Suomea kohtaa mökkisuma! Valtava määrä mökkejä vapautuu kun suuret ikäluokat luopuu niistä
https://www.hs.fi/alueet/art-2000012020630.html
"OP Kodin johtaja Lasse Palovaara arvioi ilmiön koskettavan vahvasti mökkimarkkinaa. Kun suuret ikäluokat ikääntyvät, mökkejä päätyy myyntiin entistä enemmän.
Ilmiö voi kasvaa isoksi, sillä" mökeistä yli puolet on jo pitkään ollut eläkeläisten omistamia."
Kommentit (223)
Suomlaiset osataa kiinteistöjä Euroopasta (kun ei haluta "mökkeillä") ja muualta Euroopasta niitä ostetaan Suomesta. Ihan normisettiä tämäkin ollut jo kauan.
Näin mekin teimme.
Suomessa ei innosta leväisät vesistöt, hyttyset eikä sää. Hyvin vähän mielekästä tekemistä, autiot kylät
Jos olet hoitaja ja tulee sota niin hoidat haavottuneita sairaalassa. Et voi lähteä lapsesi kanssa mihinkään maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kelpaakaan? Kaiken aikaahan täällä valitetaan, että eläkeläisillä on mökit ja veneet ja omakotitalot, ja meillä jälkeläisillään ei mitään.
Ja nyt kun ilmenee, että niitä jää todella heidän käyttöönsä tosi paljon, niin juu poltetaan poroksi, ei kelpaa.
Huvittavaa narinaa. Ei ne eläkeläisetkään niitä mökkejä ole ilmaiseksi saaneet, joten eikö seuraavankin polven voisi olettaa laittavan edes jotain niiden kunnostamiseen ; sittenhän heillä olisi se kadehdittu mökki.
No ihan sama mulle, ei ole mökkiä. Huvittaa vain tämä alituinen ristiriitaisuus. Kaikkea pitäisi saada, mutta mikään ei kelpaa.
No, tiedän minäkin ihmisiä, jotka valittaa aina ettei ole sitä eikä tätä. Ja sitten kun saisivat sen haluamansa, niin ei oteta, koska sitten ei voisi enää valittaa.
He saivat ne 20-30-vuotiaina jo, kun ahne sukupolvi jakoi rannat keskenään.
Mitä minä enää 60-70-vuotiaana mökillä teen?
Tämä! Suuret ikäpolvet saivat mökkinsä nuorena, heidän jälkeläiset vasta eläkeläisukkoina ja -mummoina. Reilua?
Että mitenkä? Minä kuulun suuriin ikäluokkiin, eikä meidän ikäpolvella mitään kesämökkejä parikymppisinä ollut.
Rupesin miettimään ihan noita kavereitani ja entisiä työtovereita ja muita tuttuja. Ei niistä kellään ollut mitään kesämökkiä. Mun kymmenen vuotta vanhemmalla pomollani oli, mutta myi sen pois, kun ei katsonut tarpelliseksi sitä omistaa.
Kuusikymppisenä yksi suuriin ikäluokkiin kuuluva ystävä sai jonkunlaisen kesäpaikan perinnöksi. Siinä ei muistaakseni ole mitään mökkiäkään, on vain rantasauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Yleistuki on 595 netto.
595 / 4vk
eli 640 / kk
(kuukaudessa on 4,33 viikkoa)
Vierailija kirjoitti:
Jos mökkiä tarvitsee kaksi viikkoa vuodesta, sellainen on fiksumpi vuokrata. Näin meidän perhe on tehnyt jo vuosien ajan.
Tämä. Ja jos taas itsekin haluaa käyttää omaa mökkiään, en sellaiseen ottaisi vuokralaisia, varsinkaan lyhytaikaisia. Mökillä on paljon enemmän mokattavaa, eli suurempi riski menettää vuokrauksesta saatu hyöty kuin kaupungin kerrostaloasunnossa. Eri asia, jos
on selkeä ja simppeli, helppokäyttöinen airbnb-vuokraukseen soveltuva lomamökki.
Mun mökillä on 5 eri tulisijaa. Vaikka kesällä harvoin tarvii pönttöuunia lämmittää, en antaisi kenenkään sellaisen käyttää yhtään niistä, jolla ei ole kokemusta puulämmityksestä.
Tässä on eräs asia jäänyt liian vähälle huomiolle. Nimittäin kun nuo mökit vaihtaa omistajaa, Suomen oikeuslaitoksen resurssit pitää kymmenkertaistaa. Vaikka vaan puolet pettyisi ostamaansa mökkiin, ja 50 tonnin mökkikaupasta syntyy 250 tonnin riita, tarvitaan ihan huomattava määrä uusia asianajajia. Löysää rahaa liikkeellä paljon. Nyt jos koskaan pääsee laskuttamaan sitä 500 euron tuntihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mökit ovat jo menneet. Ikäluokista isoimmat ovat jo yli 80. ikävuoden. Nuorimmat ja pienimmät buumerit ovat 74-vuotiaita.
Jenkeissä noin. Suomessa suurin ikäluokka syntyi 1947. Heistä toki moni on jo kuollut ja suuri joukko heistä muutti Ruotsiin 1960-luvun lopussa. 1950-luvulla syntyneetkin ovat vielä perinteistä mökkikansaa. Monessa perheessä näitä mökkejä on kerääntynyt useita, kun on oma mökki ja sitten vanhemmilta ja appivanhemmilta perityt mökin.
Paitsi kun keskiverrolla buumerilla on 2-3 lasta. Harvassa ovat ne pariskunnat, jotka ovat molemmat ainokaisia niin, että mökkejä kertyy jonoksi asti. Se omistetaan sitten sisaruksen kanssa, joka joko on tai ei ole lapseton.
Ei ole! Keskoverto boomerilla on yksi lapsi. Heitä syntyi 120 000 ja heistä seurasi 60 000 lapsen sukupolvi. Boomerit hankkivat vielä vähemmän lapsia kuin nykyiset kolmekymppiset.
Ymmärrän, että kerrostaloasujalla voi olla kaipaus mökkielämään. Mutta jos asuu omakotitalossa, miksi ihmeessä vielä mökki siihen päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mökit ovat jo menneet. Ikäluokista isoimmat ovat jo yli 80. ikävuoden. Nuorimmat ja pienimmät buumerit ovat 74-vuotiaita.
Jenkeissä noin. Suomessa suurin ikäluokka syntyi 1947. Heistä toki moni on jo kuollut ja suuri joukko heistä muutti Ruotsiin 1960-luvun lopussa. 1950-luvulla syntyneetkin ovat vielä perinteistä mökkikansaa. Monessa perheessä näitä mökkejä on kerääntynyt useita, kun on oma mökki ja sitten vanhemmilta ja appivanhemmilta perityt mökin.
Paitsi kun keskiverrolla buumerilla on 2-3 lasta. Harvassa ovat ne pariskunnat, jotka ovat molemmat ainokaisia niin, että mökkejä kertyy jonoksi asti. Se omistetaan sitten sisaruksen kanssa, joka joko on tai ei ole lapseton.
Ei ole! Keskoverto boomerilla on yksi lapsi. Heitä syntyi 120 000 ja heistä seurasi 60 000 lapsen sukupolvi. Boomerit hankkivat vielä vähemmän lapsia kuin nykyiset kolmekymppiset.
Olen syntynyt 1957. Minulla on 3 biologista lasta. Sisarukseni ovat myös syntyneet 1950-luvulla, heillä kullakin 2 lasta.
Uskon, että ikäluokkani on lisääntynyt enemmän kuin nykyiset kolmekymppiset. Sain esikoiseni 27-vuotiaana, siskoni 29-vuotiaana. Olimme siihen aikaan vanhoja ensisynnyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on eräs asia jäänyt liian vähälle huomiolle. Nimittäin kun nuo mökit vaihtaa omistajaa, Suomen oikeuslaitoksen resurssit pitää kymmenkertaistaa. Vaikka vaan puolet pettyisi ostamaansa mökkiin, ja 50 tonnin mökkikaupasta syntyy 250 tonnin riita, tarvitaan ihan huomattava määrä uusia asianajajia. Löysää rahaa liikkeellä paljon. Nyt jos koskaan pääsee laskuttamaan sitä 500 euron tuntihintaa.
Valtio saa hurjasti myös leimaveroja noista tönöistä. Kiinteistön varainsiirtovero on kai edelleen se 4% kauppahinnasta.
Ja Maanmittauslaitos ottaa omansa lainhuudosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tulee sota niin parempi se on ettei omisteta mitään.
Mökithän nousevat suureen arvoon sodan sattuessa. Niihin pääsee suojaan, ja jos on puilla lämmitettävä + oma kaivo, olet hyvin omavarainen siellä syrjäisesssä mökissäsi. Itse menen mieluummin mökille kuin kerrostalomme väestösuojaan. Ihan kauhea ajatuskin olisi kökkiä siellä ahtaissa tiloissa vieraiden ihmisten kanssa.
Miksi alapeukut? Kukaan ei ole vaivautunut perustelemaan. Siis passaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ei halua mökkiä ja toinen haluaisi olla siellä aina. Senkin tietysti sääntösuomi kieltää.
Mökillä saa olla 24/7/365, mutta sinne ei välttämättä saa siirtää kirjojaan. Eli joku muu virallinen asuinpaikka pitää ilmoittaa kotiosoitteeksi. Sehän voi olla mikä vain, kunhan osoitteen (varsinainen) asukas huolii haamuasujan. Tässä ei ole mitään laitonta. Ja esim. terveydenhoitosi voit siirtää mökkikuntaan, jos niin haluat.
Ei tarvitse kenenkään toisen kotiin mennä haamuhyyryläiseksi, poste restante postilokeron voi laittaa viralliseksi kotiosoitteekseen.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että jotenkin hapan olo tästä tulee. Itse olen väliinputoajasukupolvea jolla ei varaa ole mökkiin ollut. Ja kohta liikaa ikääkin ettei enää mökin laittaminen kiinnosta.
Samaa mieltä, olen myös väliinputoajasukupolvea, enkä ole syntynyt kultalusikka suussa. Olen kyllästynyt Suomeen ja suomalaisiin. Olenkin suunnitellut muuttoa pois täältä, Suomi ei ole minua varten.
Eikö jotain asuntojen roskapankkia jo julkisuudessa ehdotettu, kuolevien paikkakuntien ongelmajätekodeille? Sama systeemi pitää vain laajentaa myös mökkeihin niin ihmiset saavat pois nimistään tämmöiset riesat.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti mökeille löytyy edelleenkin sellainen marginaaliryhmä, joka tykkää olla +22 asteessa, joka toinen päivä tihkusateessa ja sääskien syötävänä. Grillata siellä periferiassa jotain kabanossia ja kehitellä lapsille tekemistä, kun ne tylsyyttään ei tee muuta kuin tappelee. Se nomaali 4vk loma ei myöskään meinaa riittää kaikkiin niihin huussin rakentamisiin, terassin vaaterointiin ja räystäiden korjauksiin, mitä mökeillä on aivan jatkuvasti. Ja jos niitä ei tee itse, suomalainen työ maksaa täällä aivan hunajaa, johon aniharvalla on varaa.
Onhan tuo jonkun unelma. Mutta sanotaanko näin, että yhä harvemman.
Mä menisin huomattavasti mieluummin ensinnäkin oikeasti lämpimään, missä ei vihmo joka toinen päivä vettä taivaalta. Oli se vaikka Torrevieja Espanjassa tai Gardajärvi Italiassa. En käytä aikaani remppohin, vaan sporttailen, käyskentelen rannalla ja kiskon vaikka puoli-ilmaista vinettoa aamuviiteen nauraen lämpimässä yössä. Ja kaikki tämä heittämällä halvemmalla, kuin että pitäisi omistaa kesämökki.
Elämä on valintoja.
Mulla oli "mökki" eli kivitalo puutarhoineen etelässä, lähes 15 vuotta. Myin pois, kun en jaksanut enää porottavaa hellettä ja vuoden ympäri kehnoa ilmanlaatua. Enkä jatkuvaa melua ja huutoa, mikä kuului paikalliseen kulttuuriin. Ostin Suomesta mökin, ja nautin eniten juuri raikkaasta, raittiista hengitysilmasta. Itikoita ei ole vieläkään näkynyt, kuulunut, vaikka idyllisessä pihapiirissäni levittäytyy isot ritvakoivut matalalla riippuvine oksineen. Iltahämärissä yököt suihkivat siellä lehvästössä. Päivällä pikkulinnut laulavat aamusta iltaan, käki kukkuu yölläkin. Oi ihanuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1957. Minulla on 3 biologista lasta. Sisarukseni ovat myös syntyneet 1950-luvulla, heillä kullakin 2 lasta.
Uskon, että ikäluokkani on lisääntynyt enemmän kuin nykyiset kolmekymppiset. Sain esikoiseni 27-vuotiaana, siskoni 29-vuotiaana. Olimme siihen aikaan vanhoja ensisynnyttäjiä.
Perhekoot olivat keskimäärin isompia ja lapsia saatiin nuorempina, mutta valtava osa väestöstä ei saanut lapsia ollenkaan.
Vanhempani peri pari asuntoa, mutta myi ne pois nyt, kun joku vielä ostaa, eikä aio lähteä asunto- tai mökkikaupoille vaan jatkaa vuokran maksua ja vuokraa halutessaan mökkiä. Kukaan meistä lapsista ei ole ja tuskin tulee koskaan olemaan sellaisessa tilanteessa, että voisi pitää asuntoa ja/tai mökkiä, joten ne pitäisi myydä, missä on oma hommansa ja omat ongelmansa. Olemme puhuneet näistä asioista paljon viime aikoina ja olemme yksimielisiä siitä, että vanhempamme saa käyttää vaikka kaiken, kunhan käyttää sen niin, että meille ei jää mitään tyyliin autoa isompaa myytävää tai kuluja aiheuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että jotenkin hapan olo tästä tulee. Itse olen väliinputoajasukupolvea jolla ei varaa ole mökkiin ollut. Ja kohta liikaa ikääkin ettei enää mökin laittaminen kiinnosta.
Olen viisilapsisesta perheestä ja olimme hyvin varhaisesta lapsuudestani myös yksinhuoltajaperhe. Yksinhuoltajaisäni oli sekatyömies joka oli pitkiä aikoja työttömänä. Väitän että olimme köyhempiä kuin sinä. Silti meillä oli mökki. 1900-luvun alun huonokuntoinen talo isolla tontilla maaseudulta, joka oli ollut asuinkäytössä 60-luvulle. Kuivanmaan, mutta oikeus läheiseen vesistöön jossa meillä oli vene. Väitän että mökin omistaminen ei ole rahasta kiinni. Mutta happamalle tuskin kelpaisi sellainen mökki mihin hänen rahansa riittäisi.
Huippumestat tulee aina maksamaan. Muut ei.
Ukrainassa on 40 miljoonaa ihmistä ja naiset ovat saaneet tulla tänne, kun sota. Mutta jos Suomeen tulee sota niin meitä on 5,5 miljoonaa eikä alle 65-vuotiaat saa lähteä mihinkään.