Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jonossa ei ohitettu. Expressenin tietojen mukaan Mette-Maritin keuhkot on lennätetty Osloon sotilassaattueessa.

Vierailija
19.06.2026 |

Niin. Kaikki vuorollaan reilusti

Kommentit (379)

Vierailija
301/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kaikkien osapuolten kannalta ongelmallista tietää, kenelle luovutetut elimet menisivät. Elinsiirtosysteemin tärkeä tavoite on, että luovuttaja ja saaja pidetään salassa. Elimen irroittajatiimi ei tiedä, kuka elimen saa, eikä elimen siirtoon liittyvä tiimi tiedä, keneltä elin on saatu. 

Salassapitoehto on aukoton, niin kuin pitääkin. Myöskään se tiimi, joka toimittaa elimen tarvitsevan sairaalan potilaalle, ei koskaan voi tietää, kenelle potilaalle se siirretään. Näin peli pysyy puhtaana.

Jos siirtoelin on jo "varattu" jollekin, se on sairaalan sisäinen tieto.

Vierailija
302/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja kiltisti odotti omaa vuoroaan. Kuka oikeasti uskoo niin?!

Listalla oli vain 8, luuletko että keuhko kuin keuhko käy jokaiselle? 

Siirtokeuhko tuotiin jostain toisesta Pohjoismaasta. Elinsiirtokoordinointi on yhteistyötä. Joku suomalainenkin voi saada vaikkapa tanskalaiset keuhkot, tm.

Mutta, mutta. Yhteensä Pohjoismaissa lähemmäs 100 siirteen odottajaa, vaikka Norjassa ilmoituksen mukaan vain alle 10.

Herää kysymys, olisiko noista muista lähemmäs sadasta odottajasta löytynyt sopiva vastaanottaja? Aivan taatusti niissä oli pitempään odottaneita kuin Mette.

Fakta on, että Mette sai uudet keuhkot muutaman päivän kuluttua siitä, kun oli vieallisen ilmoituksen jälkeen siirtojonoon laitettu 5.6. 

Hei höpsö, ei se ollut mikään virallinen ilmoitus. Mette on hyvinkin voinut olla jo vuoden siirtojonossa. Terveystiedot ovat yksityisiä, ja hovi tiedottaa sen verran kuin julkisuuden kannalta on välttämätöntä, etteivät huhut leviäisi.

Ei ainakaan hovin tiedotteiden mukaan väittämäsi pidä paikkaansa. 

Viimeiset puolisen vuotta pohdittiin, laitetaanko prinsessa siirtojonoon, vai ei.

Sitten yht`äkkiä laitettiin, vaikka happiviikset oli ollut vasta kuukauden verran.

Itse käveli sairaalaan. Yhdessä uutisessa lääkärit puhuivat jo pyörätulikuntoon joutuneista kandidaateista.

Suomalainen urheilija on kertonut viimeisen vuoden maanneensa vaan sohvalla, eikä kyennyt tekemään edes arkiaskareita.

Tuija Helandef olisi saanut keuhkonsiirron jo noin 2-4 v aiemmin mutta kieltäytyi koska oli pieni lapsi ja siirrolla saa lisäaikaa keskimäärin 5 v 


Joten halusi siirtää niitä lisävuosia eteenpäin 




Eiköhän mm ollut epävirallisesti jonossa jo aiemmin mutta julkisesti vasta kun oli varmaa että on nyt keuhkot kitka sopii 

Ei niitä sopivaisuuskokeita oteta vuosia aikaisemmin, koska ihmisen fysiikka ja muu vointi muuttuu iän myötä.

Ihan puppua taas maallikon suusta. Testien tulee olla tuoreet, sen verran vaarallisesta ja kalliista operaatiosta on kysymys.

Kaikkea tekin uskottelette itsellenne ja muille.

Metten tapauksessa on ollut tiedossa mahdollinen luovuttaja ja menivät Haakonin kanssa viime hetkien testeihin, sitten kaikki kävikin vauhdilla.

Edes elinsiirtotiimi ei tiedä luovuttajasta mitään. Siirtoelimen irrottaa sen sairaalan oma kirurginen tiimi, elimen noutajat eivät ole leikkaussalissa mukana. Vain kuollutta luovuttajaa hoitaneet tietävät potilastiedot, joita ei koskaan kerrota eteenpäin. Mitään henkilötietoja luovuttajasta ei anneta.

Elimen edelleen kuljettamiseen osallistuvat hoitajat ja lääkäri odottavat leikkaussalin ulkopuolella ja saavat siirtoelimen valmiiksi pakatussa kylmälaukussa vietäväksi eteenpäin mahdollisimman nopeasti.

Yksityiset lentoyhtiöt, ambulanssilennot, jne. odottavat lentokentällä valmiina lähtöön.

Tiedän tästä minäkin jotain.

Elinsiirtokoordinaattori taitaa olla ainut, joka nimet tietää. Muita tuskin edes kiinnostaa. Ihmettelen mistä lehti olisi saanut tietää, mitä ja kenelle tuolla lennolla siirrettiin.

Ei. Ei voinut mitenkään tietää. Tilaus siirrosta on ainoa asia, minkä tietävät.

Tuossahan vain lentäjä kertoi saaneensa tehtävän, mistä arveltiin sen liittyvän Metteen. 

Kukaan ei voi vuotaa yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, joka vieläkin epäilee tätä keissiä? Nyt tehtiin sitten suuri numero tästä kuljetuksestakin, ikäänkuin vakuuttelu, että tyhmimmätkin uskoisivat leikkauksen tapahtuneen? Niin tai näin, nyt alkaa siis toipuminen ja kansa huutaa hurraata ja Meten temput on anteeksi annatut.( valehtelu, todisteiden hävitys jne) .Juuri niinkuin ennustin tilanteen kehittyvänkin; kas, näin kuningaskunta on pelastettu!

nyt seuraavaksi aletaan etsimään tiettynä aikana kuolleita pohjoismaalaisia ja kysytään heidän omaisiltaan, teitävätkö onko elimiä luovutettu ja kun löydetään todennäköinen luovuttaja, niin kysellään omaisilta mitä tuumaavat

 

se jälkeen aletaan purkaa yksityiskohtia ja ties mitä vielä

 

tämä ei ole vielä ohi. 

 

tulossa vielä meten haastattlu varmasti  

 

tästä saa lehdistö moneksi vuodeksi jutun aiheita

 

en usko, että meten keuhkonsiirto oli medihässäkän vuoksi ajoitettu tai että ohtteli jonnossa ihmisiä tai mitään sellaista

 

tämä on ihan normaali "kuninkaallisessa perheessä tapahtuu" sosiaalipo r no hässäkkä, median luoma. 

Miksi ketään kiinnostaisi, minne kuolleen omaisen elimet menivät? Ei se omainen niitä haudassakaan tarvitse. Joku raja populismillakin.

Valitettavasti tiedän turhantärkeitä ihmisä, jotka olisi ihan onnesta soikeina, jos tutun keuhkot pääsisivät kuninkaalliseen hoviin edustamaan.

Siis ihan suomalaisia hyacinthbukeita? 😁

Vierailija
304/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja kiltisti odotti omaa vuoroaan. Kuka oikeasti uskoo niin?!

Listalla oli vain 8, luuletko että keuhko kuin keuhko käy jokaiselle? 

Siirtokeuhko tuotiin jostain toisesta Pohjoismaasta. Elinsiirtokoordinointi on yhteistyötä. Joku suomalainenkin voi saada vaikkapa tanskalaiset keuhkot, tm.

Mutta, mutta. Yhteensä Pohjoismaissa lähemmäs 100 siirteen odottajaa, vaikka Norjassa ilmoituksen mukaan vain alle 10.

Herää kysymys, olisiko noista muista lähemmäs sadasta odottajasta löytynyt sopiva vastaanottaja? Aivan taatusti niissä oli pitempään odottaneita kuin Mette.

Fakta on, että Mette sai uudet keuhkot muutaman päivän kuluttua siitä, kun oli vieallisen ilmoituksen jälkeen siirtojonoon laitettu 5.6. 

Hei höpsö, ei se ollut mikään virallinen ilmoitus. Mette on hyvinkin voinut olla jo vuoden siirtojonossa. Terveystiedot ovat yksityisiä, ja hovi tiedottaa sen verran kuin julkisuuden kannalta on välttämätöntä, etteivät huhut leviäisi.

Ei ainakaan hovin tiedotteiden mukaan väittämäsi pidä paikkaansa. 

Viimeiset puolisen vuotta pohdittiin, laitetaanko prinsessa siirtojonoon, vai ei.

Sitten yht`äkkiä laitettiin, vaikka happiviikset oli ollut vasta kuukauden verran.

Itse käveli sairaalaan. Yhdessä uutisessa lääkärit puhuivat jo pyörätulikuntoon joutuneista kandidaateista.

Suomalainen urheilija on kertonut viimeisen vuoden maanneensa vaan sohvalla, eikä kyennyt tekemään edes arkiaskareita.

Tuija Helandef olisi saanut keuhkonsiirron jo noin 2-4 v aiemmin mutta kieltäytyi koska oli pieni lapsi ja siirrolla saa lisäaikaa keskimäärin 5 v 


Joten halusi siirtää niitä lisävuosia eteenpäin 




Eiköhän mm ollut epävirallisesti jonossa jo aiemmin mutta julkisesti vasta kun oli varmaa että on nyt keuhkot kitka sopii 

Ei niitä sopivaisuuskokeita oteta vuosia aikaisemmin, koska ihmisen fysiikka ja muu vointi muuttuu iän myötä.

Ihan puppua taas maallikon suusta. Testien tulee olla tuoreet, sen verran vaarallisesta ja kalliista operaatiosta on kysymys.

Kaikkea tekin uskottelette itsellenne ja muille.

Metten tapauksessa on ollut tiedossa mahdollinen luovuttaja ja menivät Haakonin kanssa viime hetkien testeihin, sitten kaikki kävikin vauhdilla.

Edes elinsiirtotiimi ei tiedä luovuttajasta mitään. Siirtoelimen irrottaa sen sairaalan oma kirurginen tiimi, elimen noutajat eivät ole leikkaussalissa mukana. Vain kuollutta luovuttajaa hoitaneet tietävät potilastiedot, joita ei koskaan kerrota eteenpäin. Mitään henkilötietoja luovuttajasta ei anneta.

Elimen edelleen kuljettamiseen osallistuvat hoitajat ja lääkäri odottavat leikkaussalin ulkopuolella ja saavat siirtoelimen valmiiksi pakatussa kylmälaukussa vietäväksi eteenpäin mahdollisimman nopeasti.

Yksityiset lentoyhtiöt, ambulanssilennot, jne. odottavat lentokentällä valmiina lähtöön.

Tiedän tästä minäkin jotain.

Elinsiirtokoordinaattori taitaa olla ainut, joka nimet tietää. Muita tuskin edes kiinnostaa. Ihmettelen mistä lehti olisi saanut tietää, mitä ja kenelle tuolla lennolla siirrettiin.

Eiköhän tuo ole vuodettu tarkoituksella lehdistöön. Lisää säälipisteitä prinsessaraukalla....

Vierailija
305/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oliko joku sotilaallinen uhka muka päällä? Montakohan miljoonaa meni siinäkin veronmaksajien rahoja taas hukkaan?

Se siitä tasavertaisesta kohtelusta.

Kyllä sitä ollaan taas kateellisia olis pitäny oottas vaan kuolemaa. 

Uutisissahan sanottiin että ne siirtojutut on todella tarkkoja kaikki kun ei sovi kaikille ja jotta siirto onnistuu niin sen siirrettävä. elimen pitää olla aika tarkasti potilaan omien tietojen mukaan katsottu muutoin koko siirto-operaatio aivan turha kun potilas kuolee melko pian siirron jälkeen. 

Oliko tää sulle ihan uus asia? Kiirreellisessä jonossahan oli vaan noin 10 potilasta joilla kaikilla erilaiset geenit mihin oottavat just sitä omaan geenistöön sopivaa. 
 

Mitäs luulet tapahtuvan, kun siirre sopisikin yhtä hyvin kahdelle potilaalle? Vedetäänkö pitkää tikkua vai vilkaistaanko, kumman kallossa on enemmän tiaranpainumia?

Silloin katsotaan, kenellä on kiireellisin tilanne tai kuka juuri sillä hetkellä sopii siirteen saajaksi tai on ylipäätänsä leikksuskunnossa. Aika epätodennäköistä, ettö kymmenestä ehdokkaasta kaikilla olisi juuri samat veriryhmät, kudostyyppi, yhteensopuvuustekijät ym. Munuaistensiirrossa sopivaa luovuttajaa löydy välttämättä edes omasta perheestä. 

Postin kotiinkuljetukseen rinnastettuna kuljettaja kirjaa että vastaanottajaa on yritetty tavoittaa ...ja siinä taisikin olla kaikki toimenpiteet sen asian suhteen.

Onhan niitä muitakin keuhkon tarvitsijoita saatettu "yrittää tavoittaa" tosin heikoin tuloksin ja keuhko mennyt sille kuka tavoitettu just sillä kiireisellä hetkellä.

Kyllä ne soittavat monta kertaa ja myös omaisten numeroon, jos itse ei vastaa. Siirtoa odottavia pyydetään vastaamaan kaikkiin puheluihin, myös yöllä. Kyllä tiimi tekee kaikkensa, että henkilö tavoitetaan. Henkilöt tavoitettiin ennen kännykkäaikaakin. Nythän on siis jopa helppoa, kun kaikilla on puhelin koko ajan vieressä. 

Vierailija
306/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja kiltisti odotti omaa vuoroaan. Kuka oikeasti uskoo niin?!

Listalla oli vain 8, luuletko että keuhko kuin keuhko käy jokaiselle? 

Siirtokeuhko tuotiin jostain toisesta Pohjoismaasta. Elinsiirtokoordinointi on yhteistyötä. Joku suomalainenkin voi saada vaikkapa tanskalaiset keuhkot, tm.

Mutta, mutta. Yhteensä Pohjoismaissa lähemmäs 100 siirteen odottajaa, vaikka Norjassa ilmoituksen mukaan vain alle 10.

Herää kysymys, olisiko noista muista lähemmäs sadasta odottajasta löytynyt sopiva vastaanottaja? Aivan taatusti niissä oli pitempään odottaneita kuin Mette.

Fakta on, että Mette sai uudet keuhkot muutaman päivän kuluttua siitä, kun oli vieallisen ilmoituksen jälkeen siirtojonoon laitettu 5.6. 

Hei höpsö, ei se ollut mikään virallinen ilmoitus. Mette on hyvinkin voinut olla jo vuoden siirtojonossa. Terveystiedot ovat yksityisiä, ja hovi tiedottaa sen verran kuin julkisuuden kannalta on välttämätöntä, etteivät huhut leviäisi.

Ei ainakaan hovin tiedotteiden mukaan väittämäsi pidä paikkaansa. 

Viimeiset puolisen vuotta pohdittiin, laitetaanko prinsessa siirtojonoon, vai ei.

Sitten yht`äkkiä laitettiin, vaikka happiviikset oli ollut vasta kuukauden verran.

Itse käveli sairaalaan. Yhdessä uutisessa lääkärit puhuivat jo pyörätulikuntoon joutuneista kandidaateista.

Suomalainen urheilija on kertonut viimeisen vuoden maanneensa vaan sohvalla, eikä kyennyt tekemään edes arkiaskareita.

Tuija Helandef olisi saanut keuhkonsiirron jo noin 2-4 v aiemmin mutta kieltäytyi koska oli pieni lapsi ja siirrolla saa lisäaikaa keskimäärin 5 v 


Joten halusi siirtää niitä lisävuosia eteenpäin 




Eiköhän mm ollut epävirallisesti jonossa jo aiemmin mutta julkisesti vasta kun oli varmaa että on nyt keuhkot kitka sopii 

Ei niitä sopivaisuuskokeita oteta vuosia aikaisemmin, koska ihmisen fysiikka ja muu vointi muuttuu iän myötä.

Ihan puppua taas maallikon suusta. Testien tulee olla tuoreet, sen verran vaarallisesta ja kalliista operaatiosta on kysymys.

Kaikkea tekin uskottelette itsellenne ja muille.

Metten tapauksessa on ollut tiedossa mahdollinen luovuttaja ja menivät Haakonin kanssa viime hetkien testeihin, sitten kaikki kävikin vauhdilla.

Edes elinsiirtotiimi ei tiedä luovuttajasta mitään. Siirtoelimen irrottaa sen sairaalan oma kirurginen tiimi, elimen noutajat eivät ole leikkaussalissa mukana. Vain kuollutta luovuttajaa hoitaneet tietävät potilastiedot, joita ei koskaan kerrota eteenpäin. Mitään henkilötietoja luovuttajasta ei anneta.

Elimen edelleen kuljettamiseen osallistuvat hoitajat ja lääkäri odottavat leikkaussalin ulkopuolella ja saavat siirtoelimen valmiiksi pakatussa kylmälaukussa vietäväksi eteenpäin mahdollisimman nopeasti.

Yksityiset lentoyhtiöt, ambulanssilennot, jne. odottavat lentokentällä valmiina lähtöön.

Tiedän tästä minäkin jotain.

Elinsiirtokoordinaattori taitaa olla ainut, joka nimet tietää. Muita tuskin edes kiinnostaa. Ihmettelen mistä lehti olisi saanut tietää, mitä ja kenelle tuolla lennolla siirrettiin.

Ei. Ei voinut mitenkään tietää. Tilaus siirrosta on ainoa asia, minkä tietävät.

Tuossahan vain lentäjä kertoi saaneensa tehtävän, mistä arveltiin sen liittyvän Metteen. 

Kukaan ei voi vuotaa yhtään mitään.

Totta joka sana. Hyvin harva tietää mitään, eikä kukaan vuoda. Hävytöntä edes piloillaan epäillä mitään suhmurointia.

 

(Ne sotilaskoneetkin olivat ihan sattumalta paikalla.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
307/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun ap:n pyllyä kutittaa vieläkin. 

No eipä tuo varmaan tasavertaisuudentunnetta Norjassa kasvata.

Onko teillä tietoa, että joku olisi jäänyt ilman keuhkoja?

Miltähän mahtaa muista jonottajista tuntua? 

Kyllä elinsiirtoa odottavat tietävät, että siirteen saamisessa voi mennä kauan tai sen voi saada nopeastikin. Kaikille siirtoa odottaville kerrotaan, että kyseessä ei ole jono vaan lista, jossa kaikki ovat samalla viivalla. Siirrettä ei saa jonotusnumeron mukaan vaan sen on kaikin puolin sovittava saajalleen. 

Kai se tässä kohta puoliin nähdään, sopivatko Mette-Maritille vai tuleeko hyljeksintää. Ei sitä koskaan tiedä miten uusi, toiselta ihmiseltä saatu elin lopulta toimii ja miten kauan. Mette-Maritin keuhkot ovat ihan eri juttu kuin prinssi Danielin munuainen. 

Vierailija
308/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marius on eppsteinin poika

Käytöstä kun katsoo, voisi hyvinkin olla. Tai sitten käytös on vain Epulta opittua. Mettehän raahasi esikoisensakin tuonne noiden juhliin. Onko sadismi muuten periytyvää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
309/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun ap:n pyllyä kutittaa vieläkin. 

No eipä tuo varmaan tasavertaisuudentunnetta Norjassa kasvata.

Onko teillä tietoa, että joku olisi jäänyt ilman keuhkoja?

Miltähän mahtaa muista jonottajista tuntua? 

Kyllä elinsiirtoa odottavat tietävät, että siirteen saamisessa voi mennä kauan tai sen voi saada nopeastikin. Kaikille siirtoa odottaville kerrotaan, että kyseessä ei ole jono vaan lista, jossa kaikki ovat samalla viivalla. Siirrettä ei saa jonotusnumeron mukaan vaan sen on kaikin puolin sovittava saajalleen. 

Kai se tässä kohta puoliin nähdään, sopivatko Mette-Maritille vai tuleeko hyljeksintää. Ei sitä koskaan tiedä miten uusi, toiselta ihmiseltä saatu elin lopulta toimii ja miten kauan. Mette-Maritin keuhkot ovat ihan eri juttu kuin prinssi Danielin munuainen. 

Daniel on eri juttu, sillä on suomalaiset juuret.

Vierailija
310/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm on ollut siirtojonossa jo ennen joulua, asia vaan julkistettiin, kun uudet keuhkot olivat jo tiedossa. Sai siirteen kesäkuun alussa.


Ei meille kerrota kaikkea, luovuttajan omaisia on suojeltava.

Mistäs sinä sen luovuttajan tiedot olet kesäkuun alusta tietänyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
311/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hyvin norjalaisia tunnette?
Itse aika hyvin ja voin sanoa, että suurin osa rakastaa kuningashuonetta. Erityisesti tietysti Haraldia ja Sonjaa, mutta myös tätä nuorempaa väkeä. Ja tietysti nyt sympatiseeraavat MetteMaritia.


Naurattaa, kun täällä av lla vaaditaan monarkian loppumista. Ei kuulu meille suomalaisille hevon pätkääkään.

No jos suomalaisen rahvaan keuhkoja pidetään Norjan monarkian varaosavarastona, niin kyllä prkl kuuluu!

Vierailija
312/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oliko joku sotilaallinen uhka muka päällä? Montakohan miljoonaa meni siinäkin veronmaksajien rahoja taas hukkaan?

Se siitä tasavertaisesta kohtelusta.

Kyllä sitä ollaan taas kateellisia olis pitäny oottas vaan kuolemaa. 

Uutisissahan sanottiin että ne siirtojutut on todella tarkkoja kaikki kun ei sovi kaikille ja jotta siirto onnistuu niin sen siirrettävä. elimen pitää olla aika tarkasti potilaan omien tietojen mukaan katsottu muutoin koko siirto-operaatio aivan turha kun potilas kuolee melko pian siirron jälkeen. 

Oliko tää sulle ihan uus asia? Kiirreellisessä jonossahan oli vaan noin 10 potilasta joilla kaikilla erilaiset geenit mihin oottavat just sitä omaan geenistöön sopivaa. 
 

Mitäs luulet tapahtuvan, kun siirre sopisikin yhtä hyvin kahdelle potilaalle? Vedetäänkö pitkää tikkua vai vilkaistaanko, kumman kallossa on enemmän tiaranpainumia?

Silloin katsotaan, kenellä on kiireellisin tilanne tai kuka juuri sillä hetkellä sopii siirteen saajaksi tai on ylipäätänsä leikksuskunnossa. Aika epätodennäköistä, ettö kymmenestä ehdokkaasta kaikilla olisi juuri samat veriryhmät, kudostyyppi, yhteensopuvuustekijät ym. Munuaistensiirrossa sopivaa luovuttajaa löydy välttämättä edes omasta perheestä. 

Postin kotiinkuljetukseen rinnastettuna kuljettaja kirjaa että vastaanottajaa on yritetty tavoittaa ...ja siinä taisikin olla kaikki toimenpiteet sen asian suhteen.

Onhan niitä muitakin keuhkon tarvitsijoita saatettu "yrittää tavoittaa" tosin heikoin tuloksin ja keuhko mennyt sille kuka tavoitettu just sillä kiireisellä hetkellä.

Kyllä ne soittavat monta kertaa ja myös omaisten numeroon, jos itse ei vastaa. Siirtoa odottavia pyydetään vastaamaan kaikkiin puheluihin, myös yöllä. Kyllä tiimi tekee kaikkensa, että henkilö tavoitetaan. Henkilöt tavoitettiin ennen kännykkäaikaakin. Nythän on siis jopa helppoa, kun kaikilla on puhelin koko ajan vieressä. 

Sinä olet herttainen, kun jaksat puolustaa elinsiirtoja hoitavia ihmisiä ja uskoa heidän kaikenkattavaan suoraselkäisyyteensä. Superrikkaat ja muut kansakunnan korkeimmalla orrella keikkuvat eivät kuitenkaan ole mitään pulmusia edes Pohjoismaissa. 

