Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloma lähestyy ja meillä käydään taas sanaa keskustelua.

Vierailija
21.06.2026 |

Kesälomasta nimittäin ja sen vietosta. 

Puoliso haluaa olla kotona, ei lähde mukaan päivä tai reissuun. 

Olen viimeiset 20 vuotta yrittänyt saada häntä houkuteltua mukaan, tuloksetta. Reissut olisivat maksuttomia hänelle, sillä minä maksaisin ne.

Aikoinaan lähti mukaan kun kävimme Raumalla ja muutaman vuoden päästä jossain päin Suomea kylpylässä / korpimökissä. Tästä seurasi vain vuosien valitus miten hänen kallista aikaa haaskattiin typeriin paikkoihin. Lisäksi otti valitukseen otti kantaa anoppi, joka minulle kiukkuisesti piti puhutteluja huonoista lomapaikoista. 

Puolisoni tehnyt viimeiset 10 vuotta kotoa käsin etätöitä, ei juurikaan poistu kotoa ja siksi ajattelin, että joku päivän tai kahden loma ois kiva. Ei ollut.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan keskustelleet miksi kotoa lähteminen tai sinun piristysyritys ei juuri hänestä tuntu

hyvältä idealta? Keskusteletteko te muutenkaan säästä kummemmasta asiasta? Ja kuis se teidän arki muuten? 

Kun se arki on yhdessä kivaa ja tasapainosta, ei tarvitse ladata niin hirveästi odotuksia lomiin, yms päiviin. 

Vierailija
62/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan käyty miehen kanssa paikoissa ja tehty asioita, joita tykätään läppärinkin kautta katsella tai kuunnella ensin kotona. Sitä kai sieltä netistä katsotaan ja kuunnellaan, mistä on kiinnostunut. Ja sitten ne tekemiset siirretään netistä arkeen.

Tätä yritin exän kanssa ja aina kun näytin netistä jotain niin haukkui pervoksi. Onneksi nykyinen fwb tykkää juuri tällaisesta ja aktiivisesti hänkin laittaa videoita asioista joita voitaisiin kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei halua poistua kotoa. Viihtyy vuoteella läppärin kanssa

Mitä hän katselee sieltä läppäriltä? Semmoisesta ajankulusta hän sitten tykkäisi varmasti elävässä elämässäkin. Jos hän katsoo elokuvia, osta liput elokuvateatteriin. Jos hän pelaa pelejä, ehdota, että pelaatte jotain pelejä keskenänne. Jos hän seuraa politiikkaa, niin lähtekää Suomiareenaan paikan päälle yleisöksi. Jne. Kkaikilla on joku kiinnostuksen kohde.

Hän tekee töitä, ja töihin liittyviä asioita.

Yritän oikeasti saada häntä liikkeelle sisätiloista, elämään muutakin elämää kuin töitä ja vuodetta.

Olen siis pari kertaa näinä vuosina hankkinut nämä pienet lomat häneltä kysymättä ja toki lähti, mutta se naputus ja äidille soittelut ikävästä p a s k a s t a lomasta kruunasi kaiken. Anoppi sitten ripitti minua, että p a s k O j a lomia.

Ap

Vierailija
64/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän katselee sieltä läppäriltä? Semmoisesta ajankulusta hän sitten tykkäisi varmasti elävässä elämässäkin. Jos hän katsoo elokuvia, osta liput elokuvateatteriin. Jos hän pelaa pelejä, ehdota, että pelaatte jotain pelejä keskenänne. Jos hän seuraa politiikkaa, niin lähtekää Suomiareenaan paikan päälle yleisöksi. Jne. Kkaikilla on joku kiinnostuksen kohde.

Yritän oikeasti saada häntä liikkeelle sisätiloista, elämään muutakin elämää kuin töitä ja vuodetta.

Olen siis pari kertaa näinä vuosina hankkinut nämä pienet lomat häneltä kysymättä ja toki lähti, mutta se naputus ja äidille soittelut ikävästä p a s k a s t a lomasta kruunasi kaiken. Anoppi sitten ripitti minua, että p a s k O j a lomia.

Ap

No nyt asia selkenee. Ap tuhlaa rahaa turhiin reissuihin ja puoliso stressaa koska nyt joutuu tekemään entistä enemmän töitä.

Et sitten ole ap huomannut että puolisosi varautuu pahimpaan tekemällä töitä ja säästämällä. 

Se että sinä maksat reissut ei ole merkitystä jos puoliso on laskenut tulevaisuuden niin että selviätte hengissä molempien varallisuuden ansiosta.

Vierailija
65/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No nyt asia selkenee. Ap tuhlaa rahaa turhiin reissuihin ja puoliso stressaa koska nyt joutuu tekemään entistä enemmän töitä.

Et sitten ole ap huomannut että puolisosi varautuu pahimpaan tekemällä töitä ja säästämällä. 

