Miksei yhteiskunnissa voitaisi palata vain aikaan, jolloin miehet käy töissä ja naiset hoitavat lapsia ja kotia?
Minusta se olisi miehenä kaikkein toimivin yhteiskuntamalli. Länsimaiset yhteiskunnat ovat siinä menneet sekaisin, kun yrittävät taistella perimmäistä luontoa vastaan, että molemmat sukupuolet kävisivät yhtälailla töissä ja hoitaisivat yhtälailla kotia ja lapsia. Luonto on tarkoittanut niin, että mies hoitaa sen työnteon ja nainen hoitaa kodin ja lapset!
Mitenkö tuo onnistuisi nykypäivänä taloudellisesti? Järjestelykysymys, ei mitään muuta! Kun työelämässä olisi vain miehiä, niin tuottavuus nousisi huimasti, kun naiset olisivat sieltä pois sähläämästä ja miesten aikaa viemästä. Tuolloin miehille pystyttäisiin maksamaan paljon nykyistä korkeampaa palkkaa, jolla mies pystyisi elättämään perhettä.
Tuntuisi miehestä varmasti myös todella kivalta tulla raskaan työpäivän jälkeen puhtaaseen kotiin ja valmiiseen ruokapöytään, kun vaimo olisi siivonnut ja laittanut ruokaa. Lapsetkaan eivät jaksaisi enää riehua, kun nainen olisi voinut leikkiä heidän kanssaan koko päivän. Vielä illalla miehellä ja naisella olisi hetki yhteistä kahdenkeskeistä aikaa.
Naiset! Kotiäitiys ja kotivaimous on kaikkein tärkeintä työtä, mitä nainen voi tehdä! Se on ihan sama, olkoon mikä hyvänsä tärkeilevä vaikka kuinka korkean johtajan asema naisella työelämässä, niin se ei voita naisen työtä kotiäitinä ja kotivaimona. Kysykää vaikka miehiltä, niin moni mies sanoo tuon vastauksen.
Tuohon kun mentäisiin ja palattaisiin, niin se olisi aivan varma, että yhteiskunta hyötyisi vaikka kuinka monessa asiassa nykyiseen verrattuna! Syntyvyys nousisi. Sekä miesten että naisten parisuhdetyytyväisyys nousisi. Lasten levottumuus vähenisi. Lasten oppimistulokset paranisivat. Työpaikkojen tuottavuus nousisi. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Haluatko selittää, miten lapsettomat naiset ovat yläpuolellasi?
He kun ovat kertoneet että ovat yläpuolellani, töissä sanoivat että olen nokkimisjärjestyksessä alin ja että salilla käyvät lapsettomat nuoret naiset ovat korkeammalla tasolla kuin minä synnyttänyt äiti ja nainen ja ettei meitä synnyttäneitä oikein kaivata muutenkaan. Lapsettomat oli päälllystön mieleen eniten.
Hauska ajatus tämänpäivän miehestä perheenpäänä :D
Tämän päivän mies käyttäytyy kuin miestaapero. Mies itkee vauva-palstalla, että kun ei millään haluaisi maksaa sitä naisen kahvikupillista ensitreffeillä kun se maksaa niin paljon,ja kun ei tiedä saako pildeä. Valtaakin tarvitsisi naisen antaa enemmän miehelle, kun muuten mies mököttää, kun nainen ei huomaa, että mies tarvitsisi sitä valtaa nyt, ihan oikeesti tarvii-i-i-i-. Itsetuntokin on ihan alamaissa eikä nainen ole taaskaan ymmärtänyt tehdä kaikkeaan kohottaakseen miehen itsetuntoa. Kun äitikin olisi silitellyt päätä ja kertonut, miten iso ja rohkea mies on.
Jotenkin näen sellaisen vanhanaikaisen perheenpään vähän maskuliinisempana herrasmiehenä. Tämä nykyajan vinkuva miestaapero ei nyt oikein mene tällaisesta :D Tarvitseeko suomalaisen miehen oikeasti alistaa toinen osapuoli, ennenkuin ne pallit alkaa kasvaa? Onko teidän itsetunto kiinni siitä, että joku toinen on vielä surkeampi? Menkää nyt kotiinne kasvamaan. Vaikka tämä aloitus onkin juhannustrolli, onhan näitä tuontivaimojen hakijoita.
Niin ja aikaan jolloin hullut olivat hulluja tai idiootteja ja tummat niitä
Kiva diili naiselle ettei ole yhtään omaa varallisuutta tai tuloja suojaksi, jos mies jättää, pettää,, sairastuu, yms...
Miten on perimmäisen luonnon vastaista tienata omaa rahaa? Eiköhän ongelma ole se että myös miesten tulee kantaa vastuu kotitöistä ja perheestään, eikä odottaa että nainen passaa kaiken pöytään.
Suurin osa myös käyttää sitä naistaan vastaan, että se nainen ei tienaa mitään ja alkaa nälviä siitä ajan myötä. Ei ole hauskaa kuunnella että "no mitä sinäkin muka teet päivittäin" (ja olet sinä päivänä jo kokannut, siivonnut ja tiskannut ja hoitanut muita asioita, kenties myös lapsia jos niitä on yms)
Ap opiskele historiaa enempi. :D naiset on ollut pellolla töissä miesten kanssa. Lapsetkin on ollut oppimassa niitä hommia ja auttamassa.
Sotien aikana naiset, perheenäiditkin, tekivät miesten työt ja pyörittivät yhteiskuntaa sillä välin kun miehet olivat rintamalla. Sodan jälkeen naiset palasivat kotirouviksi. Näin kävi esim. isoäidilleni. Isoisäni mukaan oli perheenpäälle kunnia-asia elätttää perheensä (vaikka hänkin vammautui sodassa eikä pystynyt tekemään työtä täysipainoisesti, joutui mm. eroamaan kirkosta, koska ei ollut varaa maksaa kirkollisveroa, ja äitini joutui jättämään lukion kesken, koska ei ollut varaa maksaa lukukausimaksuja), ja sitä paitsi päivällisen piti olla joka päivä pöydässä tasan klo 17.
Tuntuisi miehestä varmasti myös todella kivalta tulla raskaan työpäivän jälkeen puhtaaseen kotiin ja valmiiseen ruokapöytään, kun vaimo olisi siivonnut ja laittanut ruokaa. Lapsetkaan eivät jaksaisi enää riehua, kun nainen olisi voinut leikkiä heidän kanssaan koko päivän.
Touhukas vaimo, kun on ehtinyt leikkiä lasten kanssa koko päivän ja samaan aikaan siivonnut ja tehnyt ruuat. Mitäs sitten, kun lapset ovat parikymppisiä ja muuttavat omilleen?
Aloituksen ajatus toimisi minulle niin, että miehen palkka maksettaisiin minun pankkitilille. Minä käyttäisin rahaa miten haluaisin, miehelle voisin maksaa pientä viikkorahaa. Eihän mies tarvitse rahaa, kun hänellä menee kaikki aika töissä.
Luonto ei ole tarkoittanut mitään eikä luonto myöskään tunnu olevan sun vahva alueesi ymmärryksessä tahi tiedossa.
Tarttis miehen tienata 7500 brutto ja kun veroprogressio huomioidaan, niin jopa enempi, jotta tulotaso säilyy. Kyllä se muuten mulle sopis, lapsikin kun lähtee omilleen parissa vuodessa.
Mutta en mä tuon miehen 2500 bruttopalkalla pysty kotiin jäämään.
Vierailija kirjoitti:
On niin helvetin paljon töitä joita miehet eivät suostu tekemään.
Sinkkumiehenä teen kaikki kotityöt itse enkä todellakaan tarvitse jotain naista siihen hommaan. Ruuanlaitto, pyykinpesu, sängyn petaaminen ja siivoaminen tapahtuu täysin rutiininomaisesti ja tavarat on helppo löytää niille tarkoitetusta paikasta. Kun asuu kaupungissa, niin ei ole edes olemassa mitään erityisiä miehisiä ulkotöitä eikä minua edes kiinnostaisi rassata jotain autoa tuntikausia. Minulla on paljon parempiakin harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumiehenä teen kaikki kotityöt itse enkä todellakaan tarvitse jotain naista siihen hommaan. Ruuanlaitto, pyykinpesu, sängyn petaaminen ja siivoaminen tapahtuu täysin rutiininomaisesti ja tavarat on helppo löytää niille tarkoitetusta paikasta. Kun asuu kaupungissa, niin ei ole edes olemassa mitään erityisiä miehisiä ulkotöitä eikä minua edes kiinnostaisi rassata jotain autoa tuntikausia. Minulla on paljon parempiakin harrastuksia.
Sinkuilla nyt ei ole kotitöitä juuri ollenkaan, niihin menee aikaa korkeintaan vartin verran päivässä.
Aloittaja on hyvä esimerkki ajatusmaailmasta, minkä vuoksi lapsia syntyy vähemmän kuin aiemmin. Naiset eivät halua lisääntyä idioottien kanssa.
Ja mitä nainen tekee sitten kun lapset on isoja, muuttaa pois kotoa? On vaan, vähän välillä imuroi ja kokkailee? No kyllähän tuo kelpaisi jos miehellä olis isot tulot. Mutta kun miehet tekis myös pienipalkkaset hommat niin aika hankalaa olis monella perheellä. Vai luuletko että siivoojat yms alkais saada kovaa palkkaa vaan koska ovat miehiä?
Sitähän te naisia esineinä pitävät sovinistit haluaisitte, että pääsisitte harjoittamaan vähintäänkin taloudellista väkivaltaa naista kohtaan. "If he has the power to feed you, he has the power to starve you."
Ja mikä olisi naisen eläke tässä mallissa? Ja miten nainen kerryttäisi omaisuutta tässä mallissa? Typerä idea jossa nainen alistettaisiin kiinni mieheen joka armostansako antaisi naiselle käyttörahaa palkastaan?Vai valtioko maksaisi kotiäitiydestä kunnon palkkaa? Huh, tuo voisi toimia mikäli avioero kiellettäisiin ja laissa tai jos tule mini Michelle jäisi entisen vaimon elatusvelvollisuus ja määriteltäisiin että mies maksaa puolet tuloistaan naiselle sekä tämän eläkkeen. Vieläkö tämä ehdottamasi malli vähintään näillä kriteereillä kiinnostaisi sinua ap?
No mikä ettei jos mies tienaa niin paljon että sillä katetaan heittämällä kiva elintaso koko perheelle ja mulle hyvät rahat menetetyistä palkkatuloista. Tämähän tarkoittaa vähintään 10000e/kk nettotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Rahan jakautuminen perheissä pitäisi järjestää sitten tasan. Muuten on epäreilua.
Niin, ei ap:ta kiinnosta reiluus,kai nyt sen verran ymmärrät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkuilla nyt ei ole kotitöitä juuri ollenkaan, niihin menee aikaa korkeintaan vartin verran päivässä.
Sinkkuna on suhteellisen helppoa suunnitella asiat niin että asunto tasaisen siistissä kunnossa ja tavarat ovat aina oikeilla paikoilla. Minua ihmetyttävät ihmiset, joiden pitää muka ruveta siivoamaan vasta siinä vaiheessa kun heille on tulossa vieraita. Tosin joillekin sängyn petaaminen ja roskien vienti tuntuvat olevan isoja projekteja. Ruuanlaiton ja syömisen jälkeen on luontevaa tiskata asiat samaan putkeen kun ei tarvitse pohtia työnjakoa. Asunnon pitäminen siistinä on tasaisen jatkuvaa toimintaa eikä sitä voi eikä tarvitse erikseen kellottaa. Pyykkiä voi pestä sitten kunhan niitä vaaleita tai tummia vaatteita on ehtinyt kertyä vähän enemmän pestäviksi.
Kaiken järkevin järjestely olisi kahden asunnon suhde, jolloin molemmilla on omat asunnot ja yhdessä vietetään sovitusti ns. laatuaikaa eikä tarvitse koko ajan olla naamat vastakkain. Vapaaehtoinen yksinolo on luova tila, jolloin ehtii ajatella ja tehdä kaikenlaista ilman että joku on koko ajan kyljessä kiinni. Samalla välttää sen että alkaisi liikaa kertomaan samoja juttuja ilman että saisi välillä uusia ideoita.
Tottakai voin tehdä kaiken tuon. Minun ehtonani sille että siirtyisi tekemään työkseni kotia, on että miehen tulee tienata niin että tulotasomme ei tipu siitä mitä tienaisimme kahdestaan ja minulle kuuluu automaattisesti vähintään puolet näistä hänen tuloista; jos miehen palkka olisi pienempi kuin minun kodinulkopuolisen työn palkka, hän maksaisi vähintään sen mitä minä olisin tienannut.
Ja silti klo 16-17 työaikani loppuu ja lähden salille ja kaverin kanssa lasilliselle, arrivederci! Jääkaapissa on lapsille ruokaa. Mikäli mies haluaa että vastaan lapsista ja kodista tauotta, tulee hänen kasvattaa tulojaan niin että kykenee maksamaan palkkaa sitten kellonympäri ylityölisineen all day every day.
Suomalaisessa ja ylipäätään pohjoismaisessa yhteiskunnassa ei ole koskaan ollut ap:n kuvaamaa tilannetta, vaan naiset ovat aina tehneet töitä, muutakin kuin lastenhoitoa. Esim. tilanhoito on vaatinut molempien työpanoksen. Ehkä jossakin korkeammassa tuloluokassa kotirouvia on ollut olemassa, mutta se on ollut vähemmistö, etenkin Suomessa. Ei siis ole mitään sellaista mallia, mihin palata.