintää perintätoimiston veloista? Jos siis minut hyväksyttäisiin vuokralaiseksi? Mikä olisi järkevin menettelytapa?
Kommentit (66)
Annat vuokranantajalle henkilötunnuksen ja hän tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko helpompaa kun vain sanoisin itse, että siellä on kaksi merkintää perintätoimiston veloista? En halua yksityiselle vuokranantajalle, hakisin sitä vain koska Kela edellyttää hakemaan myös yksityiseltä. Nuo merkinnät torppaavat sen siihen, minun "onnekseni".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko helpompaa kun vain sanoisin itse, että siellä on kaksi merkintää perintätoimiston veloista? En halua yksityiselle vuokranantajalle, hakisin sitä vain koska Kela edellyttää hakemaan myös yksityiseltä. Nuo merkinnät torppaavat sen siihen, minun "onnekseni".
Ap
Kannattaa sanoa etukäteen, antaa sinusta luotettavamman kuvan. Voit myös mainita tai vaikka todistaa että olet aina maksanut vuokrasi kuitenki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei se yksityinen sulle tuolla lailla mitåään vuokraa. Se on sitten eri asia, että katsooko kela tuon vuokra-asunnon hakemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei se yksityinen sulle tuolla lailla mitåään vuokraa. Se on sitten eri asia, että katsooko kela tuon vuokra-asunnon hakemiseksi.
No sitten kai annan sille luvan katsoa ne tiedot. Mutta jos en siltikään ota sitä asuntoa (koska en edelleenkään halua yksityiselle), niin mikä järki tuossa ylipäätään on?
Eli: tarkoitatko että olisi parasta jos en sanoisi mitään merkinnöistäni, antaisin vain hänen tarkistaa ne tiedot ja toivoisin, että hän sanoo että ei, ei vuokraa? Sitten jos kävisikin niin ihmeellisesti että suostuisi vuokraamaan, niin sitten Kela ei katso tuota asunnon hakemiseksi. Onpas hankalaa. Toisaalta epäilen, että yksityisellä ei tässä kaupungissa kyllä paljoa ole halvempia kuin mitä minun asuntoni on (ylittää 46 eurolla sen kelan hyväksymän rajan yhdelle henkilölle).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No sitten kai annan sille luvan katsoa ne tiedot. Mutta jos en siltikään ota sitä asuntoa (koska en edelleenkään halua yksityiselle), niin mikä järki tuossa ylipäätään on?
Eli: tarkoitatko että olisi parasta jos en sanoisi mitään merkinnöistäni, antais
Mitää järkeä ei ole hakea asuntoa, josta valmiiksi tietää, että ei ota vastaan. Mutta mun neuvo on, että tarkista kelalta, minkä he katdovat asunnon hakemiseksi. Sitten kirjoitat jonkun sellaisen hakemuksen/yhteydenoton, mikä täyttää nuo kelan vaatimukset ja samalla kertoo, että et halua asuntoa. Itse vuokranantajana srvodtaisin esim +haen vuokra-asuntoa koska nykyinen asuntoni ylittää kelan normit. Valitettavasti luottotiedoissani on merkintä jos tuo täyttäisi kelan vaatimukset, se säästäisi meitä molempia turhalta vaivannäöltä. Mitta on mahdollista, että kela ei hyväksy tuota. Silloin sun on ehkä tehtävä hakemus ikäänkuin haluaisit asunnon ja vasta seuraavassa yhtydenotossa paljastettava ne luottotietohäiriöt. Tästä aiheutuu mulle ylimääräistä vaivaa, mutta ymmärrän, ettei se ole sun syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli: tarkoitatko että olisi para
Jotenkin tuntuisi silti hölmöltä kuormittaa vuokranantajaakin turhaan vain Kelan (ja oman tilanteeni) vuoksi. Toisaalta luulen myös, että asuntoon tulee sen verran hakemuksia että kun hän tarkistaa luottotietoni niin se on automaattisesti kielteinen vastaus, ja asunnon saa joku jolla on puhtaat luottotiedot. Jätän huomenna Kelalle soittopyynnön ja kysyn, että onko se ehdoton pakko hakea yksityiseltä asuntoa, jos hakee kaikilta isoilta vuokranantajilta. Nimittäin Kelan päätöksessä lukee, että lisäksi pitää hakea myös yksityiseltä vuokranantajalta.
Ap
Niin siis suurin osa isoista vuokranantajista on yksityisiä. Ne on voittoa tavoittelevia yksityisen sektorin vuokrayhtiöitä, eivät julkisen talouden tarjoamia tukiaispalveluita.
No jo on taas ongelma. Älä sinne Kelaan soita, jos sulla on niiden ohje hakea. Ei se soittamalla muutu. Haet yksityiseltä asuntoa normaalisti, mutta kerrot suullisesti, että ei ole luottotietoja ja haet vain Kelan käskystä. Ei Kela sitä tiedä. Luuletko, että ehtivät joka haun tsekkailla.
Helpomminhan yksityiseltä saa asunnon ilman luottotietoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis suurin osa isoista vuokranantajista on yksityisiä. Ne on voittoa tavoittelevia yksityisen sektorin vuokrayhtiöitä, eivät julkisen talouden tarjoamia tukiaispalveluita.
Tarkoitan nyt ihan yksityishenkilöä.
Ap
Ei minulta ole ikinä kukaan kysynyt luottotietoja kun olen yksityishenkilöltä vuokrannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan yhtä onneksi nuo sinun merkinnät ovat varoitusmerkki meille vuokranantajille. Älä pelkää että saisit asuntoa vaikka haluaisit.
Mikä siinä yksityisessä pelottaa? Oletko niin kova kommunisti, että et halua rahoittaa porvaria vai mistä kenkä puristaa?
Ap
On helpompaa jos sanot itse, että on merkintöjä. Ei sitten tarvitse tarkistaa.
T. Vuokranantaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sä oot nyt kaksi päivää mesonut, ettet halua hakea asuntoja ja mollannut Kelaa. Mikä helvetin id io ot ti sinäkin olet. Pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sano vaan etukäteen, niin vuokranantaja ei viitsi turhaan edes tarkistaa. Se kaiketi maksaakin jotain.
En ymmärrä miten ne tiedot liittyy vuokra-asumiseen ellei kyse ole vuokravelasta. Pitäisi olla salaisia. Jos saa vaikka pari tonnia kuussa käteen niin kyllä sillä kustantaa alle tonnin asunnon. Oletetaan nyt että kyseessä on muuten normikansalainen
up