Miten selittää lapselle, ettei yksi tarhakaveri oli tahallaan ilkeä (kyse on erityislapsesta)?
Lapsi aloitti viime kuussa hoidon ja lapsen ryhmässä on myöskin yksi erityislapsi. Kyseinen poika ei missään nimessä ole ilkeä, mutta hän ei tiedä omia voimiaan vaan saattaa esim. halata liian voimakkaasti tai saattaa vahingossa kaataa toisen lapsen, kun ottaa liian kovaa kiinni (halin takia).
Meidän lapsi kertoo melkeinpä päivittäin, kuinka se "Martti" teki sitä ja tätä ja tuota. Ryhmässä on tietty selitetty lapsille, ettei kaikki ole samanlaisia ja jotkut lapset, kuten tuo "Martti" on ryhmässä opettelemassa tapoja.
Kommentit (52)
Kyllä me ollaan lapsille selitetty, että kyseiset lapset ovat meillä opettelemassa sitä sun tätä. Ja aina välillä muistutetaan lapsia, että vaikka jompi kumpi noista erityislapsista tekee jotain höpsöä tai kiellettyä (heittää esim. lautasen lattialle), se on todella höpsösti tehty ja sitä ei tarvitse matkia ym.
pojasta. Vaan ihan tuota "erilaisia" sanaa ja tuota, että kyseinen lapsi on ryhmässä opettelemassa.
Lapsella ei sinänsä ole mitään näkyvää vammaa, mutta hänen puheensa on esim. pari vuotta ikäistään jäljessä ym.
ap
Erityislapsiin pitäisi suhtautua ihan samalla tavalla kuin kaikkiin muihinkin. Kaikki ne tavislapsetkin tekee joskus jotain kiellettyä tai höpsöä, ja heidän ja erityislasten tekemisistä voi muistuttaa että se on kiellettyä ilman että tekee numeroa siitä, että toi on erilainen vähän tyhmempi lapsi kuin te muut.
,
Kyllä me ollaan lapsille selitetty, että kyseiset lapset ovat meillä opettelemassa sitä sun tätä. Ja aina välillä muistutetaan lapsia, että vaikka jompi kumpi noista erityislapsista tekee jotain höpsöä tai kiellettyä (heittää esim. lautasen lattialle), se on todella höpsösti tehty ja sitä ei tarvitse matkia ym.
Asuin ennen pienessä kunnassa jossa kiisteltiin koulukuljetuksista. Nämä "spesiaalit" saivat kunnan puolesta taksimatkat parin kilsan päähän, mutta kunta ei taipunut edes "tavallisten" ekaluokkalaisten kuljettamiseen. Asiasta jankattiin ja jankattiin, lopulta päättivät että vain erityislapset ovat oikeutettuja vaaralliseksi katsotun matkan kyytiin, muut saivat kävellä. Osa vanhemmista muutti muualle (kuoleva kunta), osa siirsi mieltä osoittaakseen lapsensa isompaan kouluun joka oli kauempana. Meni vuosi ja se pienempi koulu lakkautettiin oppilaspulan vuoksi. Erityisoppilaat siirtyivät vielä kauemmaksi koska isommassa koulussa ei ollut resursseja ottaa heitä vastaan.
Kun itse olin ala-asteella, minua ja kaveriani kiusasi yksi häirikkö. Opettajat eivät saaneet mitään kuria vilkkaaseen poikaan ja niinpä siirsivät hänet osaksi ajasta eri ryhmään erityislasten kanssa. No siitähän riemu repesi; muut opiskelivat ja poika paistoi pullaa + mässytti sitä meidän edessämme erikoisluvalla joka torstai. Kun luokka alkoi jättämään häirikön ilman huomiota, pojan äiti tuli saarnaamaan koululle lapsensa puolesta ja syytti muita vanhempia syrjimisestä. Arvatkaa, paraniko koulun ilmapiiri tippaakaan?
Itse olen sitä mieltä että lapsille tulee selittää outo käytös syrjimättä. Kuitenkin toivon erityislasten vanhempien muistavan, että kaikki eivät katso yhtä ihastuneena lapsenne touhuja aina- osaa lapsista ja aikuisista loukkaa esim. haliminen, väkivalta ja jatkuva huomion kinuminen.
Hoitajat rikkovat vaitiolovelvollisuutensa, jos ovat kertoneet lapsille tai aikuisille, että tämä ja tuo lapsi on täällä opettelemassa sitä ja tätä ja että hänen puheensa on pari vuotta ikäisiään jäljessä ym.
pojasta. Vaan ihan tuota "erilaisia" sanaa ja tuota, että kyseinen lapsi on ryhmässä opettelemassa.
Lapsella ei sinänsä ole mitään näkyvää vammaa, mutta hänen puheensa on esim. pari vuotta ikäistään jäljessä ym.
ap
Asuin ennen pienessä kunnassa jossa kiisteltiin koulukuljetuksista. Nämä "spesiaalit" saivat kunnan puolesta taksimatkat parin kilsan päähän, mutta kunta ei taipunut edes "tavallisten" ekaluokkalaisten kuljettamiseen. Asiasta jankattiin ja jankattiin, lopulta päättivät että vain erityislapset ovat oikeutettuja vaaralliseksi katsotun matkan kyytiin, muut saivat kävellä. Osa vanhemmista muutti muualle (kuoleva kunta), osa siirsi mieltä osoittaakseen lapsensa isompaan kouluun joka oli kauempana. Meni vuosi ja se pienempi koulu lakkautettiin oppilaspulan vuoksi. Erityisoppilaat siirtyivät vielä kauemmaksi koska isommassa koulussa ei ollut resursseja ottaa heitä vastaan.
Eikä sekään ole erityislapsen vika jos opettaja on epäpätevä eik äviitsi ottaa selvää siitä, miten kuri saataisiin pidettyä.
Kaikki erityislasten vanhemmat ovat varmasti saaneet huomata, että "kaikki eivät katso yhtä ihastuneena lastenne touhuja", eikä siitä vanhempi itsekään yleensä ihastele. Se vaan on tosiasia, että erityislapsille oppi menee päähän eri menetelmillä kuin tavislapsille ja ennen sen menetelmän löytymistä ja tarpeeksi pikää käyttöä kaikenlaisia ongelmia on. Yleensä kaikille niille toimiville menetelmille kuitenkin on yhteistä se, että erityislapsella pitäisi olla mahdollisimman paljon tavallisia ihmisiä ympärillään. Ne "samanlaisten joukkoon" eristämiset huonontavat tilannetta melkein aina.
puheelta, vaikka lapsi on esim. 4vee. Ei siihen tarvitse minkään hoitajan sanoa asiaa! DAA! Oletkos sä vähän tyhmä???
Ap
heidän ei olisi pitänyt sanoa. Ja jos lapsesi on ollut kuukauden hoidossa niin paljonko olet ehtinyt tämän lapsen puhetta tarkkailla?
puheelta, vaikka lapsi on esim. 4vee. Ei siihen tarvitse minkään hoitajan sanoa asiaa! DAA! Oletkos sä vähän tyhmä???
Ap
mikä tuota lasta vaivaa?
Ja kyllä, näen lapsen kaksi kertaa päivässä. Vien meidän lapsen joka päivä klo 9.00 hoitoon ja tuo lapsi on jo aina paikalla ja haen lapsen suoraan välipalapöydästä eli kyseinen lapsi on silloinkin paikalla.
ap
Luetaanko mun lapsi erityislapseksi, kun käy pienluokkaa (erityisluokkaa)?
Mitään diagnoosia lapsellani ei ole, eikä ole häirikkö tai väkivaltainen. Mutta on arempi ja on katsottu että nyt ainakin on hänen paras olla pienemmässä ryhmässä.
Voinko mä saada sille vaikka taksikyydit kouluun ja takaisin? Tuli ihan nyt vaan mieleen, tarvetta ei ole kyllä sinänsä. Lapsi osaa kävellä matka yksin, vaikka pari kilsaa joutuukin tarpomaan.
Ja kerro opettajille jos sua kiusataan.
Mä olen itse myös päiväkodissä töissä, ja myönnän että toki ne tavislapset myös osaa ja tekee. Mutta ihan ehdottomasti meidän ryhmän erityislapsesta on eniten harmia ja työtä. Ihan tavallinen eskarituntikin on välillä ihan pelkkää pelleilyä tän pojan kohdalta. Yritä nyt siinä opettaa muita, kun yhtä saa koko ajan komentaa olemaan paikalla tai hiljaa.