Vanhan viisauden mukaan kaikki on ostettavissa. Jopa kymmenessä prosentissa maailman kaikista elinsiirroista on lainvastaisia elementtejä:

 

https://www.unodc.org/res/human-trafficking/glo-act2/tip-for-or-toolkit…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
313/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjan kuningashuoneen ja Haakonin etu olisi ollut, että tuo turhake Mette olisi lähtenyt tuonilmaisiin, siis kuollut   

Mäntti-Mette on häpeäksi koko valtiolle. Ei siitä tule koko kansan hyväksymää kuningatarta, ei kansa tuota hyväksy. 

Eikä muiden maiden kuninkaalliset  kehtaa Meten kanssa näyttäytyä,  mainehaitta on liian iso. 

 

Hakoniemi pitäisi ottaa avioero, mutta taitaa olla liian lammas moiseen rohkeuteen. 

Ei tuo sinunkaan elämä vaikuta kommentisi päätellen mitenkään onnelliselta tai vakaan ihmisen kommentilta, toisin kun katsoo Norjan kruununprissin ja prinsessan julkista esiintymistä, niin silmin nähden he nauttivat toistensa seurasta ja ovat onnellisia, jota ulkopuolisten on iloa katsoa.  Toivottavasti Mette Marit on pian entisensä. Norjalaiset tarvitsevat häntä. 

Joo, ovat. Tai esittävät. Haakon taitaa rakastaa enemmän. Avioliitto voi huonosti 2009-2016, kun rouva Epsteinin kanssa pörräsi. Siinä jä Mariuskin kasvattamatta, mutta onneksi hovi huolehti nuoremmista.  Semmoinen onnellinen avioliitto.

MM oli vain yhden kerran Epsteinin vieraana Floridassa v.2011. Hän oli kyllä kirjeenvaihdossa tämän kanssa ja tapasi toistamiseen Oslossa ihan omassa puutarhassaan v.2013.

Mistä sä tiedät kuinka monta kertaa ne on tavanneet oikeasti.

Näin on ainakin Norjan lehdissä kirjoitettu. Haakon, MM ja lapset olivat v.2011 rantalomalla. MM jäi vielä Floridaan lasten kanssa ja oli Epsteinin kartanolla, ei siis siellä saarella, missä sikailtiin. Samaan aikaan oli myös Hollannin prinssi perheineen.

Toisen kerran tapasi Epsteinin v.2013, kun tämä oli vierailulla Oslossa.

Usko sinä vaan mitä kaikkea kirjoitellaan!

Vierailija
314/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yllätys oli kenelle että meni jonossa ensimmäiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
315/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oliko joku sotilaallinen uhka muka päällä? Montakohan miljoonaa meni siinäkin veronmaksajien rahoja taas hukkaan?

Se siitä tasavertaisesta kohtelusta.

Kyllä sitä ollaan taas kateellisia olis pitäny oottas vaan kuolemaa. 

Uutisissahan sanottiin että ne siirtojutut on todella tarkkoja kaikki kun ei sovi kaikille ja jotta siirto onnistuu niin sen siirrettävä. elimen pitää olla aika tarkasti potilaan omien tietojen mukaan katsottu muutoin koko siirto-operaatio aivan turha kun potilas kuolee melko pian siirron jälkeen. 

Oliko tää sulle ihan uus asia? Kiirreellisessä jonossahan oli vaan noin 10 potilasta joilla kaikilla erilaiset geenit mihin oottavat just sitä omaan geenistöön sopivaa. 
 

Kas, perhanaa, kun elintä haettiin lähimaista Skandinaviasta. Niin kuin näissä kirjoituksissa on kerrottu, että ensin läheltä. Se on ok.  Mutta, oliko niin, ettei siirrettä verrattu ensin lähes sadan odottajan tietoihin. Tähän minä odotan vastausta. 

Vierailija
316/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oliko joku sotilaallinen uhka muka päällä? Montakohan miljoonaa meni siinäkin veronmaksajien rahoja taas hukkaan?

Se siitä tasavertaisesta kohtelusta.

Kyllä sitä ollaan taas kateellisia olis pitäny oottas vaan kuolemaa. 

Uutisissahan sanottiin että ne siirtojutut on todella tarkkoja kaikki kun ei sovi kaikille ja jotta siirto onnistuu niin sen siirrettävä. elimen pitää olla aika tarkasti potilaan omien tietojen mukaan katsottu muutoin koko siirto-operaatio aivan turha kun potilas kuolee melko pian siirron jälkeen. 

Oliko tää sulle ihan uus asia? Kiirreellisessä jonossahan oli vaan noin 10 potilasta joilla kaikilla erilaiset geenit mihin oottavat just sitä omaan geenistöön sopivaa. 
 

Mitäs luulet tapahtuvan, kun siirre sopisikin yhtä hyvin kahdelle potilaalle? Vedetäänkö pitkää tikkua vai vilkaistaanko, kumman kallossa on enemmän tiaranpainumia?

Silloin katsotaan, kenellä on kiireellisin tilanne tai kuka juuri sillä hetkellä sopii siirteen saajaksi tai on ylipäätänsä leikksuskunnossa. Aika epätodennäköistä, ettö kymmenestä ehdokkaasta kaikilla olisi juuri samat veriryhmät, kudostyyppi, yhteensopuvuustekijät ym. Munuaistensiirrossa sopivaa luovuttajaa löydy välttämättä edes omasta perheestä. 

Postin kotiinkuljetukseen rinnastettuna kuljettaja kirjaa että vastaanottajaa on yritetty tavoittaa ...ja siinä taisikin olla kaikki toimenpiteet sen asian suhteen.

Onhan niitä muitakin keuhkon tarvitsijoita saatettu "yrittää tavoittaa" tosin heikoin tuloksin ja keuhko mennyt sille kuka tavoitettu just sillä kiireisellä hetkellä.

Kyllä ne soittavat monta kertaa ja myös omaisten numeroon, jos itse ei vastaa. Siirtoa odottavia pyydetään vastaamaan kaikkiin puheluihin, myös yöllä. Kyllä tiimi tekee kaikkensa, että henkilö tavoitetaan. Henkilöt tavoitettiin ennen kännykkäaikaakin. Nythän on siis jopa helppoa, kun kaikilla on puhelin koko ajan vieressä. 

Sinä olet herttainen, kun jaksat puolustaa elinsiirtoja hoitavia ihmisiä ja uskoa heidän kaikenkattavaan suoraselkäisyyteensä. Superrikkaat ja muut kansakunnan korkeimmalla orrella keikkuvat eivät kuitenkaan ole mitään pulmusia edes Pohjoismaissa. 

Vanhan viisauden mukaan kaikki on ostettavissa. Jopa kymmenessä prosentissa maailman kaikista elinsiirroista on lainvastaisia elementtejä:

 

https://www.unodc.org/res/human-trafficking/glo-act2/tip-for-or-toolkit…

Sinä se taas olet melkoinen salaliittoteoreetikko. Pohjoismaissa ehkä 2 kuninkaallista on saanut elinsiirron. Voin olla väärässä, mutta toinen ei edes ollut kuninkaallinen siirteen saadessaan ja sai sen omalta isältään. Muut sadat ja tuhannet ovat ihan tavallisia kansalaisia. Uskotko ihan oikeasti, että täällä on joku suuri eliitti, joka varailee itselleen elimet? Elinsiirron saaminen on aika harvinaista, eikä siinä porukassa korustu millään tavoin eliittiasema.

 

On ihan totta, että maailmalla tehdään laitonta elinkauppaa ja siihen liittyvää rikollisuutta, mutta voit kyllä luottaa siihen, että Pohjoismaissa se on ihan luotettavaa ja tarkoin valvottua. 

Vierailija
317/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oliko joku sotilaallinen uhka muka päällä? Montakohan miljoonaa meni siinäkin veronmaksajien rahoja taas hukkaan?

Se siitä tasavertaisesta kohtelusta.

Kyllä sitä ollaan taas kateellisia olis pitäny oottas vaan kuolemaa. 

Uutisissahan sanottiin että ne siirtojutut on todella tarkkoja kaikki kun ei sovi kaikille ja jotta siirto onnistuu niin sen siirrettävä. elimen pitää olla aika tarkasti potilaan omien tietojen mukaan katsottu muutoin koko siirto-operaatio aivan turha kun potilas kuolee melko pian siirron jälkeen. 

Oliko tää sulle ihan uus asia? Kiirreellisessä jonossahan oli vaan noin 10 potilasta joilla kaikilla erilaiset geenit mihin oottavat just sitä omaan geenistöön sopivaa. 
 

Kas, perhanaa, kun elintä haettiin lähimaista Skandinaviasta. Niin kuin näissä kirjoituksissa on kerrottu, että ensin läheltä. Se on ok.  Mutta, oliko niin, ettei siirrettä verrattu ensin lähes sadan odottajan tietoihin. Tähän minä odotan vastausta. 

Satutko itse olemaan keuhkonsiirtojonossa, vai miten ajattelet asian sinulle kuuluvan?

-ohis.

Vierailija
318/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oliko joku sotilaallinen uhka muka päällä? Montakohan miljoonaa meni siinäkin veronmaksajien rahoja taas hukkaan?

Se siitä tasavertaisesta kohtelusta.

Kyllä sitä ollaan taas kateellisia olis pitäny oottas vaan kuolemaa. 

Uutisissahan sanottiin että ne siirtojutut on todella tarkkoja kaikki kun ei sovi kaikille ja jotta siirto onnistuu niin sen siirrettävä. elimen pitää olla aika tarkasti potilaan omien tietojen mukaan katsottu muutoin koko siirto-operaatio aivan turha kun potilas kuolee melko pian siirron jälkeen. 

Oliko tää sulle ihan uus asia? Kiirreellisessä jonossahan oli vaan noin 10 potilasta joilla kaikilla erilaiset geenit mihin oottavat just sitä omaan geenistöön sopivaa. 
 

Kas, perhanaa, kun elintä haettiin lähimaista Skandinaviasta. Niin kuin näissä kirjoituksissa on kerrottu, että ensin läheltä. Se on ok.  Mutta, oliko niin, ettei siirrettä verrattu ensin lähes sadan odottajan tietoihin. Tähän minä odotan vastausta. 

Siirrettä verrataan kyllä ihan kaikkien rekisterissä olevien tietoihin. 

Vierailija
319/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marius on eppsteinin poika

Ei ole. 

Vierailija
320/379 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja kiltisti odotti omaa vuoroaan. Kuka oikeasti uskoo niin?!

Listalla oli vain 8, luuletko että keuhko kuin keuhko käy jokaiselle? 

Siirtokeuhko tuotiin jostain toisesta Pohjoismaasta. Elinsiirtokoordinointi on yhteistyötä. Joku suomalainenkin voi saada vaikkapa tanskalaiset keuhkot, tm.

Mutta, mutta. Yhteensä Pohjoismaissa lähemmäs 100 siirteen odottajaa, vaikka Norjassa ilmoituksen mukaan vain alle 10.

Herää kysymys, olisiko noista muista lähemmäs sadasta odottajasta löytynyt sopiva vastaanottaja? Aivan taatusti niissä oli pitempään odottaneita kuin Mette.

Fakta on, että Mette sai uudet keuhkot muutaman päivän kuluttua siitä, kun oli vieallisen ilmoituksen jälkeen siirtojonoon laitettu 5.6. 

Hei höpsö, ei se ollut mikään virallinen ilmoitus. Mette on hyvinkin voinut olla jo vuoden siirtojonossa. Terveystiedot ovat yksityisiä, ja hovi tiedottaa sen verran kuin julkisuuden kannalta on välttämätöntä, etteivät huhut leviäisi.

Ei ainakaan hovin tiedotteiden mukaan väittämäsi pidä paikkaansa. 

Viimeiset puolisen vuotta pohdittiin, laitetaanko prinsessa siirtojonoon, vai ei.

Sitten yht`äkkiä laitettiin, vaikka happiviikset oli ollut vasta kuukauden verran.

Itse käveli sairaalaan. Yhdessä uutisessa lääkärit puhuivat jo pyörätulikuntoon joutuneista kandidaateista.

Suomalainen urheilija on kertonut viimeisen vuoden maanneensa vaan sohvalla, eikä kyennyt tekemään edes arkiaskareita.

Tuija Helandef olisi saanut keuhkonsiirron jo noin 2-4 v aiemmin mutta kieltäytyi koska oli pieni lapsi ja siirrolla saa lisäaikaa keskimäärin 5 v 


Joten halusi siirtää niitä lisävuosia eteenpäin 




Eiköhän mm ollut epävirallisesti jonossa jo aiemmin mutta julkisesti vasta kun oli varmaa että on nyt keuhkot kitka sopii 

Ei niitä sopivaisuuskokeita oteta vuosia aikaisemmin, koska ihmisen fysiikka ja muu vointi muuttuu iän myötä.

Ihan puppua taas maallikon suusta. Testien tulee olla tuoreet, sen verran vaarallisesta ja kalliista operaatiosta on kysymys.

Kaikkea tekin uskottelette itsellenne ja muille.

Metten tapauksessa on ollut tiedossa mahdollinen luovuttaja ja menivät Haakonin kanssa viime hetkien testeihin, sitten kaikki kävikin vauhdilla.

Edes elinsiirtotiimi ei tiedä luovuttajasta mitään. Siirtoelimen irrottaa sen sairaalan oma kirurginen tiimi, elimen noutajat eivät ole leikkaussalissa mukana. Vain kuollutta luovuttajaa hoitaneet tietävät potilastiedot, joita ei koskaan kerrota eteenpäin. Mitään henkilötietoja luovuttajasta ei anneta.

Elimen edelleen kuljettamiseen osallistuvat hoitajat ja lääkäri odottavat leikkaussalin ulkopuolella ja saavat siirtoelimen valmiiksi pakatussa kylmälaukussa vietäväksi eteenpäin mahdollisimman nopeasti.

Yksityiset lentoyhtiöt, ambulanssilennot, jne. odottavat lentokentällä valmiina lähtöön.

Tiedän tästä minäkin jotain.

Elinsiirtokoordinaattori taitaa olla ainut, joka nimet tietää. Muita tuskin edes kiinnostaa. Ihmettelen mistä lehti olisi saanut tietää, mitä ja kenelle tuolla lennolla siirrettiin.

Näin on. Tosin joskus eräiden valtioiden kehittymättömimmissä oloissa siirtoryhmä joutuu osallistumaan itse toimenpiteeseen, mutta ne ovat harvinaisia tilanteita.