Se että sinä maksat reissut ei ole merkitystä jos puoliso on laskenut tulevaisuuden niin että selviätte hengissä molempien varallisuuden ansiosta.

No höpö, höpö. Meillä omat rahat ja molemmat hoitaa omat osuudet talousasioissa.

Tienaan kuitenkin yli 80.000 vuodessa ja siitä, jos laitan 400-500€ lomaan / pieneen reissuun, se ei talouttani kaada.

En elä puolisoni varassa tai hänen säästöillään. Eikä hän elämämiseeni edes ikinä rahojaan laittaisi.

Ap

Vierailija
66/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Yritän oikeasti saada häntä liikkeelle sisätiloista, elämään muutakin elämää kuin töitä ja vuodetta." 

Uskon kyllä. Puolison muutosyritykset ja vihjailut siihen suuntaan, että sen puolison tarttisi muutakin elämää elellä, ovat kuitenkin useimmista ihmistä erittäin vastenmielisiä. Ennemmin vaan ehdota omalta puoleltasi tekemisiä, äläkä puhu hänestä ja hänen tekemättömyydestään mitään, koska sellainen puhuminen on yhtä kuin syytös, joka aiheuttaa vain puolustusreaktion tm. negatiivista. Sano, että haluat lähteä sinne ja sinne ja sitten totea, että et ok, jos mies ei halua tulla, mutta sinusta olisi kiva, jos mieskin tulisi mukaan. Tai jotain vastaavaa, joka ei osoita häneen syyttävällä sormella.

Vierailija
67/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ole 20 vuodessa saaneet asiaan selvyyttä. Se kertoo enemmän teistä molemmista 

Meinasin kanssa tarttua tähän. 

Mietin vain että mistä tuollainen haluttomuus retkille ja yhdessäoloon kumpuaa?  Jotenkin tuntuu surulliseslta jos on pitkässä parisuhteessa ja joutuu siinä olemaan yksin ja pahimmassa tapauksessa selittelemään omia valintoja muille (anoppi)

-Kylmat kädet Ry

Vierailija
68/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs patikkamatkat metsäradoilla, mihin tullaan yöksi kotiin takaisin? Jospa hän ei halua yöpyä joissakin hotelleissa, vaan tuntee olonsa kotona viihtyisämmäksi? Päiväreissuja voi tehdä laivalla saaristoja kiertämässä, päiväsaikana metsälammen viereen eväiten kanssa teltailemaan, päivä johonkin kaupunkireissuun, kalastamaan, uimaan ym. Keskustelkaa ja kyselee enemmän häneltä. Kai se lopulta selviää, mistä hän on kiinnostunut. Yöpykää vaan kotona.

Vierailija
69/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan käyty miehen kanssa paikoissa ja tehty asioita, joita tykätään läppärinkin kautta katsella tai kuunnella ensin kotona. Sitä kai sieltä netistä katsotaan ja kuunnellaan, mistä on kiinnostunut. Ja sitten ne tekemiset siirretään netistä arkeen.

Tätä yritin exän kanssa ja aina kun näytin netistä jotain niin haukkui pervoksi. Onneksi nykyinen fwb tykkää juuri tällaisesta ja aktiivisesti hänkin laittaa videoita asioista joita voitaisiin kokeilla.

😂 No oli sitten vaihto paikallaan.

Vierailija
70/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ap oikeasti tiedä mistä asioista se sinun mies oikein on kiinnostunut? Sellaisiin lähtee varmasti mukaan, mikä myös kiinnostaa.

Vierailija
71/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ap oikeasti tiedä mistä asioista se sinun mies oikein on kiinnostunut? Sellaisiin lähtee varmasti mukaan, mikä myös kiinnostaa.

Luulisi miehen osaavan kertoa itseä kiinnostavista asioista eikä olettaa, että puoliso kiskoo ne esille.

Vierailija
72/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs patikkamatkat metsäradoilla, mihin tullaan yöksi kotiin takaisin? Jospa hän ei halua yöpyä joissakin hotelleissa, vaan tuntee olonsa kotona viihtyisämmäksi? Päiväreissuja voi tehdä laivalla saaristoja kiertämässä, päiväsaikana metsälammen viereen eväiten kanssa teltailemaan, päivä johonkin kaupunkireissuun, kalastamaan, uimaan ym. Keskustelkaa ja kyselee enemmän häneltä. Kai se lopulta selviää, mistä hän on kiinnostunut. Yöpykää vaan kotona.

Olen ehdottanut näitäkin, ei kiinnosta. Ei halua päivä tai puolipäiväreissuja. 

Hänen elämä on oikeasti kotona, töitä ja kotona. Kaupassa käy ostamassa itselleen ruokaa.

Ei se sitten minun tehtäväni ole häntä piristää tai saada liikkeelle? 

