Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?

Vierailija
21.06.2026 |

https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…

Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lihava, varaa itsellesi kaksi paikkaa. Se on varmasti mukavampaa sinulle itsellesikin.

Vierailija
22/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vinkit:

Älä juo kahvia tai olutta ennen lentoa, ellet halua ravata vessassa. Pukeudu mukaviin, löysiin tummiin vaatteisiin. Löysiin, että eivät paina istuessa virtsarakkoa. Tummiin, että ei näy, vaikka vahingossa sotkisit jotain päällesi koneen pienissä tiloissa. Käy vessassa ennen boardingia.

Jos et lennä paljoa, niin ehkä olet matkustanut enemmän kaukojunilla tms. Mieti mitä olet oikeasti tarvinnut niillä reissuilla? Jos esim. päätä särkee helposti tai saat helposti allergiaa, kannattaa mukana matkustamossa olla lääkettä. Silmätippoja suosittelen myös, jos käyttää piilolinssejä tai on muuten vaan kuivat silmät. Lentokoneen ilma on todella kuivaa. Samasta syystä itselläni on lennon pituudesta riippuen 1-2 vesipulloa. Monet pitää matkustamossa myös kasvo- ja käsivoidetta, mutta itse en ole kokenut niitä tarpeellisiksi. Huulirasvan kyllä.

Itse nukun aina lennoilla, joten minulla on mukana niskatyyny, unimaski ja pieneen tilaan menevä viltti. Jos et meinaa nukkua, nämä kaikki ovat luultavasti sinulle turhia.

Sitten on vähintään yhden päivän vaatteet varalta repussa, jos ruumalaukku jää matkan varrelle. Ikinä ei ole jäänyt tosin. Pientä lämpimässä säilyvää evästä, jos tuleekin mutkia matkaan. Nämä kaikki edessä olevan penkin alle mahtuvaa reppuun ja repun päälle sadesuoja suojaamaan kaikelta lialta, mitä turvatarkastuksissa ja penkin alla luuraa.

Sitten pieneen vyölaukkuun käsidesi, puhelin, varavirta, kuulokkeet ja lompakko. Jos on pitkä lento, niin minulla on kahdet erilaiset kuulokkeet mukana. Toiset vastamelunappikuulokkeet ja toiset over ear-malliset, joita sitten vuorottelen. (Korvat väsyy molempiin pidemmän päälle).

Muuta en keksi, mutta ehkä muilla on vielä paremmin sinulle sopivia vinkkejä.

Muistin yhden jutun lisää. Viimeksi pitkällä lennolla minulla oli mukana kosteuspyyhkeitä ja sellaisia deodorantti-pyyhkeitä. Ne tuli tarpeeseen, kun lennolla oli todella kuuma. Pystyin raikastautumaan välissä eikä tullut hajuhaittoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on helpompaa, jos ottaa muutkin huomioon. Suurin osa keskittyy omaan mukavuuteensa muiden kustannuksella, jolloin ärsyyntymistä syntyy juuri siksi. 
Sanon sadannen kerran, että saman penkkirivin ihmisiä kannattaa tervehtiä. Se ei tarkoita juttelua ja tutustumista toisiinsa, vaan se laimentaa kaikkien ärsytystä jos joku päättää rampata koko ajan vessassa ja  toinen sätkii jaloillaan minunkin jalkoja.  Kun katsoo somessa kaikenlaisia "vinkkejä" lentomatkumistamiseen ja miten suhtautua muihin ne perustuvat aina siihen, ettei alkujaankaan ole osattu käyttäytyä muut huomioiden, Koneet ovat niin ahtaita ja tukahduttavia, että helpottaa huomattavasti sanoa se hei vieruskumppanille. Jos kykenee vielä kohteliaasti antamaan toiselle hänen takkinsa tai mitä tavaratilassa onkaan se on valtavan upea suoritus. Ja myös antaa sinusta kokeneen matkustajan vaikutelman. Ensi kertalaiset tunnistaa juuri tunkemisesta ja siitä, ettei huomioi muita. Entistä nolompaa kansainvälisillä lennoilla.

Vierailija
24/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on helpompaa, jos ottaa muutkin huomioon. Suurin osa keskittyy omaan mukavuuteensa muiden kustannuksella, jolloin ärsyyntymistä syntyy juuri siksi. 
Sanon sadannen kerran, että saman penkkirivin ihmisiä kannattaa tervehtiä. Se ei tarkoita juttelua ja tutustumista toisiinsa, vaan se laimentaa kaikkien ärsytystä jos joku päättää rampata koko ajan vessassa ja  toinen sätkii jaloillaan minunkin jalkoja.  Kun katsoo somessa kaikenlaisia "vinkkejä" lentomatkumistamiseen ja miten suhtautua muihin ne perustuvat aina siihen, ettei alkujaankaan ole osattu käyttäytyä muut huomioiden, Koneet ovat niin ahtaita ja tukahduttavia, että helpottaa huomattavasti sanoa se hei vieruskumppanille. Jos kykenee vielä kohteliaasti antamaan toiselle hänen takkinsa tai mitä tavaratilassa onkaan se on valtavan upea suoritus. Ja myös antaa sinusta kokeneen matkustajan vaikutelman. Ensi kertalaiset tunnistaa juuri tunkemisesta ja siitä, ettei huomioi muita. Entistä nolompaa kansainvälisillä lennoilla.

Millaista tervehtimistä tarkoitat? Suomalaisiin taitaa tehota parhaiten lyhyt katsekontakti ja nyökkäys. 

Vierailija
25/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on lapsi mukana, niin mukaan myös tabletti ja kuulokkeet. Lentomatka ei ole se paikka, jossa alat opettamaan lasta matkustamaan ilman ruutua. Tabletille lataat offline-tilassa toimivia lapsen lempijuttuja.

Ja lapselle päälle sellaiset vaatteet, että toimii oli matkustamossa sitten liian kylmä tai liian kuuma (yleensä on jompaa kumpaa, harvoin mitenkään sopivaa). 

Vierailija
26/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä, että mitä eväitä lentokoneeseen kannattaa ottaa mukaan? 
Ap

Vierailija
27/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vielä, että mitä eväitä lentokoneeseen kannattaa ottaa mukaan? 
Ap

Minulla on nykyisin lähinnä kuivattuja hedelmiä ja marjoja, miniporkkanoita ja suojattuja cashew-pähkinöitä.

Huonoja ideoita ovat olleet: proteiinipatukat (litistyivät ja sulivat laukussa ällöttäviksi), suolakeksit/-tikut ja riisikakut (menivät tuhannen murusiksi ja lähinnä sotkivat) sekä irtokarkit (tuli vaan huono olo). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan