Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:: Helsinki torppasi ehdotuksen sateenkaarivanhusten vanhainkodista

Vierailija
18.06.2026 |

Aloitteen sateenkaarivanhusten vanhainkodista oli laatinut vasemmistoliiton varavaltuutettu Sandra Hagman. Sen allekirjoitti Hagmanin lisäksi 26 valtuutettua.

Hagman on sosiaalityöntekijä sekä lehtori ja homoseksuaalisuuden historiasta väitellyt tohtori. Hänen mukaansa sateenkaarivähemmistöön kuuluvat ikäihmiset ovat monin tavoin näkymätön ryhmä.

”Sateenkaariseniorit kohtaavat syrjintää sosiaali- ja terveyspalveluissa, jättävät syrjinnän pelossa käyttämättä palveluita ja pelkäävät joutuvansa uudestaan kaappiin, kun joutuvat elämän ehtoopuolella turvautumaan yhteiskunnan tukeen ja apuun esimerkiksi vanhainkodissa”, Hagman perusteli aloitteessa.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012089190.html

Tällaista saadaan kun yliopistolla annetaan ideologista opetusta.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tätä ymmärrä lainkaan. Sateenkaariväki haluaa tasa-arvoa, olla kuten muutkin ja niin ovatkin. Sitten kuitenkin halutaan jotakin tuollaista kuin sateenkaarivanhusten vanhainkotia. Miksi? Välillä tulee tunne, että sateenkaariväelle elämän tärkein asia on seksuaalisuus, seksi, kenen kanssa on yhdessä ja mitä siellä makuuhuoneessa tehdään. Hämmentävää. Mä asun kerrostalossa, 25 asuntoa rapussa. Mua ei lainkaan kiinnosta, kun täällä seurustelee, on naimisissa, panee kenenkin kanssa. Varmasti on monenlaista väkeä - tietenkin. Joskus on myös puhuttu sateenkaariväen kerrostaloista ja tuo vasta idioottimaista ajattelua onkin. Mitä ihmeen lisäarvoa se tuo, jos on kerrostalollinen homoja asumassa samassa talossa tai toisaalta kerrostalollinen heteroita. Mä en ymmärrä tuollaista erottelua lainkaan. 

Vierailija
22/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä vanhukset, jotka PÄÄSEVÄT hoivakoteihin, on niin huonossa kunnossa, ettei heitä edes kiinnosta tai eivät edes tiedosta mikä sen naapurihuoneen asukkaan seksuaalinen suuntautuminen on. Mielikuva siitä, että vanhustenkodeissa asuu eloisia eläkeläisiä viettämättä päivää ja pelaamassa bingoa on aika harhaluuloinen. Välttämättä muistisairaat ei edes pääse, vaan ne pyritään hoitamaan kotonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin näitä tarvitaan ja miten tämä mummojen ja vaarien suuntautuminen varsinaisesti näkyy siellä arjessa? 

En ole vielä koskaan kuullutkaan tilanteesta, jossa joltain vanhustentalon asukkaalta kysyttäisiin, että tykkäätkö muuten nussia miesten vai naisten kanssa. 

Vierailija
24/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tätä ymmärrä lainkaan. Sateenkaariväki haluaa tasa-arvoa, olla kuten muutkin ja niin ovatkin. Sitten kuitenkin halutaan jotakin tuollaista kuin sateenkaarivanhusten vanhainkotia. Miksi? Välillä tulee tunne, että sateenkaariväelle elämän tärkein asia on seksuaalisuus, seksi, kenen kanssa on yhdessä ja mitä siellä makuuhuoneessa tehdään. Hämmentävää. Mä asun kerrostalossa, 25 asuntoa rapussa. Mua ei lainkaan kiinnosta, kun täällä seurustelee, on naimisissa, panee kenenkin kanssa. Varmasti on monenlaista väkeä - tietenkin. Joskus on myös puhuttu sateenkaariväen kerrostaloista ja tuo vasta idioottimaista ajattelua onkin. Mitä ihmeen lisäarvoa se tuo, jos on kerrostalollinen homoja asumassa samassa talossa tai toisaalta kerrostalollinen heteroita. Mä en ymmärrä tuollaista erottelua lainkaan. 

Tulee vähän sellainen cherry-picking -fiilis, että omaa sukupuoliidentiteettiä käytetään tekosyynä sille, että saisi hyödykkeitä/erikoiskohtelua :/

Vierailija
25/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se oma seksuaali-identiteetti niin elämän keskiössä että sitä pitää korostaa hautaan saakka? Nyt jotain tolkkua tähän kun ei vanhuksia saada nytkään hoidettua asiallisesti niin vielä tällaiseen erikseen pitäsii rahaa laittaa...

Tai voiko ajatella niin, että jos on koko elämänsä joutunut elämään piilotellen seksuaali- tai sukupuoli-identiteettiään niin edes elämän ehtoopuolella uskaltaisi päästää turvallisessa ympäristössä irti kulisseista ja ehtisi vielä saada kokemuksen siitä että tulee kohdatuksi ja arvostetuksi omana itsenään?

Ei sillä, minusta tuon pitäisi tapahtua joka ikisessä hoivakodissa, mutta voin kuvitella että ei (muiden asukkaiden, oman aikansa kasvattien, mahdollisesti viimeisetkin filtterinsä menettäneiden muistisairaiden taholta) aina toteudu.

No sitten vaan itse perustamaan tällaista paikkaa, jos tuntuu että sille on tarvetta.

Vierailija
26/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihanaa . Onnellinen vanhuus .  Vanhukset kärsii nytkin kun uimahallissa nuoriso käy sohimaan.  Parasta on rauhallinen halli vanhuksille . Välillä istutaan välillä uidaan. Invavessa ja drinkki baari oluthana.  Luistamattomat roksit.  Ja ei aika rajoituksia.  

Vierailija
27/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne Pekka Haavisto menee 10 vuoden päästä? Miksei kukaan ajattele Pekkaa?

Vierailija
28/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosien jälkeen ei seksuaalisella suuntautumisella ole enää merkitystä.

Vähän erilaisen kuvan olen saanut. Vanhainkodeissahan sitä vasta heilutaan pedeistä toiseen! Tällä hetkellä suurimmat ikäryhmät missä seksitaudit leviävät ovat juuri vanhainkodit sekä opiskelijapiirit.

Vierailija
29/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen vanhainkoti olisikin syrjintää. Miettikääpä, jos joku ehdottaisi heteroille suunnattua vanhainkotia.

Vierailija
30/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, on tuo esitys aikamoinen turhake. Mutta työntekijöillä pitää olla jonkinasteista sensitiivisyyttä siihen, jos vaikka omassa vanhainkodissa asuukin LGBT-vanhus. Se tulee kuitenkin ajan myötä yleistymään, kun julkisemmin LGBT-ihmisinä elävät sukupolvet alkavat joutua vanhainkoteihin. Minä haluan voida kokea oloni turvalliseksi ja kunnioitetuksi omana itsenäni.

-lesbo34

Vierailija
31/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojoo, on tuo esitys aikamoinen turhake. Mutta työntekijöillä pitää olla jonkinasteista sensitiivisyyttä siihen, jos vaikka omassa vanhainkodissa asuukin LGBT-vanhus. Se tulee kuitenkin ajan myötä yleistymään, kun julkisemmin LGBT-ihmisinä elävät sukupolvet alkavat joutua vanhainkoteihin. Minä haluan voida kokea oloni turvalliseksi ja kunnioitetuksi omana itsenäni.

-lesbo34

Miksi? Miksei sitä lgbtxyz-vanhusta voi kohdella ihan kuin muitakin?

Vierailija
32/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea päätös. Ihan turha laittaa paukkuja johonkin, mihin ei ole todellista tarvetta. Saahan sitä aina perustaa yksityisen vastaavan ja katsoa millaisen asiakasryntäyksen se saa aikaan.

Vierailija
33/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea päätös. Ihan turha laittaa paukkuja johonkin, mihin ei ole todellista tarvetta. Saahan sitä aina perustaa yksityisen vastaavan ja katsoa millaisen asiakasryntäyksen se saa aikaan.

Käy kuin Kvääristölle, ei riittänyt maksavia kväärejä ja meni konkurssiin koska niitä ei ole kuin murto-osa siihen verrattuna miten yleiseksi tätä ilmiötä mainostetaan.

Vierailija
34/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ristiriitaista, että ensin puhutaan diversiteetistä ja erilaisten seksuaalisten suuntausten näkyväksi tulemisesta, mutta se ei kelpaa sittenkään, vaan halutaan oma vanhainkoti? Näen tässä vähän ristiriitaa…

Vierailija
35/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisoikeudet kuuluvat intersektionaalisen feminismin periaatteisiin, se että heteroa, valkoista ja miestä syrjitään ja vähemmistöille järjestetään erityiskohtelua, ohituskaistoja ja kiintiöitä sekä etuoikeuksia.

Vierailija
36/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että voi tulla tuollainen fiilis, kun pääasiassa kuulee sateenkariväestä sateenkaariväkenä puhumassa sateenkaariasioista. Mutta voin sanoa että valtaosa heistä on yhtä monitahoisia ja moniulotteisia ihmisiä kuin kaikki muutkin, heille suuntautuminen on vain yksi osa elämää, vaikka siitä joskus suoraan puhutaankin. Ja sanoisin että heistä 99,9% ei välitä siitä, asuvatko homo- vai sekakerrostalossa. Näitä aloitteita syntyy joltain porukalta ja ne saavat mediassa tuulta alleen koska ne ovat varma klikkien lähde, mutta ei keskiverto homo tai transihminen välitä missä asuvat tai mihin vanhainkotiin joutuvat, kunhan kohtelu on tasa-arvoista ja asiallista.

Vierailija
37/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana liikkuu hitaammin kuitenkin täytyy liikkua. Ja on totta että kullakin ihmisryhmällä on omat kiinnostukset kuin muistot ja puheenaiheet.  Vanhusten täytyy päästä uimaan myös kuin pesulle. Pyykit pitää pestä .  Ja sateenkaaret päässä ei ole mitään mutta he elää keskenään omissa jutuissa.  Hämeenlinnassa on museossa näyttely Drag juhla asuista.   Antakaa olla niitäkin on kaikissa uskonnoissa.  Ennemmin pitää kouluttaa nuoria hygieniaan ja ehkäisyyn kuin hoitamiseen . Kylvettämiseen.  

Vierailija
38/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementikko ei edes muista, oliko nuoruudessaan homo tai lesbo. Tai muistaa väärin.

Vierailija
39/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seniili homovanhus kelpaa vain bottomiksi

Tai joutuu bottomiksi vaikka ei haluaisikaan.

Vierailija
40/79 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu kaappiin? Kuka sitä jaksaa vanhana enää vouhottaa siitä homoudestaan somessa ja marsseilla?

Ikiuhriutujat kyllä jaksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi