Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntonäytöillä ei ketään!

Vierailija
20.06.2026 |

Mies jäi työttömäksi ja meidän on pakko myydä asuntomme. Kuusi näyttöä jo ja ei ketään käynyt! Milloin se kauppa muka 'piristyy'?

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asunto sijaitsee ja onko okt vai mikä?

Minä sain juuri myytyä oman kerrostaloasuntoni Helsingissä hyvllä alueella alunperin toivomaani hintaan, mutta myynti kesti vuoden. Kaikenlaista renkaanpotkijaa kävi toki tekemässä törkeitä tarjouksia siinä välissä, onneksi lopulta tuli oikea ostaja.

Jossakin sitä pitää asua, jos ei sillan alle aio. Omistusasunto vastike+laina on halvempi kuin vuokra.

Laina ynnä vastike on enemmän kuin vuokra ellet sitten ole niin tyhmä, että aina väkisin muutat kalliisiin asuntoihin.

Vuokra ei koskaan ole halvempi kuin asunnon kulut (kuten remontit, lainakulut ja vastike) + omistajan tuotto.

Vierailija
122/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuliko yllätyksenä as kuplaa as huijari välittäjät ja eduskunta puhaltanut jo 10v  NYT PUHKEAA TODELLA HYVÄ voi voi häviätkö 100000e  katso peiliin sieltä se tyhmä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asunto sijaitsee ja onko okt vai mikä?

Minä sain juuri myytyä oman kerrostaloasuntoni Helsingissä hyvllä alueella alunperin toivomaani hintaan, mutta myynti kesti vuoden. Kaikenlaista renkaanpotkijaa kävi toki tekemässä törkeitä tarjouksia siinä välissä, onneksi lopulta tuli oikea ostaja.

Jossakin sitä pitää asua, jos ei sillan alle aio. Omistusasunto vastike+laina on halvempi kuin vuokra.

Laina ynnä vastike on enemmän kuin vuokra ellet sitten ole niin tyhmä, että aina väkisin muutat kalliisiin asuntoihin.

Ennemmin se kai on tyhmää asua jossain halvassa paskaläävässä. Missä tahansa siedettävässä asunnossa siedettävällä alueella ostaminen on vuokraamista halvempaa.

Vierailija
124/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei tarvitse asuntolainaa asunnon ostoon, Helsingissäkään. Ja kun omistaa muita asuntoja ja kiinteistöjä, voi laittaa jonkun niistä asuntolainan vakuudeksi silloin, kun löytää hyvän kohteen, eikä sen hetkinen asunto (jossa asuu itse) ole vielä myynnissä.


Näin me ollaan tehty. Nelikymppisinä.

Vierailija
125/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa että myyjät eivät suostu hyväksymään sitä tosiasiaa että kupla on puhjennut.

Miksi hyväksyisivät? Omistusauminen, jika tarkoittaa monelle samaa kuin vuosikymmenien asuntolainaa on asia, jota ei saa arvostella tai epäillä lainkaan. Yhtä tärkeä osa tätä uskontoa on monelle se, että  vittuilla vuokralla-asuville ja kertoa kuinka omansa voi aina ja milloin vain myydä ja totta kai aina voitolla!

Ymmärrän näitä omistusasujia. Useimmat ovat sijoittaneet omakotitalonsa ostamiseen lähes koko elämänsä tienestit ja nyt on hirveää tajuta, että kaikki raha meni hukkaan, koska sitä taloa ei koskaan tule samaan myytyä kohtuuhinnalla tai paikasta riippuen ei ehkä saa myytyä ollenkaan. 

Ylen uutisissa oli vähän aikaa sitten juttu siitä, kuinka Suomessa asuntojen arvot ovat kaikkialla paitsi pk-seudulla miinuksella. Siis lähes koko Suomessa ei asuntoa kannata omistaa tai ostaa, jos kuvittelee sen olevan jokin sijoitus, joka maksaa edes osittain itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Tämän tajuaminen tulee kestämään kauan, koska meillä on hoettu vuosikymmeniä, että omistusasunnon ostaminen on varma sijoitus. Monet hokevat tätä edelleen, eivätkä hahmota lainkaan että tilanne on muuttunut aika paljon. 