Ap

Vierailija
73/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä en kyllä viitsisi aloittaa "keskustelua" aiheesta, kun lopputulos on ennalta selvä. Miksi kiusata miestä, joka ei halua lähteä lomalle, kun kerran tiedät, ettei hän halua. Ei hänkään varmaan kiusaa sua vaatimalla suakin jäämään kotiin?

No, kyllä sieltä on mieheltä kuittausta tullut, kun olen reissussa ollut -> joutunut käyttämään yksin koiraa ulkona. Minun reissut olleet päivän tai kahden mittaisia.

Ap

Se vois ottaa koiralle babysitterin/ulkoiluttajan. Kysymään naapuruston nuorilta, että kuka haluaa tienata taskurahaa.

Minulla oli kaksi koiran ulkoiluttajaa kaupungissa. Nykyisin on iso aidattu tontti.

Vierailija
74/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Heittelen nyt tähän ajatuksia, kun en teitä tunne.

Voisiko puolisollasi olla jokin syy, miksi ei halua lähteä kotoa pois? Kenties, jokin pelko, häpeä, ? Tuollaiset eivät näy ulospäin.

En ole koko ketjua lukenut, mutta olette varmaan keskustelleet asiasta, olet kertonut toiveesi yhteisestä lomasta ja hän on vastannut jotain?

Minulla tulee edelleen vaan surullinen olo, itse kokisin vastaavassa tilanteessa yksinäisyyttä parisuhteen sisällä. Ja alkaisin miettimään vaihtoehtoja, kuinka päästä ulos tilanteesta. Aloittaisin keskustelulla ja koittaisi saada selville, mistä kiikastaa. Tuo että toinen haluaa tehdä reissuja yhdessä ja toinen ei, niin on jo parisuhteen kannalta merkittävä juttu.

Anopille sanot vain topakasti, että asia ei liity sinuun mitenkään ja teet rajat selväksi hänelle ja pidät niistä kiinni. Kenenkään ei tarvitse kuunnella tuollaista arvostelua.

-Kylmät kädet Ry

Vierailija
75/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi miehen osaavan kertoa itseä kiinnostavista asioista eikä olettaa, että puoliso kiskoo ne esille.

Ei se mikään automaatio ole, toiset kertoo, toiset ei kerro omasta aloitteestaan. Ja jos on suhde väljähtynyt tai osapuolet muuttuneet kovasti matkan varrella ja etääntyneet toisistaan, niin silloin ollaan takaisin samassa pisteessä kuin suhteen alussakin ja tämmöisessä tilanteessa on uudelleen tutustuttava ja kyseltävä, mistä toinen nykyään tykkää.

Vierailija
76/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä en kyllä viitsisi aloittaa "keskustelua" aiheesta, kun lopputulos on ennalta selvä. Miksi kiusata miestä, joka ei halua lähteä lomalle, kun kerran tiedät, ettei hän halua. Ei hänkään varmaan kiusaa sua vaatimalla suakin jäämään kotiin?

No, kyllä sieltä on mieheltä kuittausta tullut, kun olen reissussa ollut -> joutunut käyttämään yksin koiraa ulkona. Minun reissut olleet päivän tai kahden mittaisia.

Ap

Se vois ottaa koiralle babysitterin/ulkoiluttajan. Kysymään naapuruston nuorilta, että kuka haluaa tienata taskurahaa.

Minulla oli kaksi koiran ulkoiluttajaa kaupungissa. Nykyisin on iso aidattu tontti.

Tai puolisolle vähän toinen asenne. Meillä jos puoliso lähtee vaikka sukuloimaan, niin ei nyt tulisi mieleenkään alkaa kitisemään ja syyllistämään puolisoa ja uhritua itse. 

Saman lopputuloksen saa eri tavoilla.

"Taas se menee sinne Joensuuhun ja mulle jää nämä rakit, hoida itse hoitajat näille, minä en ota kantaa"

Tai

"Hauskaa reissua ja kerro terveiset Joensuuhun, me pärjätään täällä hyvin"

Lopputulos on sama, puoliso menee kuitenkin sinne Joensuuhun.

Olettaen tietenkin että sama toimii myös toistepäin.

-Kylmät kädet Ry

Vierailija
77/77 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tai puolisolle vähän toinen asenne. Meillä jos puoliso lähtee vaikka sukuloimaan, niin ei nyt tulisi mieleenkään alkaa kitisemään ja syyllistämään puolisoa ja uhritua itse. 

Saman lopputuloksen saa eri tavoilla.

"Taas se menee sinne Joensuuhun ja mulle jää nämä rakit, hoida itse hoitajat näille, minä en ota kantaa"

Tai

"Hauskaa reissua ja kerro terveiset Joensuuhun, me pärjätään täällä hyvin"

Lopputulos on sama, puoliso menee kuitenkin sinne Joensuuhun.

Olettaen tietenkin että sama toimii myös toistepäin.

-Kylmät kädet Ry

Aika kunnianhimoista yrittää muuttaa pinttyneitä asenteita toisesta ihmisestä.

Ei tule onnistumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän