Miksei yhteiskunnissa voitaisi palata vain aikaan, jolloin miehet käy töissä ja naiset hoitavat lapsia ja kotia?
Minusta se olisi miehenä kaikkein toimivin yhteiskuntamalli. Länsimaiset yhteiskunnat ovat siinä menneet sekaisin, kun yrittävät taistella perimmäistä luontoa vastaan, että molemmat sukupuolet kävisivät yhtälailla töissä ja hoitaisivat yhtälailla kotia ja lapsia. Luonto on tarkoittanut niin, että mies hoitaa sen työnteon ja nainen hoitaa kodin ja lapset!
Mitenkö tuo onnistuisi nykypäivänä taloudellisesti? Järjestelykysymys, ei mitään muuta! Kun työelämässä olisi vain miehiä, niin tuottavuus nousisi huimasti, kun naiset olisivat sieltä pois sähläämästä ja miesten aikaa viemästä. Tuolloin miehille pystyttäisiin maksamaan paljon nykyistä korkeampaa palkkaa, jolla mies pystyisi elättämään perhettä.
Tuntuisi miehestä varmasti myös todella kivalta tulla raskaan työpäivän jälkeen puhtaaseen kotiin ja valmiiseen ruokapöytään, kun vaimo olisi siivonnut ja laittanut ruokaa. Lapsetkaan eivät jaksaisi enää riehua, kun nainen olisi voinut leikkiä heidän kanssaan koko päivän. Vielä illalla miehellä ja naisella olisi hetki yhteistä kahdenkeskeistä aikaa.
Naiset! Kotiäitiys ja kotivaimous on kaikkein tärkeintä työtä, mitä nainen voi tehdä! Se on ihan sama, olkoon mikä hyvänsä tärkeilevä vaikka kuinka korkean johtajan asema naisella työelämässä, niin se ei voita naisen työtä kotiäitinä ja kotivaimona. Kysykää vaikka miehiltä, niin moni mies sanoo tuon vastauksen.
Tuohon kun mentäisiin ja palattaisiin, niin se olisi aivan varma, että yhteiskunta hyötyisi vaikka kuinka monessa asiassa nykyiseen verrattuna! Syntyvyys nousisi. Sekä miesten että naisten parisuhdetyytyväisyys nousisi. Lasten levottumuus vähenisi. Lasten oppimistulokset paranisivat. Työpaikkojen tuottavuus nousisi. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voin tehdä kaiken tuon. Minun ehtonani sille että siirtyisi tekemään työkseni kotia, on että miehen tulee tienata niin että tulotasomme ei tipu siitä mitä tienaisimme kahdestaan ja minulle kuuluu automaattisesti vähintään puolet näistä hänen tuloista; jos miehen palkka olisi pienempi kuin minun kodinulkopuolisen työn palkka, hän maksaisi vähintään sen mitä minä olisin tienannut.
Ja silti klo 16-17 työaikani loppuu ja lähden salille ja kaverin kanssa lasilliselle, arrivederci! Jääkaapissa on lapsille ruokaa. Mikäli mies haluaa että vastaan lapsista ja kodista tauotta, tulee hänen kasvattaa tulojaan niin että kykenee maksamaan palkkaa sitten kellonympäri ylityölisineen all day every day.
Ja luonnollisesti palkka bruttona, minä sitten hoitelisin eläkemaksuni ynnä muut itse. Palkka bruttona tällä hetkellä työssäni n. 5 000 e.
Me tehtiin noin. Sehän on jokaisen parin mahdollista valita. Ei siihen tarvitse yhteiskunnan puuttua.
Tosin tapasin tätä elämäntyyliä tarjoavan miehen vasta yli kolmekymppisenä, joten etsiä sai! Kun me tavattiin, asiat lähti nopeasti rullaamaan ja käytiin läpi ns.sopimusasioita.
Nyt 9 vuotta myöhemmin en voisi olla tyytyväisempi. Elän parhaita vuosiani terveenä, minulla on perhe ja voin tehdä asioita mistä saan iloa. Ei tarvitse odottaa eläkepäiviä.
Isäni oli myös vastuussa perheen elättämisestä eli kotoa omaksuin tämän mallin, ja näin miten hyvin se voi toimia kun vaan molemmat on samaa mieltä.
Onko Suomessa ollut sellainenkin aika? En tunne kotirouvia. Olen syntynyt 50l. Kaikki äidit olivat lapsuudessani töissä.
Sellanen incelin töräytys tällä kertaa..
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa ollut sellainenkin aika? En tunne kotirouvia. Olen syntynyt 50l. Kaikki äidit olivat lapsuudessani töissä.
Tänä päivänäkin on kotirouvia.
Vierailija kirjoitti:
Kiva diili naiselle ettei ole yhtään omaa varallisuutta tai tuloja suojaksi, jos mies jättää, pettää,, sairastuu, yms...
Miten on perimmäisen luonnon vastaista tienata omaa rahaa? Eiköhän ongelma ole se että myös miesten tulee kantaa vastuu kotitöistä ja perheestään, eikä odottaa että nainen passaa kaiken pöytään.
Suurin osa myös käyttää sitä naistaan vastaan, että se nainen ei tienaa mitään ja alkaa nälviä siitä ajan myötä. Ei ole hauskaa kuunnella että "no mitä sinäkin muka teet päivittäin" (ja olet sinä päivänä jo kokannut, siivonnut ja tiskannut ja hoitanut muita asioita, kenties myös lapsia jos niitä on yms)
Pariskunta voi tehdä keskenään ihan millaisen diilin haluavat. Ei naisen kannata suostua tuollaiseen ilman taloudellista etua. Minun mieheni on huolehtinut, etten jää pulaan, jos jotain sattuu. Ja voihan nainenkin olla varakas alunperin. Miksi näissä tilanteissa oletetaan aina, että kotiinjäävä on joku köyhä reppana?
Sitten kysyn vielä, että onko asunnottomissa tai muissa rutiköyhissä laajastikin edustettuna entiset kotirouvat? Ei taida olla. Pelkällä kellolla elää vuoden.
Siitä vaan hakemaan töitä joiden palkalla elätät koko perheen. Suomalaisten prööööt-tason palkoilla elätät hyvällä tuurilla itsesi ja verotus vie puolet jos vähänkin tienaat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista, että juhannusaattona ei ole muuta tekemistä ihmisellä kuin kirjoittaa näin pitkä trolli.
Säälittävää suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan hakemaan töitä joiden palkalla elätät koko perheen. Suomalaisten prööööt-tason palkoilla elätät hyvällä tuurilla itsesi ja verotus vie puolet jos vähänkin tienaat enemmän.
Ei riitä koko perheen yhdellä palkalla elättäminen, vaan lisäksi tällaisessa yhteiskunnassa miehen palkasta pitäisi maksaa kotona olevalle naiselle eläkettä.
Ongelma ei varmaankaan ole itse kodinhoito ja lastenhoito vaan miehen taloudellisen ylivallan alle joutuminen ja alistamisen riski. Naisella kuului olla omat rahat joihin vain hänellä on pääsy - ei mitään että saa vaan luotto/pankkikortin miehen hallinnoimalle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan väärässä. Kyllä meidän pitäisi palata vähintään luolamiesaikoihin.
Avioliitto ja parisuhde eivät toimi ihmisille edes taloudellisesti. Pitäisi olla enemmän sellaista, että semmoinen noin kymmenisen aikuista asuisi saman katon alla. Osa naisista (ja miksei miehistäkin) hoitaisi kaikkien taloudessa olevien lapsia ja loput metsästelisi ja keräilisi.
Pöh. Meidän pitäisi palata siihen aikaan, missä MInä olin johtaja ja Minua kunnioitettiin ja Minua palvottiin ja Minun jalkojani hierottiin ja Minun ei tarvinnut tehdä mitään. Ihan oikeesti hei tollanen aika oli ja ihan oikeesti kaikki muutkin nautti siitä!!
Vierailija kirjoitti:
No esim. siksei, että kaikki korkean osaamistason työt jäis tekemättä, ap.
Suomen korkeakoulutetuista on naisia reilusti yli puolet ja esim. lääkäreistä 80%.
Aattelitko että pannaan juopot lvi-asentajat ja virkaheitot koneteknikot terveysasemille päivystämään?
Kyllä ne lähihoitajiksi kelpaa.
"Lapsetkaan eivät jaksaisi enää riehua, kun nainen olisi voinut leikkiä heidän kanssaan koko päivän."