Vierailija
126/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta on, kun osakkeissa pystyy jotenkin selvittämään asuntojen myyntihistoriasta, että millä hinnalla myyjä on ja milloin asunnon ostanut. Onko mahdolliset remontit syynä korkeampaan hintaan vai yritetäänkö käytetystä asunnosta yrittää kiskoa enemmän mitä on myyjä maksanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa kaikki uudemmat asunnot ja omakotitalot menevät silmänräpäyksessä. Vanhempia sitten saa myydä kuukausikaupalla, eikä tunnu menevän kaupaksi edes pilkkahintaan. Vanhemmilla tarkoitan ennen 2000 rakennettuja.

Mikä kaupunki on kyseessä? 
Vaikea uskoa että menee kaupaksi silmänräpäyksessä missään 🤔

No niinpä, Helsingissäkin voi mennä pitkään saada omakotitalo myytyä. Mun tutut myivät taloa, joka oli ihan okei, hieman vanha kyllä, mutta joutuivat odottamaan n. 10 kk ja laskemaan hintaa 100 000 eurolla, että saivat myytyä. Tuli heille yllätyksenä. 

Vierailija
128/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa että myyjät eivät suostu hyväksymään sitä tosiasiaa että kupla on puhjennut.

Miksi hyväksyisivät? Omistusauminen, jika tarkoittaa monelle samaa kuin vuosikymmenien asuntolainaa on asia, jota ei saa arvostella tai epäillä lainkaan. Yhtä tärkeä osa tätä uskontoa on monelle se, että  vittuilla vuokralla-asuville ja kertoa kuinka omansa voi aina ja milloin vain myydä ja totta kai aina voitolla!

Ymmärrän näitä omistusasujia. Useimmat ovat sijoittaneet omakotitalonsa ostamiseen lähes koko elämänsä tienestit ja nyt on hirveää tajuta, että kaikki raha meni hukkaan, koska sitä taloa ei koskaan tule samaan myytyä kohtuuhinnalla tai paikasta riippuen ei ehkä saa myytyä ollenkaan. 

Ylen uutisissa oli vähän aikaa sitten juttu siitä, kuinka Suomessa asuntojen arvot ovat kaikkialla paitsi pk-seudulla miinuksella. Siis lähes koko Suomessa ei asuntoa kannata omistaa tai ostaa, jos kuvittelee sen olevan jokin sijoitus, joka maksaa edes osittain itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Tämän tajuaminen tulee kestämään kauan, koska meillä on hoettu vuosikymmeniä, että omistusasunnon ostaminen on varma sijoitus. Monet hokevat tätä edelleen, eivätkä hahmota lainkaan että tilanne on muuttunut aika paljon. 

Ihmiset ei oikein aina käsitä, että asunto on kulutustuote, jonka arvo laskee käytössä. Toki siihen voi vaikuttaa huolehtimisella ja kunnostamisella ja mäihällä ostamalla asunnon tulevaisuuden trendialueelta, mutta lähtökoht. asunnon arvo laskee lähes aina käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsemme asunnon kun olemme parin kuukauden kuluttua ns. paluumuuttajia ihan suunnitellusti. Odottelemme kuitenki vielä puolosen vuotta ennen kuin alamme tehdä itsellemme sopivista tarjouksista törkeitä tarjouksia. Lainaa emme tarvitse koska rahaa on. Ennemmin tai myöhemmin saamme itsellemme sopivan asunnon ns. sopivaan hintaan. Joku häviää, me voitamme. Elämä on.

Teette itsellenne sopivista tarjouksista törkeitä tarjouksia? :-D

Just joo. Oot kuitenkin joku Kontulan neukkukuutioissa asuva hyyryläinen. Mutta aina saa unelmoida.

Tuli pieni ajatusvirhe. Toki tarkoitin itsellemme sopivia asuntoja eli ostokohteita. 

Ei tarvitse unelmoida, toisille (ei sinulle) tämä on realismia.

Juoppo homo sinä olet.

Vierailija
130/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä kyllä uudet asunnot on aivan pöyristyttävän hintaisia. Ostan mieluummin käytetyn ja hyvin pidetyn.

Niin ovat. Tuohon lähelle meidän kadulla tullaan rakentamaan uudistalo myyntiin. Sellainen 91 neliön perheasunto maksaa 500 000 euron pintaan. Hoitovastike on lähes 700 euroa. Jos ei pysty saamaan puolen millin lainaa, sitten voi ostaa halvemmalla, mutta joutuu maksamaan pääomavastiketta + hoitovastiketta n. 1 500 e/kk ja siihen päälle asuntolaina ja sen kulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsemme asunnon kun olemme parin kuukauden kuluttua ns. paluumuuttajia ihan suunnitellusti. Odottelemme kuitenki vielä puolosen vuotta ennen kuin alamme tehdä itsellemme sopivista tarjouksista törkeitä tarjouksia. Lainaa emme tarvitse koska rahaa on. Ennemmin tai myöhemmin saamme itsellemme sopivan asunnon ns. sopivaan hintaan. Joku häviää, me voitamme. Elämä on.

Törkeisiin tarjouksiin, kun ei tarvitse suostua. Aina voi tarjota, mutta yleensä siinä jää luu käteen.

Ja myyjän ahdistus vain kasvaa kun ei pääse ylimääräisestä  kuluerästä eroon.

Vierailija
132/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, ja samalla jos asunnonomistaja joutuukin työttömäksi, kela ja poliitikot toki olettavat, että työtön myy heti kämppänsä, kun kerran on sitä omaisuutta! Kun se asunto niin vain myydään tässä markkinassa...

Sekin kertoo vielä jotain tästä ajasta, että kun itse jäin pari kk sitten työttömäksi, pankki ei suostunut myöntämään lyhennysvapaata (jota en ollut ennen pyytänyt). 

Että ei kannata omistaa mitään! Annetaan suuromistajien omistaa kaikki ja me muut maksellaan kiltisti vuokrat tukiaisten avulla pienestä palkasta. Ihmetellään samalla, miksei talous kasva ja ihmiset kuluta ja osta asuntoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa että myyjät eivät suostu hyväksymään sitä tosiasiaa että kupla on puhjennut.

Miksi hyväksyisivät? Omistusauminen, jika tarkoittaa monelle samaa kuin vuosikymmenien asuntolainaa on asia, jota ei saa arvostella tai epäillä lainkaan. Yhtä tärkeä osa tätä uskontoa on monelle se, että  vittuilla vuokralla-asuville ja kertoa kuinka omansa voi aina ja milloin vain myydä ja totta kai aina voitolla!

Ymmärrän näitä omistusasujia. Useimmat ovat sijoittaneet omakotitalonsa ostamiseen lähes koko elämänsä tienestit ja nyt on hirveää tajuta, että kaikki raha meni hukkaan, koska sitä taloa ei koskaan tule samaan myytyä kohtuuhinnalla tai paikasta riippuen ei ehkä saa myytyä ollenkaan. 

Ylen uutisissa oli vähän aikaa sitten juttu siitä, kuinka Suomessa asuntojen arvot ovat kaikkialla paitsi pk-seudulla miinuksella. Siis lähes koko Suomessa ei asuntoa kannata omistaa tai ostaa, jos kuvittelee sen olevan jokin sijoitus, joka maksaa edes osittain itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Tämän tajuaminen tulee kestämään kauan, koska meillä on hoettu vuosikymmeniä, että omistusasunnon ostaminen on varma sijoitus. Monet hokevat tätä edelleen, eivätkä hahmota lainkaan että tilanne on muuttunut aika paljon. 

Ihmiset ei oikein aina käsitä, että asunto on kulutustuote, jonka arvo laskee käytössä. Toki siihen voi vaikuttaa huolehtimisella ja kunnostamisella ja mäihällä ostamalla asunnon tulevaisuuden trendialueelta, mutta lähtökoht. asunnon arvo laskee lähes aina käytössä.

Niin, se minkä arvo nousee on tontti, ei ne seinät. Ja siksi vuokratontit kierretään ostaessa kaukaa.

