Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut alkavat juomaan eläkkeellä?

Vierailija
21.06.2026 |

Elämän paras aika edessä, mutta korkki aukeaa niin kuin olisi elämä ohi jo. En ymmärrä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtii miettiä elettyä elämää tai elämätöntä elämää. Jos on ollut suorituskeskeinen että työ on ollut elämä niin paljon mitään ei jää jäljelle kun se ainoa elämänsisältö putoaa pois. 

Muotoilit hyvin sen mitä itsekin hain ajatuksissani. Muutenkin sitä rentoutumista ja olemisen taitoa ilman suorittamista voisi harjoitella jo silloin kun on työelämässä.

Kyllä varmaan moni tuntee tyhjyyttä eläkkeelle jäätyään kun kukaan ei ole sanomassa mitä sinun pitää tehdä seuraavaksi, kun siihen on tottunut jo esikoulusta asti. Sen lisäksi kokee ulkopuolisuuden tunnetta kun ei ole enää mukana koneistossa.

Vierailija
42/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole parempaakaan tekemistä. siksi ne nuoremmatkin juovat enimmäkseen. Aika käy pitkäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu pa elämään kyllästyneen nuoremman elämään. Trollailu vanhempiaan haukkuen. Nyt korkki kiinni. Ja töihin menekkö.

Vierailija
44/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse paljon juovana keski-ikäisenä miettinyt osittain vakavissani, että kun en ikinä halua joutua avuttomaksi hoivattavaksi, varsinkaan kun jatkuvasti saa lukea siitä, miten heikolla tolalla vanhustenhoito on,  niin siinä vaiheessa, kun eläkkeelle jäätyä alkaa kroppa osoittaa merkkejä vanhuuden raihnaudesta, aukeaa korkki isosti ja lopullisesti. Sikäli se olisi minulle helppoa ja luontevaa, että nyt työssä käydessänikin olen saattanut juoda yli 30 annosta yhden illan ja yön aikana (en tosin työpäivää edeltävänä yönä). Olen isokokoinen mies, mutta on tuo silti iso määrä.

Mutta nyt ajatukset ovat vähän toisenlaisia, sillä pitää ilmeisesti jättää alkoholi kokonaan jo nyt, kun eläkeikään taitaa olla vielä yli 15 vuotta. Lieveilmiöt ovat liian vakavia, ja se raja, mikä määrä viiniä, olutta ja viinaa on tarpeeksi, nousee koko ajan ylemmäksi. Ja luulen, että tarvittaessa löydän miellyttävämpiäkin tapoja välttää hoitokoti kuin viinan juonti. Jos vaikka yrittäisi kasikymppisenä kiivetä mahdollisimman vaaralliselle kasitonniselle.

Vierailija
45/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin on lupa olla kännissä ikuisesti.

Jep! Eikä krapulaa. Sekin saattaa tulla, mutta minä määrään päivän.

- 👵-

Päiväsi määrää maksasi, kun se poksahtaa niin se on sitten siinä. 

Vierailija
46/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin eläkkeelle muutama vuosi sitten. Työuran aikana tyypillisesti join vähän perjantaina ja vähän enemmän lauantaina. Päätin jatkaa samaa linjaa eläkkeellä ja se toimi. Minulla on edelleen arki ja sitten viikonloppu, elämä ei ole yhtä pitkää lauantaita. Nyt tosin on käynyt selväksi että meidän märän sukupolven juominen ei ollutkaan niin hauskaa ja harmitonta kuin moni luuli. Alkoholin käyttö alkaa näkyä joillakin kavereilla maksassa tai aivoissa. Ja nämä ovat menestyneitä, perheellisiä, jämptejä miehiä. 

Nykyään otan mallasviskipaukun perjantaina. Lauantaina juon 2,5 desiä punkkua ja vahvan puolen litran saunakaljan. Siitä tulee vähän humalan huumaa hetkeksi, ja se riittää. Mitään krapulan tapaista en ole kokenut aikoihin. 

Aika tarkkaan olet mitannut sen, mitä juot

Joo. ja ihan tarkoituksella. Kun määrät ovat tarkkaan lasketut ja vakiot, niistä lipsuminen on vaikeampaa. Muuten olisi helppo lipsua ja juoda liikaa. "Ei se nyt haittaa jos vielä pari lasillista ottaa."

Vierailija
47/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämästä katoaa vanha tuttu rytmi koska rutiinit poistuvat. Tyhjää aukkoa paikataan "rentoutumalla" sillä tavalla mikä on opittu joskus. Se vain karkaa helposti lapasesta.

Yksinäisyys! Joillekin työkaverit ovat olleet ainoa sosiaalinen verkosto. 

Vierailija
48/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän tyhjyys paljastuu. 

Aivan. Siksi sinäkin olet täällä.

Sinäkin?

Vierailija
49/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän tyhjyys paljastuu. 

Aivan. Siksi sinäkin olet täällä.

Eri. Kuinka tämä liittyy alkoholin käyttämiseen? Vai pitikö vain päästä kirjoittamaan joku "nokkeluus".

Kysy siltä, jonka kysymykseen vastasin.

Mutta kun sinäkin olet täällä! 

Vierailija
50/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän paras aika on aasiassa matkustelu 20-50 vuotiaana, kun ei tartte vielä sinistä pilleriä ees.

Vierailija
51/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on aikaa tissutella joka päivä kun ei ole enää mitään velvoitteita varsinkin jos olet eronnut ja asut yksin.

Vierailija
52/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lipsun helposti ottamaan kännit joka vapaalla joten helposti lähtee käsistä varsinkin jos olisin eläkkeellä. 

Vierailija
53/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin juomaan jo nyt mutta kun töihin pitää mennä. Eläkeiän haave se on minullekin

Vierailija
54/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta tekemistä kun rutiini elämästä katoaa. Varmaan piilevä alkoholismi taustalla mutta työssäkäynti piti sen aisoissa asettaen rajat juopottelulle. 

Vierailija
55/55 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun eläkepäivät alkaa, menen Alkoon ostoksille ja siitä se sitten lähtee, aah vapaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi