Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntonäytöillä ei ketään!

Vierailija
20.06.2026 |

Mies jäi työttömäksi ja meidän on pakko myydä asuntomme. Kuusi näyttöä jo ja ei ketään käynyt! Milloin se kauppa muka 'piristyy'?

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsemme asunnon kun olemme parin kuukauden kuluttua ns. paluumuuttajia ihan suunnitellusti. Odottelemme kuitenki vielä puolosen vuotta ennen kuin alamme tehdä itsellemme sopivista tarjouksista törkeitä tarjouksia. Lainaa emme tarvitse koska rahaa on. Ennemmin tai myöhemmin saamme itsellemme sopivan asunnon ns. sopivaan hintaan. Joku häviää, me voitamme. Elämä on.

Teette itsellenne sopivista tarjouksista törkeitä tarjouksia? :-D

Just joo. Oot kuitenkin joku Kontulan neukkukuutioissa asuva hyyryläinen. Mutta aina saa unelmoida.

Tuli pieni ajatusvirhe. Toki tarkoitin itsellemme sopivia asuntoja eli ostokohteita. 

Ei tarvitse unelmoida, toisille (ei sinulle) tämä on realismia.

Juoppo homo sinä olet.

Heh. Juoppo kyllä mutta en homo.

Tiedätkö muuten mikä on rikkaan juopon (minä) ja köyhän juopon (sinä) ero? 

Köyhä juoppo haisee vanhalle viinalle, rikas juoppo 16 vuotta vanhalle viinalle.

Vierailija
142/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa kaikki uudemmat asunnot ja omakotitalot menevät silmänräpäyksessä. Vanhempia sitten saa myydä kuukausikaupalla, eikä tunnu menevän kaupaksi edes pilkkahintaan. Vanhemmilla tarkoitan ennen 2000 rakennettuja.

Höpö höpö

Kyllä näin on Kainuussa. Uskokaa tai älkää. Toivoisin todellakin, että olisi toisinpäin, niin ei olisi jumalaton nopeuskilpailu aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko osasyynä olla se, että pankit eivät myönnä lainaa?

Niin ei saa lainaan ollenkaan, pitäisi olla omarahoitusosuus säästettynä ja sitten voi olla vaikea saada pitkäaikaikasta lainaa mikä nostaa kuukausittaisen erän summaa. Tulee lainasta huolimatta liian kalliiksi.

Vierailija
144/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 35-vuotias nainen ja olen joutunut vaihtamaan työpaikkaa viisi kertaa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Joka kerta siis firma mennyt nurin tai lopettanut Suomen osaston toiminnan, eli kaikki on pistetty ulos. En uskalla ostaa asuntoa, koska nytkin olen jo kolmesti paikkakuntaa vaihtanut. Nyt aion muuttaa taas toiseen kaupunkiin. Monella muullakin on tosi epävarma tilanne nyt.

Asunnon ostaminen olisi tuollaisessa elämäntilanteessa todella väärä valinta. 

Vierailija
145/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon osto on kauhee riski juuri nyt.Voi joutuu työttömäksi,mitäs sitten huutokaupataan ,As.velat  jää..

Vierailija
146/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii, ja samalla jos asunnonomistaja joutuukin työttömäksi, kela ja poliitikot toki olettavat, että työtön myy heti kämppänsä, kun kerran on sitä omaisuutta! Kun se asunto niin vain myydään tässä markkinassa...

Sekin kertoo vielä jotain tästä ajasta, että kun itse jäin pari kk sitten työttömäksi, pankki ei suostunut myöntämään lyhennysvapaata (jota en ollut ennen pyytänyt). 

Että ei kannata omistaa mitään! Annetaan suuromistajien omistaa kaikki ja me muut maksellaan kiltisti vuokrat tukiaisten avulla pienestä palkasta. Ihmetellään samalla, miksei talous kasva ja ihmiset kuluta ja osta asuntoja.

Mistä pankki sai tietää sun potkuista, että tiesi ilmoittaa ettei lyhennys vapaata tipu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa missä on järkeä, on teettää uusi ihan perus omakotitalo suht lähelle pk seutua. Itse tekemällä maksat sen 350-400 tonnia, jos ostat toisen tekemänä, maksat 450-600 tonnia.

Vierailija
148/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii, ja samalla jos asunnonomistaja joutuukin työttömäksi, kela ja poliitikot toki olettavat, että työtön myy heti kämppänsä, kun kerran on sitä omaisuutta! Kun se asunto niin vain myydään tässä markkinassa...

Sekin kertoo vielä jotain tästä ajasta, että kun itse jäin pari kk sitten työttömäksi, pankki ei suostunut myöntämään lyhennysvapaata (jota en ollut ennen pyytänyt). 

Että ei kannata omistaa mitään! Annetaan suuromistajien omistaa kaikki ja me muut maksellaan kiltisti vuokrat tukiaisten avulla pienestä palkasta. Ihmetellään samalla, miksei talous kasva ja ihmiset kuluta ja osta asuntoja.

Mistä pankki sai tietää sun potkuista, että tiesi ilmoittaa ettei lyhennys vapaata tipu?

Pankit näkevät jostain hämmästyttävästä syystä että tilille ei tulekaan enää kerran kuussa summaa X yritykseltä Y vaan summa Z ( jossa Z << X) yritykseltä nimeltä sossu.

Lisäksi asiakkaan tiedot pitää päivittää aina kun haluat muuttaa lainaehtoja kuten esimerkiksi hakea lyhennysvapaata. 

En ole varma miten tuo juridisesti hoidetaan missäkin pankissa mutta periaatteessa aiempi lainasopimus raukeaa ja solmitaan uusi jolloin kaikki aiemmat tiedot nollautuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asunto sijaitsee ja onko okt vai mikä?

Minä sain juuri myytyä oman kerrostaloasuntoni Helsingissä hyvllä alueella alunperin toivomaani hintaan, mutta myynti kesti vuoden. Kaikenlaista renkaanpotkijaa kävi toki tekemässä törkeitä tarjouksia siinä välissä, onneksi lopulta tuli oikea ostaja.

Jossakin sitä pitää asua, jos ei sillan alle aio. Omistusasunto vastike+laina on halvempi kuin vuokra.

Laina ynnä vastike on enemmän kuin vuokra ellet sitten ole niin tyhmä, että aina väkisin muutat kalliisiin asuntoihin.

No, ei meillä ainakaan ollut, n. 200-300 euroa halvempi kuukaudessa kuin mitä erinäisissä (ihan tavallisissa) vuokrakämpissä maksoimme. Ja nyt on oma maksettu asunto. En ymmärrä millä matematiikalla näitä laskette?

Ihan Nordean lainalaskurilla realistisesti katsoen eri asuntojen todelliset hinnat ja kulut.

Sinä kai puhut jostain menneestä ajasta kauan sitten. Nykyään jos ostaa uudisrakennuksesta pienenpienen kerrostalokaksion 39 neliötä Helsingistä, tarvitsee ensin säästää lähes 20 000 euroa, että saa asuntolainan 20 vuodeksi. Asunnon hinta on lähes 200 000 e siis, joten lainan kuukausieräksi tulee alimmalla korkolla 977 e/kk, joten hoitovastikkeen 363 e/kk, ja siihen vielä laskettuna kiinteistövero 155 e/kk tulee kuukauden asumiskuluiksi pienessä omistusasunnossa 1 495 e/kk.

Samalta kadulta voi saada samankokoisen vuokra-asunnon hintaan 847 e/kk. Se tarkoittaa, että omistusasujan kulut ensimmäisenä asumisvuonna ovat 7 776 euroa enemmän kuin vuokra-asujalla.

Vierailija
150/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asunto sijaitsee ja onko okt vai mikä?

Minä sain juuri myytyä oman kerrostaloasuntoni Helsingissä hyvllä alueella alunperin toivomaani hintaan, mutta myynti kesti vuoden. Kaikenlaista renkaanpotkijaa kävi toki tekemässä törkeitä tarjouksia siinä välissä, onneksi lopulta tuli oikea ostaja.

Jossakin sitä pitää asua, jos ei sillan alle aio. Omistusasunto vastike+laina on halvempi kuin vuokra.

Laina ynnä vastike on enemmän kuin vuokra ellet sitten ole niin tyhmä, että aina väkisin muutat kalliisiin asuntoihin.

Vuokra ei koskaan ole halvempi kuin asunnon kulut (kuten remontit, lainakulut ja vastike) + omistajan tuotto.

On. Koitapa nyt hilata periisi tänne vuoteen 2026 ja tähän todelliseen tilanteeseen mistä puhutaan. Elät menneessä, Eskoseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut nyt ihan koko ketjua lukea, oma kokemus nyt ostajan näkökulmasta. Koko ajan hehkutetaan kuinka nyt on ostajan markkinat. Joo joo, mutta kun ei tule sellaisia asuntoja myyntiin jonka haluaisi oikeasti ostaa. Aika moni ei nyt laita myyntiin, ellei ole aivan pakko. Myynnissä on avioerokämpät ja kuolinpesien kämpät. Jälkimmäisissä yleensä remppatarvetta ja huonosti hoidetuista yhtiöistä. Olen nyt etsinyt 2 v omaa asuntoa enkä ole edes pohtinut tarjouksen tekoa. Olen käynyt yli 60 asuntonäytössä. Kiinteistövälittäjät ovat usein hyvinkin ammattitaidottomia, suorastaan sabotoivat myyntiä jos minulta kysytään. Eivät vastaa puhelimeen tai sähköpostiin eivätkä soita takaisin. Yksi välittäjä alkoi väittää näytöllä ettei yläkerrassa ole toista asuntoa, vaikka oli kyseessä luhtitalo eli oli siellä ihan toiset asukkaat yläkerrassa. Mietin oliko välittäjä huumeissa, niin oli oudot ja epämääräiset vastaukset. 

Eli omassa tapauksessa rahat makaa tilillä ja rikastutan tässä vuokranantajaa. Kun ei nyt ihan mitä tahansa halua ostaa kuitenkaan.

Tsempit kaikille myyjille ja ostajille. 

Vierailija
152/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asunto sijaitsee ja onko okt vai mikä?

Minä sain juuri myytyä oman kerrostaloasuntoni Helsingissä hyvllä alueella alunperin toivomaani hintaan, mutta myynti kesti vuoden. Kaikenlaista renkaanpotkijaa kävi toki tekemässä törkeitä tarjouksia siinä välissä, onneksi lopulta tuli oikea ostaja.

Jossakin sitä pitää asua, jos ei sillan alle aio. Omistusasunto vastike+laina on halvempi kuin vuokra.

Laina ynnä vastike on enemmän kuin vuokra ellet sitten ole niin tyhmä, että aina väkisin muutat kalliisiin asuntoihin.

Ennemmin se kai on tyhmää asua jossain halvassa paskaläävässä. Missä tahansa siedettävässä asunnossa siedettävällä alueella ostaminen on vuokraamista halvempaa.

Eipä ole enää. Nyt vuokramarkkinat ovat ainakin täällä Helsingissä niin kuumat, että vuokria joudutaan laskemaan, että saadaan vuokralaiset. Plus jos vielä katsotaan vaikkapa ARA-asuntojen vuokrat, niin nehän on himpun verran edullisempia vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei tarvitse asuntolainaa asunnon ostoon, Helsingissäkään. Ja kun omistaa muita asuntoja ja kiinteistöjä, voi laittaa jonkun niistä asuntolainan vakuudeksi silloin, kun löytää hyvän kohteen, eikä sen hetkinen asunto (jossa asuu itse) ole vielä myynnissä.


Näin me ollaan tehty. Nelikymppisinä.

Mutta kun monet eivät omista etukäteen asuntoja tms. Etenkin nuoremmat sukupolvet tai ne joiden työelämä on prekariaatin katkomaa tms. 

Vierailija
154/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa että myyjät eivät suostu hyväksymään sitä tosiasiaa että kupla on puhjennut.

Miksi hyväksyisivät? Omistusauminen, jika tarkoittaa monelle samaa kuin vuosikymmenien asuntolainaa on asia, jota ei saa arvostella tai epäillä lainkaan. Yhtä tärkeä osa tätä uskontoa on monelle se, että  vittuilla vuokralla-asuville ja kertoa kuinka omansa voi aina ja milloin vain myydä ja totta kai aina voitolla!

Ymmärrän näitä omistusasujia. Useimmat ovat sijoittaneet omakotitalonsa ostamiseen lähes koko elämänsä tienestit ja nyt on hirveää tajuta, että kaikki raha meni hukkaan, koska sitä taloa ei koskaan tule samaan myytyä kohtuuhinnalla tai paikasta riippuen ei ehkä saa myytyä ollenkaan. 

Ylen uutisissa oli vähän aikaa sitten juttu siitä, kuinka Suomessa asuntojen arvot ovat kaikkialla paitsi pk-seudulla miinuksella. Siis lähes koko Suomessa ei asuntoa kannata omistaa tai ostaa, jos kuvittelee sen olevan jokin sijoitus, joka maksaa edes osittain itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Tämän tajuaminen tulee kestämään kauan, koska meillä on hoettu vuosikymmeniä, että omistusasunnon ostaminen on varma sijoitus. Monet hokevat tätä edelleen, eivätkä hahmota lainkaan että tilanne on muuttunut aika paljon. 

Ihmiset ei oikein aina käsitä, että asunto on kulutustuote, jonka arvo laskee käytössä. Toki siihen voi vaikuttaa huolehtimisella ja kunnostamisella ja mäihällä ostamalla asunnon tulevaisuuden trendialueelta, mutta lähtökoht. asunnon arvo laskee lähes aina käytössä.

Pitää todellakin ostaa uudisasunto pk-seudulta, alueelta jonka voi ennustaa pysyvän hyvänä ja trendikkäänä tulevaisuudessa. Silloin voi luultavasti olettaa saavansa edes omansa takaisin joskus 15-20 vuoden päästä etenkin kun pitää asunnon rempattuna jne... 

Jos ostaa vanhan asunnon, ei niin trendikkäältä alueelta, ei pk-seudulta, jne... Sitten pitää vaan hyväksyä se, että asunto ostetaan omaan käyttöön ja siitä maksetaan julmettu summa, jota ei ehkä koskaan saada takaisin. 

Näin on näreet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintapyyntönne on virheellinen. Puolet pois niin tilanne voi korjaantua.

No tilanne voipi nykyään olla se ettei kukaan edes ottaisi vaikka maksettaisiin. Jos kämppä on arvoton niin se on arvoton.

Vierailija
156/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintapyyntö ihan hakoteillä eli reilusti liikaa, parempaa tarjontaa löyty muualta, kämppä iso ja sellaisessa hintaluokassa että ostajia ei juuri löydy minkäänlaisina aikoina muutenkaan. Huonolla seudulla, huonot koulut. 

Vierailija
157/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa että myyjät eivät suostu hyväksymään sitä tosiasiaa että kupla on puhjennut.

Miksi hyväksyisivät? Omistusauminen, jika tarkoittaa monelle samaa kuin vuosikymmenien asuntolainaa on asia, jota ei saa arvostella tai epäillä lainkaan. Yhtä tärkeä osa tätä uskontoa on monelle se, että  vittuilla vuokralla-asuville ja kertoa kuinka omansa voi aina ja milloin vain myydä ja totta kai aina voitolla!

Ymmärrän näitä omistusasujia. Useimmat ovat sijoittaneet omakotitalonsa ostamiseen lähes koko elämänsä tienestit ja nyt on hirveää tajuta, että kaikki raha meni hukkaan, koska sitä taloa ei koskaan tule samaan myytyä kohtuuhinnalla tai paikasta riippuen ei ehkä saa myytyä ollenkaan. 

Ylen uutisissa oli vähän aikaa sitten juttu siitä, kuinka Suomessa asuntojen arvot ovat kaikkialla paitsi pk-seudulla miinuksella. Siis lähes koko Suomessa ei asuntoa kannata omistaa tai ostaa, jos kuvittelee sen olevan jokin sijoitus, joka maksaa edes osittain itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Tämän tajuaminen tulee kestämään kauan, koska meillä on hoettu vuosikymmeniä, että omistusasunnon ostaminen on varma sijoitus. Monet hokevat tätä edelleen, eivätkä hahmota lainkaan että tilanne on muuttunut aika paljon. 

Ihmiset ei oikein aina käsitä, että asunto on kulutustuote, jonka arvo laskee käytössä. Toki siihen voi vaikuttaa huolehtimisella ja kunnostamisella ja mäihällä ostamalla asunnon tulevaisuuden trendialueelta, mutta lähtökoht. asunnon arvo laskee lähes aina käytössä.

Niin, se minkä arvo nousee on tontti, ei ne seinät. Ja siksi vuokratontit kierretään ostaessa kaukaa.

Helsingissä ei taida onnistua. Valtaosa omakotitalojen tonteista täällä on kaupungin vuokratontteja ja varmaan yli puolet kerrostaloyhtiöiden ja rivitaloyhtiöidenkin tonteista. 

Vierailija
158/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei piristy koskaan enää... Suomi on maailman kallein maa suhteessa tulotasoon ja kun suomalaisten ostovoima tuhottiin eliitin ahneudella täysin 2020-2026 niin mikään ei enää pelasta suomalaisia köyhyydeltä...

No en nyt tiedä tuosta. Itse ehkä kuulun tähän ns eliittiin kun tienaan 120te vuodessa, mutta eipä siitä verojen jälkeen sellaista summaa jää että viettäis jotain luksuselämää.

Vierailija
159/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa kaikki uudemmat asunnot ja omakotitalot menevät silmänräpäyksessä. Vanhempia sitten saa myydä kuukausikaupalla, eikä tunnu menevän kaupaksi edes pilkkahintaan. Vanhemmilla tarkoitan ennen 2000 rakennettuja.

Mikä kaupunki on kyseessä? 
Vaikea uskoa että menee kaupaksi silmänräpäyksessä missään 🤔

No niinpä, Helsingissäkin voi mennä pitkään saada omakotitalo myytyä. Mun tutut myivät taloa, joka oli ihan okei, hieman vanha kyllä, mutta joutuivat odottamaan n. 10 kk ja laskemaan hintaa 100 000 eurolla, että saivat myytyä. Tuli heille yllätyksenä. 

Varsinkin pk-seudulla ja ilmeisesti myös Turussa/Tampereella omakotitalojen markkinat ovat jakautuneet jyrkästi kahteen toisistaan irrallaan olevaan todellisuuteen.

Uudet eli 2020 ja uudemmat omakotitalot kartan ehheh "valkoisella alueella" menevät erittäin nopeasti ja niistä jopa kilpaillaan vaikka hinta olisi korkeakin kunhan ei ihan menneestä maailmasta. Ehdoton vaatimus on se että asumaan pääsee välittömästi ilman remonttitarpeita nyt tai näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.

Vähänkin vanhemmat ja ylipäätään kaikki sellaiset joihin on odotettavissa isoja remontteja eivät yksinkertaisesti mene missään ajassa kaupaksi sellaiseen hintaan että myyjät kykenisivät henkisesti tai edes taloudellisesti nielemään tappiota.

No eipä täällä Helsingissä kaikki uudisasunnotkaan mene kaupaksi. On myös ollut juttuja lehdissä, että asumisoikeusasunnotkaan eivät kaikki mene kaupaksi, vaan taloista on jouduttu vuokraamaan aina useampi asunto.

Vierailija
160/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalosta ajatellaan liian usein, että lainan maksu on ainoa kulu. Jos huollettaisiin salaojat, huleputket, maalaus, uusi katto ym ajallaan niin voisi arvo pysyä. Myös sisällä putket, kylppäri, keittiö.  Nyt myydään mörskiä jossa ehkä tehty maalaus ja katonpesu. 

Pitäisi suhtautua kuin kerrostaloon. Kuluja tulee, säästää heti alusta alkaen niihin.

Samaa mieltä. Pitää myös muistaa, että ostajien vaatimuksen muuttuvat ajan kuluessa. Kun LVI-tekniikkaa kehittyy ja ihmiset asuvat ulkomailla jossain hyvinkin moderneissa asunnoissa, niin vaatimustaso kasvaa. Esimerkiksi kun Suomessakin näyttää siltä että kesät tulevat lämpenemään, niin ostajat haluavat asuntoja, joissa on valmiiksi asunnon viilentämiseen tehty ratkaisu, ilmastointilaite, lattiaviilennys tai muuta. Toisaalta nuoremmat sukupolvet tuntuvat ainakin Helsingissä arvostavan jo nyt keskustassa ja kaupunkimaisessa ympäristössä asumista, jossa kaikenmaailman palvelut ovat ihan lähellä. Halutaan asua korkeissa taloissa, joista hulppea näköala, kaikki modernit mukavuudet (odotan milloin meille alkaisi tulla japanilaiset vessat), älytoiminnot esim. säle- ym- verhoissa, kunnon vaatehuoneet, jne... Suomihan on näissä jäänyt jo jälkeen. Silloin vanhat asunnot ja omakotitalot alkavat olla totaalisen vanhentuneita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi