Suomea kohtaa mökkisuma! Valtava määrä mökkejä vapautuu kun suuret ikäluokat luopuu niistä
https://www.hs.fi/alueet/art-2000012020630.html
"OP Kodin johtaja Lasse Palovaara arvioi ilmiön koskettavan vahvasti mökkimarkkinaa. Kun suuret ikäluokat ikääntyvät, mökkejä päätyy myyntiin entistä enemmän.
Ilmiö voi kasvaa isoksi, sillä" mökeistä yli puolet on jo pitkään ollut eläkeläisten omistamia."
Kommentit (221)
Miksi tämä lanka muuttui väkivalta-keskusteluksi??
Mulla on mökin osto ajankohtainen parin vuoden päästä. Nyt kun etuovesta tarjontaa katsoo, niin kamalia hökötyksiä hemmetin kalliilla. Etuovi onkin nykyään vitsi-ovi.
Mikään mökki tai talo ei homehdu, jos sinne ei pääse kosteutta joko rikkinäisen katon tai kostean alapohjan kautta. Hirsirakenne ei kärsi, jos mökki päästetään talveksi kylmäksi. Pakkanen on kuivaa.
Mun entinen mökki oli 130 vuotias hirsitorppa, mikä viimeiset 20 vuotta oli talvet kylmillään. Koko rakenne oli täysin kuiva ja terve. Tutkittiin kun myin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tulee sota niin parempi se on ettei omisteta mitään.
Ei ole sitten omaisuudesta mitään stressiä ja voi vaikka perääntyä.
Sitten kun ollaan osa venäjää ei saa drooniuhan takia jäädä pois töistä.
Ei ole työpaikkaa eikä omistusasuntoa. Kai siinä tapauksessa pitää muuttaa ulkomaille, ei venäjä varmaan tukia maksa.
Minkä maan luulet ottavan vastaan venäläisiä?
Oli puhe, jos tulee sota ja Suomi menee Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä lanka muuttui väkivalta-keskusteluksi??
Mulla on mökin osto ajankohtainen parin vuoden päästä. Nyt kun etuovesta tarjontaa katsoo, niin kamalia hökötyksiä hemmetin kalliilla. Etuovi onkin nykyään vitsi-ovi.
Mikään mökki tai talo ei homehdu, jos sinne ei pääse kosteutta joko rikkinäisen katon tai kostean alapohjan kautta. Hirsirakenne ei kärsi, jos mökki päästetään talveksi kylmäksi. Pakkanen on kuivaa.
Mun entinen mökki oli 130 vuotias hirsitorppa, mikä viimeiset 20 vuotta oli talvet kylmillään. Koko rakenne oli täysin kuiva ja terve. Tutkittiin kun myin.
Niin siis homehtuu jos siinä on maanvarainen betonilaatta, joka alkaa falskata. Sitä onkin sitten vaikea korjata. Tällainen oli tuossa Nuuksion mökissä, ja sen kyllä haistoi.
Tytär ja vävy ostivat juuri halvalla järverantamökin tällaiselta vanhemmalta pariskunnalta. Halvalla saivat ja tekevät täysrempan. Ei ollut homeessa vaikka 60-luvun talo onkin, runko täysin kunnossa.
45min Helsingin keskustasta.
Kuinka syvä järvi? Saako veneillä isommilla veneillä?
Iso vesistö, enimmillään yli 30m. Saa veneillä. Sinilevätilanne parempi kuin monissa muissa
Toiset soittaa poliisille, kun naapuri soittaa musiikkia kovaa ja toiset taas ei kerro, jos joku lyö. Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos mökkiä tarvitsee kaksi viikkoa vuodesta, sellainen on fiksumpi vuokrata. Näin meidän perhe on tehnyt jo vuosien ajan.
Jep, kaikki hyötyy. Mökin omistaja saa vuokratuottoa mökistä / mökeistä, ja ihmiset jotka eivät halua omaa kiinteistöä voivat mökkeillä haluamissaan kohteissa ympäri maan ihan fiiliksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mökkikaupoille! Ketkä innostuu, milleniaalit vai Z-sukupolvi?
Ehkä X? Itseäni ainakin kiinnostaisi mökkeily, olen 57v. Omat boomerivanhempani myivät omansa jo nollarilla pois, merenrantamökin.
Vierailija kirjoitti:
Mökithän nousevat suureen arvoon sodan sattuessa. Niihin pääsee suojaan, ja jos on puilla lämmitettävä + oma kaivo, olet hyvin omavarainen siellä syrjäisesssä mökissäsi. Itse menen mieluummin mökille kuin kerrostalomme väestösuojaan. Ihan kauhea ajatuskin olisi kökkiä siellä ahtaissa tiloissa vieraiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sitten omaisuudesta mitään stressiä ja voi vaikka perääntyä.
Sitten kun ollaan osa venäjää ei saa drooniuhan takia jäädä pois töistä.
Ei ole työpaikkaa eikä omistusasuntoa. Kai siinä tapauksessa pitää muuttaa ulkomaille, ei venäjä varmaan tukia maksa.
Minkä maan luulet ottavan vastaan venäläisiä?
Oli puhe, jos tulee sota ja Suomi menee Venäjälle.
Kuinka liittyy mökin myyntiin tai ostoon?
Kaikilla suomalaisilla alle 65-vuotiailla on työvelvoita, jos tulee sota. Ei voi lähteä mihinkään omalle mökille.
"Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus. Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa. "
Tämä sama ilmenee ruokajonossa, perinnöossä sekä nyt kesämökeissä ja veneissä.
Melko omituista suhtautumista.
Vierailija kirjoitti:
Ja kunnan ei ole pakko ottaa vastaan homeista perintö tönöä eikä valtion.
Joko kunnalle tai valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mökit ovat jo menneet. Ikäluokista isoimmat ovat jo yli 80. ikävuoden. Nuorimmat ja pienimmät buumerit ovat 74-vuotiaita.
Nuorimmat buumerit on 62v, haloo!
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla suomalaisilla alle 65-vuotiailla on työvelvoita, jos tulee sota. Ei voi lähteä mihinkään omalle mökille.
Ja alle 65-vuotiaat ei saa lähteä maasta. Jos on käynyt armeijan ja muuttanut ulkomaille joutuu tulemaan sota ajaksi Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kunnan ei ole pakko ottaa vastaan homeista perintö tönöä eikä valtion.
Joko kunnalle tai valtiolle.
Ei niiden ole pakko ottaa perintöä vastaan.
Varmasti mökeille löytyy edelleenkin sellainen marginaaliryhmä, joka tykkää olla +22 asteessa, joka toinen päivä tihkusateessa ja sääskien syötävänä. Grillata siellä periferiassa jotain kabanossia ja kehitellä lapsille tekemistä, kun ne tylsyyttään ei tee muuta kuin tappelee. Se nomaali 4vk loma ei myöskään meinaa riittää kaikkiin niihin huussin rakentamisiin, terassin vaaterointiin ja räystäiden korjauksiin, mitä mökeillä on aivan jatkuvasti. Ja jos niitä ei tee itse, suomalainen työ maksaa täällä aivan hunajaa, johon aniharvalla on varaa.
Onhan tuo jonkun unelma. Mutta sanotaanko näin, että yhä harvemman.
Mä menisin huomattavasti mieluummin ensinnäkin oikeasti lämpimään, missä ei vihmo joka toinen päivä vettä taivaalta. Oli se vaikka Torrevieja Espanjassa tai Gardajärvi Italiassa. En käytä aikaani remppohin, vaan sporttailen, käyskentelen rannalla ja kiskon vaikka puoli-ilmaista vinettoa aamuviiteen nauraen lämpimässä yössä. Ja kaikki tämä heittämällä halvemmalla, kuin että pitäisi omistaa kesämökki.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökithän nousevat suureen arvoon sodan sattuessa. Niihin pääsee suojaan, ja jos on puilla lämmitettävä + oma kaivo, olet hyvin omavarainen siellä syrjäisesssä mökissäsi. Itse menen mieluummin mökille kuin kerrostalomme väestösuojaan. Ihan kauhea ajatuskin olisi kökkiä siellä ahtaissa tiloissa vieraiden ihmisten kanssa.
Jos olet alle 65-vuotias niin sulla on työvelvoite. Pitää olla siellä, missä määrätään.
Suomen " kesässä" toppatakit päällä
Jos mökkiä tarvitsee kaksi viikkoa vuodesta, sellainen on fiksumpi vuokrata. Näin meidän perhe on tehnyt jo vuosien ajan.