Eli sun mielestä naisen tulisi siis olla tuossa se likaämpäri, joka ottaa joka päivä vastaan lasten riehumiset, kiukuttelut, huutamiset ja kiljumiset. Mies voi paeta tuota työpaikkansa rauhaan. Sitten illalla mies tulee kotiin, kun lapset eivät ehkä enää jaksa riehua ja toteaa, kuinka "meillä on niin helpot ja kiltit lapset".
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi miehestä varmasti myös todella kivalta tulla raskaan työpäivän jälkeen puhtaaseen kotiin ja valmiiseen ruokapöytään, kun vaimo olisi siivonnut ja laittanut ruokaa. Lapsetkaan eivät jaksaisi enää riehua, kun nainen olisi voinut leikkiä heidän kanssaan koko päivän.
Touhukas vaimo, kun on ehtinyt leikkiä lasten kanssa koko päivän ja samaan aikaan siivonnut ja tehnyt ruuat. Mitäs sitten, kun lapset ovat parikymppisiä ja muuttavat omilleen?
Aloituksen ajatus toimisi minulle niin, että miehen palkka maksettaisiin minun pankkitilille. Minä käyttäisin rahaa miten haluaisin, miehelle voisin maksaa pientä viikkorahaa. Eihän mies tarvitse rahaa, kun hänellä menee kaikki aika töissä.
Ehkä heillä käy siivooja ja kokki.
Mutta ainiin.. Vain miehet käy töissä eli siivoojatkin olisi sitten pelkästään miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei varmaankaan ole itse kodinhoito ja lastenhoito vaan miehen taloudellisen ylivallan alle joutuminen ja alistamisen riski. Naisella kuului olla omat rahat joihin vain hänellä on pääsy - ei mitään että saa vaan luotto/pankkikortin miehen hallinnoimalle tilille.
Voihan naisella olla oma tili ja omat rahat. Jopa omaisuutta.
Paras olisi, jos vanhemmat saisivat päättää itse, miten perhetuet maksetaan ja miten he jakavat äitiys- ja vanhempainvapaat ja niihin liittyvät tuet. Myös verotus pitäisi saada jakaa puolisoiden kesken, eli esim. jos toinen on töissä ja tienaa 6000, puolisot voisivat halutessaan jakaa tämän bruttotulon verotuksessa 2x3000 ja maksaa siitä progression mukaan verot. Nythän DDR tyyliin yritetään painostaa perheitä yhteiskunnan toimesta taloudellisesti haluttuun muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että miehellä ei jää aikaa omille lapsilleen mutta naisensa kanssa jää kahden keskistä aikaa? Ei ihme että isä jää lapsille vieraaksi kun ei vietä aikaa omien lapsiensa kanssa.
Mua kiinnostaa, milloin tuo yhteinen aika lapsen äidin kanssa on ja kuka silloin hoitaa lapsia? Lastenhoitajako? No mutta, vain miehet käy töissä, joten se hoitaja olisi mies. Samoin päiväkodeissa ja kouluissa vain miehiä töissä. Miehet eivät siis viitsi viettää aikaa oman lapsensa kanssa, mutta hoitavat toisten lapsia. Tosi ihanaa lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsetkaan eivät jaksaisi enää riehua, kun nainen olisi voinut leikkiä heidän kanssaan koko päivän."
Eli sun mielestä naisen tulisi siis olla tuossa se likaämpäri, joka ottaa joka päivä vastaan lasten riehumiset, kiukuttelut, huutamiset ja kiljumiset. Mies voi paeta tuota työpaikkansa rauhaan. Sitten illalla mies tulee kotiin, kun lapset eivät ehkä enää jaksa riehua ja toteaa, kuinka "meillä on niin helpot ja kiltit lapset".
Jos noin on, ei pidä missään tapauksessa hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan naisella olla oma tili ja omat rahat. Jopa omaisuutta.
Mistä ne rahat on naisen tilille tupsahtaneet? Ja omaisuus?
Jaa että miehellä ei jää aikaa omille lapsilleen mutta naisensa kanssa jää kahden keskistä aikaa? Ei ihme että isä jää lapsille vieraaksi kun ei vietä aikaa omien lapsiensa kanssa.