Vierailija
134/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa kaikki uudemmat asunnot ja omakotitalot menevät silmänräpäyksessä. Vanhempia sitten saa myydä kuukausikaupalla, eikä tunnu menevän kaupaksi edes pilkkahintaan. Vanhemmilla tarkoitan ennen 2000 rakennettuja.

Mikä kaupunki on kyseessä? 
Vaikea uskoa että menee kaupaksi silmänräpäyksessä missään 🤔

No niinpä, Helsingissäkin voi mennä pitkään saada omakotitalo myytyä. Mun tutut myivät taloa, joka oli ihan okei, hieman vanha kyllä, mutta joutuivat odottamaan n. 10 kk ja laskemaan hintaa 100 000 eurolla, että saivat myytyä. Tuli heille yllätyksenä. 

Varsinkin pk-seudulla ja ilmeisesti myös Turussa/Tampereella omakotitalojen markkinat ovat jakautuneet jyrkästi kahteen toisistaan irrallaan olevaan todellisuuteen.

Uudet eli 2020 ja uudemmat omakotitalot kartan ehheh "valkoisella alueella" menevät erittäin nopeasti ja niistä jopa kilpaillaan vaikka hinta olisi korkeakin kunhan ei ihan menneestä maailmasta. Ehdoton vaatimus on se että asumaan pääsee välittömästi ilman remonttitarpeita nyt tai näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.

Vähänkin vanhemmat ja ylipäätään kaikki sellaiset joihin on odotettavissa isoja remontteja eivät yksinkertaisesti mene missään ajassa kaupaksi sellaiseen hintaan että myyjät kykenisivät henkisesti tai edes taloudellisesti nielemään tappiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
136/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalosta ajatellaan liian usein, että lainan maksu on ainoa kulu. Jos huollettaisiin salaojat, huleputket, maalaus, uusi katto ym ajallaan niin voisi arvo pysyä. Myös sisällä putket, kylppäri, keittiö.  Nyt myydään mörskiä jossa ehkä tehty maalaus ja katonpesu. 

Pitäisi suhtautua kuin kerrostaloon. Kuluja tulee, säästää heti alusta alkaen niihin.

Vierailija
137/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa että myyjät eivät suostu hyväksymään sitä tosiasiaa että kupla on puhjennut.

Miksi hyväksyisivät? Omistusauminen, jika tarkoittaa monelle samaa kuin vuosikymmenien asuntolainaa on asia, jota ei saa arvostella tai epäillä lainkaan. Yhtä tärkeä osa tätä uskontoa on monelle se, että  vittuilla vuokralla-asuville ja kertoa kuinka omansa voi aina ja milloin vain myydä ja totta kai aina voitolla!

Ymmärrän näitä omistusasujia. Useimmat ovat sijoittaneet omakotitalonsa ostamiseen lähes koko elämänsä tienestit ja nyt on hirveää tajuta, että kaikki raha meni hukkaan, koska sitä taloa ei koskaan tule samaan myytyä kohtuuhinnalla tai paikasta riippuen ei ehkä saa myytyä ollenkaan. 

Ylen uutisissa oli vähän aikaa sitten juttu siitä, kuinka Suomessa asuntojen arvot ovat kaikkialla paitsi pk-seudulla miinuksella. Siis lähes koko Suomessa ei asuntoa kannata omistaa tai ostaa, jos kuvittelee sen olevan jokin sijoitus, joka maksaa edes osittain itsensä takaisin tulevaisuudessa.

Tämän tajuaminen tulee kestämään kauan, koska meillä on hoettu vuosikymmeniä, että omistusasunnon ostaminen on varma sijoitus. Monet hokevat tätä edelleen, eivätkä hahmota lainkaan että tilanne on muuttunut aika paljon. 

Ihmiset ei oikein aina käsitä, että asunto on kulutustuote, jonka arvo laskee käytössä. Toki siihen voi vaikuttaa huolehtimisella ja kunnostamisella ja mäihällä ostamalla asunnon tulevaisuuden trendialueelta, mutta lähtökoht. asunnon arvo laskee lähes aina käytössä.

Ahaa, siitä syystä siis asunto joka maksoi Tampereen armonkalliolla 1995 luvulla 160 000 markkaa eli nykyrahassa 45 300,83 euroa, maksaa nykyään n. 220 000 euroa. Tai sivummalla eli härmälässä 80 000 markkaa eli 22 650,41 euroa maksanut maksaa nykyään n. 130 000 euroa. Tämä johtuu siis siitä, että asunnot halpenevat koko ajan. Okei.

 

P.S Huomioikaa, että hinnoissa on jo laskettuna rahanarvon muutos. Jos laskettaisiin euron vanhalla kurssilla (1 euro= 6 markkaa) ero olisi vielä suurempi.

 

Jos totta puhutaan, niin nyt on lama. Laman päätyttyä niiden asuntojen hinnat lähtevät taas nousuun. Kuten on tapahtunut edellistenkin lamojen jälkeen. Talous on aaltoliikettä, ei mitään pysyvää ylä-tai alamäkeä. Tätä, että hinnat romahtavat pysyvästi manataan aina laman aikana, koskaan sitä ei ole tapahtunut tähän mennessä. Eniten sitä uskottelevat itselleen ne, jotka ovat jo maksaneet vuokrissa kahdenkin asunnon hinnan, lopullista romahdusta odotellessaan.

Vierailija
138/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katselen asuntoa Pohjois-Pohjanmaalta enkä ole kiinnostunut ostamaan uutta. Ennen sotaa rakennetut ja hyvin huolletut kiinteistöt kiinnostavat eniten, mutta voisin harkita jopa 1980-luvulle saakka rakennettuja. 90-laman jälkeiset eivät kiinnosta. 

Vierailija
139/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asunto sijaitsee ja onko okt vai mikä?

Minä sain juuri myytyä oman kerrostaloasuntoni Helsingissä hyvllä alueella alunperin toivomaani hintaan, mutta myynti kesti vuoden. Kaikenlaista renkaanpotkijaa kävi toki tekemässä törkeitä tarjouksia siinä välissä, onneksi lopulta tuli oikea ostaja.

Jossakin sitä pitää asua, jos ei sillan alle aio. Omistusasunto vastike+laina on halvempi kuin vuokra.

Laina ynnä vastike on enemmän kuin vuokra ellet sitten ole niin tyhmä, että aina väkisin muutat kalliisiin asuntoihin.

Vuokra ei koskaan ole halvempi kuin asunnon kulut (kuten remontit, lainakulut ja vastike) + omistajan tuotto.

Vaihda yhtälössä kohta "omistajan tuotto" miinusmerkkiseksi niin päivität tietosi 2020-luvun todellisuuteen.

Puolet Suomesta on jo siinä tilassa että sinne maakuntaan jääneen omistusasunnon tai mummon perintökaksion kulut ja verot juoksevat mutta vuokralaista ei löydy ellei hintaa laske niin että se kattaa vain osan menoista mikä sekin on parempi kuin maksaa ne itse kokonaan.

Pahimman kuplan huipulta kokonaan velkarahalla ostaneet "sijoittajat" ovat onnistuneet kääntämään yhtälön tuohon asentoon jopa Helsingissä kun erehtyivät koskemaan näihin uusiin merellisiin luxuskaupunginosiin joihin kukaan työssäkäyvä ja maksukykyinen ei erehdy edes päiväsaikaan kuin läpiajomatkalla auton ikkunat tiukasti suljettuna.

Vierailija
140/175 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta kohdilleen, niin kauppa käy. 

Ei kyllä käy. Me pudotettiin ihan tolkuttomasti hintaa, siis kymmeniä tuhansia siitä mitä itse maksettiin muutama vuosi sitten, silti ei näytöillä ketään. Luuleeko ihmiset oikeasti, että joku 2,5% on korkea korko? 90- luvulla korko oli 19%. 

 

Voitaishan se antaa ilmaiseksi, mutta kun jäisi vielä itselle velkaa, ei sekään vaihtoehto oikein houkuta.

 

P:S Nyt puhutaan virheettomästä, lähes uudesta kämpästä kasvukeskuksen keskustassa, ei mistään homerivarista kuolevalla paikkakunnalla.

Missä päin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä